לפיד לתושבי עזה: "יש גם דרך אחרת. עתידכם תלוי בכם"

לפיד שוחח הערב נשיא מצרים א-סיסי● סקרים: גנץ ולפיד מתחזקים בהתאמה לראשות ממשלה ● ארדן דורש ממועצת הביטחון לגנות את הירי מעזה ● היועמ"שית קבעה: מינוי מפקד גל"צ יידחה לממשלה הבאה ● גזר דין לליצמן: 8 חודשים על תנאי ● ליברמן מבטיח פיצוי למי שנעדרו מעבודתם וגרים עד 40 ק"מ מהרצועה ● נתניהו מבקש ממתפקדי הליכוד לאשר לו 5 שיריונים ביום רביעי

ראש הממשלה יאיר לפיד בהצהרה לתקשורת לסיכום מבצע 'עלות השחר' בקריה בתל אביב, 8 באוגוסט 2022 (צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
עמוס בן גרשום /לע"מ
ראש הממשלה יאיר לפיד בהצהרה לתקשורת לסיכום מבצע 'עלות השחר' בקריה בתל אביב, 8 באוגוסט 2022

השקט נשמר הלילה, לאחר שהוכרזה הפסקת אש ב-23:30.
פעילות מעבר כרם שלום צפויה להתחדש הבוקר – משאיות סולר ייכנסו לרצועה.

בישראל הבהירו: שומרים על הזכות להגיב להפרות.

דובר צה"ל רן כוכב: נחזור לשגרה בצורה מדורגת ונפתח את המעברים מעזה, נבחן את הפגיעה שלנו בבלתי מעורבים בתקיפות. הפלסטינים ירו 1,100 רקטות. 200 מהן נפלו בשטח הרצועה ו-900 רקטות חצו לשטח ישראל. מערך ההגנה האווירית יירט 830 רקטות – 95% הצלחה.

רקטות שנורו מעזה, 5 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Adel Hana)
רקטות שנורו מעזה, 5 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Adel Hana)

גורם ביטחוני מסר לרשת ב': "מדובר בסבב לחימה קצר שהשיג את היעדים שהוצבו. הג'יהאד האסלאמי ספג מכה קשה, לא הצליח לגרום לנפגעים קשים ולא הצליח לגרור את חמאס, מזרח ירושלים, את ערביי ישראל ויו"ש למערכה".

לדברי הג'יהאד האיסלאמי ישראל התחייבה לשחרר את חליל עואודה ששובת רעב בכלא הישראלי מזה מספר חודשים ואת ראש הג'יהאד האיסלאמי בג'נין, בסאם א-סעדי, שנעצר טרום המבצע. בישראל מכחישים.

הנשיא האמריקאי ביידן בירך על הפסקת האש, ובהודעה מהבית הלבן נמסר: "כפי שהבהרתי בביקור שלי בישראל ובגדה, לישראלים ולפלסטינים מגיע לחיות בביטחה וביטחון ולהבנות מחופש, שגשוג ודמוקרטיה. הממשל שלי יישאר מחויב למנהיגים הישראלים והפלסטינים שתומכים בחזון הזה וביוזמות שהוצגו בביקורי ושישפרו את חייהם של הפסלטינים והישראלים".

הנשיא האמריקאי ציין כי מאז שהחל המבצע פעלו נציגים אמריקאים בשיתוף פעולה עם גורמים רשמיים ממצרים, מקטאר, מירדן וממדינות נוספות כדי להוביל להפסקת אש בין הצדדים והוא "משבח את ההנהגה היציבה שהפגינו ראש הממשלה יאיר לפיד וממשלתו לאורך המשבר".

ביידן מבקש לבדוק את התקריות בעזה בהן נהרגו אזרחים. ביידן הצהיר על תמיכה בזכות של ישראל להגן על עצמה.

השגריר טום ניידס:

השרה זנדברג כתבה: "חשוב מאוד שהגענו להפסקת אש. ממחר בבוקר – אסור להפוך את שעון החול עד לסבב הבא. שינוי המשוואה לא נמדד בטקטיקה של הפעלת הכוח, אלא באומץ לייצר חזון אחר לשני העמים משני צידי הגבול: משא ומתן לקראת הסדר מדיני שיבטיח שלום וביטחון לאורך זמן".

שר המשפטים גדעון סער הבוקר ברשת ב': "אסור להשלות את עצמנו. חמאס נשאר אויב מר של ישראל יחד עם זאת המדיניות של הממשלה הנוכחית היא נדיבות אזרחית ונחישות ביטחונית. אפשרנו בתחום הכלכלי הקלות ולא היינו מוכנים גם לבלוני תבערה. זה יצר תמריץ. הג'יהאד עשה טעות ובעיני היה פועל אחרת אם היה יודע איך זה ייגמר".

על הפרסומים על ההבטחות לשחרור א-סעדי אמר: "יש מחוייבות מצרית לפעול לשחרורו, אין התחייבות ישראלית. לא מתרגש מאיומים של נחלה מטהראן שרחוקה מההפצצות בעזה ומהלך הרוח של אנשיו שהוכו מכה קשה. הג'יהאד האיסלאמי למד את הלקח שהניסיון לייצר משוואה חדשה – נכשל".

סער התייחס גם לפוליטיקה ואמר: יש ביני לבין גנץ הבנות שהגענו אליהם אחרי חודשים ארוכים של שיח, כולל שאסור לאפשר לנתניהו לחזור להיות רה"מ, כי הדבר הזה רע לישראל. אין לנו שום קושי עם הליכוד – אני משוכנע שאם נתניהו לא יצליח להגיע ל-61 מנדטים, אז ייפתח הפתח להקמת ממשלת אחדות רחבה".

השר חילי טרופר בגל"צ: "הג'יהאד חטף מכה קשה מאוד. מקווה שהשקט יחזיק, אך אם נצטרך לתת עוד מכה – ניתן. לחמאס יש מספיק אינטרסים לכפות את עצמו על הג'יהאד כדי לשמור על השקט".

שר החינוך חילי טרופר במסיבת עיתונאי לקראת טקס יום העצמאות המרכזי, 6 באפריל 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
שר החינוך חילי טרופר במסיבת עיתונאי לקראת טקס יום העצמאות המרכזי, 6 באפריל 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

הלילה, במקביל לירי מרצועת עזה: צה"ל הרס את בתי המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד.

אוחנה ואלמוג בוקר מבלים במרחב המוגן:

ח"כ בליאק כותב: בשנים האחרונות, בכל סבב הלחימה, שוב ושוב עלתה התהייה – מדוע בעצם הציבור הישראלי מתעדכן על סיום האירוע ממקורות זרים? מדוע מי שמודיע על הפסקת אש זה הצד השני? מדוע ממשלת ישראל לא מדברת עם האזרחים שלה? אז גם זה השתנה הפעם, עם הודעת ראש מערך ההסברה הלאומי אמש. ניהול מופתי של האירוע".

סגירה