שחיקת הסטטוס קוו על הר הבית מסכנת את הריבונות על הכותל

ראש הממשלה יאיר לפיד נועד עם מלך ירדן עבדאללה השני בארמונו, 27 ביולי 2022 (צילום: הטוויטר של בית המלוכה הירדני)
הטוויטר של בית המלוכה הירדני
ראש הממשלה יאיר לפיד נועד עם מלך ירדן עבדאללה השני בארמונו, 27 ביולי 2022

האם הביקור של ראש הממשלה יאיר לפיד אצל המלך עבדאללה ברבת עמון בשבוע שעבר מבשר את שיקום הסטטוס קוו על הר הבית? על פי מקורות ברבת עמון זה היה נושא השיחה היחיד בין השניים, והעובדה שדגל ישראל הושם ברקע הפגישה, לעומת הפגישות עם נתניהו שבהם דגל ישראל נעדר, יש בו כדי להעיד כי לפחות בשיחות המכינות הייתה התקדמות בסוגיה זאת.

על פי מקורות ברבת עמון, הסטטוס קוו על הר הבית היה נושא השיחה היחיד בין לפיד למלך עבדאללה, וזה שדגל ישראל הושם ברקע, לעומת הפגישות עם נתניהו שבהם הדגל נעדר, מעידה על התקדמות

הסטטוס קוו שנקבע מייד אחרי מלחמת ששת הימים, ואח"כ עמד בבסיס הסכם השלום עם ירדן, קבע כי שטח הרחבה הוא מוסלמי, רחבת הכותל שייכת ליהדות, ישראלים יכולים לבקר בהר הבית כמבקרים, לא כמתפללים, וישראל אחראית על הביטחון ברחבה כולה.

הסכמי הסטטוס קוו היו גורם חשוב בייצוב המצב בירושלים, איפשר את השתלבות הערבים במרקם הכולל של העיר, יצב את היחסים עם ירדן, והעמיק את שליטתה של ישראל בירושלים כולה.

אבל במהלך השנים הייתה שחיקה של הסטטוס קוו בלחץ גורמי ימין ישראליים מצד אחד, הרשות הפלסטינית והתנועה האסלאמית הצפונית בישראל מצד שני.
המצב כרגע הוא שגורמי האסלאם שינו את המציאות המקורית ופתחו עוד שני מסגדים, והיהודים מתפללים על הר באופן גלוי. תפילת היהודים ברמדאן הקודם ומצעדי הדגלים שנלוו להם בשער שכם היו מן הסיבות לפרוץ מהומות 2022, והוכיחו כי היציבות בהר הבית היא עוגן ליציבות בישראל כולה.

גם בעמדת ירדן חלו שינויים חשובים שיש להכיר אותם על מנת להעריך נכון את סיכויי שיקום הסטטוס קוו של 1967. עיקר השינוי הוא שירדן טוענת כעת להיות שומר המקומות הקדושים לא רק לאסלאם, אלא גם לנצרות, ופירוש הדבר שהיא רוצה מוטות שליטה גם ברובע הנוצרי בגלל יומרתה לנהל את כנסיית הקבר.

לזה לא ישראל ולא אש"ף יכולים להסכים. המלך גם קבע כמה פעמים כי האחריות של הווקף הפרו ירדני היא על שטח הרחבה כולל החומות, ופירוש הדבר – הכותל המערבי.

הסכמי הסטטוס קוו היו גורם חשוב בייצוב המצב בירושלים, איפשר את השתלבות הערבים במרקם הכולל של העיר, יצב את היחסים עם ירדן, והעמיק את שליטתה של ישראל בירושלים כולה

בגלל הלחץ היהודי לשנות את הסטטוס קוו על הר הבית, המלך ואבו מאזן סיכמו לפנות יחד לאונסקו כדי להכריז על הכותל כאזור תרבות מוסלמי. המסר של ירדן הוא שאם ישראל רוצה לבטל את הסטטוס קוו על הר הבית, זה יכלול גם את הכותל, שהיה עד 1967 שייך לווקף המוסלמי.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 377 מילים
סגירה