תושבים ופעילים מירושלים למוש בן ארי: בטל הופעה בגיא בן הינום

מאות אנשים חתמו ביממה האחרונה על עצומה הקוראת לזמר לבטל את הופעתו הערב בחוות אלע"ד ● לפני שלוש שנים ביטלו דני רובס וארקדי דוכין הופעה באתר אחר של עמותת הימין במתחם ● החווה הוקמה כדי לטפח חקלאות קדומה ובפועל הופכת למתחם הופעות ● יוזמי העצומה: "החווה מונעת מפלסטינים גישה לאדמתם ומכשירה את הגזל"

החווה החקלאית בגיא בן הינום (צילום: נורית מלכין)
נורית מלכין
החווה החקלאית בגיא בן הינום

מעל 500 אנשים חתמו על עצומה שקוראת למוש בן ארי לבטל את הופעתו היום בערב בחווה שמפעילה עמותת הימין אלע"ד בגיא בן הינום בירושלים. הזמר קיבל את הפנייה אך טרם הגיב.

בעצומה נכתב כי החווה שבה תתקיים ההופעה, "היא חלק מפרוייקט של עמותת אלע"ד לייהוד האזור כולו ולנישול הפלסטינים מאדמתם. היא ממוקמת על אדמות פרטיות של פלסטינים והשימוש בה הוא חלק מסדרה של פעולות שנועדו למנוע מלפסטינים גישה לאדמתם, וגם להכשיר את הגזל ולהעלים אותו מהעין ומהלב.

"בלי שידעתם, הפכו אתכם לחלק מתהליך הנישול הזה. אנחנו קוראים לך לבטל את השתתפותך בהופעה הזו, ולא לתת יד לעוול הזה. אנחנו לא נבוא. מקווים שגם אתה לא!"

"השימוש בחווה הוא במסגרת פעולות שנועדו למנוע מלפסטינים גישה לאדמתם ולהכשיר את הגזל ולהעלים אותו מהעין ומהלב. בלי שידעתם, הפכו אתכם לחלק מהנישול הזה"

החווה החקלאית בגיא בן הינום (צילום: נורית מלכין)
החווה החקלאית בגיא בן הינום (צילום: נורית מלכין)

צווי גינון הכשירו מתחם הופעות

בשבוע הבא אמורה להתקיים באותו מקום גם הופעה של הזמר מארק אליהו והכוונה היא לפנות גם אליו בהמשך. בדיוק לפני שלוש שנים החליטו דני רובס וארקדי דוכין לבטל את הופעותיהם המתוכננות באתר אחר של אלע"ד בגיא בן הינום, "בית בגיא", שהוא בית קפה ומתחם אירועים, בעקבות פניות דומות שנעשו אליהם.

בשבוע הבא אמורה להתקיים באותו מקום גם הופעה של הזמר מארק אליהו. לפני שלוש שנים דני רובס וארקדי דוכין ביטלו את הופעותיהם באתר אחר של אלע"ד בגיא

החווה שבה אמור להתקיים המופע הערב, החלה לפעול לפני שנה במטרה מוצהרת להציג חקלאות קדומה והיא יוזמה של רט"ג שהפקידה את המקום בידי עמותת אלע"ד (אל עיר דוד), ונמצאת בתחומי גן לאומי סובב חומות ירושלים.

מוש בן ארי, ארכיון (צילום: פלאש 90)
מוש בן ארי, ארכיון (צילום: פלאש 90)

במקביל, ברחבי הגיא מתקיים פיתוח של אנשי העמותה. חצי משטח הקרקע הינו בבעלות פרטית והחצי האחר בבעלות האפוטרופוס לנכסי נפקדים. כדי לעקוף את המורכבות הזו, רט"ג ועיריית ירושלים הפעילו כלי משפטי שנקרא צווי גינון, המאפשר לטפח באופן זמני קרקע פרטית שנחשבת מוזנחת ונטושה.

