שקד: "מי שמדבר על אחדות בלי נתניהו מוכר לוקשים"

ג'ארד קושנר: נתניהו לא התלהב כשטראמפ הודיע שהוא שוקל להכיר בירושלים כבירת ישראל ● לפיד בחר במני מזוז לראש הוועדה למינוי בכירים, והוסר מכשול נוסף למינוי רמטכ"ל ● אורי זכי, בן הזוג של תמר זנדברג, מתמודד ברשימת מרצ ● מנסור עבאס לטל שניידר ב"שבתרבות": "אם הייתי יושב עם נתניהו, לא היו קוראים לי 'תומך טרור'" ● פעילי ליכוד כינו אותו מחבל ואחת מהן ירקה על רכבו

איילת שקד ויועז הנדל מציגים את רשימת הרוח הציונית, בכפר המכבייה ברמת גן, 27 ביולי 2022 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
אבשלום ששוני, פלאש 90
איילת שקד ויועז הנדל מציגים את רשימת הרוח הציונית, בכפר המכבייה ברמת גן, 27 ביולי 2022

יו"ר רע"ם מנסור עבאס אמר הבוקר באירוע שבת תרבות ברמת השרון כי הוא מתנגד לפסילות במערכת הפוליטית ו"מקבל את החברה הישראלית כפי שהיא", אך ציין כי הוא מקווה להמשיך עם הקואליציה הפוליטית הנוכחית.

"אני נמצא כיום כחלק מגוש מסוים ואני מקווה שהגוש הזה ימשיך ויצליח להשיג 61, כך שנוכל להמשיך בפרויקט הזה שנותן תקווה לכל אזרחי המדינה", הוא אמר למראיינת, עיתונאית זמן ישראל טל שניידר.

"החשיבות של הפרויקט הזה הוא לא רק בהקשר של יהודים וערבים, מכיוון שזו פעם ראשונה, אלא גם העובדה שמפלגה מהקצה הימני ומפלגה מהקצה השמאלי יושבות ביחד. ואני חושב שהנוכחות של רע"ם במערך הזה, היא שאפשרה את החיבור בין מרצ לימינה."

עבאס נשאל על ידי הקהל על ההאשמות המוטחות נגדו ונגד רע"ם על תמיכה בטרור, ועל מעורבות של עמותות התנועה האסלאמית בהעברת תשלומים למשפחות של חשודים בטרור. "אני חייב להשיב לשאלה של התמיכה בטרור", הגיב, "אסור לי להתעלם מן הטענות הללו, אבל במדינת ישראל יש חוק – והרשויות לא היו מאפשרות תמיכה בטרור, שזו עבירה שיושבים עליה 25 שנים בכלא".

עוד אמר עבאס: "אם הייתי יושב היום בקואליציה של בנימין נתניהו, לא הייתם אומרים כלום. ישראל היא מדינת חוק. גורמי המקצוע לא מצאו כל דופי בפעילות שלנו ובפעילות של התנועה האיסלאמית".

באשר לפער שבין הדברים שעבאס אומר בתקשורת לבין החומרים הכתובים של אמנת התנועה האסלאמית (הצ'רטר) באשר לזכות השיבה ונושאים נוספים, אמר עבאס: "אין מסמך שהוא מאושר ומפורסם כיום. יש מסמך בהתהוות עם אלמנטים של קבלת האחר. של הסתכלות לעתיד ורצון של כולנו לחיות יחד.

"כולנו מכירים את הזיקה של כל דת לארץ הקודש ואנחנו נולדנו לתוך סכסוך שאיננו מתעלמים ממנו. השאלה היא איך לצאת מהסכסוך הזה לתוך חיי שלום והכרת האחר. מציגים אותנו כתומכי טרור וכשוללי זכות הקיום של העם היהודי וכאילו אנחנו מכחישי שואה. אבל אתם צריכים להכיר אותנו מתוך מה שאנחנו אומרים ולא מתוך מה שאומרים עלינו".

