המציאות הישראלית חזקה יותר מזהות ראש הממשלה

נתניהו השקיע בשבועות האחרונים בקמפיין כלכלי על יוקר המחיה, אבל כל זה נמחה כשצה"ל יצא למבצע "עלות השחר" ביום שישי ● כעת נתניהו יודע איך זה הרגיש לאנשי האופוזיציה שניסו במשך שנות שלטונו לדבר על כלכלה ורווחה ושמעו ממנו רק על ביטחון, טרור ואיראן ● וגם: נתניהו סוף-סוף מתגבר על חוסר החשק שלו להיות מצולם כמי שמקבל תדרוך מראש הממשלה לפיד ● פרשנות

בנימין נתניהו ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 8 בנובמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
בנימין נתניהו ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 8 בנובמבר 2021

1

בשבועות האחרונים השקיע יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בקמפיין כלכלי. בתחילה צילם סרטון תעמולת בחירות בתחנת דלק בירושלים, תוך שהוא מתמקד במחירי הדלק המאמירים. מאז ירד מחיר הדלק ביותר מ-1.5 שקלים.

בשבוע שעבר פרסם נתניהו תוכנית כלכלית שזכתה להתייחסות נרחבת בתקשורת. זו פעם ראשונה מזה שנים רבות שנתניהו והליכוד מעלים תוכניות כלכליות – והפעם נתניהו גם הקדים את ראשי המפלגות האחרות והצליח לקבוע סדר יום פוליטי, לפחות באופן חלקי.

אבל ביום שישי אחר הצהריים ההתעסקות של הציבור הרחב ביוקר המחיה – מחירי הדלק, חשמל ומים – נעצרה. מכת המנע של צה"ל עם החיסול הממוקד של אל-ג'בערי וכניסת שידורי הטלוויזיה למתכונת חירום – ומעל לכל, מאות הרקטות ששוגרו לדרום הארץ תוך יממה – העבירו את כל סדר היום לנושא הביטחוני.

במשך 12 שנים המצב היה הפוך: נתניהו עסק באיומים על הגבולות, בטרור, איראן והצטלם בדיוני קבינט. ואילו מפלגות האופוזיציה – ביניהן יש עתיד והעבודה – משכו לשיח כלכלי-חברתי, לרוב ללא הצלחה. והנה בסוף השבוע האחרון, האולפנים התמלאו במומחים ביטחוניים, והמאבק נגד דיפלומט ושסוטביץ ירד בבת אחת מהכותרות.

במשך 12 שנים המצב היה הפוך: נתניהו עסק באיומים על הגבולות, בטרור, איראן והצטלם בדיוני קבינט. ואילו מפלגות האופוזיציה – ביניהן יש עתיד והעבודה – משכו לשיח כלכלי-חברתי, לרוב ללא הצלחה

תושבי אשקלון רצים למרחב מוגן בהישמע אזעקה בעיר, 6 באוגוסט 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
תושבי אשקלון רצים למרחב מוגן בהישמע אזעקה בעיר, 6 באוגוסט 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נתניהו חווה כעת את מה שהרגישו מתחריו כל השנים: הוא משך לשיח על יוקר המחיה, ויורשיו בממשלה הזמנית – יאיר לפיד, בני גנץ ונפתלי בנט – עסוקים בביטחון. תמונת מראה. ספק אם מי מהשחקנים הפוליטיים יכול היה לדמיין שבשנה פלוס אחרי שלטון הנצח של נתניהו, הדברים יראו אותו הדבר, רק הפוך.

אירועי השבוע האחרון ממחישים, פעם נוספת, שהמציאות הישראלית חזקה יותר מזהות ראש הממשלה. לא משנה מי יושב שם בלשכה החשובה במדינה – סבבי רקטות ומתקפות מעזה הם כמו השמש שעולה במזרח ושוקעת במערב. במחזוריות, תמיד תהיה פה זריחה ושקיעה.

