עידית סילמן – "הילדה הטובה" שסיפקה את הסחורה ונשארה בלי כלום

עדית סילמן בוועדה המסדרת, 21 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
עדית סילמן בוועדה המסדרת, 21 ביוני 2021

הממשלה האחרונה הביאה לחיינו בפעם הראשונה מזה שנים רבות מאוד הרכב שנראה כמו ממשלה של אקו: האגואים הונחו הצידה (יחסית לאגואים בפוליטיקה) והמיקוד היה בהתנעת מציאות החיים בישראל, אשר קפאה במשך תקופה של 4 מערכות בחירות ומי יודע כמה שנים של מיקוד המחודד במה שטוב לנתניהו.

הממשלה האחרונה הביאה לחיינו בפעם הראשונה מזה שנים הרכב שנראה כמו ממשלה של אקו: האגואים הונחו הצידה (יחסית לפוליטיקה) והמיקוד היה בהתנעת מציאות החיים בישראל

ההרכב החדשני הציג חיבורים מדהימים בין ימין לשמאל וביניהם נציג התנועה האסלאמית, והעולם לא קרס. תושבות ותושבי המדינה קמו לבוקר של יום חדש עם ראש ממשלה ימני שרבים מהשמאל שמחו על מינויו, עם שר ערבי ממרצ, ח"כ ערבי, שהוא גם סגן יו"ר הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, שמונה להיות סגן יו"ר הכנסת, וראש קואליציה – אישה דתיה מהימין. מינוי שלא ראינו כאן מאז שנות ה-80.

חברת הכנסת עידית סילמן, שזו הייתה לה הקדנציה הראשונה כחכ"ית, זכתה למינויים המכובדים של יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות. תפקידים מלאי משמעות וחשיבות, בתמהיל הבלתי אפשרי של  קואליציה המכילה מנעד כה קיצוני ומגוון של דעות פוליטיות.

דווקא סילמן, כחכ"ית טרייה, זכתה להיות בעמדת ניהול קואליציה, התומכת בממשלה מתפקדת שמפגינה הרבה רצון טוב לחולל תפנית במציאות שאנו חיים בה כבר שנים.

עידית סילמן נראתה כבשורה רעננה ונחושה של אשה צעירה וחזקה, בעלת עמוד שדרה (כפי שהעידה על עצמה) כאשר אמרה גם בראיון לישראל היום: "התרגלו לקבל רוטוויילירים כיו"ר קואליציה אבל אישה תשיג יותר".

סילמן חיפשה  וקיבלה את אהדת הציבור  (התומך בממשלה) להבנת המחיר שהיא משלמת באומץ ובהבנה, בסיפוריה על התנכלויות קשות אליה, משפחתה וילדיה, מצד תומכי הליכוד והימין, חברות וחברי הכנסת מהליכוד והימין הדתי לאומי. מהם זכתה ללגלוגים ובוז אשר נועדו להגחיך את דמותה ולהפוך אותה להזויה ומבולבלת. אשה חסרת ערך, ילדה קטנה.

חברת הכנסת עידית סילמן, שזו הייתה לה הקדנציה הראשונה כחכ"ית, זכתה למינויים המכובדים של יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות. תפקידים מלאי משמעות וחשיבות

למשל, בדרישתו של ח"כ הליכוד מיקי זוהר בוועדה המסדרת: "למה מי את בכלל? תעני כמו ילדה טובה".

מוטיב ה"ילדה" – הילדה הקטנה, הילדה הרעה או הסוררת שנדרשת להיות ילדה טובה, חזר על עצמו שוב ושוב ביחס אליה מכיוון ספסלי האופוזיציה. מצד גוש מפלגות שלא נודע בסובלנות רבה מדי לנשים בתפקידי מפתח, שלא לומר לנשים בכלל, בעיקר אם הן בצד השני של המתרס – אישה בעמדת כוח, שמובילה קואליציה מתפקדת. כאן, שוב בוועדה המסדרת, מאיר פרוש מתמרמר על ניהולה.

