הצל הגדול של אסון צ'רנוביל מרחף שוב מעל אוקראינה

שיירה רוסית בדרך לתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'ה (צילום: AP Photo, File)
AP Photo, File
שיירה רוסית בדרך לתחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'ה

יותר מ-36 שנים לאחר אסון צ'רנוביל, שב פתאום צלו הגדול, הרדיואקטיבי ומטיל האימה לרחף מעל אוקראינה, עם חשש גדול ממה שעלול להתרחש אם תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה בדרום אוקראינה תספוג חלילה פגז/טיל/ירי מסוג אחר.

יותר מ-36 שנים לאחר אסון צ'רנוביל, שב צלו הגדול, הרדיואקטיבי ומטיל האימה לרחף מעל אוקראינה, עם חשש גדול מהעלול להתרחש אם תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה בדרום אוקראינה תספוג חלילה פגז/טיל/ירי

בתחילת מרץ, במסגרת ההתקדמות הצבאית הרוסית של תחילת המלחמה בדרום אוקראינה, נכבשה גם תחנת הכוח הגרעינית הגדולה באירופה. זוהי תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה, בדרום מזרח אוקראינה. היא שוכנת בגדה הדרומית של ה"דנייפר", וכוללת שישה כורים להפקת אנרגיה.

מיקומה אסטרטגי, אך היא גם אחראית ל-20% מכלל ייצור החשמל באוקראינה. התחנה ממשיכה לפעול בעזרת הפועלים האוקראינים תושבי האזור שעבדו בה קודם, וממשיכים לעשות כן גם תחת הכיבוש הרוסי, אולי בסיוע איומים עליהם ועל בני משפחותיהם. לפי עדויות שפורסמו – הם עושים זאת תחת איומי רובים.

בשבועות האחרונים יותר ויותר תושבים המתגוררים בקרבת תחנת הכוח נמלטים על נפשם מהאזור, ממש כך, מפחד שהיא תפגע מאש אחד הצדדים. רוסיה ואוקראינה מאשימות אחת את השנייה בירי מאזור תחנת הכוח או אליה.

אוקראינה טוענת שהרוסים משגרים מאזור תחנת הכוח הפגזות לעבר צבאה ויישוביה באזור, תוך שימוש בתחנת הכוח כמגן, בידיעה שצבא אוקראינה לא יגיב בירי לאזור התחנה בשל החשש מפגיעה בה.

בקייב טוענים עוד שהצבא הרוסי מפגיז במכוון שטחים שהוא מחזיק בהם סמוך לכור כדי להאשים את האוקראינים ("דגל כוזב"). הרוסים מצדם אכן טוענים שצבא אוקראינה הוא זה שמפגיז את האזור. החשש הוא מוחשי מאוד.

בקייב טוענים עוד שהצבא הרוסי מפגיז במכוון שטחים שהוא מחזיק בהם סמוך לכור כדי להאשים את האוקראינים ("דגל כוזב"). הרוסים מצדם אכן טוענים שצבא אוקראינה הוא זה שמפגיז את האזור. החשש הוא מוחשי מאוד

שלשום נחתו לפחות ששה פגזים על העיר אנרהודר הנמצאת בשליטת רוסיה וממוקמת 4 ק"מ בלבד מתחנת הכוח. בשבועות האחרונים נחתו פגזים גם קרוב יותר לתחנת הכוח עצמה.

לטענת תאגיד האטום האוקראיני "אנרגואטום", בהפגזה אמש נהרג עובד של תחנת הכוח ושניים נפצעו. תושבים באזור תחנת הכוח סיפרו כי קולות שריקה של פגזי ארטילריה הנוחתים באזור הפכו לעניין שמתרחש בתדירות גבוהה.

גם באו"ם הביעו כמובן דאגה רבה וחשש מפגיעה בתחנת הכוח עצמה, וראשי "הוועדה לאנרגיה אטומית" דרשו מרוסיה לאפשר לפקחים של הארגון לבקר בכור ולבחון את מצבו, אך נענו בשלילה. כך שהסכנה ממשיכה לרחף.