לא משנה מי יושב שם בלשכה החשובה במדינה – סבבי רקטות ומתקפות מעזה הם כמו השמש שעולה במזרח ושוקעת במערב. במחזוריות, תמיד תהיה פה זריחה ושקיעה

2

במהלך השבת פנה צחי ברוורמן, לשעבר מזכיר הממשלה של נתניהו, ללשכת ראש הממשלה לפיד בבקשה לקבל את התדרוך הביטחוני החשוב – אותו התדרוך הקבוע בחוק, בין ראש הממשלה לראש האופוזיציה פעם בחודש לפחות.

בלשכת לפיד, מיהרו להוציא הודעה: "ראש הממשלה לפיד מזמין למחר לאור המצב הבטחוני וכמתחייב בחוק, את יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, לעדכון ביטחוני יחד עם מזכירו הצבאי. המועד המדויק יקבע בין הלשכות". ברשתות פעפע קרב גרסאות, מי הזמין את מי ראשון.

ראש המטה לביטחון לאומי איל חולתא (מימין) וראש הממשלה יאיר לפיד בהערכת מצב בקריה בתל אביב, 6 באוגוסט 2022 (צילום: קובי אלקוצר, לע"מ)
ראש המטה לביטחון לאומי איל חולתא (מימין) וראש הממשלה יאיר לפיד בהערכת מצב בקריה בתל אביב, 6 באוגוסט 2022 (צילום: קובי אלקוצר, לע"מ)

האמת היא שהדיון מיותר. נתניהו סירב במשך כל תקופתו של בנט כראש הממשלה להתייצב לקבל את התדרוך ולמרות שבשבת בבוקר הספיק ברוורמן לבקש תדרוך "ראשון", הרי שבשבועות האחרונים לשכת לפיד מנסה להזמין את נתניהו, וללא הועיל. נתניהו סירב בתואנה כי בשל תקופת הבחירות, עדיף שהתדרוך יימסר לו מאת המזכיר הצבאי ולא מראש הממשלה לפיד.

ובכן, הכול תירוצים. הסיבה לכאורה שניתנה עד כה לאי-קיום לשון החוק, היא שהציבור לא יחשוד בנתניהו ולפיד שהם מקיימים מו"מ פוליטי במסווה של פגישת עדכון. ובכן, אין חשש כזה. החשש היה קיים ככל שזה נגע למפגשי גנץ-נתניהו.

אבל הסיבה האמיתית היא חוסר החשק של נתניהו להיות מצולם כמי שמקבל תדרוך מראש הממשלה לפיד. כאילו שאם המעמד הזה יצולם, הציבור הישראלי יתחיל לקלוט שנתניהו באמת כבר לא ראש הממשלה.

הסיבה האמיתית היא חוסר החשק של נתניהו להיות מצולם כמי שמקבל תדרוך מראש הממשלה לפיד. כאילו שאם המעמד הזה יצולם, הציבור הישראלי יתחיל לקלוט שנתניהו באמת כבר לא ראש הממשלה

האובססיות הללו של נתניהו מגוחכות. הוא באמת משכנע את עצמו שהציבור הרחב לא מכיר בקיומה של הממשלה ה-36 וחושב שנתניהו עדיין בתפקיד ראש הממשלה? מסכת השיקולים הפרסונליים של נתניהו תמיד ממשיכה להפתיע.

בנימין נתניהו במצודת זאב בתל אביב, 26 ביולי 2022 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
בנימין נתניהו במצודת זאב בתל אביב, 26 ביולי 2022 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

במצב הבטחוני הרעוע, וכשהוא נתפס (לפחות בעיני עצמו) כמר ביטחון, וכשראש הממשלה המכהן מציע שנתניהו יגיע וייתן עצה – הן במבצע "עלות השחר" והן באשר לזהות הרמטכ"ל הבא של ישראל – איך זה שנתניהו בחר להיעדר לחלוטין, כשהוא לא מבין שלאף אחד בציבור לא אכפת מי יושב באיזה צד של השולחן?

עוד 606 מילים ו-1 תגובות
סגירה