מדען הגרעין סעיד בורג'י על הכוונת של המוסד הישראלי

צנטריפוגות בכור ההעשרה הגרעיני בנתנז, איראן, נומבמבר 2019 (צילום: Atomic Energy Organization of Iran via AP)
Atomic Energy Organization of Iran via AP
צנטריפוגות בכור ההעשרה הגרעיני בנתנז, איראן, נומבמבר 2019

במקביל לחידוש שיחות הגרעין, ישראל נערכת בחשאי לתקיפת מתקני הגרעין האיראני ולמניעת האפשרות מאיראן לייצר פצצת גרעין. ישראל חשפה בתקשורת את שמו של מדען הגרעין סעיד בורג'י, האחראי על ייצור מנגנון הפצצה, וגורמי מודיעין מערביים מעריכים כי המוסד עשוי להתנקש בחייו.

בווינה התחדשו בסוף השבוע שעבר שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן אחרי חמישה חודשים של הפסקה.

ברקע הדברים המאמץ של הנשיא ביידן והמפלגה הדמוקרטית לנסות ולהגיע לחתימה על ההסכם לפני "בחירות האמצע" לקונגרס בחודש נובמבר.

בווינה התחדשו בסופ"ש שעבר שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן אחרי 5 חודשי הפסקה. ברקע, מאמצי ביידן והמפלגה הדמוקרטית לנסות להגיע לחתימה על ההסכם לפני "בחירות האמצע" לקונגרס בנובמבר

הממשל מנסה גם לקרר את המתיחות בין ישראל לחזבאללה בעקבות המחלוקות על הגבול הימי בין לבנון לישראל, בעוד עימות צבאי חדש נוצר בין ישראל לג'יהאד האסלאמי בגבול רצועת עזה.

גורמים בכירים בממשל ביידן מביעים פסימיות לגבי תוצאות השיחות. ויתורים אמריקאים לאיראן במשא ומתן עלולים לפגוע במפלגה הדמוקרטית בבחירות לקונגרס ולעורר את זעמה של ישראל.

מקורות מדיניים בכירים בירושלים מעריכים כי המשא ומתן כבר הגיע לסף מיצוי וכי לא  נותרו עוד היבטים לדון בהם. לכישלון המשא ומתן יהיו השלכות אזוריות חמורות שעלולות להביא להסלמה, אבל איראן בטוחה בכוחה והתרגלה כבר למשטר הסנקציות.

ישראל עוקבת בדקדקנות אחר ההתפתחויות וכבר נערכת לתרחיש הגרוע ביותר. ההכנות לאופציה הצבאית של תקיפת מתקני הגרעין באיראן נמשכות במלוא הקצב על ידי צה"ל. במקביל המוסד הישראלי נערך למבצעים חשאיים חדשים על אדמת איראן כדי לסכל את ייצור פצצת הגרעין הראשונה.

השופר של המוסד

על פי גורמי מודיעין מערביים, ערוץ האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל" משמש מדי פעם להעברת מסרים של המוסד הישראלי לשלטונות איראן ול"משמרות המהפכה".

על פי גורמי מודיעין מערביים, ערוץ האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל" משמש מדי פעם להעברת מסרים של המוסד הישראלי לשלטונות איראן ול"משמרות המהפכה"

בחודשים האחרונים גברה הפופולריות של הערוץ המשדר מלונדון במימון סעודי בעקבות המידע הבלעדי שהוא משדר על פעילות המוסד הישראלי באיראן וכלי תקשורת רבים מצטטים את דיווחיו.

פרשן איראני המתגורר בלונדון אומר כי המידע  הבלעדי יכול להגיע לערוץ רק מגורמי ביטחון ישראלים בכירים או מארגון האופוזיציה האיראני "מוג'אהדין חלק", שנטען שהוא קשור למוסד הישראלי. בכל מקרה מדובר במידע אמין שהאיראנים לא הצליחו עד כה להפריכו.

בשבוע שעבר חשף ערוץ "איראן אינטרנשיונל" כי האיש שעומד בראש המערכת לייצור ראשי נפץ גרעיניים עבור איראן הינו מדען בשם סעיד בורג'י.

מיהו סעיד בורג'י?

סעיד בורג'י הינו בעליה של חברת SPND, שהיא בעצם חברה ביטחונית העובדת עם משרד הביטחון האיראני והיא ממשיכת דרכו של "פרוייקט עמאד" הסודי שהוקם לשם ייצור פצצת הגרעין האיראנית.

יש לו ניסיון בפיתוח טילים ובפיצוצים גרעיניים ועל פי הדיווח בערוץ "איראן אינטרנשיונל" הוא היה מעורב בניסוי הגרעיני באתר הגרעיני אבאדה דרומית לאספאהן באיראן.

סעיד בורג'י הוא בעלי SPND, חברה ביטחונית העובדת עם משרד הביטחון האיראני וממשיכת דרכו של "פרוייקט עמאד" הסודי, שהוקם לשם ייצור פצצת הגרעין האיראנית

סעיד בורג'י עבד בפרוייקט הזה לצידו של מוחסן פחרי-זאדה, אבי פצצת הגרעין האיראנית שחוסל, על פי מקורות זרים, בידי המוסד הישראלי בנובמבר 2020, והוא ראש המערכת שפועלת לייצור ראשי נפץ גרעיניים. המודיעין האמריקאי חשף את פעילות חברת SPND בשנת 2011.