התפנית המטלטלת בה החליטה סילמן שנצח ישראל לא ישרוד את קיום פסיקת בג"ץ לגבי מתן אפשרות להכנסת חמץ לבתי חולים בפסח, היה לכאורה הטריגר לפרישה מהקואליציה ולתמיכה בליכוד.

צעדה זה היכה את הקואליציה ואת הציבור בתדהמה. הפתיע המעבר מנחישות ושותפות בכירה בהובלה חדשנית, מורכבת ומלאת פשרות – להיתלות במה שהוחלט בערכאות המשפטיות העליונות ללא קשר לשר זה או אחר והפיכתו לאליבי של פרישה מהקואליציה. זה היה מעבר מקואליציה שחיבקה אותה והעניקה לה ערך גבוה, לטובת אופוזיציה שהשתלחה בה, כיסחה לה את הצורה ומיצבה אותה בצורה נלעגת.

צעדה זה היכה את הקואליציה ואת הציבור בתדהמה. זה היה מעבר מקואליציה שחיבקה אותה והעניקה לה ערך גבוה, לטובת אופוזיציה שהשתלחה בה, כיסחה לה את הצורה ומיצבה אותה בצורה נלעגת

חמש דקות לפני התפנית נהנתה סילמן מאינסוף קרדיטים. למרות היותה בלתי מנוסה פוליטית זכתה למעמד בכיר ולסמכויות רחבות המאפשרות לה לפרוץ ולהיות פוליטיקאית מעניינת ומובילה, כשהעתיד צופן לה מינוי  לשרה. אין ספק שמדובר במסלול מהיר שוותיקות וותיקים ממנה לא זכו לו.

אבל ברגע אחד השתנה הכל והיא בחרה בשינוי ובמה שכנראה מנחה אותה: לרצות את הגברים שהיא תופסת כסמכות ולהיות הילדה הטובה.

העובדה שהתהפכה כמו סטייק ויצרה ערעור בקואליציה – גרמה לפרץ שמחה באופוזיציה על ההישג והעניקה לה ערך ותשומת הלב נעימה ומתעתעת: בתפנית של  180 מעלות, זכתה סילמן, האדם המושמץ והחבוט, לחיבוק חם מתוקי וסלחני של הליכוד ואוהדיו, אשר מחלו לה על שגיאות העבר ואימצו אותה אל ליבם.

במקביל, סילמן קיבלה את תשומת הלב התקשורתית הכי מרוכזת וממוקדת שיכול פוליטיקאי לבקש לעצמו כדי לברר מה קרה לה ומה יש לה לומר, כמי שבחרה לעשות את התפנית שעשתה.

אין ספק שסילמן הייתה על מסלול קידום מהיר שוותיקים ממנה לא זכו לו. אבל ברגע אחד השתנה הכל והיא בחרה במה שכנראה מנחה אותה: לרצות את הגברים שהיא תופסת כסמכות ולהיות הילדה הטובה

ברגעים אלו, נעדרו מי שצריכים להעלים ולהרחיק את המבוכה ממה שנגלה לעינינו. הראיון הביתי עם בעלה המפקח על דבריה, הציג אישה מהוססת וחסרת ביטחון, סוג של "ילדה קטנה", המבקשת אישור מבעלה לנכונות הדברים שהיא אומרת בראיון ומקבלת ממנו הוראות מה לומר, עד שהציבור תהה את מי בעצם מרואיין כאן.

עדויות נמסרו ממקורבים ללשכתה לפיהן שמוליק סילמן – הבעל, מנהל בפועל את ענייני אשתו, מתערב, מורה על כווני חקיקה ומשנה נוסחים והדגשים בהתאמה לשיקוליו, ואילו היא מצייתת. לפתע סילמן הנחושה והחדשנית נראתה כמו הצעצוע של בעלה השאפתן, אשר לכאורה מנהל אותה לפי הבנתו.

