גנץ שוב מפריע

שר המשפטים גדעון סער ושר הביטחון בני גנץ בכנסת, 22 ביוני 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90
שר המשפטים גדעון סער ושר הביטחון בני גנץ בכנסת, 22 ביוני 2022

תחת תמונה אימתנית של פדחת בנימין נתניהו מכריזה מפלגת האיחוד של בני גנץ וגדעון סער במודעותיה החדשות: "נקים ממשלה יציבה בלעדיו". נשמע מצויין למתנגדי הנאשם מספר אחד, עד שמבינים את הדרש: גנץ יקים. לא יאיר לפיד. אצל לפיד היא לא תהיה "יציבה", כמו האחרונה.

מפלגת האיחוד של גנץ וסער מכריזה במודעותיה: "נקים ממשלה יציבה בלעדיו". נשמע מצויין למתנגדי הנאשם מספר 1, עד שמבינים את הדרש: גנץ יקים. לא לפיד. אצל לפיד היא לא תהיה "יציבה", כמו האחרונה

ולמה לא יציבה? הטענה שמוצגת בעד "מועמדותו" לראשות הממשלה היא שגנץ מסוגל לתפקד כגשר למפלגות חרדיות ולפיד איננו יכול – ולכן הרמטכ"ל לשעבר עדיף כראש ממשלה פוטנציאלי (שאיננו נתניהו).

כרזת "תקווה חדשה"
כרזת "תקווה חדשה"

זאת, למרות שאין באמת ספק שלפיד כרגע הוא המועמד של רוב הגוש בנוסף להיותו ראש המפלגה הגדולה והמאורגנת ביותר בו וראש הממשלה המכהן. בשיטה (הבעייתית) של ישראל, כל זה חשוב פסיכולוגית אם לא בהכרח פוליטית.

אז נבחן את הסוגיה.

נכון שמנהיגים חרדים נוטים להעדיף את גנץ (או לפחות לא מצהירים שיחרימו אותו), אבל זה לא באמת משנה דבר. כבחירה ראשונה תמיד ילכו עם הליכוד כי זה המחנה הנתפס כקרוב יותר לדת. כך היה מאז 1977: חרדים מצטרפים ללא-ימין רק לאחר שזה כבר ניצח ויש לו אופציה להישען על מפלגות ערביות (שקריטי לשדר שהיא קיימת).

כדי שבכלל יהיה על מה לדבר – המחנה הדמוקרטי צריך קודם לנצח, ובכמה שיותר הפרש. ואז אפשר יהיה גם לשאול האם צריך את המפלגות החרדיות בקואליציה. יש סיבות מצוינות לא לרצות את זה.

ישראל זקוקה נואשות לשינויים בסטטוס קוו שלה עם החרדים כדי למנוע אסון כלכלי וחברתי. כל בית הקלפים של המדינה הזו יקרוס אם החרדים ימשיכו להביא למעלה משמונה ילדים במשפחה ממוצעת, יסרבו ללמד אותם מתמטיקה, מדעים ואנגלית, ויתעלו את מירב הגברים ללימודי דת לכל החיים (או לעבודות קודש שונות) על חשבון משלם המיסים. זאת, מעבר להתחמקות מהצבא ושאר הרעות החולות בסטטוס קוו.

כדי שבכלל יהיה על מה לדבר עם החרדים – המחנה הדמוקרטי צריך קודם לנצח, ובכמה שיותר הפרש. ואז אפשר יהיה גם לשאול האם צריך את המפלגות החרדיות בקואליציה. יש סיבות מצוינות לא לרצות את זה

גם החרדים זקוקים לשינוי. כקהילה התלויה במידה רבה בסבסוד המדינה, הם לא ירוויחו הרבה מקריסה כלכלית של ישראל. מלבד הסיפוק המתלווה ל"ניצחון" במרוץ הדמוגרפי – המשול לניצחון של פקיסטן על דנמרק – הם לא אמורים לרצות שלישראל יהיה רוב חרדי. עדיף להם להיות יותר אליטיסטיים.

