העיקר שמדברים על כלכלה

נתניהו זיהה מוקדם את הסנטימנט הציבורי באשר ליוקר המחיה והקדים את שאר המפלגות עם קמפיין כלכלי ● זהו שינוי מרענן עבור מי שעד לאחרונה הכריז דווקא על האיום האיראני כעל "החיים עצמם" ● אלא שנתניהו הציג תוכנית רצופה באי דיוקים ולא משכנעת שנשמעת כמו עוד הבטחת בחירות שלא תמומש ● לפחות הוא יותר משכנע כמרצה "טד" מאשר בתפקיד האזרח המודאג ● פרשנות

בנימין נתניהו מציג את התוכנית הכלכלית של הליכוד, 3 באוגוסט 2022 (צילום: צילום מסך)
צילום מסך
בנימין נתניהו מציג את התוכנית הכלכלית של הליכוד, 3 באוגוסט 2022

1

החיים זה כלכלה

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו העלה אתמול (רביעי) סרטון וידאו ובו הרצאה מלווה במצגת גראפית של התוכנית הכלכלית המובטחת של הליכוד במסגרת מערכת הבחירות לכנסת ה-25.

נתניהו, שהשפיע על הכלכלה הישראלית יותר מכל מנהיג אחר בעשרות השנים האחרונות, בחר לפתוח את הקמפיין של שנת 2022 בביקורת על האלמנטים הכואבים ביותר בכיס של הישראלים – מחירי הדלק, הדיור, המזון – אותם אלמנטים אשר עליהם יש לו אחריות גדולה מאוד, למרות פועלה של ממשלת בנט-לפיד בשנה האחרונה.

העובדה שנתניהו עוסק בכלכלה ולא "בחיים עצמם" (המיתוג שהוא העניק לסוגיה האיראנית, בקמפיין בחירות 2015), היא המרענן הרשמי של הקיץ. במשך שנים הורגלנו בקמפיינים ביטחוניים-מדיניים של נתניהו, החל מאיראן, איראן, איראן וכלה במסכת הצ'ופרים וההטבות שהוא דרש וקיבל ממנהיגי קמפיין "ליגה אחרת", דונלד טראמפ וולדימיר פוטין.

אלא שכעת, בהיותו באופוזיציה, נתניהו אינו יכול להשתמש במושכות השלטון ולגייס מהלכים מדיניים לטובת קמפיין. אין הצהרות על סיפוח, וגם לא הבטחה (ריקה) לאמנת ביטחון ישראל-ארה"ב.

נתניהו זיהה מוקדם את הסנטימנט הציבורי באשר למחירי הדלק, הקפיצה הגבוהה במחירי הדיור בשנה האחרונה, ועוד – והקדים את שאר ראשי המפלגות במיקוד תשומת הלב לנושא הכלכלי. מאחר שלרוחב המערכת הפוליטית בישראל אין הבדלים רבים בגישה לאיראן, וככל שהפוליטיקאים ממשיכים לגזור על הציבור מערכות בחירות מיותרות ומשמימות, לפחות שהנושא המרכזי יהיה כלכלי.

מאחר שלרוחב המערכת הפוליטית בישראל אין הבדלים רבים בגישה לאיראן, וככל שהפוליטיקאים ממשיכים לגזור על הציבור מערכות בחירות מיותרות ומשמימות, לפחות שהנושא המרכזי יהיה כלכלי

2

יש מצע

מאז 2009 לא הציגו נתניהו והליכוד מצע בחירות כתוב ומונגש לציבור הישראלי. המצגת של נתניהו, שנשלחה בסיום ההופעה לעיתונאים, מהווה תוכנית כתובה – וגם זה מהלך חשוב.