צווי הגינון אמורים לשמש לבניית שבילים, טרסות ונטיעת עצים, אך בפועל עמותת אלע"ד מקיימת שם סדנאות ומופעים ומזמינה חיילים ובני נוער למקום שהיה בעבר שטח ציבורי וכעת מגודר.

"הונאה של הציבור"

פלסטינים מהשכונות הסמוכות טוענים לבעלות על השטח והצהירו על כך שטיפחו וניקו את הקרקע ואת עצי הזית שבשטחה. מאז שהחווה גודרה הם כבר לא יכולים להסתובב שם באופן חופשי או בכלל, כפי שעשו במשך שנים קודם לכן.

ההופעה הערב ובשבוע הבא הנערכת תחת המותג של פסטיבל אוטו אוכל שממומן על ידי עיריית ירושלים ובמסגרתו מסעדות שף ירושלמיות מציעות אוכל במחירים נוחים באמצעות פוד-טראקס ודוכנים שהוצבו מתחת לסינמטק, בחלק של הגיא שנחשב ישראלי.

החווה החקלאית בגיא בן הינום (צילום: נורית מלכין)
החווה החקלאית בגיא בן הינום (צילום: נורית מלכין)

תושבים יהודים וערבים מהאזור תוהים כיצד שטח שאמור לשמש לחקלאות קדומה הפך למתחם הופעות במסגרת פסטיבל עירוני באופן ששוחק את ההפרדה בין מערב למזרח העיר.

כך למשל נופר, שעובדת באזור ובעבר התגוררה בו, והיא חלק מקבוצה של פעילים בגיא:

"זה עוד חלק בשרשרת בעייתית של השתלטות על המרחב ודחיקת הפלסטינים תוך הונאה של הציבור. אנשים רואים פרסום על "החווה בגיא", זה נראה תמים וטוב, אבל הם לא יודעים שבבחירה ללכת לשם הם לוקחים חלק במעשה קיצוני ואלים, כך בעיני.

"כשמביאים בני נוער ובתי ספר להתנדב פה, אני לא יודעת אם הילדים וההורים שלהם יודעים לאן שולחים אותם. יש פה המון שקר והסתרה וזה מטריד ומקפיץ. אם אני מחליטה להיות מתנחלת – מעולה, אבל אל תשקרו לי ותביאו אותי לקחת חלק במשהו מבלי שאני מודעת לכך.

"לא יודעת אם אנשים יודעים לאן הם באים. יש פה המון שקר והסתרה וזה מטריד. אם אני מחליטה להיות מתנחלת – מעולה, אבל אל תשקרו שאני לוקחת חלק במשהו מבלי לדעת"

גיא בן הינום, מבט מאבו תור. אפריל 2022 (צילום: עומר שרביט)
גיא בן הינום, מבט מאבו תור. אפריל 2022 (צילום: עומר שרביט)

"אנשים שומעים גיא בן הינום וזה נשמע כמו המרחב הרגיל שמבלים בו ליד הסינמטק אבל יש פער בין מה שנתפס כגיא הישראלי, לבין האיזור שמתקרב לסילוואן. פסטיבל אוטו אוכל נמצא מתחת לסינמטק, באיזור שאותו אנחנו מכירים, אבל הזליגה הזו לשטח החווה היא דבר חדש. זה לא איזור שישראלים יהודים נהגו להסתובב בו.

"תמיד ראינו שיש קשר בין הפסטיבל לחווה אבל זה היה מטושטש. אנשים הולכים לאוטו אוכל ואז רואים את החווה, ואומרים לעצמם 'אולי נקפוץ גם לחווה', זה תמיד היה. אבל עכשיו זו הפעם הראשונה שהקשר בין שני הפרויקטים כל כך מובהק, שמים את הלוגואים אחד ליד השני. זה ממש להגיד את האמת, אוטו אוכל והחווה מעבר לכביש הם בעצם פרויקט אחד".

