נהרו לקלפיות

מנסור עבאס ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 1 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
מנסור עבאס ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 1 ביולי 2021

אזרחי ישראל הערבים, שני מיליון איש, אישה וילד, נמצאים במצב מורכב. פוטנציאלית הם גייס חמישי קלאסי. פוטנציאלית הם גשר לשלום. אבל דבר אחד פשוט וגם בטוח: אם ערביי ישראל היו משתתפים בבחירות ביחס שווה לזה של היהודים, הם היו אחראים ליותר מ-20 מנדטים ולימין לא יהיה סיכוי לנצח.

שני מיליון אזרחי ישראל הערבים נמצאים במצב מורכב. אבל דבר אחד פשוט ובטוח: אם ערביי ישראל היו משתתפים בבחירות ביחס שווה לזה של היהודים, הם היו אחראים ליותר מ-20 מנדטים ולימין לא היה סיכוי לנצח

המרכז-שמאל לא כל כך יודע מה לעשות עם זה, ובנובמבר הדבר עלול להתגלות כקטסטרופה.

השמאל-מרכז בישראל מעדיף לא להיות תלוי בערבים, כי זה לא יהיה נוח בעת מלחמה עם חמאס או חיזבאללה. יתרה מכך, הטיעון המרכזי נגד הכיבוש שעשוי עוד לפעול היום אצל הציבור היהודי הוא מניעת מדינה דו-לאומית – כי טיעונים מוסריים יבואו אותך לאזור אחוז החסימה; הארגומנט הזה עשוי בהחלט להישמע קצת לאומני לאוזניים ערביות. ולקינוח, הם חוששים להבריח בוחרים יהודים שיתעצבנו מהקשר של השמאל לערבים; רוב הגזענים כבר בימין העמוק, אבל החשש אינו מופרך.

הכל נכון אבל גם משדר חולשה וחוסר יושרה. ככה לא בונים מנהיגות, מומנטום או ניצחון. ואם השמאל-מרכז לא ינצח התוצאות יהיו קשות: ישראל תעלה על דרך שמובילה לפוטיניזציה מוחלטת, תאוקרטיה זוחלת ואובדן הרוב היהודי.

הגדלת אחוז ההצבעה הערבית היא יעד מרכזי, אולי הקריטי מכולם. רה"מ יאיר לפיד הוא דובר משכנע, רהוט וסימפטי למדי. יש לו סיכוי להלך בין הטיפות. לו הייתי הוא, הייתי פונה למגזר הערבי באלו המילים:

אזרחי ישראל הערבים,

אני מבקש לדבר אליכם בכנות. לפנות אליכם כאזרחים שווים במדינה שבה אני משרת כראש הממשלה. לדעתי זה לא נעשה כאן מעולם וכנראה שכולנו אשמים, יהודים וערבים. הגיע זמן תיקון.

הגדלת אחוז ההצבעה הערבית היא יעד מרכזי, אולי הקריטי מכולם. רה"מ לפיד הוא דובר משכנע, רהוט וסימפטי. יש לו סיכוי להלך בין הטיפות. לו הייתי הוא, הייתי פונה למגזר הערבי

אני יודע שחלק מכם מרגישים כמו אזרחים סוג ב', ואינני יכול לומר שזה לגמרי לא מוצדק. כאשר מדינה מגדירה את עצמה כיהודית, הדבר יגרום באופן טבעי לניכור מסוים עבור לא-יהודים. אבל זה לא בריא. העולם מלא קבוצות מיעוט – הונגרים ברומניה, קופטים במצרים, יפנים בפרו. זה עובד לא רע אם יש חכמה, רגישות, וסובלנות.

אני רוצה להתקרב לזה. להגיע לזה.

אבי היה ניצול שואה, כמו רבים מדור המייסדים של ישראל. אני מקווה שתוכלו להבין את משמעות השואה לישראלים כמוני. זה היה אירוע ייחודי בהיסטוריה שלנו, ואולי בכל ההיסטוריה. שישה מיליון יהודים, כמחציתנו, נטבחו. היינו חייבים בית, והארץ הזאת היא ביתנו העתיק.

זה גם הבית שלכם. אנחנו כאן ביחד, ואפשר לחלוק את הבית הזה. אנו לומדים, אני חושב. לאט אמנם. אף אחד לא מושלם. אבל אומר זאת: אתם ראויים להערצה. במשך 74 שנים, למעט מקרים חריגים, הייתם אזרחים טובים. למרות שישראל לא תמיד קירבה אתכם.

למה היא כך נהגה? אני מקווה שתוכלו להעריך את ההקשר. מאז הקמתה נדחתה ישראל על ידי מדינות ערב הסובבות אותה. זה טבעי לחשוש שהמיעוט הערבי יזדהה עם האויבים החיצוניים. בוודאי כאשר גם אתם פלסטינים, בשורשים, והפלסטינים סובלים. אני חייב לומר שהם סובלים אולי בעיקר מידי ערבים – בסוריה הם מוחזקים במחנות פליטים, בלבנון שוללים מהם מעמד שווה. אבל זה קונפליקט מסובך, ואני מבקש מכם להבין שמנקודת המבט שלנו עמדנו בפני איומים על קיומנו. אין לנו באמת אפשרות לחזור לפולין או לעיראק, ואלה אף פעם לא היו באמת הבתים שלנו.

אז מה עכשיו?

עכשיו שוב בחירות, בנובמבר. יש בישראל מגוון דעות פוליטיות. תתמכו במי שתרצו. אבל אני מקווה שתבחינו שהמחנה שנגדנו, שנגרר לקיצונית איומה על ידי פשיסטים קלאסיים, יביאו אסון לכולנו.

