אשקלון דורשת אותן הטבות מס כמו בעוטף עזה

תושבי קו העימות הדרומי מקבלים פטור ממס על 20% מההכנסות ● אשקלון לא מקבלת את ההטבה אפילו שהעסקים בעיר נאלצו להישאר סגורים גם בסבב האחרון ● שר האוצר ליברמן מבטיח לפצות עובדים שנפגעו מהגבלות התנועה – אך לא עסקים ● חבר מועצה באשקלון: "הייתה פה עיר רפאים, כמעט הכול סגור. לא מתייחסים לפגיעה בעסקים ואחרי סבב קצר מדפדפים הלאה"

רכב שנפגע מרקטה באשקלון, 6 באוגוסט 2022 (צילום: יהונתן סינדל/פלאש90)
יהונתן סינדל/פלאש90
רכב שנפגע מרקטה באשקלון, 6 באוגוסט 2022

הסבב האחרון מול עזה שוב מעלה על פני השטח את הדרישה להטבת מס באשקלון. העיר – שממוקמת כ־15 קילומטרים מגבול עזה – מיתגה את עצמה כמטווחת ביותר בישראל, וגם במבצע "עלות השחר" התושבים התמודדו עם אזעקות תכופות ששלחו אותם לחפש מרחב מוגן בתוך פחות מ־30 שניות.

אלא שלמרות מאות השיגורים בכל סבב, העיר – שמונה מעל 160 אלף תושבים ושרבע מהם עדיין לא ממוגנים – מופלית לרעה לעומת היישובים הסמוכים גם בפיצוי על הפגיעה הכלכלית שנגרמת להם מהמתיחות הביטחונית.

בפברואר האחרון אושרה בוועדת הכספים הארכה של שנתיים להוראת השעה שמעניקה זיכוי ממס על 20% מההכנסות של תושבי קו "העימות הדרומי". הפטור ניתן עד לתקרת שכר של 241,080 שקלים. ההטבה רלוונטית ליישובים שבתיהם שוכנים עד שבעה קילומטרים מגדר המערכת המקיפה את הרצועה וכן ליישובים נוספים שמתקיימים עם אותם תנאים ביטחוניים.

בפברואר אושר בוועדת הכספים זיכוי ממס על 20% מהכנסות תושבי קו "העימות הדרומי". ההטבה נוגעת ליישובים שבתיהם שוכנים עד שבעה קילומטרים מהגבול עם רצועת עזה

תושבי אשקלון מסתכלים על השכנים שקיבלו את הנחת המיסוי בעיניים כלות ודורשים להשוות את התנאים.

תושבי אשקלון במרכז מסחר וקניות לאחר הפסקת האש של מבצע "עלות השחר", 8 באוגוסט 2022 (צילום: Flash90)
תושבי אשקלון במרכז מסחר וקניות לאחר הפסקת האש של מבצע "עלות השחר", 8 באוגוסט 2022 (צילום: Flash90)

"אחרי הסבב מדפדפים הלאה"

יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר, תושב אשקלון בעצמו, הדגיש במעמד אישור ההטבה כי הנושא של העיר אשקלון "מאוד חשוב. יש הרבה בעיות סביב הנושא הזה, בעיקר בנושא השוויון מול ערים נוספות תחת אש, אך לא ויתרתי על המהלך".

הוא ואחרים ניסו כמה פעמים ליזום חקיקה שתשווה את תנאי הטבת המס ביישובי קו העימות לאשקלון, אך החוק מעולם לא קודם. עלות של זיכוי דומה לזה שמקבלים בעוטף מוערכת בכ־300 מיליון שקל, ולפי שעה באוצר לא מוכנים לוותר על הסכום הזה וגם לא לתת הנחה בגובה נמוך יותר שתעלה פחות לקופת המדינה.

"ראש העיר תומר גלאם מבקש במשך שנתיים הטבות כלכליות ומעלה את זה מעל כל במה ומול הדרגים הבכירים ביותר כולל ראש הממשלה, גם בזמנו של בנימין נתניהו, דרך נפתלי בנט ויאיר לפיד בימים אלה"

בעיריית אשקלון חזרו ואמרו לנו השבוע כי ראש העיר תומר גלאם "מבקש במשך שנתיים הטבות כלכליות ומעלה את זה מעל כל במה ומול הדרגים הבכירים ביותר כולל ראש הממשלה, גם בזמנו של בנימין נתניהו, דרך נפתלי בנט ויאיר לפיד בימים אלה. בנוגע לפיצוי על הסבב האחרון, ברגע שיהיה דיון בוועדת הכלכלה נעמוד שם ונדבר בשם העסקים באשקלון".

אחד מחברי מועצת העיר אמר לזמן ישראל בתחילת השבוע כי לאחר הסבבים הקצרים "הנטייה היא בדרך כלל לדפדף את בעלי העסקים. אחרי הפסקת האש אף אחד לא יזכור בכלל שהיה סבב, יחזרו כרגיל לסדר יום של בחירות או משהו אחר.

