לקראת סבב לחימה נוסף ברצועה?

לוחמי הג'יהאד האסלאמי במחנה הפליטים שאטי מערבית לעיר עזה, 24 ביוני 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)
Attia Muhammed/Flash90
לוחמי הג'יהאד האסלאמי במחנה הפליטים שאטי מערבית לעיר עזה, 24 ביוני 2022

הג'יהאד האסלאמי מאיים כי אם ישראל לא תשחרר את שני פעיליו העצורים בישראל, יביא הדבר להסלמה ביטחונית חדשה. ישראל ממשיכה לעצור את פעילי הארגון בגדה. גורם ביטחוני בכיר אומר כי ישראל לא תאפשר ליישם את אסטרטגיית "איחוד הגזרות" של הג'יהאד האסלאמי.

ישראל יצאה מעודדת ממבצע "עלות השחר" ברצועת עזה נגד הג'יהאד האסלאמי, עם תחושה של ביטחון עצמי וחיזוק ההרתעה, דבר שמדאיג מאוד את הפלסטינים.

ישראל יצאה מעודדת ממבצע "עלות השחר" ברצועת עזה נגד הג'יהאד האסלאמי, עם תחושה של ביטחון עצמי וחיזוק ההרתעה, דבר שמדאיג מאוד את הפלסטינים

צה"ל ממשיך את מבצע "עלות השחר" בשטחי הגדה וממשיך מדי יום במעצרים של פעילי הג'יהאד האסלאמי שם. המשימה היא לחשוף את התשתית החשאית של הארגון, בעיקר בצפון הגדה, כדי לחסל את פעילותה לאחר שדחקה לגמרי את רגלי הרש"פ והרחיקה אותה מאזורי ג'נין, שכם וטול כרם.

זיאד אלנח'אלה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי, קרא לסבב הלחימה הקצר ברצועה בשם "איחוד הגזרות" למרות שארגון חמאס לא השתתף בלחימה. אלנח'אלה רצה להראות שכל פלגי ההתנגדות מאוחדים מול האויב הישראלי למרות העמדות השונות שלהם.

הג'יהאד האסלאמי טוען שאילץ את ישראל לשחרר את האסיר המנהלי השובת רעב ח'ליל אל-עוואוודה ואת בסאם א-סעדי, בכיר הג'יהאד האסלאמי בג'נין.

ישראל מכחישה את הדברים ואומרת כי מעולם לא התחייבה לשחררם במסגרת הבנות הפסקת האש.

העיתון "אל-קודס אלערבי" דיווח ב-11 באוגוסט כי משלחת של בכירי המודיעין המצרי תגיע השבוע לישראל ולרצועת עזה כדי לדון בשחרורם של השניים.

הכישלון של הג'יהאד האסלאמי

האסיר המנהלי ח'ליל אלעוואדה הועבר בסוף השבוע שעבר לבית החולים אסף הרופא אחרי שחלה הדרדרות במצבו הרפואי. הוא שובת רעב כבר 164 ימים ומסרב לקבל טיפול רפואי.

הג'יהאד האסלאמי טוען שאילץ את ישראל לשחרר את האסיר המנהלי השובת רעב אל-עוואוודה ואת א-סעדי, בכיר הג'יהאד האסלאמי בג'נין. ישראל מכחישה ואומרת כי מעולם לא התחייבה לשחררם

הג'יהאד האסלאמי מנהל כבר כמה שנים מאבק באמצעות פעיליו שנעצרו על ידי ישראל במעצר מנהלי בשיטה של שביתות רעב ארוכות. השיטה הזו נקראת "המעיים הריקים".

שביתות הרעב של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא הישראלים היו במשך עשרות שנים כלי נשק במאבק של האסירים הביטחוניים לשפר את תנאי המאסר שלהם בבתי הכלא הישראלים. בשנים האחרונות אימצו אותן גם העצירים המנהליים כדי להפעיל לחץ על ישראל לקצר את תקופת המעצר המנהלי או  לא לחדשו.

היו כמה פעמים שישראל התקפלה מול כמה אסירים ביטחוניים של הג'יהאד  האסלאמי מחשש שמותם יתסיס את השטחים והגיעה עמם להבנות על הקדמת שחרורם בתנאי שיפסיקו את שביתת הרעב.