לפני מספר שבועות החלו גם עבודות במתחם בית הקברות סמבוסקי, בגדה הצפונית של הגיא. אנשי אלע"ד הודיעו לתושבי שכונת סילואן שהגישה שלהם הביתה ברכב צפויה להיחסם והחניות מבוטלות.

הכשרת השטח תרחיק את הפלסטינים גם משם ותסלול את הדרך למסדרון שיחבר בין גיא בן הינום לאתרי העמותה בסילואן ועיר דוד. במקביל, יצא למכרז גשר תלוי מבית הקפה של אלע"ד לצפון הגיא ובהמשך מתוכנן גם רכבל עילי מאבו תור לשאר האשפות ולעיד דוד. בהמשך, באלע"ד מתכוונים להרחיב את הגן הלאומי גם לשטחי הר הזיתים, והכנסיות באזור כבר הביעו את חששן מכוונה זו.

תגובות

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "פסטיבל אוטואוכל מתקיים מדי שנה בגיא בן הינום בהצלחה גדולה. לאור הביקוש הרב, הפסטיבל גדל משנה לשנה בתכנים שהוא מציע ובשטח הפעילות, במטרה להעניק לציבור הרחב חוויה מהנה ובטוחה. הפסטיבל פועל עפ"י חוק ומקבל מידי שנה את כל האישורים וההיתרים הנדרשים לפעילויות השונות שמתקיימות בו".

מרשות הטבע והגנים נמסר בתגובה: "החווה בגיא היא פנינת חן ירושלמית, בה ניתן לחוות טבע, חקלאות ותרבות. החווה היא חלק מהגן הלאומי סובב חומות ירושלים העתיקה, הוקמה ופועלת כדין (ואינה על קרקע פרטית), ומהווה מקום מפגש לתושבי העיר ולאוהביה על כל גווניהם. הציבור מוזמן לבוא ליהנות ממוסיקה טובה ומאווירה קסומה. המקום מונגש".

מעמותת אלע"ד נמסר בתגובה: "בעוד רשויות המדינה יחד עם עיריית ירושלים ועמותת אלע"ד פועלים לרווחת התושבים, מפתחים אתרים חדשים בירושלים ומנגישים אותם לקהל הרחב, ארגוני שמאל קיצוניים ועמותות BDS רוכבים על כך כדי לקדם את האג'נדה שלהם על חשבון הציבור, בציניות, בשקר ובכזב, שהרי ההופעה מתקיימת בגן לאומי על שטח ששייך למדינת ישראל, ולא על שטח פרטי.

"בתי המשפט דחו את כל הטענות נגד צווי הגינון. עמותת אלע"ד בראשות חתן פרס ישראל, דודל'ה בארי – תמשיך לפעול למען פיתוחה הפיזי והתרבותי של ירושלים".

ממוש בן ארי טרם התקבלה תגובה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הטוויטר בטירוף. לענייננו, בירושלים יש מקומות יפים יפים חבל על הזמן. בשנים 1985-88 הייתי בפנימיית 'בויאר' בבית וגן והכרתי את העיר טוב טוב, הלכתי הרבה ברגל בלילות ל'אנג'ל' עם חברים מהפנימ... המשך קריאה

הטוויטר בטירוף. לענייננו, בירושלים יש מקומות יפים יפים חבל על הזמן. בשנים 1985-88 הייתי בפנימיית 'בויאר' בבית וגן והכרתי את העיר טוב טוב, הלכתי הרבה ברגל בלילות ל'אנג'ל' עם חברים מהפנימייה, היינו ב-'אנדרגראונד' בעיר וכו' וכו'. מתחת לפנימייה יש את הואדי הפראי שבסופו המגרש אימונים של בית"ר. בקרית יובל היינו הולכים לאכול פלאפל ועוד ועוד. אחח

עוד 914 מילים ו-1 תגובות
סגירה