דואופול הקניונים ויוקר המחיה

מגדלי עזריאלי בתל אביב (צילום: Rastaman3000, ויקיפדיה)
Rastaman3000, ויקיפדיה
מגדלי עזריאלי בתל אביב

מי העניק מימון של 37 מיליארד שקל למפלצות הנדל"ן עזריאלי ומליסרון (חברת החזקות בעלת קבוצת קניוני עופר, בשליטת "עופר השקעות")? מי שילם אשתקד למנכ"ל עזריאלי, אייל חנקין, 577 אלף שקל בחודש?

מי העניק מימון של 37 מיליארד שקל למפלצות הנדל"ן עזריאלי ומליסרון (חברת החזקות בעלת קבוצת קניוני עופר, בשליטת "עופר השקעות")? מי שילם אשתקד למנכ"ל עזריאלי, אייל חנקין, 577 אלף שקל בחודש?

לאחרונה צדה את עיניי ידיעה בתקשורת על דרישה נוספת של בעלי קניון משוכרי חנויות. עוד ויכוח שרומז על התמונה הגדולה של שוק הקניונים בישראל, הנשלט ביד רמה על-ידי שתי מפלצות נדל"ן ענקיות: עזריאלי ומליסרון.

בראש קבוצת עזריאלי עומדת דנה עזריאלי – בעלת השליטה, הבת של דוד עזריאלי, המכהנת בתפקיד היו"ר. חברת הנדל"ן שולטת ב-19 קניונים בשטח של 343 אלף מ"ר. בנוסף, החברה מחזיקה בעוד 644 אלף מ"ר שטחי משרדים ו-4 מתחמי דיור מוגן (1033 יח"ד) ועסקים נוספים. חברת ענק בשווי של כ-33 מיליארד שקל עם הכנסות שנתיות של 2.2 מיליארד שקל.

בראש חברת מליסרון עומדת ליאורה עופר – בעלת השליטה, הבת של יולי עופר, המכהנת בתפקיד היו"ר. חברת הנדל"ן שולטת ב-21 קניונים בשטח של 513 אלף מ"ר. בנוסף, החברה מחזיקה בעוד 308 אלף מ"ר שטחי משרדים ושני מתחמי דיור מוגן ועסקים נוספים. חברת ענק נוספת בשווי של כ-12 מיליארד שקל עם הכנסות שנתיות של כ-1.4 מיליארד שקל.

עזריאלי ומליסרון חולשות ביחד על 40 קניונים במדינת ישראל הקטנה ומכתיבות לשוכרים תנאים קשוחים ללא יכולת מיקוח. ככה זה כשיש מעט שחקנים בשוק קטן יחסית וההתנהלות היא קפיטליסטית חזירית.

עזריאלי ומליסרון חולשות ביחד על 40 קניונים במדינת ישראל הקטנה ומכתיבות לשוכרים תנאים קשוחים ללא יכולת מיקוח. ככה זה כשיש מעט שחקנים בשוק קטן יחסית וההתנהלות היא קפיטליסטית חזירית

המדיניות הקשוחה של דואופול "מליאלי" כוללת שורה של תנאי התקשרות (קנסות למי שלא פותח בזמן או סוגר לפני הזמן או אפילו למי שלא מנקה את חלון הראווה ועוד כל מיני תקנות), אך מעל הכל תשלומי שכירות גבוהים ביותר. מעבר לדמי השכירות (אחוז מהפדיון או שכ"ד קבוע) השוכרים נאלצים לשלם דמי ניהול כדי לממן את האבטחה, הניקיון, הניהול ועוד.

והניהול עולה המון! יו"ר קבוצת עזריאלי, גב' דנה עזריאלי, השתכרה אשתקד 348 אלף שקל בחודש. מנכ"ל החברה מר' אייל חנקין השתכר אשתקד 577 אלף שקל בחודש. בסך הכל עזריאלי שילמה בשנת 2021 רק לחמשת מקבלי השכר הגבוה ביותר בחברה כ-22 מיליון שקל.