"מציגים אותנו כתומכי טרור וכשוללי זכות הקיום של העם היהודי וכאילו אנחנו מכחישי שואה. אבל אתם צריכים להכיר אותנו מתוך מה שאנחנו אומרים ולא מתוך מה שאומרים עלינו"

לדברי עבאס, "הבנתי שלפני כתיבת המסמך של התנועה, אני צריך לתת לאינטראקציה עם החברה הישראלית למצות את עצמה ושהתהליך הזה ייצור את הדינמיקה שתהיה כלולה בסופו של דבר במסמך".

השיחה עם עבאס בשבת תרבות בבית יד לבנים של העיר, התרחשה כאשר בחוץ הפגינו קבוצה של הורים שכולים ומפגיני ימין על מתן הבמה העירונית בבית יד לבנים לארוע עם עבאס. ארגון בית יד לבנים פנה לעירייה ביום חמישי האחרון בבקשה לבטל את האירוע, אך ראש העיר אבי גרובר החליט לקיימו במתכונת שתוכננה מראש.

בסיום האירוע, חלק מן המפגינים אף ירקו על רכבו של עבאס.

הגעתו של עבאס הובילה למחלוקת בין חברי מועצת העיר. גיא קלנר העלה וידיאו תמיכה בקיומו של האירוע בבית יד לבנים, אולם סגן ראש העיר יעקב קורצקי כינה את עבאס "תומך טרור" וניסה להביא לביטול הארוע. חברי מועצה נוספים – עידן למדן, צחי שריב וסגן ראש העיר דני לביא – בירכו על קיומו של האירוע כפי שתוכנן מראש.

עבאס עצמו התייחס ישירות לכך שמכנים אותו 'תומך טרור' ואמר: "חלק מאותם אלה המכנים אותי 'תומך טרור' ניהלו איתנו מו"מ בפעם שעברה בממשלה הקודמת. הליכוד, וראש הממשלה לשעבר נתניהו. אני הרי הלכתי אליו כמה פעמים לבלפור, וישבתי איתו על מו"מ קואליציוני עד חצי שעה לפני שנסעתי לכפר המכביה לחתום עם נפתלי בנט ויאיר לפיד. עד היום אני מקבל מסרים מהליכוד, שמה שקורה עכשיו (עם הקריאות נגדו כ'תומך טרור', ט"ש) זה צורך פוליטי של הליכוד.

"חלק מאותם אלה המכנים אותי 'תומך טרור' ניהלו איתנו מו"מ בפעם שעברה בממשלה הקודמת. אני הרי הלכתי אל נתניהו כמה פעמים לבלפור, וישבתי איתו במו"מ עד חצי שעה לפני שנסעתי לחתום עם בנט ולפיד"

"זה לא פותר אותי מלהתמודד עם השאלה אם אני תומך טרור או לא, ובממד החוקי בוודאי שאם הייתי תומך טרור, ברור לכם שיש רשויות חוק בישראל ויש ארגונים שמטפלים ולא היו מאפשרים לנו להתמודד לכנסת".

באשר למבנה רשימת רע"ם לכנסת, עבאס ציין שהייצוג יהיה תואם להרכב האוכלוסייה מרחבי המדינה – עם ייצוג לנגב, לגליל ומקום משוריין לאישה ברשימה. לדבריו, בפריימריז של המפלגה ב-6 באוגוסט, אין התמודדות על מקומות 1,2 ו-4 ולפיכך הוא וחברי הכנסת ואליד טאהא ואימאן ח'טיב יאסין ייכנסו לרשימה.

על המקום השלישי מתמודדים ראש עיריית רהט פאיז אבו סהיבאן ומנהל סיעת רע"ם בכנסת, ומקורבו של עבאס, וליד אלהואשלה.