להבטחות בחירות אין משמעות (חוקית או אחרת). הפוליטיקאים לא חייבים לדבוק בהן ושיקולים קואליציוניים גם לא מאפשרים להם לרוב לממש את ההבטחות. ובכל זאת, כוחה של ההבטחה הכתובה הוא כלי פוליטי חיוני בידי הציבור. ארגוני חברה אזרחית וכלי תקשורת מקיימים מעקב אחרי ההבטחות, הכנסתן או השמטתן מההסכמים הקואליציוניים ומידת המימוש של נבחרי הציבור.

בעבר טענו בליכוד שאין להם צורך להציג מצע כתוב מכיוון שהם בשלטון והציבור יכול להתייחס למדיניות שהם הובילו כמצע שלהם. ההנחה הייתה שהם ימשיכו להיבחר לעד, שאף מפלגה לא תחליף אותן ולכן לא צריך להציג לציבור תוכניות צופות פני עתיד. הכול נמצא בראשו של נתניהו, ומי שרוצה לדעת מה הוא מתכנן, שפשוט יבחר בו ויגלה עם הזמן.

אם כן, גם בהיבט הזה, נעשתה תשובה ב-2022: יש תכנית כלכלית כתובה שהוצגה בפני הציבור.

3

נתניהו לא משכנע בתפקיד הצרכן הכאוב

בראשית חודש יולי, צילם נתניהו וידאו בתחנת דלק בירושלים. בסרטון הוא חשף פנים מודאגות (מפני מחירי הדלק), אך הקונספט כשל. עוברים ושבים צילמו את נתניהו מנסה לכאורה לנקות את החלון הקדמי של הרכב, כשהוא חנוט בחליפה בחום הכבד. כל הסיטואציה עוררה גיחוך. מגבים ללא סבון ומים, ומה לאיש העשיר מקיסריה ולחייהם היומיומיים של האזרחם? ומתי בכלל הוא מילא דלק בפעם האחרונה?

כל הסיטואציה עוררה גיחוך. מגבים ללא סבון ומים, ומה לאיש העשיר מקיסריה ולחייהם היומיומיים של האזרחם? ומתי בכלל הוא מילא דלק בפעם האחרונה?

במקביל באותם הימים, העידה הדס קליין, העוזרת של ארנון מילצ'ן, על חיבתו של נתניהו לסיגרי יוקרה. על המנהג של שועי עולם לטבול סיגרים בליקר מסוג קוואנטרו. זה אדם שמודע למחיר הדלק? שאכפת לו ממשכנתה או מחירי לחם וגבינה? באמת, זה לא תפס.

המצגת אתמול, אף שהייתה מלא באי-דיוקים, ולמרות שסובב את הנתונים כך שיתאימו למסריו, התאימה יותר לאופיו של נתנהו. כלומר, ראש הממשלה לשעבר לא משכנע בתפקיד הצרכן הכאוב, אבל דווקא נראה טבעי לגמרי בפוזיציית המרצה, עם הגראפים, האולפן והמזגן. נתניהו הוא איש של "טד", לא של קרטוני חלב בסופרמרקט.

נתניהו לא משכנע בתפקיד הצרכן הכאוב, אבל דווקא נראה טבעי לגמרי בפוזיציית המרצה, עם הגראפים, האולפן והמזגן. נתניהו הוא איש של "טד", לא של קרטוני חלב בסופרמרקט

4

בדיקת עובדות

התוכנית הכלכלית שנתניהו הציג לוקה בחסר. הוא לא פירט כיצד יפחית את הרגולציה, רק פיאר את מעשי העבר שלו בתחום – אך חתך את הגראפים בנקודות התחלה וסיום שמועילות לנרטיב שלו. הטיעון המרכזי עליו נשען נתניהו הוא שרק ממשלה יציבה יכולה להוביל רפורמות כלכליות וכי צריך אורך רוח וזמן כדי להוביל תכנית ולראות את תוצאותיה.