אולי לא צריך לחזור לזה אבל בכל זאת אזכיר את אזהרות נתניהו על נהירת ערבים לקלפיות. כך קיווה להישאר בשלטון ב-2015, על ידי פנייה לצד האפל של חלק מהאזרחים.

הפשיסטים לא רוצים שתצביעו, ואני חושב שאתם יודעים מדוע. אם הייתם מצביעים באותו שיעור של היהודים הייתם קובעים חמישית מהכנסת: 24 מנדטים.

הכנסת היא הריבון כאן, ועם חמישית מהכנסת אי אפשר יהיה להתעלם מכם.

הפשיסטים לא רוצים שתצביעו ואני חושב שאתם יודעים מדוע. אילו הצבעתם באותו שיעור של היהודים הייתם קובעים חמישית מהכנסת: 24 מנדטים. הכנסת היא הריבון כאן, ועם חמישית ממנה אי אפשר להתעלם מכם

לא בטוח שכל המנדטים האלה יתמכו בצד שלי. אבל אי אפשר יהיה להתעלם מהם. אז בבקשה, תפסיקו לחשוב שהיהודים לא יתנו לכם כוח. יש לכם כוח לתת לעצמכם. אבל עשו זאת במתינות ומתוך חברות. היד מושטת.

נהרו לקלפיות, וזה יראה לכולם שאכפת לכם מהמדינה. זה חשוב, זה יקל, וזה יתרום לדברים טובים.

מומחים יאמרו שאם אראה כתלוי בהצבעה הערבית אאבד קולות של יהודים. אני אומר לאחי היהודים: אל תחשבו ככה. אנחנו צריכים שותפות עם אחינו הערבים אחרת נוותר על התקווה לנורמליות במקום הזה.

עשינו ניסוי גדול בקואליציה עם המפלגה הערבית רע"ם. לא אכחיש שיש אתגר בקואליציה שתלויה במפלגות שאולי לא ירגישו בנוח בעת סכסוך, למשל, עם חמאס. אבל נמצא פתרון שיתאים לכולם. זה לא חייב למנוע תיקון בעיות השיטור והתקציבים והבנייה במגזר הערבי. זה לא חייב למנוע שיוון אזרחי. אני מבטיח לנסות לעשות את הדברים האלה.

כל אזרחי ישראל צריכים להצביע. זו לא חובה, אבל זו זכות חשובה מאין כמוה. זו פריווילגיה שאין לאנשים במקומות רבים באזור הזה. השתמשו בה, בבקשה, בחוכמה.

נתניהו וודאי יאמר שדברי אלו מוכיחים שאני תלוי בערבים. אני מקווה שהיהודים יזהו דמגוגיה גזענית, וערבים לא יתבלבלו. יש יותר מדי על כף המאזניים: עתיד נורמלי במקום הזה.

נתניהו וודאי יאמר שדברי אלו מוכיחים שאני תלוי בערבים. אני מקווה שהיהודים יזהו דמגוגיה גזענית, וערבים לא יתבלבלו. יותר מדי על כף המאזניים: עתיד נורמלי במקום הזה

אני מצטער על ההערות הלא רגישות שלי בעבר. הייתי צעיר. תקשיבו לי עכשיו: אנחנו שותפים, אבל בהוגנות וברגישות לשני הצדדים. גם לרגשות היהודים.

תודה, כל טוב, ובהצלחה לכולנו. אין לנו ארץ אחרת.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אזרחים ערבים אינם מתלהבים להצביע למרות שמה שנכתב כאן ידוע להם היטב. בעיניהם גם מה שקרוי מחנה השינוי אינו מייצג שיפור גדול. נסו לשמוע באוזניהם את ההבטחות של כל המפלגות 'לא לשתף פעולה עם ... המשך קריאה

אזרחים ערבים אינם מתלהבים להצביע למרות שמה שנכתב כאן ידוע להם היטב. בעיניהם גם מה שקרוי מחנה השינוי אינו מייצג שיפור גדול. נסו לשמוע באוזניהם את ההבטחות של כל המפלגות 'לא לשתף פעולה עם מפלגות ערביות' (מה אם כך יועילו להם המנדטים הנוספים?) ואת הזלזול של יאיר לפיד ב'זועביס', ונסו לראות בעיניהם את הסרטון המפורסם של גנץ עם 'מונה החיסולים' שבו הוא מתפאר בהרג 1400+ פלסטינאים, חלקם בוודאי אזרחים וכולם בני עמם וקרוביהם.
לפני שנים סבבתי בעיירות וואדי ערה כדי לשכנע ערבים לצאת להצביע, אז עמדה הבחירה בין ברק לבין שרון. אני אמרתי להם כל מה שנאמר כאן, לעיל. הם אמרו לי שעבורם ברק ושרון חד הם, רק לנו, היהודים, יהיה יותר גרוע עם שרון מאשר עם ברק. ונשארו בבית, נתנו לשרון ניצחון ענק.
המסקנה: מי שרוצה שהערבים ינועו בכמויות לקלפיות, צריך לדאוג להם גם לא בעונת בחירות, להתייחס אליהם בכבוד, ולוודא שיש הבדל ביחס אליהם בין ימין ושמאל. אם כולנו מתייחסים אליהם אותו דבר, אין היגיון לבקש מהם לטרוח לבחור בינינו.

עוד 880 מילים ו-1 תגובות
סגירה