פרשנות הנגמ"ש של ימינה חוטף צרורות מפנים ומבחוץ

הופעתו של ראש הממשלה אתמול בגבעת שמואל, מעוז הציונות הדתית, הטרידה את חברי רשימת ימינה: נתניהו בא לשתות מהם מנדטים ● גם בלי האיום של נתניהו מבחוץ, בתוך הרשימה נשמעת ביקורת נוקבת נגד ראשיה ● "אין לנו אסטרטגיה, ולא טקטיקה. אנחנו לא רבים על הקולות, רק מחלקים את התיקים"

ראשי ימינה – רפי פרץ, בצלאל סמוטריץ', איילת שקד ונפתלי בנט – במסע בחירות באלקנה, ב-21 באוגוסט 2019 (צילום: בן דורי/פלאש90)
בן דורי/פלאש90
ראשי ימינה - רפי פרץ, בצלאל סמוטריץ׳, איילת שקד ונפתלי בנט - במסע בחירות באלקנה, ב-21 באוגוסט 2019

ראש הממשלה נתניהו הופיע אמש (שלישי) בבית העם בגבעת שמואל. נתניהו דיבר בעיקר על הישגיו המדיניים והכלכליים ועל המאמצים שלו לשמור על המדינה יהודית – למשל, בהקמת גדר ההפרדה. אבל מה שהדאיג בעיקר את האנשים ברשימת ימינה היה הבחירה של נתניהו במקום ובעיתוי.

גבעת שמואל היא מעוז ידוע של הציונות הדתית, בעיקר המתונה. שלושה שבועות לבחירות, נתניהו בא לשתות שם קולות, ועל הדרך להביך עוד יותר את היריבים בימינה, שגם כך מאוימים על ידי איתמר בן-גביר (עוצמה יהודית), משה פייגלין (זהות) והרב צבי טאו (מפלגת נעם).

הביקורת בתוך הרשימה עצומה. אחד מאנשי ימינה כינה אתמול את הרשימה, שמאחדת שלוש מפלגות שונות, בשם "ועידת יאלטה". לפי הדובר, "הקרבות נמשכים, ברלין עוד לא נכבשה, אבל שלושת המנהיגים – סטאלין, רוזוולט וצ'רצ'יל – דנים על חלוקת שטחים ואזורי השפעה. כך נראה הקמפיין שלנו. הכול בנוי על האינטרסים העתידיים של ראשי הרשימה. מעניין אם יהיה להם בכלל מה לחלק בסוף".

"הקרבות נמשכים, ברלין עוד לא נכבשה, אבל שלושת המנהיגים דנים על חלוקת שטחים ואזורי השפעה. כך נראה הקמפיין שלנו. הכול בנוי על האינטרסים של ראשי הרשימה"

איילת שקד, שעומדת בראש ימינה, נחשבת בעיני עמיתיה כמי שלא ויתרה על החלום שלה להצטרף לליכוד. שקד מנהלת לפי שעה קמפיין מינורי נגד נתניהו ונזהרת שלא לתקוף את הליכוד, או את פעילי הליכוד. שקד לא הגיבה כאשר נתניהו כינה אותה "ציפי לבני החדשה". היא גם לא תקפה בחזרה כאשר ראשי הליכוד הדליפו את המידע על ההבטחה לכאורה של שקד לדאוג לחסינות של נתניהו אם יצרף אותה לליכוד וימנה אותה כשרת המשפטים.

שקד מיקדה פעם אחת מתקפה על מירי רגב. בעניין הזה לא הייתה לה ברירה. רגב היא אכן מי שהובילה את המסע נגד שקד בליכוד וכינתה את המהלך האפשרי הזה "אסון לליכוד".

גם נפתלי בנט זוכה לביקורת פנימית קשה, שלושה שבועות לפני הבחירות. לפי ההסכמים בימינה בנט הוא הראשון שיבחר לעצמו תפקיד שר (אחריו בצלאל סמוטריץ', הרב רפי פרץ ושקד). בנט מכלכל את צעדיו בהתאם, כאילו אין בחירות.

בשנה האחרונה לא הפסיק בנט לתקוף את נתניהו על רקע החולשה הביטחונית שזיהה. בנובמבר 2018 הודיע בנט שיתפטר מהממשלה יחד עם שקד אם לא יקבל את תיק הביטחון נוכח "הכניעה לטרור של נתניהו". אחרי יומיים השניים חזרו בהם. המצב בעזה המשיך להתדרדר והדריך את הביקורת של בנט על ראש הממשלה. הוא קרא לו "להפסיק לפחד מהמחבלים" ותקף את מדיניות הכספים שישראל מעבירה לחמאס.

בחודש האחרון בנט נדם. הוא שכח שהוא רוצה להיות שר ביטחון, ונזכר שהוא יכול להציל את המצב הכלכלי של המדינה, אם רק יתנו לו את עמדת ההשפעה, כלומר, את משרד האוצר. "הכלכלה זה נושא אקוטי שפוגע מאד באזרחי ישראל ולדעתי יש לי את הפתרונות ובעיקר את המוכנות ליישם", הסביר בנט למי ששאל אותו על המהפך הקרייריסטי.

"הכלכלה זה נושא אקוטי שפוגע מאד באזרחי ישראל ולדעתי יש לי את הפתרונות ובעיקר את המוכנות ליישם", הסביר בנט למי ששאל אותו על המהפך הקרייריסטי

סמוטריץ' נחשב לבעל ברית סמוי של בנט ושקד. השלושה מנסים להשתלט ביחד על הבית היהודי, מפלגתו של פרץ. בנט ושקד, אנשי הימין החדש ייקחו את הדתיים לייט. סמוטריץ', יו"ר האיחוד הלאומי, ייקח את החרדל"ים. זו הסיבה לקמפיין האמוני שלו, עם הרבה אזכורים לשלטון ההלכה ומלכות בית דוד, ועם נגיעות רלוונטיות לימינו (המאבק בשופטים ליברליים, בשירות המשותף בצבא, בלהטבי"ם, וכו').

השלושה מחביאים כמובן את הרב פרץ. "הם רוצים להראות שהוא לא מנהיג, שאין לו דעה עצמאית, שהוא חסר ניסיון ועדיף שישתוק, בעיקר אחרי הנפילה שלו עם טיפולי ההמרה", אומר לזמן ישראל אחד מאנשי הרשימה בימינה.

"אין לנו אסטרטגיה, ולא טקטיקה", מסכם הדובר. "אנחנו לא רבים על הקולות, רק מחלקים את התיקים. רק שבסוף עוד נישאר עם שמונה מנדטים כמו ב-2015. אני לא רואה אותנו מסתובבים להביא קולות חילוניים. איפה רוני ססובר, החילונית שלנו מצפון תל אביב? מישהו ראה אותה?

"בינתיים, מי שעובדת הכי קשה בבחירות האלה זו עדית סילמן. אולי בגלל שהיא במקום השמיני, ולא מרגישה בטוחה".

עוד 597 מילים
סגירה