בנימין נתניהו מדבר על עליית מחירי הדיור במצגת הכלכלית של הליכוד, 3 באוגוסט 2022 (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו מדבר על עליית מחירי הדיור במצגת הכלכלית של הליכוד, 3 באוגוסט 2022 (צילום: צילום מסך)

נתניהו הציג את עצמו כמר יציבות, תוך שהוא מתעלם מהשנים 2019-2021 בהן כיהן כמלך הכאוס. הוא הפר הסכם קואליציוני ולא העביר תקציב, רק כדי שלא לאפשר לבני גנץ להתקרב ללשכת ראש הממשלה. השיקולים הפוליטיים האישיים של נתניהו האפילו על הצרכים הכלכליים של אזרחי ישראל, והוא במו ידיו דחף לארבע מערכות בחירות. כעת הוא מבקש שנאמין לו שהוא רוצה יציבות.

השיקולים הפוליטיים האישיים של נתניהו האפילו על הצרכים הכלכליים של אזרחי ישראל, והוא במו ידיו דחף לארבע מערכות בחירות. כעת הוא מבקש שנאמין לו שהוא רוצה יציבות

באשר להצעת הייבוא המקביל במטרה להוריד את מחירי המוצרים, נתניהו לא הסביר כיצד יעשה זאת באופן שונה ממה שניסה לעשות בעבר. צעדי החירום לבלימה זמנית של עליית מחירי החשמל והמים אמורים להישען על סבסוד מעודפי תקציב, אך זה הוא צעד בעייתי שכן מדובר בהקלות רוחביות – הן לעשירים והן לעניים  – בדומה לאותם מענקי קורונה שהוענקו לכל מדינת ישראל ללא חלוקה דיפרנציאלית.

באשר להנפקת אג"חים, כך שמשקיעי נדל"ן ירכשו אותם במקום את דירות (למעשה זה אמור להיות ביטוח נגד עליית מחירי נדל"ן) כמהלך שעשוי להוריד את הביקושים בשוק, מדובר במדיניות עליה נמתחה ביקורת גדולה במשרד האוצר. בנוסף, זה הוא מהלך שעשוי להכניס את המדינה לחובות גדולים.

בנימין נתניהו מציג את התוכנית שלו לחינוך חינם מגיל אפס במסגרת המצגת הכלכלית של הליכוד, 3 באוגוסט 2022 (צילום: צילום מסך)
בנימין נתניהו מציג את התוכנית שלו לחינוך חינם מגיל אפס במסגרת המצגת הכלכלית של הליכוד, 3 באוגוסט 2022 (צילום: צילום מסך)

ומה לא נאמר על חינוך חינם בגילאי 0-3? כולם רוצים בכך ואם נתניהו ידבוק בהבטחת הקמפיין הזו, לפחות נדע שיצא לנו צעד ממשי בתחום הורדת יוקר המחיה.

זוהי הקלה שממוקדת לזוגות צעירים הנמצאים בתחילת דרכם והם הקורבנות המרכזיים של יוקר המחיה בישראל. יופי של רעיון, ובמפלגת העבודה ובכחול-לבן מיהרו להזכיר לנתניהו שאלה הן הצעות קמפיין שלהם, מזה שנים, ושנתניהו (איש השוק החופשי, לכאורה) לא פעל לקדמן בכל 12 שנות כהונתו.

הורדה של מס הכנסה ומס חברות היא תמיד הצעה פופולרית ועשויה להרחיב את יכולת המדינה לגבות מיסים. שנת 2022 מתאפיינת בגביית מיסים גבוהה והשאלה הכלכלית היא עד לאן ניתן להגיע ולמתוח את השמיכה.

להורדת מיסים, בתנאים בהם יש שיעור גביה גבוה מלכתחילה, יש משמעות כלכלית כבדה, שכן שיעור המיסים שיגבה יפחת (הורדת המדרגות) אך את הרחבת בסיס המס יהיה קשה להשיג, מכיוון ששיעור הגבייה היה גבוה מלכתחילה.

ולסיכום, יופי שיש הצעות, נהדר שהן כתובות, ועכשיו אזרחי ישראל יכולים לדון בהן לגופן.

עוד 959 מילים ו-1 תגובות
סגירה