אילולא גנץ, ספק אם לפיד היה יוצא למבצע בעזה

לפיד וגנץ מתמודדים במערכת הבחירות על הנהגת הגוש, ובין השניים היסטוריה של כעס ומרירות הדדיים ● אך דבר מכל זה לא נראה בשבוע האחרון, כשהשניים הקפידו להציג חזית אחידה ומאוחדת ● לפיד, חסר הניסיון הביטחוני, לא היה יוצא למבצע עם אף שר ביטחון חסר ניסיון מבצעי כמוהו ● וגם הוא יודע שאת פירות ההצלחה הוא יוכל לקטוף מאוחר יותר בקמפיין - אפילו מול גנץ ● פרשנות

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ, 7 באוגוסט 2022 (צילום: חיים צח/לע"מ)
חיים צח/לע"מ
ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ, 7 באוגוסט 2022

ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט נהג להשתבח תמיד בהישגי הממשלה שלו, בעיקר מול התקשורת, שהוזמנה לפוטו-אופים לפני שהחלו ישיבות הממשלה.

באחת הפעמים בנט הפליג בהישגי הממשלה כדרכו. אחרי שהצלמים יצאו, פנה אליו שר הביטחון בני גנץ. "מה קורה איתך?" הוא זעם עליו מול כל השרים, "75 אחוזים ממה שאמרת כאן אלה הישגים של מערכת הביטחון. אז מה? לא יכולת להזכיר את השם שלי אפילו פעם אחת?"

בנט הנבוך אמר שהוא מצטער וכי יצ'פר את גנץ בהזדמנות הבאה, אבל כל השרים למדו להכיר את הרגישות של שר הביטחון לכבודו ולמעמדו.

ראש הממשלה יאיר לפיד מבין את זה היטב, במיוחד היום. הוא נותן לגנץ יד חופשית, מרחב תמרון ועצמאות כמעט מוחלטת בקבלת החלטות – עד שאחד השרים אמר לי אתמול כי לפיד הוא אמנם ראש הממשלה, אבל גנץ הוא ראש ממשלת המלחמה.

לפיד נותן לגנץ יד חופשית, מרחב תמרון ועצמאות כמעט מוחלטת בקבלת החלטות – עד שאחד השרים אמר אתמול כי לפיד הוא אמנם ראש הממשלה, אבל גנץ הוא ראש ממשלת המלחמה

אפשר לראות את הדברים קצת אחרת. לפיד מברך על כל שנייה שבה גנץ הוא שר הביטחון, ולכן מעניק לו את כל הבמה וגם דואג שהמדינה תראה את הג'סטולוגיה הזו על כל המסכים בעזרת צ'פחות על הכתף ותמונות של השניים מחובקים.

לפיד צריך את האוטוריטה הביטחונית הזו שנמצאת היום לצידו. גנץ הוא מר ביטחון, שר שמעניק ביטחון לממשלה, לצבא, לציבור וגם ללפיד עצמו. אף אחד לא יכול לפקפק בידע, בניסיון ובסמכות של גנץ להוביל את מבצע "עלות השחר" בעזה.

לפיד זקוק להשראה של גנץ כמו שראש הממשלה לוי אשכול היה צריך לידו את משה דיין כשר הביטחון במלחמת ששת הימים, וכמו שגולדה מאיר הייתה צריכה את דיין במלחמת יום הכיפורים, עד שהבינה שהוא מפשל.

לפיד זקוק להשראה של גנץ כמו שראש הממשלה לוי אשכול היה צריך לידו את משה דיין כשר הביטחון במלחמת ששת הימים, וכמו שגולדה מאיר הייתה צריכה את דיין במלחמת יום הכיפורים, עד שהבינה שהוא מפשל

לפיד היה צריך שר ביטחון שהוא סומך עליו. המזל שגנץ הוא שר הביטחון, לא, נאמר, גדעון סער שרצה לעצמו את התפקיד. אני חושב שאם שר הביטחון היום היה סער או אפילו עפר שלח – שני אנשים חסרי ניסיון מבצעי – לפיד לא היה יוצא למלחמה המורכבת הזו בעזה. אתמול ניהלתי ויכוח עם שני שרים בממשלה. אחד הסכים איתי. השני טען כי המצב שנוצר בשטח חייב את המבצע הזה מול הג'יהאד האיסלמי ולא חשוב מי היה שר הביטחון בזמן הנתון.

בנימין נתניהו, בדיוק כמו לפיד היום, יצא למלחמות שלו בעזה רק עם שרי ביטחון שהוא סמך עליהם במאת האחוזים, למרות שהיחסים לא היו טובים במיוחד. כולם היו רמטכ"לים לשעבר.

שר הביטחון אהוד ברק וראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בגבול סוריה, 14 בנובמבר 2012 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
שר הביטחון אהוד ברק וראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור בגבול סוריה, 14 בנובמבר 2012 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

ב-2012 נתניהו יצא למבצע עמוד ענן עם שר הביטחון אהוד ברק; ב-2014 הוא יצא לצוק איתן עם משה (בוגי) יעלון; לפני שנה, ב-2021, נתניהו יצא למבצע שומר החומות עם גנץ, למרות שהשניים כמעט שלא דיברו ביניהם.

אגב, נתניהו מעולם לא יצא לחזית עם שר הביטחון אביגדור ליברמן, חסר הרקע הצבאי, למרות שחלום חייו של ליברמן היה להילחם בחמאס.