אנשי תקשורת תופסים מחסה בזמן אזעקה באשקלון, 20 במאי 2021 (צילום: Edi Israel/Flash90)
אנשי תקשורת תופסים מחסה בזמן אזעקה באשקלון, 20 במאי 2021 (צילום: Edi Israel/Flash90)

"לאחר הסבבים הקצרים הנטייה היא בדרך כלל לדפדף את בעלי העסקים. אחרי הפסקת האש אף אחד לא יזכור בכלל שהיה סבב, יחזרו כרגיל לסדר יום של בחירות"

"לא מתייחסים לפגיעה במחזור של בעלי העסקים, אנשים היו פה בבתים, הכול היה סגור כמה ימים, כך גם ב"שומר החומות" שהיה סבב מאוד קשה. ככל שעובר הזמן בתוך הסבב יש שחיקה בנכונות להסתובב בחוץ. הפגיעה הכלכלית היא טוטאלית וזה נוסף על כך שיש כאן עשרות אלפי אנשים לא ממוגנים.

"אין שום מנגנון פיצוי קבוע, הכול אד הוק, היו סבבים ארוכים שבהם בעלי עסקים כן קיבלו פה פיצויים דרך רשות המסים שבודקים פגיעה במחזור, וגם אז ניסו להתמקח איתם אם כן או לא מגיע. אין מנגנון שמפצה את העובדים השכירים.

"אני דורש השוואת תנאים של הטבת המס כמו לשאר היישובים באזור ומקווה ששאר חברי הנהלת העיר ידרשו את זה. בכל אחת ממערכות הבחירות הארציות הגיעו לכאן פוליטיקאים וסיפרו סיפורים וכל פעם מגיעים לבוקר הסבב, נשמעת האזעקה ואין הבדל בין מה שהיה להווה. זה טקס קבוע ומה שנעשה עד עכשיו זה רק מחוללי כותרות.

"נתנו לראש העיר למרוח אותנו עם הטבת מס חלקית לאזור תעשייה אבל אשקלון עצמה לא נכללת בזה. אנחנו בעצם מממנים את הסבבים האלה מהכיס שלנו ולא מפוצים על כלום".

פגיעה ישירה של טיל מעזה ברכב באשקלון, 6 באוגוסט 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
פגיעה ישירה של טיל מעזה ברכב באשקלון, 6 באוגוסט 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

עיר רפאים

ביום חמישי הקרוב ועדת הכספים בראשות קושניר (ישראל ביתנו) צפויה לדון במיגון באשקלון וגם בפיצוי לתושבים שנפגעו מהסבב האחרון. ועדת הכלכלה בראשות ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) ביקשה לקיים דיון דומה.

אלא שהכוונה היא לדון בפיצוי לעסקים וחקלאים שנפגעו מהגבלות התנועה שחלו על יישובי העוטף ולא ברור אם יינתן מענה גם לעסקים נוספים שספגו פגיעה בגלל סגירת חופי הים או עצם ההסתגרות של התושבים בביתם.

"אין הבדל בינינו לעוטף עזה ולשדרות מבחינת עוצמת הספיגה של הטילים, אולי בזמן ההתראה", אומר תושב אשקלון ארז וייסמן. לדעתו, הסיבה היחידה שבאוצר חוששים לתת את הזיכוי הקבוע הוא גודלה של העיר, שמדורגת בצמרת התחלות הבנייה.

"אני חושב שהסיבה היחידה שאנחנו לא מקבלים את ההטבה היא שיש כאן הרבה יותר תושבים והם לא רוצים להוציא את כל הכסף הזה. אין סיבה אחרת. זה לא הוגן כי אנחנו חוטפים כמו כולם. אין כאן שגרת חיים בזמן מבצע, הכבישים ריקים, אתה רואה עיר רפאים, מפחד לצאת מהבית, מפחד לקחת את הילד לבייביסיטר אצל סבא וסבתא. זה כמו להיות ברווז במטווח.

ראש הממשלה יאיר לפיד ושרת הכלכלה אורנה ברביבאי בפגישה עם ראשי רשויות בדרום. שדרות, 7 באוגוסט 2022 (צילום: Haim Zach / GPO)
ראש עיריית אשקלון משמאל לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי, בפגישה עם ראש הממשלה יאיר לפיד וראשי רשויות בדרום. 7 באוגוסט 2022 (צילום: Haim Zach / GPO)

"אנחנו לא מקבלים את ההטבה כי יש כאן הרבה יותר תושבים והם לא רוצים להוציא את הכסף. זה לא הוגן כי אין כאן שגרת חיים בזמן מבצע, כבישים ריקים, אתה רואה עיר רפאים"

"רוב העסקים סגורים ומי שעובד במשלוחים עוד איכשהו יכול לפתוח אבל גם השליחים בעצמם מפחדים לצאת מהבית. מבחינת ההיגיון אנחנו לא סובלים יותר אבל כן כמו כולם בעוטף, אין סיבה שלא נקבל הטבה, אם לא את כולה אז לפחות משהו", הוסיף וייסמן.