שלוש שנים לאחר מכן הכניסה ארה"ב את החברה לרשימה השחורה שלה. האיראנים מונעים עד היום מפקחי סבב"א, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, להיכנס למתקני החברה באיראן.

עוד דיווח "איראן אינטרנשיונל" כי סעיד בורג'י עבד בעבר במתקן הגרעין פרצ'ין עם שני מדעני גרעין רוסים.

בקיץ 2018 לאחר שהאיראנים הבינו כי ישראל חשפה את פרוייקט "עמאד" הם הרסו את שדה הניסויים הגרעינים באבאדה.

ערוץ הטלגרם של "משמרות המהפכה" דיווח בשבוע שעבר כי פרוייקט "עמאד"  מתנהל באתר העשרת האורניום בפורדו וכי אם ישראל תתקוף את אתר ההעשרה המרכזי בנתנז, איראן תקבל החלטה מהירה להפוך את תכנית הגרעין שלה לתכנית לנשק גרעיני. לטענת הערוץ, איראן תעשה זאת באמצעות שרשרת צנטריפוגות מתקדמות מסוג 6-IR שהתקינה מתחת לקרקע בפורדו.

גורמים יודעי דבר אומרים כי חשיפת שמו של המדען סעיד בורג'י והפירסום הגדול שהוא קיבל הינם "אות אזהרה" לבורג'י מהמוסד הישראלי כי הוא על הכוונת של הארגון וכי כדאי לו לחדול מפעילותו הגרעינית לפני שיחוסל.

ערוץ הטלגרם של "משמרות המהפכה" דיווח כי פרוייקט "עמאד"  מתנהל באתר העשרת האורניום בפורדו וכי אם ישראל תתקוף את אתר ההעשרה המרכזי בנתנז, איראן תהפוך את תכנית הגרעין שלה לתכנית לנשק גרעיני

על פי הנטען במקורות זרים ישראל חיסלה בחודשים האחרונים מספר מדענים איראנים שעסקו בייצור טילים וכטב"מים.

בעקבות ביקור ביידן בישראל והמחלוקות בין ישראל לממשל על הדרך לעצור את פרוייקט הגרעין האיראני, המוסד מתמקד כעת במה שנקרא "קבוצת הנשק", שהיא הגוף האחראי על ייצור מנגנון הפיצוץ הגרעיני. זאת לאחר שאיראן השיגה כבר את כמות האורניום המועשר הדרושה לה כדי לייצר את פצצת הגרעין הראשונה שלה.

המדען סעיד בורג'י הינו חלק חשוב מ"קבוצת הנשק" ואין ספק שהפסקת פעילותו תעכב את איראן בייצור הפצצה.

מתן הכשר דתי לייצור פצצה גרעינית

במשך שנים רבות טענו בכירים איראנים כי לאיראן אין שום כוונה לייצר פצצה גרעינית וכי המנהיג העליון עלי ח'מינאי אף פרסם פסקה הלכה (פתווא) בנושא האוסר על ייצור נשק להשמדה המונית.

עכשיו מתחילים להישמע בגלוי קולות אחרים באיראן, שייתכן שהם נועדו להכשיר את דעת הקהל לשינוי רשמי במדיניות של איראן.

חבר הפרלמנט האיראני מוחמד רידא צבאריאן באפקי אמר בשבוע שעבר כי ייתכן שחברי הפרלמנט יגישו בקשה למנהיג העליון עלי ח'מינאי לבטל את פסקה ההלכה שקבע בדבר איסור ייצור נשק להשמדה המונית.

"האויב צריך לדעת שאם הוא ימשיך בחוצפתו ובאיומיו נדרוש מהמנהיג העליון עלי ח'מינאי לבטל את פסק ההלכה שלו האוסר על ייצור נשק גרעיני", הוא אמר לאמצעי תקשורת באיראן.

כמה ימים לפניו אמר מוחמד אסלאמי, ראש סוכנות לאנרגיה אטומית האיראנית לסוכנות הידיעות "פארס" כי לאיראן יש את היכולת הטכנית לייצר פצצת גרעין "אך היא אינה מתכוונת לעשות זאת".

במשך שנים טענו בכירים איראנים כי לאיראן אין כוונה לייצר פצצה גרעינית. המנהיג העליון ח'מינאי אף פרסם פסקה הלכה האוסר על ייצור נשק להשמדה המונית. עכשיו נשמעים קולות אחרים, אולי להכשרת דעת הקהל

ההחלטה לייצר נשק גרעיני הינה של המנהיג העליון עלי ח'מינאי. כרגע אין שום מידע מודיעיני מוצק לישראל או לארה"ב כי נפלה ההחלטה בצמרת האיראנית על ייצור הפצצה הגרעינית הראשונה, אבל ישנם בשטח סימנים מעוררים דאגה. פעילותו של מדען הגרעין סעיד בורג'י ב"קבוצת הנשק" היא אחד מהם.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 936 מילים
סגירה