ממשלה שרוצה לשמר גם את "סטארט-אפ ניישן" וגם את עולם התורה (וזה רצוי) צריכה לקדם שורה של רפורמות מכוילות בקפידה: מצד אחד לדרוש לימודי ליבה כתנאי למימון ולצמצם דרסטית את קצבאות הילדים והתשלומים לבחורי הישיבות המקשישים; מצד שני להבטיח את קיומן של הישיבות ללומדי אמת (לא לכל החרדים) על פי חוק, כך שלא יצטרכו לקושש כספים במחזה מבזה מדי שנה. זה יהיה טוב לכל הצדדים.

המפלגות החרדיות יזעקו עד לשמים, שכן הן מתקיימות מהסטטוס קוו בו הצאן תלוי בהן – וברבנים – לפרנסתו. לטובת כולם חייבים להתעלם מהן – לא לרדוף אחריהן. עתידה של ישראל תלוי בכך כדי להימנע מלהפוך לגרסה יהודית של איראן. זה אפילו יותר חשוב מלמנוע מנתניהו להפוך אותה לגרסה יהודית של טורקיה – הנושא הבא.

מקובל לחלק את המפלגות ואת ציבור הבוחרים למחנות ביבי ואנטי-ביבי. יש בזה אמת רבה אבל זה גם משקף משהו אינפנטילי בשיח הפוליטי, כאילו הכל מסתכם באדם אחד.

בהיבט יותר מורכב יש כאן – כמו בארה"ב ועוד מקומות – מחנה שמאמין בדמוקרטיה על פי ההגדרה האמיתית, שהיא יותר משלטון הרוב וכוללת גם זכויות מיעוט, שלטון החוק (החילוני), שוויון לכל וחירויות פרט למיניהן. מולו קם מחנה פופוליסטי, מבוסס בעיקר על הימין הישן, שאינו מאמין בכל אלה; בישראל זה גם מתקשר לעליונות יהודית וקלריקליזם.

המפלגות החרדיות יזעקו, שכן הן מתקיימות מהסטטוס קוו בו הצאן תלוי בהן וברבנים לפרנסתו. לטובת כולם חייבים להתעלם ולא לרדוף אחריהן. עתיד ישראל תלוי בכך, כדי להימנע מלהפוך לגרסה יהודית של איראן

הסיכוי של המחנה הדמוקרטי לזכות ברוב תלוי במידה רבה בכך שלפיד יוכל לצבור מומנטום כמנהיג הגוש. אנחנו כבר רואים את זה בצמצום הפער בינו לבין נתניהו במדד ה"התאמה" (מילה בעייתית שלא משקפת לגמרי העדפה של העונים לסקר) לראשות הממשלה. קשה לאמוד מנהיגות ומומנטום; אנשים לא מבינים מראש מה יחושו בממדים הללו. זה לא באמת מופיע בנתוני העומק. אבל כאשר זה קורה, אתה יודע. כדי שזה יקרה, צריך אחדות ולא חריקות בתוך המחנה. צריך גם שהמחנה יהיה מודע למחניותו.

האיחוד בין הרשימות של גנץ וסער מבטיח שתקווה חדשה לא תרד מתחת לאחוז החסימה וכך לא יבוזבזו קולות למחנה שמנסה לשמור על נורמליות כלשהי במקום הזה (במקרה זה, קולות של קומץ הימנים שמאמינים בדמוקרטיה אמיתית). אבל גנץ לא יורד מהיריבות עם לפיד.

הדבר לא יביא לא קולות של חרדים ולא יגדיל את הגוש בשום צורה לפני הבחירות. בהנחה שרוצים להציל את המדינה כאמור לעיל, זה גם לא רלוונטי אחרי הבחירות. אבל בגישתו זו גנץ מונע מלפיד את הלגיטימיות שבצד השני נתניהו מקבל למרות סיבות ממש ספקטקולריות להחליפו, כולל היותו מואשם בפלילים, התנהלותו הקלוקלת והפז"ם העודף שכבר צבר.