לפני כמה חודשים הדרג המדיני והביטחוני נכנע, והסכים שלא להאריך את צו המעצר המנהלי של פעיל הג'יהאד האסלאמי הישאם אבו הוואש, ששבת רעב במשך 141 ימים במחאה על מעצרו, בתמורה לכך שיפסיק את שביתת הרעב שלו. הוא שוחרר ושביתת הרעב שלו גרמה לישראל נזק מדיני בעולם ואיימה להביא לירי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל והפרות סדר נרחבות בשטחי הגדה.

בחודש יולי 2021 שוחרר מהכלא הישראלי בכיר ארגון הג'יהאד האסלאמי חדר עדנאן בעקבות שביתת רעב שבה פתח, הייתה זו שביתת הרעב ה-6 במספר שלו. הוא שבת במשך 25 ימים כדי למנוע את מעצרו המנהלי והצליח לקפל שוב את ישראל.

הג'יהאד האסלאמי מנהל כבר כמה שנים מאבק באמצעות פעיליו שנעצרו על ידי ישראל במעצר מנהלי בשיטה של שביתות רעב ארוכות. השיטה הזו נקראת "המעיים הריקים"

הפעם ממשלת לפיד-גנץ לא התקפלה מול הג'יהאד האסלאמי שדרש את שחרורו של האסיר ח'ליל אלעוואוודה ודחתה גם את דרישתו לשחרר את בכיר הארגון בסאם א-סעדי שנעצר בג'נין.

ישראל לא מצמצה והלכה עד הסוף גם במחיר סבב לחימה קצר ברצועת עזה, שבמהלכו נורו לעבר ישראל יותר מאלף רקטות, ולא איפשרה לג'יהאד האסלאמי ליצור משוואה חדשה ולשנות את כללי המשחק שהיו נהוגים עד כה.

גורמי ביטחון בישראל מדגישים כי אין בכוונת השב"כ להפסיק ולהשתמש  בכלי המעצר המנהלי.

אסטרטגיית "איחוד הגזרות"

מבחינת זיאד אלנחאלה, פירוש המונח "איחוד הגזרות" הינו ירי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, אינתיפאדה בשטחי הגדה ואינתיפאדה של הדור הצעיר של ערביי ישראל בתחומי הקו הירוק.

זוהי האסטרטגיה של הג'יהאד האסלאמי ל"שחרור כל פלסטין", המערכה נגד ישראל צריכה להיות יום יומית שתוביל למלחמה כוללת בכל הגזרות.

גורם ביטחוני בכיר אומר כי ישראל לא תאפשר לג'יהאד האסלאמי לשנות את כללי המשחק וליישם את אסטרטגיית "איחוד הגזרות" של הג'יהאד האסלאמי.

מבחינת זיאד אלנחאלה, פירוש המונח "איחוד הגזרות" הינו ירי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, אינתיפאדה בשטחי הגדה ואינתיפאדה של הדור הצעיר של ערביי ישראל בתחומי הקו הירוק

ההערכה של ארגון הג'יהאד האסלאמי היא כי בעקבות מה שישראל מפרשת כניצחון שלה בסבב הלחימה האחרון ברצועה, היא תגביר כעת את מבצעי המעצרים של המחבלים המבוקשים בשטחי הגדה, שמכונה בצה"ל "כיסוח דשא", במיוחד באזורי ג'נין, שכם וטול כרם.

האתגר הביטחוני הישראלי הוא לסכל את אסטרטגיית הג'יהאד האסלאמי ל"איחוד הגזרות".

הג'יהאד האסלאמי קורא לפעילי פת"ח בגדה להתאחד מאחורי הקריאה שלו ולחזור לרעיון "המאבק המזויין" נגד ישראל, כפי שקרה בשנת 2000 באינתיפאדה השנייה. אז הוביל את האסטרטגיה הזו בכיר פת"ח מרואן אלברגותי, בהנחייתו של יאסר ערפאת, והוא שייסד את קבוצת "גדודי חללי אלאקצא" בגדה, שהחליפה את חוליות "הפנתר השחור" של פת"ח שהיו פעילות באינתיפאדה הראשונה.

מי שהוביל את קבוצת "גדודי חללי אלאקצא" היה פעיל פת"ח נאצר עוויס ממחנה הפליטים בלאטה באזור שכם והיא ביצעה מאות פיגועים נגד חיילי צה"ל והמתנחלים במהלך האינפאדה השנייה. פעיליה הבולטים היו עאטף עביאת, ראיד אלכרמי ונאיף אבו שרח'.

