מי למעלה, מי למטה

למרות כישלון המדגמים, תוצאות הפריימריז בליכוד מסמנים מגמה של חילופי דורות בתנועה ● ועדיין, הדילים עבדו וקבלן הקולות הראשי חיים כץ הצליח לעצב חלק מהרשימה ● נתניהו יכול לחייך בסיפוק על שהצליח לתקוע טריז בין כץ וכ"ץ, נושאי התפקידים הבכירים בליכוד ● ואחרי 45 שנה, היריבות שליוותה את הפוליטיקה הישראלית בין ישראל כ"ץ וצחי הנגבי הגיעה לסיומה העגום

בנימין נתניהו מצביע בפריימריז של הליכוד, 10 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
בנימין נתניהו מצביע בפריימריז של הליכוד, 10 באוגוסט 2022

1

איך שלא מסובבים את התוצאות, וגם אחרי הכישלון הדרמטי של המדגמים המוקדמים, ניתן לומר כי בליכוד ניכרת מגמה של חילופי דורות. ותיקי התנועה, הסניורים, נדחקו לאחור ואת מקומם תפסו מנהיגים חדשים.

צחי הנגבי, ישראל כ"ץ, יולי אדלשטיין, אבי דיכטר, כולם טוענים לכתר, עפו החוצה או התדרדרו במורד הרשימה. את מקומם תפסו יריב לוין, אלי כהן, יואב גלנט, דוד אמסלם ואמיר אוחנה, דור ההנהגה החדש של הליכוד, לטוב ולרע. הליכוד עדיין לא הפך דף, כי בנימין נתניהו עדיין שם, אבל הפך חצי דף.

2

הרשימה השתנתה אבל מבנה הפריימריז נשאר כשהיה. הדילים עבדו וקבלן הקולות הראשי של הליכוד חיים כץ הצליח בכל זאת למנות ולמחוק חברי כנסת ולעצב חלק מהרשימה בעזרת אלפי המתפקדים שלו מהתעשייה אווירית.

הדיל של חיים כץ-ניר ברקת-מיקי זוהר עבד טוב יותר מהדיל המקביל של ישראל כ"ץ-דוד ביטן-דודי אמסלם. ברקת הגיע למקום השמיני ברשימה, זוהר למקום העשירי. כץ עצמו נכנס לכנסת, גם אם התדרדר למקום ה-23. מה זה משנה, ממילא אחרי הבחירות הוא עוזב לתחנה העסקנית הבאה שלו כיו"ר קק"ל.

דוכן של חיים כץ בפריימריז של הליכוד בקלפי באשדוד,10 באוגוסט 2022 (צילום: פלאש90)
דוכן של חיים כץ בפריימריז של הליכוד בקלפי באשדוד,10 באוגוסט 2022 (צילום: פלאש90)

שלשום (רביעי) כץ עוד הספיק לדאוג למקורבת שלו, אתי עטייה, שהשתבצה במקום ה-35 ברשימה. בלי הדילים של כץ, אין שום סיכוי שעטייה הייתה גוברת על המתמודדות האחרות, שמוכרות ואולי טובות ממנה.

כץ העביר גם קולות לדוד ביטן שדורג במקום ה-16, למיקי זוהר שרשם הישג מרשים (מקום 10 ברשימה) וגם לאמסלם שהפציץ במקום החמישי. רק ישראל כ"ץ הדרדר למקום ה-12 מהמקום השני בו זכה בפריימריז הקודמים. כץ מחק אותו מכל הרשימות.

מי שיכול להבליע חיוך מסוים הוא יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, שהצליח לתקוע טריז בין כ"ץ וכץ, שנושאים בתפקידים הבכירים ביותר בליכוד. כך השתלט נתניהו על החוקה והתקנון והנדס לעצמו פריימריז עם מינימום נזקים.

מי שיכול להבליע חיוך מסוים הוא נתניהו, שהצליח לתקוע טריז בין כ"ץ וכץ, שנושאים בתפקידים הבכירים ביותר בליכוד. כך השתלט נתניהו על החוקה והתקנון והנדס לעצמו פריימריז עם מינימום נזקים

3

ישראל כ"ץ עדיין שורד. הוא ינסה לשקם את כוחו ולהתמודד על ראשות הליכוד בכל זאת מול ניר ברקת, שדורג שמיני ברשימה. כ"ץ יכול להתנחם בכך שהגוורדיה הישנה כבר לא בסביבה ורק הוא נשאר.

צחי הנגבי וישראל כ"ץ באוניברסיטה העברית בשלהי שנות השבעים (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
צחי הנגבי וישראל כ"ץ באוניברסיטה העברית בשלהי שנות השבעים (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

אני בטוח שבספר האוטוביוגרפי שלו, כ"ץ יקדיש פרק למאבק הנצחי שלו עם צחי הנגבי, שנמשך קרוב ל-45 שנה והסתיים אתמול.

שני החברים שהנהיגו את הסתדרות הסטודנטים בשנות השמונים והפכו ליריבים מרים ליוו מאז את הפוליטיקה הישראלית כמעט בכל צומת אפשרי בתפקידים בכירים בממשלה ובכנסת. הנגבי גבר על כ"ץ תמיד, עד שהצטרף למפלגת קדימה ומאז לא באמת מצא את דרכו בחזרה לליכוד.