ראש ממשלה לשעבר אמר לי פעם שאם אין לצידך שר ביטחון סמכותי, אתה בעצם פקוד ישיר של הרמטכ"ל. כך היה עם אהוד אולמרט שמינה את עמיר פרץ חסר הניסיון והאוטוריטה לתפקד שר הביטחון, ועל הוואקום השתלט אז דן חלוץ הכריזמטי.

ראש ממשלה לשעבר אמר לי פעם שאם אין לצידך שר ביטחון סמכותי, אתה בעצם פקוד ישיר של הרמטכ"ל. כך היה עם אהוד אולמרט שמינה את עמיר פרץ חסר הניסיון, ועל הוואקום השתלט אז דן חלוץ הכריזמטי

היום גנץ עומד בין ראש הממשלה ובין הרמטכ"ל אביב כוכבי, שמקבל את סמכותו ללא עוררין. כוכבי הרי היה מח"ט כשגנץ היה הרמטכ"ל.

הרמטכ"ל אביבב כוכבי, ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ בפיקוד דרום במהלך מבצע עלות השחר, 7 באוגוסט 2022 (צילום: חיים צח/לע"מ)
הרמטכ"ל אביבב כוכבי, ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ בפיקוד דרום במהלך מבצע עלות השחר, 7 באוגוסט 2022 (צילום: חיים צח/לע"מ)

ועדיין, לפיד גורר איתו מערכת יחסים לא טובה עם גנץ. השניים מכירים רק שלוש שנים וחצי אבל סערות פוליטיות טלטלו לחלוטין את היחסים ביניהם. ושניהם באו מרקע שונה לחלוטין.

לפיד גורר איתו מערכת יחסים לא טובה עם גנץ. השניים מכירים רק שלוש שנים וחצי אבל סערות פוליטיות טלטלו לחלוטין את היחסים ביניהם. ושניהם באו מרקע שונה לחלוטין

גנץ הוא המושבניק הדתי מכפר אחים, איש הצבא המחוספס שעשה את כל הדרך בעקשנות עד לרמטכ"לות. לפיד הוא העירוני החילוני מצפון תל אביב, איש הרוח, הסופר והעיתונאי, רחוק מהעולם הצבאי ודרך החיים שבה הורגל גנץ המג"ד, המח"ט וראש האוגדה לשעבר.

בתחילת הדרך המשותפת, שבה התאחדו חוסן לישראל של גנץ ויש עתיד של לפיד להקמת כחול-לבן, השניים היו חברים טובים. לפיד ידע לשווק תמונות עם גנץ בשיחות בבתי קפה או במפגשים משפחתיים.

לקראת בחירות אפריל 2019, לפיד גם ויתר לגנץ על המקום הראשון ברשימת כחול-לבן, שבה היו שותפים אז גם יעלון וגבי אשכנזי. בבחירות בספטמבר 2019, לפיד ויתר על הרוטציה הפוטנציאלית עם גנץ.

ראשי מפלגת כחול-לבן: משה יעלון, יאיר לפיד, בני גנץ וגבי אשכנזי ביום שאחרי הבחירות, 10 באפריל 2019 (צילום: פלאש90)
ראשי מפלגת כחול-לבן: משה יעלון, יאיר לפיד, בני גנץ וגבי אשכנזי ביום שאחרי הבחירות, 10 באפריל 2019 (צילום: פלאש90)

בהמשך באו המשברים הקשים ששיאם העריקה של גנץ לממשלה עם בנימין נתניהו. לפיד חשב שמדובר במעשה בגידה. במהלך השנה החולפת, כשלפיד היה שר החוץ ובנט ראש הממשלה, גנץ ולפיד שמרו על יחסים מאופקים והתנהלו במקצועיות. החברות של ראשית ההיכרות ביניהם לא שוקמה, אבל גם לא הכעס והמרירות של רגע הפיצול.

כיום לפיד וגנץ מתמודדים במערכת בחירות על הנהגת גוש המרכז-שמאל. זו הסיבה שגנץ התאחד עם סער, כדי להתקרב למספר המנדטים של לפיד ויש עתיד. זו גם הסיבה שלפיד קלט את ח"כ מיכל שיר, שנחתכה ממפלגתו של סער. לפיד רצה להוכיח שיש לו מפלגה מבוקשת.

לפיד יודע שיהיה לו עוד זמן לריב עם גנץ, אבל האינטרס שלו עכשיו זה להפגין חזית משותפת ומאוחדת ולהישען על שר הביטחון שמנהל את המלחמה הראשונה של ראש הממשלה חסר הניסיון.

לפיד יודע שיהיה לו עוד זמן לריב עם גנץ, אבל האינטרס שלו עכשיו זה להפגין חזית מאוחדת ולהישען על שר הביטחון שמנהל את המלחמה הראשונה של ראש הממשלה חסר הניסיון

שפר גורלו של לפיד, וכנראה שהוא באמת בר מזל, והלחימה בעזה מתקיימת כשלושה חודשים לפני הבחירות. עד נובמבר, לפיד ידע לקחת את מבצע עלות השחר – אם הוא אכן יסתיים בשלום כפי שמסתמן כרגע – למשוך ממנו את ההצלחות ולהפוך אותו ליתרון בקמפיין, אולי גם מול גנץ עצמו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 909 מילים ו-1 תגובות
סגירה