לאחר שאבו מאזן נבחר לתפקיד יו"ר הרש"פ ב-2005 הוא השיג לקבוצת המבוקשים מ"גדודי חללי אל-אקצא" חנינה כללית מהשב"כ הישראלי תמורת מסירת נשקם למנגנוני הביטחון של הרש"פ. מאות מבוקשים הסכימו להסדר החדש.

בשטח, באזורי שכם וג'נין יש עדיין פעילים חמושים של "גדודי חללי אל-אקצא" מדובר בדור צעיר וחדש שחסרה לו הנהגה מרכזית.

מדובר בצעירים הפועלים על דעת עצמם, בניגוד לעמדת הרש"פ והם אינם מחויבים למדיניותה.

הג'יהאד האסלאמי קורא לפעילי פת"ח בגדה להתאחד מאחורי הקריאה שלו ולחזור לרעיון "המאבק המזויין" נגד ישראל, כפי שקרה בשנת 2000 באינתיפאדה השנייה

למרות שהרש"פ מתנערת רשמית מפעילותה, כשנהרג מישהו מהם, בכירי הרש"פ מגיעים לשכם ולג'נין כדי לנחם את המשפחות מכיוון שהם רואים בהם חלק מתנועת פת"ח.

בג'יהאד האסלאמי טוענים כי ישראל מעוניינת בהמשך המתיחות ברצועת עזה כדי להסיט את תשומת הלב ממה שקורה בשטחי הגדה ומזרח ירושלים, שהם בעצם החזית העיקרית של הפלסטינים במיוחד בכל הקשור למסגד אלאקצא.

זעם בג'יהאד האסלאמי על מצרים

בצמרת הג'יהאד האסלאמי יש זעם גדול על המודיעין המצרי על התפקיד שהוא מילא כמה שעות לפני הפעולה הישראלית נגד בכיר הארגון תייסיר אלג'עברי ואנשיו.

גורם בכיר בארגון הג'יהאד האסלאמי אומר כי מצרים בגדה בארגון וכי היא הייתה חלק מהמשחק הישראלי. לדבריו, 4 שעות לפני התקיפה הישראלית המודיעין המצרי הודיע לג'יהאד האסלאמי, כי ישראל איננה מעוניינת בהסלמה וכי היא תשיב ב"אופן" חיובי על הדרישה לשחרר פעילים של הג'יהאד האסלאמי מהכלא.

מי שהרגיע את הג'יהאד האסלאמי היה הגנרל אחמד עבד אלח'אלק, אחראי  התיק הפלסטיני במודיעין המצרי אשר העביר את המסרים לח'אלד אלבטש חבר הלשכה המדינית של הארגון.

כתוצאה מכך שהמודיעין המצרי הרגיע את הג'יהאד האסלאמי – הוא לא נערך להתקפה האווירית הישראלית.

גורם בכיר בג'יהאד האסלאמי אומר כי מצרים בגדה בארגון וכי הייתה חלק מהמשחק הישראלי. לדבריו, 4 שעות לפני התקיפה הישראלית, המודיעין המצרי הודיע לג'יהאד האסלאמי כי ישראל איננה מעוניינת בהסלמה

לעומת זאת, הג'יהאד האסלאמי מרוצה מתפקידה של קטאר ומשידורי ערוץ אל-ג'זירה במהלך סבב הלחימה האחרון.

מצרים מנסה כעת להרגיע את הג'יהאד האסלאמי והיא תשגר השבוע משלחת של המודיעין המצרי לישראל כדי לנסות ולהביא לשחררורם של ח'ליל אלעוואוודה והשיח' בסאם א-סעדי.

מבצע "עלות השחר" בעיני הג'יהאד האסלאמי

מבצע "עלות השחר" של צה"ל נמשך שלושה ימים ובעיני הג'יהאד האסלאמי הארגון הפגין יכולות התגוננות מצויינות מפני "התוקפנות הישראלית".

לטענת בכירי הארגון, לוחמי הגי'האד האסלאמי הצליחו במשימת "איחוד הגזרות". בשטחי הגדה החלה תסיסה, במיוחד באזורי ג'נין ושכם, וגם בקרב המגזר הערבי בישראל החלו הפגנות קטנות. אילו לא הייתה מושגת הפסקת אש התסיסה הזו הייתה מתרחבת מאוד ומקשה על יכולת הפעולה של צה"ל.

ישראל הצליחה להשאיר את חמאס מחוץ למעגל הלחימה וניסתה להכות חזק את הג'יהאד האסלאמי ולהחלישו. אולם הארגון המשיך בשיגור מאות רקטות לעבר ישראל עד לרגע כניסת הפסקת האש לתוקף, ואף הגביר את עוצמת מטחי הרקטות, למרות חיסול הדרג הבכיר של ההנהגה הצבאית על ידי ישראל.