הדיאלקטיקה הזו נגמרה אתמול בתבוסה של הנגבי, אבן יסוד של הליכוד. הנגבי, שהביא את נתניהו לארץ ועמד בראש המטה שלו בפריימריז הראשונים בליכוד לפני שלושים שנה, הולך היום הביתה בלי חדווה.

4

נתניהו רצה לשמר את הרשימה הקודמת, אך בסוף נאלץ להסכים לפריימריז שאותם הנדס מהרגע הראשון. נתניהו היה מעורב בכול – החל מהמחיקה השיטתית בספר הבוחרים של הליכודניקים החדשים ועל לסילוקו של המועמד דוד לניאדו, בעל העבר הפלילי.

הרשימה הביביסטית שקיבל מעידה היטב על המאמצים שהשקיע, אבל גם על הרוח שנושבת בליכוד. חברי הכנסת חוששים לצאת נגד נתניהו, למרות שרבים מהם תוקפים אותו בשיחות פרטיות ומייחלים ליום שבו יעזוב את הליכוד.

הרשימה הביביסטית מעידה על המאמצים שנתניהו השקיע, אבל גם על הרוח שנושבת בליכוד. חברי הכנסת חוששים לצאת נגד נתניהו, למרות שרבים מהם תוקפים אותו בשיחות פרטיות ומייחלים ליום שבו יעזוב

אתמול התברר עד כמה החשש הזה מוצדק. בליכוד של היום אסור לומר דבר נגד המנהיג, אבל גם אם מישהו ידבר בעדו בשקט – זה לא מספיק. מי שנלחם עבור נתניהו בראש חוצות, בדם ליבו, צורח וצווח מעל כל במה אפשרית ותוקף ללא הרף את המערכת המשפטית – מקומו ברשימה מובטח, ואפילו גבוה. מי שקצת מזייף בתמיכה בנתניהו, עושה את דרכו למטה או החוצה.

שלטים של מועמדים בבחירות לרשימת הליכוד בירושלים, 10 באוגוסט 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שלטים של מועמדים בבחירות לרשימת הליכוד בירושלים, 10 באוגוסט 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לפעמים הגולם קם על יוצרו. נתניהו נרתע קצת מהסגנון וניסה להרחיק מעט מהצמרת את דוד אמסלם ודוד ביטן ואולי גם את אמיר אוחנה. נתניהו יודע שעם רשימה כזו הוא לא יוכל לפנות אל אנשי הימין הרך.

לפעמים הגולם קם על יוצרו. נתניהו נרתע קצת מהסגנון וניסה להרחיק מעט מהצמרת את דוד אמסלם ודוד ביטן ואולי גם את אמיר אוחנה. נתניהו יודע שעם רשימה כזו הוא לא יוכל לפנות אל אנשי הימין הרך

לפני בחירות 2009 החזיר נתניהו לליכוד את דן מרידור ובני בגין, שני יריבים ותיקים שלו, אחרי שמשה פייגלין איים להשתלט על התנועה. נתניהו ביקש להציג ליכוד מתון ואחראי מול קדימה, ובסוף ניצח את הבחירות. מה הוא יעשה הפעם? מוקדם לדעת. זה תלוי גם במצבם של איילת שקד והרוח הציונית בסקרים.

אגב, פייגלין, שאיים כל כך על נתניהו לפני 13 שנה, התמודד גם הוא בפריימריז שלשום ומצא את עצמו במקום ה-54 ברשימה.

5

אם נתניהו והליכוד יחזרו לשלטון, סביר להניח שיהיו להם עשרה שרים ויותר. נתניהו יוכל לדחוק בכמה מהם להתפטר, כדי להכניס את אלה שנשארו בחוץ, אם יחליט שזה טוב לו. הכול במסגרת החוק הנורווגי, שהוא בעצם חוק שבא לכפות על הציבור ובמימון הציבור אנשים שלא נבחרו. החוק המושחת הזה משמש היטב גם את הממשלה הנוכחית.

תומך של גדי יברקן מחלק פליירים ליד קלפי הליכוד בתל אביב ביום הפריימריז, 10 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומך של גדי יברקן מחלק פליירים ליד קלפי הליכוד בתל אביב ביום הפריימריז, 10 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

ועוד ידו של נתניהו נטויה. יש לו היום ביד שלושה שריונים במקומות טובים (14, 16 ו-28). ההערכה היא שהוא ישריין את עמיחי שיקלי (14) ועידית סילמן (28), אבל אתמול הביעו בצמרת הליכוד חשש מכך שאין ברשימה ייצוג ליוצאי אתיופיה, אחרי שגדי יברקן לא נבחר.

"אם אנחנו לא מחזירים אותו, או משריינים איש חשוב אחר מהעדה – אנחנו מאבדים מנדט וחצי שניים ונתניהו יודע את זה", אמר אמש מקורב לנתניהו.

בליכוד יש גם סנטימנט חזק גם כלפי תא"ל (מיל.) גל הירש. לטענת המקורב, הירש שווה קולות נוספים לליכוד, ואולי הוא האיש שנתניהו מייעד למקום ה-16.

עוד 850 מילים
סגירה