כאשר מסר רה"מ דאז נפתלי בנט את ההודעה על פירוק הממשלה וההליכה לבחירות, נקלטה סילמן במצלמות יורדת במדרגות הכנסת לצד יריב לוין ושואלת-אומרת: "איך הייתי? הייתי טובה עד הסוף אה?". כאילו מבקשת אישור מהגבר שלצידה על היותה עונה על הציפיות. כמו ילדה טובה הזקוקה לאישורים.

כמה סימבולית הייתה הירידה הזו במדרגות.

בבת אחת התרסקה הדמות שדיברה על עצמה במושגים של אישה-מנהיגה המנצחת את הרוטוויילרים והתגלתה לפנינו אישה שהיא ילדה המבקשת לרצות את סביבתה, לקבל פידבקים חיוביים מהגברים המהווים סמכות עבורה.

לא ממש חדש בסביבת נתניהו, בה הנשים מתחרות בצרחות של סגידה ואהדה לוהטת על תשומת לב המנהיג ומשפחתו. מדמות לעצמן שתהיינה מתוגמלות בהתאמה למידת היותן מעודדות וסוכנות שיווק להוטות למנהיגן המורם מעם. כל אחת וצרחותיה שלה, כל אחת וקילוסיה הנשפכים, המציגים אותו כחתיך, גאון, מדהים והמנהיג הטוב ביותר שישראל אבודה בלעדיו.

לא ממש חדש בסביבת נתניהו, בה הנשים מתחרות בצרחות של סגידה ואהדה לוהטת על תשומת לב המנהיג ומשפחתו. מדמות לעצמן שתהיינה מתוגמלות בהתאמה למידת עידודן וקילוסיהן

הילדה הטובה עידית סילמן מביטה גם היא בעיניים מעריצות ומצפות באדונה החדש אשר הבטיח לה שיריון במקום 10 בליכוד ומינוי לשרת הבריאות. מקום 10 הפך מאוד צפוף לאור הבטחותיו של נתניהו אבל זה לא הפריע לה להאמין וגם לצפות שזה יתקיים.

דבר אחד חמק ממנה והוא: כמה היא הופכת בבת אחת לא חשובה לאחר שסיפקה את הסחורה. בטח כשלא חישבה את המחיר שהיא תשלם כאשר תגיע נקמת חבריה וחברותיה מהקואליציה, אשר חיכו לשעת הכושר והגישו לה את פירעון השטר בנקמה הידועה כטעימה כשמגישים אותה קרה: בקשתה של סילמן להתפצל לסיעת יחיד נדחתה והיא תיאלץ לפרוש מהכנסת.

בינתיים היו פריימריז בליכוד, המקום ה-10 שוריין למאן דהוא שכנראה משתלם יותר לנתניהו. מאיגרא רמא צנחה סילמן לבירה עמיקתא והפכה לסחורה פוליטית חסרת ערך שאף אחד לא חושב להילחם עליה.

בינתיים בפריימריז המקום ה-10 בליכוד שוריין למאן דהוא שכנראה משתלם יותר לנתניהו. מאיגרא רמא צנחה סילמן לבירה עמיקתא והפכה לסחורה פוליטית חסרת ערך שאיש לא חושב להילחם עליה

בסופו של יום, לאחר כמה רגעי התהילה שלה, עידית סילמן התגלתה כ"ילדה טובה" הפועלת על פי ההנחיות שמורים לה הגברים הסמכותיים בחייה. לאחר שמילאה את ההנחיות וסיפקה את הסחורה, מבחינתם היא עשתה את שלה ועכשיו היא כבר לא מעניינת את אף אחד.

גילה לבני זמיר היא חיפאית, יועצת תקשורת ופובליציסטית, מנכלי"ת המרכז הישראלי - דרוזי, מייסדת ושותפה בתכנית "האקווריום-הכשרה פוליטית דמוקרטית". הובילה מאבקים סביבתיים וחברתיים. בוגרת התכנית למנהיגות חברתית במרכז מנדל צפון. בעלת BA בתקשורת, רוח וחברה ועיצוב תקשורת חזותית. נשואה, אם ל-3 וסבתא ל-4.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
עוד 1,082 מילים ו-4 תגובות
סגירה