"אני כיו"ר רעם לא מתערב בתהליך ההצבעה", אמר עבאס הבוקר. "הלקח שלמדתי מהרשימה הקודמת, שכללה את מאזן גנאים, היא שצריך צוות קוהרנטי שמבין את המשמעות של התהליך הפוליטי ומוכן לספוג ביקורת והתקפות ואיומים ומבין שיש אחריות קולקטיבית ומשמעת קואליציונית ושצריך לאפשר לקואליציה לתפקד, גם אם זה אומר להצביע נגד בית חולים בסח'נין, כי יש סידור אחר שהקואליציה עובדת עליו.

"אני הודיתי בעבר, שלא היה לנו ניסיון פוליטי באירוע כזה של שותפות בקואליציה ובשנה הזו למדנו דברים רבים".

עבאס נשאל גם על אופן העבודה שלו במהלך השנה החולפת עם שרת הפנים איילת שקד והאם נכון הדבר שהישגים מסוימים שלו, כיו"ר רע"ם, הוצנעו כדי ששקד לא תהיה בבעיה פוליטית. "היא מתמודדת בבחירות והיא על סף אחוז החסימה ואני לא רוצה..… (לֹפגוע בה, ט"ש)", אמר בהיסוס.

"אין ספק שאיילת שקד היה לה מעמד מיוחד בקואליציה. התפקוד שלה כלפי החברה הערבית היה טוב מקודמה, היא אישרה הרבה דברים, אבל לא בקצב שרצינו. אמרתי פעם שהיא הייתה קמצנית", הוסיף בחיוך.

"אין ספק שאיילת שקד היה לה מעמד מיוחד בקואליציה. התפקוד שלה כלפי החברה הערבית היה טוב מקודמה, היא אישרה הרבה דברים, אבל לא בקצב שרצינו. אמרתי פעם שהיא הייתה קמצנית"

מנסור עבאס ואיילת שקד במליאת הכנסת, 11 באוקטובר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מנסור עבאס ואיילת שקד במליאת הכנסת, 11 באוקטובר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

עוד ציין עבאס כי "יש דברים שעשינו והנמכנו פרופיל כי לא רצינו להקשות על השותפים. יש דברים שעשינו מתחת לרדאר, ואני אתן דוגמה אחת: בתחילת הדרך הוכרז על כפר מע'ר כעיר. זה היה טבעי להציג את זה כהישג שלי, יו"ר רע"ם, כשאני גם תושב העיר.

"אבל ביקשו שנכריז על זה כעיר הדרוזית הראשונה ובמע'ר יש 20% תושבים מוסלמים, אני ביניהם, ו-20% נוצרים ו-60% דרוזים. אז בסדר, העיר הדרוזית הראשונה ושרת הפנים עושה טוב לעדה הדרוזית. כתבתי מברוק ליישוב ולא עשיתי מזה חגיגות".

"צריך להחליף את נתניהו. לימין מגיע מנהיג אחר. בנט היה ראש ממשלה הרבה יותר טוב וגם הרבה יותר ימני", אומרת הערב איילת שקד, (הרוח הציונית) בראיון שישודר בחדשות 12. "בניגוד לנתניהו הוא בא לנשיא דמוקרטי ואמר לו שלא תהיה מדינה פלסטינית. אבל מה לעשות שאנחנו לא כוחות מעל מיליון מצביעי ליכוד בוחרים בו שוב ושוב".

ארגון הרופאים המתמחים "מרשם" יקיים הערב הפגנה מול ביתו של ראש הממשלה יאיר לפיד בדרישה לקיצור תורנויות.

האשה שירקה היום על מנסור עבאס ב"שבתרבות" ברמה"ש היא אסתר נסים שתקפה בעבר את ברוך קרא ביציאה מבית המשפט, השתתפה בהפגנות רבות נגד התובעת בתיקי נתניהו ונעצרה לאחר שהטרידה משפחה שכולה בקיסריה, לפי הדיווח של בן כספית.

אורי זכי, בן זוגה של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, יתמודד על מקום במרצ. זנדברג עצמה הודיעה על פרישתה לפני שבועיים.

סגירה