"היכולת הצבאית שלנו לא נפגעה כפי שטוענת ישראל", אומרים בג'יהאד האסלאמי, למרות מותם של ח'אלד מנצור ותייסיר אלג'עברי, שני המפקדים הבכירים של הזרוע הצבאית.

לטענת בכירי הארגון, לוחמי הגי'האד האסלאמי הצליחו במשימת "איחוד הגזרות". בשטחי הגדה החלה תסיסה, במיוחד באזורי ג'נין ושכם, וגם בקרב המגזר הערבי בישראל החלו הפגנות קטנות

גורם בכיר בג'יהאד האסלאמי אומר כי ארגונו איננו מורתע כתוצאה מסבב הלחימה האחרון נגד ישראל וכי "המערכה עדיין לא הסתיימה ואין הכרעה".

לטענתו, אם ישראל לא תשחרר את שני האסירים הביטחוניים ח'ליל אלעוואוודה ובסאם א-סעדי כפי שהתחייבה למצרים, המערכה תתחדש.

לוחמה פסיכולוגית ישראלית

בג'יהאד האסלאמי טוענים כי מערכת הביטחון הישראלית הפעילה לוחמה פסיכולוגית אינטנסיבית במהלך מבצע "עלות השחר" כדי לפצל ולפלג בין הפלגים הפלסטינים ברצועה.

היא גם עשתה מבצע הונאה על גבול רצועת עזה כדי להסתיר את כוונתה האמיתי לחסל את בכיר הג'יהאד האסלאמי תייסיר אלג'עברי.

 

לטענת הארגון, אמצעי התקשורת הישראלים סייעו למערכת הביטחון הישראלית בהפצת פייק ניוז כדי להסתיר את הכוונות האמיתיות של ישראל.

המסר הישראלי היה כי ארגון הג'יהאד האסלאמי הוא ארגון תוקפני שמסכן את חיי תושבי הרצועה ואת פרנסתם בגלל "בעיה קטנה" של מעצר בכיר בארגון באזור ג'נין שאפילו לא נהרג.

ישראל הצליחה להטמיע את המסר הזה ועשתה קמפיין הונאה כדי לפתוח במתקפת פתע על רצועת עזה מבלי שהג'יהאד האסלאמי תקף אותה.

ישראל ניסתה לתקוע טריז בין חמאס והג'יהאד האסלאמי והימרה על כך שהם יתחילו בחילופי האשמות בתקשורת על כך שחמאס איננה משתתפת בלחימה, אולם זה לא קרה. לעומת זאת לישראל הייתה הצלחה בנושא הזה ברשתות החברתיות, שם הייתה התקפה חריפה על חמאס ועל מנהיגו אסמעיל הניה.

ישראל הזהירה את חמאס כי כניסת חמאס למערכה תביא להסגת המצב ההומניטרי ברצועת עזה לאחורה בעשר שנים, לייבוש מקורות המימון, הפסקת המענק הקטארי החודשי, מניעת כניסת הארגונים הבינלאומיים לרצועת עזה וביטול אישורי העבודה בישראל של 15 אלף פועלים עזתיים.

זאת בנוסף לאיומים כי ישראל תפציץ את המגדלים ברצועת עזה ואת התשתיות שלה כפי שהיה במבצע "שומר החומות".

הג'יהאד האסלאמי ניטרל את הלוחמה הפסיכולוגית הישראלית בכך שמנהיגו זיאד אלנח'אלה הודיע כי פעולות הארגון "מתואמות עם חמאס" ואף שיבח את חמאס בתום סבב הלחימה כי הוא "עמוד השדרה והחיק של ההתנגדות הפלסטינית".

הג'יהאד האסלאמי ניטרל את הלוחמה הפסיכולוגית הישראלית בכך שמנהיגו אלנח'אלה הודיע כי פעולות הארגון "מתואמות עם חמאס" ואף שיבח את חמאס בתום סבב הלחימה כי הוא "עמוד השדרה של ההתנגדות"

בסוף סבב הלחימה התברר כי הג'יהאד האסלאמי איבד 12 לוחמים במערכה נגד ישראל, שניים מהם בכירים ביותר, תייסיר אלג'עברי וח'אלד מנצור שחוסלו באמצעות מודיעין מדוייק.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,590 מילים
סגירה