הדבר רלוונטי בגלל טבע האדם. הבוחרים נמשכים למנהיגים שזוכים לתמיכה בסביבתם הקרובה ולהערכה מבעלי בריתם. פיצול מהסוג הזה גורם למחנה הדמוקרטי להראות חובבני ולא מפוקס וגורע ממנו מומנטום – דבר בלתי נראה אבל מורגש היטב, קשה להגדרה אך קטלני בהעדרו.

זה עניין של מסגור. זה עניין של מיתוג. זה עניין של מסרים סמויים וגלויים.

במילים פשוטות, זה יעלה בקולות. בגלל הבלבול והספק שגנץ זורע בוחרים יזלגו לליכוד; בוחרים ישארו בבית. בוחרים ימשיכו לפקפק בכשירותו של לפיד – אדם שמצד אחד אינו מואשם בשחיתות ואינו בבירור מגלומן, ומצד שני יודע לחשוב מהר ולחבר משפט קוהרנטי.

הבוחרים נמשכים למנהיגים שזוכים לתמיכה בסביבתם הקרובה ולהערכה מבעלי בריתם. זה יעלה בקולות. בגלל הבלבול והספק שגנץ זורע בוחרים יזלגו לליכוד; בוחרים ישארו בבית. בוחרים ימשיכו לפקפק בכשירותו של לפיד

טוב שיש את גנץ וסער מימין ללפיד. זה שימושי כדי לקלוט קולות של התמהונים שרואים את עצמם כימין מתון. כמו כן, לגיטימי לרצות להיות ראש ממשלה. ואללה, גם אני רוצה. אבל אותי לא יקחו ברצינות ואת הרמטכ"ל לשעבר אולי כן.

וכאן הנזק הגדול: בהתעקשותו להיחשב מועמד, ובמסרים שהוא משדר כדי לקעקע את מעמדו של לפיד, גנץ שוב פוגע במחנה שמנסה בעור שיניו לשמור על הדמוקרטיה, המודרנה והחירות בישראל.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
מאיפה ההזיה הזו שהמדינה צריכה ללממן לימוד תורה? למה המדינה לא מממנת לומדי כינור/כדורגל/קרמיקה? אנחנו קונים את השטויות של ’רבני’ כת טפילית, במקום לבדוק מה הרמב’ם וכל גדולי היהדות לדורותי... המשך קריאה

מאיפה ההזיה הזו שהמדינה צריכה ללממן לימוד תורה? למה המדינה לא מממנת לומדי כינור/כדורגל/קרמיקה? אנחנו קונים את השטויות של 'רבני' כת טפילית, במקום לבדוק מה הרמב'ם וכל גדולי היהדות לדורותיה אומרים.

'המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם' (הרמב'ם קורא לכת החרדית – מחללי השם!!!!!!!)

נקודה. סוף. לכו לעבוד, ובערב תלמדו מה שבראש שלכם. תורה/כינור/כדורגל/קרמיקה.
כל מי שמצדיק את לימוד התורה על חשבון המדינה הוא שטוף מוח. אין מצב בעולם שאברך יקבל יותר מסטודנט לרפואה. שום מצב בעולם, בשום רמה, בשום מספרים. ההחרגה לעילויי תורה היא פסיכית על כל הראש, צעד פוליטי ארור של בן גוריון, שהתפשט לממדי מגיפה שאוכלת את ההמדינה, את החברה

אני איש שמאל, אבל לא ברור לי למה אתה מכנה את הימין המתון כתמהונים. אלו אנשים הגיוניים עם תפישה שמרנית שדעותיהם שונות משלי. מי שתמהוניים לדעתי הם אלו שנוהים אחרי פולחן אישיות, פופוליזם ו... המשך קריאה

אני איש שמאל, אבל לא ברור לי למה אתה מכנה את הימין המתון כתמהונים. אלו אנשים הגיוניים עם תפישה שמרנית שדעותיהם שונות משלי.
מי שתמהוניים לדעתי הם אלו שנוהים אחרי פולחן אישיות, פופוליזם וכו' – אנשי הימין הרבים.

עוד 950 מילים ו-3 תגובות
סגירה