"הנה אזעקה. ביי"

תושבים אחרים שאיתם שוחחנו אומרים כי העיר מטווחת כבר למעלה מעשור, בדומה מאוד למציאות ששררה בעבר בקריית שמונה. אלא שבעיר הצפונית כבר בקושי נוחתות קטיושות – וטוב שכך – אך היא עדיין מקבלת זיכוי של 20% ממס בעוד שאשקלון עדיין לא.

הפגיעה בזמן הסבבים נובעת גם מסגירת מוסדות לימוד כך שאחד ההורים לפחות חייב להישאר בבית. התוצאה היא שבאשקלון שגרת החיים מופרת ונהרסת לחלוטין אחת לשנה–שנתיים באופן חמור בהרבה מאשר במרכז הארץ, שם נהנים מזמן התראה ארוך יחסית.

תושב אחר שאיתו שוחחנו ועובד מהבית, מתאר זאת כך: "עם עשרות אזעקות ביום בכל סבב אתה לא מסוגל לתפקד ולקיים שגרת עבודה. מתחילים לעשות משהו – ויש אזעקה. אתה יוצא מהממ"ד ועוד לא מצליח לחזור למה שעשית וחוזר אליו עם האזעקה הבאה.

אשקלון. 29 במרץ 2022 (צילום: Gershon Elinson/Flash90)
אשקלון. 29 במרץ 2022 (צילום: Gershon Elinson/Flash90)

"עם עשרות אזעקות ביום בסבב אתה לא מתפקד בשגרת עבודה. אני מתחיל משהו – ויש אזעקה. יוצא מהממ"ד ולא מצליח לחזור למה שעשיתי וחוזר אליו באזעקה הבאה"

"הממשלה לא נותנת את הדעת למה שהפך כאן לשגרה, אין סבסוד להטבה חלקית או מלאה. אנחנו לא כמו תל אביב. בסדר, אנחנו לא שדרות, אז אולי נקבל חצי מההטבה שלהם? רבע? כלום. הנה אזעקה, ביי".

הפגיעה הכלכלית בעיר במהלך הירי מעזה מצטרפת לקושי האובייקטיבי בפריפריה, עם פחות הזדמנויות תעסוקה מאשר במרכז. מצבם של מי שעובדים מהבית טוב בהרבה מהסוחרים שנאלצים לספוג בעצמם את כל העלות של ההשבתה הכפויה בכל סבב.

בהודעה שפרסם השבוע שר האוצר אביגדור ליברמן הוא התחייב כי עובדים שנעדרו מהעבודה יקבלו "פיצוי מלא" בטווח של עד 40 קילומטרים מגבול עזה והודיע שנפתח מוקד מיוחד באשקלון ושנציגי מס רכוש כבר ביקרו בכל המבנים שנפגעו בעיר.

ליברמן לא אמר מילה על העסקים שנאלצו להשבית את עבודתם או שספגו פגיעה בהכנסות.

שר האוצר אביגדור ליברמן במשרד האוצר בירושלים, 3 בנובמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
שר האוצר אביגדור ליברמן במשרד האוצר בירושלים, 3 בנובמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"החלטות על פיצוי מתקבלות לאחר לחימה"

מרשות המיסים נמסר בתגובה: "החקיקה הקיימת מאפשרת תשלום פיצויים לתושבים ועסקים באזור עוטף עזה בלבד ובסוף השבוע הודיע שר האוצר כי משרדו בוחן את ההתפתחויות ויפעל לתת מענה, ככל שיידרש, בהתאם להיקף הלחימה ולמצב בעורף".

ממשרד האוצר נמסר: "החלטות על פיצוי מתקבלות לאחר לחימה ונקבעות בהחלטת ממשלה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
בושה וחרפה! עדיין אף נבלה לא הצליחה להביא הטבות מס לתושבי אשקלון, אין שום הבדל בין אשקלון לשדרות. אפילו באשקלון יותר גרוע, כל סבב אשקלון חוטפת לא פחות יותר מכל מקום אחר. עובדה שזה עדיין... המשך קריאה

בושה וחרפה! עדיין אף נבלה לא הצליחה להביא הטבות מס לתושבי אשקלון, אין שום הבדל בין אשקלון לשדרות. אפילו באשקלון יותר גרוע, כל סבב אשקלון חוטפת לא פחות יותר מכל מקום אחר.
עובדה שזה עדיין תקוע, תעודת עניות למדינת ישראל. בושה וחרפה.

עוד 1,121 מילים ו-1 תגובות
סגירה