גרמניה נדרשת לגילוי מסמכים על רצח הספורטים במינכן, ומה עם ישראל?

אחד הטרוריסטים שחטפו ורצחו את 11 הספורטאים באולימפיאדת מינכן 1972 (צילום: ויקיפדיה)
ויקיפדיה
אחד הטרוריסטים שחטפו ורצחו את 11 הספורטאים באולימפיאדת מינכן 1972

לקראת שנת ה-50 לרצח אחד-עשר הספורטאים הישראליים באולימפיאדת מינכן (1972) מתעורר שוב הנושא בישראל. במרכז עומדת דרישת המשפחות לחשוף מסמכים מסווגים של ממשלת גרמניה אודות הכישלון בחילוץ הספורטאים. זאת ככל הנראה כדי לחזק את הדרישה לפיצויים גדולים יותר.

לקראת שנת ה-50 לרצח הספורטאים הישראליים באולימפיאדת מינכן דורשות המשפחות לחשוף מסמכים מסווגים על כישלון חילוץ הספורטאים. ככל הנראה לחיזוק הדרישה להגדלת פיצויים

המצב הגיע לכך שהמשפחות מאיימות שלא להשתתף באירוע הזיכרון שיערך בתחילת ספטמבר במינכן. נכון לעכשיו, המשפחות הודיעו שלא ישתתפו וכך גם נציגי הוועד האולימפי הישראלי לא ישתתפו. עדיין לא ידוע אם נשיא המדינה שאמור לנאום בטקס אכן ייקח חלק באירוע. כנראה שלא.

מזה שנים רבות מעלות המשפחות טענות חמורות כלפי ממשלת גרמניה בדבר אי לקיחת אחריותה לכישלון אבטחת הספורטאים ולפעולה הכושלת לשחרורם שגרמה למותם בשדה התעופה הסמוך למינכן.

לאורך השנים קיבלה כל אחת מהמשפחות פיצויים מממשלת גרמניה, ולאחרונה הסכימה גרמניה לתת סכום נוסף וסופי, אך הן טוענות שאין די בכך. נציגי המשפחות מנהלות משא ומתן עם ממשלת גרמניה באמצעות עורכי דין אירופאים כדי להגדיל משמעותית את סכום הפיצויים, ולצורך זה דורשות גילוי מסמכים רשמיים בהקשר לכישלון הביטחוני. בשלב זה ממשלת גרמניה אינה נענית לבקשות וללחץ הציבורי שמפעילות המשפחות מעבר למה שהציעה.

ראוי להפנות מקצת מתשומת הלב הציבורית למחדל הישראלי בכך שלא ניתנה למשלחת הספורטאים אבטחה נאותה, למרות שהיו ידיעות על כוונות ארגון "ספטמבר השחור" לבצע את הפיגוע.

ראוי להפנות מקצת מתשומת הלב הציבורית למחדל הישראלי בכך שלא ניתנה למשלחת הספורטאים אבטחה נאותה, למרות שהיו ידיעות על כוונות ארגון "ספטמבר השחור" לבצע את הפיגוע

כידוע, בעקבות רצח הספורטאים מונתה ועדת בדיקה ממשלתית בראשות מפכ"ל המשטרה לשעבר פנחס קופל. רק כעבור 40 שנים (!), בשנת 2012, פורסם דוח הועדה (קישור: 40 שנה לטבח מינכן: המחדל הישראלי באבטחת הספורטאים – וואלה! חדשות (walla.co.il)).

מדובר בדוח קצר למדי שמצא כמה אנשי ביטחון כאחראים למחדל ביניהם בכירים בשב"כ ובמערך האבטחה שהועברו מתפקידם. לא זכור לי שבמשך השנים הארוכות מאז הפיגוע דרשו המשפחות את פרסום דוח הוועדה, ולאחר שפורסם הן לא דרשו את גילוי הפרוטוקולים של דיוני הוועדה. כל הזעם הופנה (או שמא כוון בכוונה) מלכתחילה כלפי ממשלת גרמניה. יצוין כי המשפחות קיבלו בישראל הכרה של נפגעי טרור כולל התנאים הכספיים הנלווים.

לאחרונה פורסמה ב"ידיעות אחרונות" כתבה של רונן ברגמן שבין היתר גילתה כי היו בידי מערכת הביטחון ידיעות על כוונות "ספטמבר השחור" לפגוע במשלחת. הדברים מעצימים את השאלה מדוע גורמי הביטחון לא פעלו בנחישות כדי להגביר את אבטחת הספורטאים.

אפשר להניח כי אם היו נחשפים הפרוטוקולים של הוועדה היה ניתן להבין מדוע לא תוגברה האבטחה וגם האם אכן היו ידיעות על כוונות הפיגוע וכיצד הן טופלו אם בכלל. שהרי לפי דוח ועדת קופל, לא נמצא דופי בעבודת המודיעין, אלא רק במהלכי מערכת האבטחה של ישראל.

לא זכור לי שבמשך השנים מאז הפיגוע דרשו המשפחות את פרסום דוח הוועדה או את גילוי הפרוטוקולים של דיוניה. כל הזעם הופנה לממשלת גרמניה. יצוין כי המשפחות קיבלו בישראל הכרה של נפגעי טרור

לעניות דעתי, לשאלות אלה לא ניתנה עד היום תשובה מספקת. נראה לי כי יהיה קשה מאד לשכנע כי לא ניתן לפרסם בישראל יותר מידע על מה שנעשה או שלא נעשה לפני הרצח במינכן, ומדוע בישראל אי-אפשר לגלות את המסמכים הרלוונטיים במגבלות הצנזורה ובגרמניה כן ניתן לעשות כן?

האם לנגד עינינו מתרחש מהלך שנראה כצביעות, כאשר דורשים מגרמניה גילוי מסמכים, קבלת אחריות ופיצויים משמעותיים, מה שאנחנו לא דורשים מעצמנו? מזה עשרות שנים משפחות הספורטאים אינן חוסכות ביקורת חריפה מממשלה גרמניה אך ביחס למחדלי ממשלת ישראל – שקט דממה. מדוע?

ד"ר אבנר ברנע הוא עמית מחקר במרכז לחקר הביטחון הלאומי באוניברסיטת חיפה, בכיר לשעבר בשב"כ ואוהד ספורט.(אוהד מנצ׳סטר יונייטד מילדות). מתגורר בתל אביב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 539 מילים
סגירה