*  *  *

כיבוש הכור בזפוריז'ה הוא לא ההיתקלות היחידה של הצבא הרוסי עם הכורים הגרעיניים באוקראינה, וגם לא ההתנהלות הראשונה תוך רשלנות פושעת בסביבה הרדיואקטיבית הנפיצה. כמעט מראשית המלחמה אוקראינה סופגת הפגזות בקרבת הכורים, סיכון הצוותים, סיכון פעילותו הסדירה של הכור עצמו וסיכון האזור, המדינה והעולם כולו בדליפה רדיואקטיבית.

שלשום נחתו לפחות ששה פגזים על העיר אנרהודר הנמצאת בשליטת רוסיה וממוקמת 4 ק"מ בלבד מתחנת הכוח. בשבועות האחרונים נחתו פגזים גם קרוב יותר לתחנת הכוח עצמה

ב-24 בפברואר השתלטו כוחות רוסיים על "האזור הסגור" בתחנת הכוח הגרעינית בצ'רנוביל – שטח ברדיוס של 30 ק"מ מסביב לתחנה, העמוס בחלקיקים רדיואקטיביים. הכור בצ'רנוביל עדיין מאכסן כמויות גדולות של דלק גרעיני משומש.

יחידת המשמר הלאומי האוקראיני שאבטחה את הכור לא התנגדה, כדי להימנע מחילופי אש במקום, ויותר ממאתיים האנשים שהיו באותה עת במשמרת הפכו לבני ערובה. אספקת החשמל נותקה מספר פעמים, מה שעלול היה לגרום לחימום יתר של הדלק. רק כחודש אחר כך פונה צוות המשמרת שהיה אמור לעבוד, על פי תקן הבטיחות, 12 שעות לכל היותר, אך נאלץ לתפקד שם כ-600 שעות ברצף.

הציוד הכבד, הטנקים והתחמושת של כוחות הצבא הרוסי שונעו באזור ללא כל בקרה ובחוסר אחריות, הרימו את האבק הרדיואקטיבי מהקרקע שכוסה אחרי האסון בצ'רנוביל, והגדילו משמעותית את רמת הקרינה באזור. חיילים חפרו שוחות, התבצרו והתחפרו בקרקע המזוהמת, ובהמשך נאלצו, על פי הדיווחים, להגיע בהמוניהם לבתי חולים באזור עם מחלת קרינה. כשפרצו שריפות יער באזור, נמנעה גישה מכבאים לכבותן.

בראשית אפריל כבשה אוקראינה את הכור בצ'רנוביל בחזרה מידי הכוחות הרוסיים. בזפוריז'ה, כאמור, הסכנה לשלום הכור, אוקראינה והעולם – עדיין בעיצומה.

הטקטיקה הרוסית היא לעת עתה הליכה על הסף. לא סביר שהם באמת מעוניינים או רוצים שפגיעה ישירה תביא לאסון גרעיני, שגם רוסיה עצמה יכולה להיפגע ממנו, אבל פעמים רבות ההתנהלות הרוסית כמעט שערורייתית מבחינת המוכנות לקחת כאלה סיכונים בהתחשב בתוצאות האפשריות.

הטקטיקה הרוסית היא לעת עתה הליכה על הסף. לא סביר שהם באמת מעוניינים או רוצים שפגיעה ישירה תביא לאסון גרעיני, שגם רוסיה עצמה יכולה להיפגע ממנו, אבל פעמים רבות ההתנהלות הרוסית כמעט שערורייתית

היו גם כאלה שסברו כי אם רוסיה תפסיד בשדה הקרב באופן מוחץ היא עלולה לאפשר אסון גרעיני כזה.

מה העולם מתכוון לעשות בנדון? לא הרבה, למרבה הצער. גם לא לנוכח אי ההיענות הרוסית לדרישת האו"ם שרוסיה תאפשר לפקחים שלו מהסוכנות לאנרגיה אטומית לבקר שם. בעיקר הבעת דאגה עמוקה.

עיתונאי "ידיעות אחרונות" ופרשן לענייני רוסיה, לשעבר כתב ״קול ישראל״ ו״ידיעות אחרונות״ במוסקבה, יליד ירושלים, אוהב מאוד כדורגל אנגלי בכלל ואת ליברפול בפרט, חיית ספרים, אקטואליה וחדשות חוץ במיוחד, שנהנה לסקר מה מתרחש בעולם ואיך הכל קשור אחד לשני. התגורר בעשרים השנים האחרונות בחמש מדינות - בריטניה, צרפת, ספרד, רוסיה וכעת הולנד. איש העולם הגדול:)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 721 מילים
סגירה