יו"ר מליסרון, גב' ליאורה עופר, השתכרה בשנה החולפת 283 אלף שקל בחודש, אבל זה עבור 75% משרה, כך שהשכר "הגיוני" לגמרי וניתן להבין מדוע הוא נמוך משל דנה עזריאלי. גב' עופר אינה בעלת השכר הגבוה ביותר בחברה, מליסרון שילמה בשנת 2021 רק לחמשת מקבלי השכר הגבוה ביותר בחברה כ-19 מיליון שקל.

מי מממן את דנה עזריאלי וליאורה עופר?
איך אפשר לשלם משכורות כל כך גבוהות? איך אפשר לרכוש שטחים ולבנות קניונים גדולים? מניין כל העושר הזה?

לקבוצת עזריאלי חובות של כ-23 מיליארד שקל ולמליסרון חובות של כ-14 מיליארד שקל. סכומי עתק שמזכירים תקציב של משרד ממשלתי.

מרבית החוב של כ-37 מיליארד שקל מגיע מהציבור – דרך הגופים המוסדיים שמנהלים את כספי החיסכון של כולנו (פנסיה, גמל, השתלמות וכולי). אנחנו, אתם הקוראים, הציבור, אתם משלמים במו ידיכם (אם כי בעקיפין) ואחראים לעושק הציבור. אתם משלמים מאות אלפי שקלים בחודש למנהלים. אתם מעניקים ל"פיננסיירים" הלוואות ענק בריביות מצחיקות.

מרבית החוב של כ-37 מיליארד שקל מגיע מהציבור – דרך הגופים המוסדיים שמנהלים את כספי החיסכון של כולנו (פנסיה, גמל, השתלמות וכולי). אנחנו, אתם, הקוראים, הציבור, משלמים במו ידיכם

היכן הממונה על הגבלים עסקיים אתם ודאי שואלים? הוא נמצא ב"שלאפשטונדה" שנמשך הרבה מעבר לצוהריים. בשנת 2010 הוא איפשר לחברת מליסרון לבלוע לתוכה את "בריטיש ישראל", ואשתקד הוא אפשר לעזריאלי לרכוש את קניון "מול הים" באילת תמורת 1.3 מיליארד שקל.

כל עוד דואופול הקניונים בישראל ימשיך לנצל כשל שוק מבני, לא תהיה תחרות והשוכרים "יגלגלו" את דמי השכירות ודמי הניהול על הלקוחות. יוקר המחיה.

אבי שאולי עבד שנים רבות כעיתונאי. לאחר כ-10 שנים ב-YNET וגלובס בעיקר, עבר לתחום היח"צ ועבד עם רונן צור, אבירם כהן, יהודה שוויצר ועכשיו – טל גולדפינגר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
החזירות והקפיטליזם זה זה מה יביא את ההשמדה העצמית של האנושות. סביר להניח שבעתיד הכסף יאבד כל משמעות והאנושות תתנהל עם עולם ערכים חדש לגמרי. התחרות העסקית הדורסנית תתחלף ברצון לשיתופיות ... המשך קריאה

החזירות והקפיטליזם זה זה מה יביא את ההשמדה העצמית של האנושות. סביר להניח שבעתיד הכסף יאבד כל משמעות והאנושות תתנהל עם עולם ערכים חדש לגמרי. התחרות העסקית הדורסנית תתחלף ברצון לשיתופיות והרמוניה: 'ואהבת לרעך כמוך'. עצוב שלימוד לקחים שכזה יצטרך להעשות ע"י כאב וזעזועים, אבל אולי האנושות תתעורר בזמן – הלוואי

גם שוכרים בשוק הכללי מתמודדים עם ייקור שכירות בעשרות אחוזים... חלקם יסגרו את העסק. מי שישאר אלו הרשתות שהן לא משלמות את אותה רמת שכירות... בסוף זה יחזור גם לדואופול....האם אפשר לשכנע א... המשך קריאה

גם שוכרים בשוק הכללי מתמודדים עם ייקור שכירות בעשרות אחוזים… חלקם יסגרו את העסק. מי שישאר אלו הרשתות שהן לא משלמות את אותה רמת שכירות… בסוף זה יחזור גם לדואופול….האם אפשר לשכנע את ישראל להמנע מלהגיע לקניונים אחרי שהקניונים בחכמה יצרו עוגנים כמו מרפאות קופות חולים רשתות שיווק מזון ועוד … יקר כאן להחריד

עוד 590 מילים ו-2 תגובות
סגירה