יצחק תשובה ואליעזר פישמן (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
Moshe Shai/FLASH90

הטייקונים נעלמו מהנוף

בשנים האחרונות נעלמו הטייקונים מהנוף, והשאירו את יצחק תשובה לבד בצמרת ● מי פשט את הרגל, מי הסתבך עם החוק, מי ירד מהארץ, ומי פשוט נפטר מהנכסים שמשכו תשומת לב תקשורתית וציבורית?

במשך שנים ריחפה מעל השכבה העבה של הישראלים שמתקשים לגמור את החודש, שכבה של אלי הון שעושרם עצום. עם פרוץ משבר האשראי העולמי ב-2008, כונו בתואר "טייקונים", אנשי עסקים שגייסו מיליארדי שקלים בהלוואות מהבנקים ובמכירת אג"ח לציבור הרחב כדי לממן רכישות ענק של חברות.

הם עשו זאת בסיוע מבנה פירמידאלי, שבו אדם יכול לשלוט בחברה מסוימת באמצעות שליטה בחברה האם של החברה האם שלה. כך קרה שהטייקונים היו צריכים לרתק הון עצמי ובטחונות קטנים יחסית שהספיקו כדי למנף הלוואות לרכישת חברות ענק.

הטייקונים לא בהכרח היו העשירים ביותר, אך הרכישות הממונפות קנו להם השפעה ועצמה שחרגה מעבר לעושרם הנומינלי. בימי שיא הגאות בשוק ההון, בשנים 2006-2007, נחשבו ה"טייקונים" למיליארדרים בערכים דולריים, על הנייר.

ואולם עם פרוץ המשבר של ספטמבר 2008, צנח שוויים בחדות והציבור הרחב נאלץ לספוג את רוב ההפסד במחיקות של הבנקים ובהסדרי "תספורת" לקרנות הפנסיה וגופי החיסכון האחרים, שהחזיקו באג"חים. בשנים האחרונות הטייקונים כמעט נעלמו מהנוף בישראל.

אליעזר פישמן חלש בימי השיא על עשרות חברות במשק הישראלי, בהן כלכלית ירושלים, הום סנטר, ידיעות אחרונות, גלובס, HOT ,TEN, טויס אר אס, Celio ,Zer4U וביתילי. ב-2006 הסתבך בהימור מט"ח על הלירה הטורקית שהסב לו הפסדים גדולים והוא התחיל למכור חברות כדי להחזיר את הכסף. אולם רק לאחרונה הוכרז כפושט רגל אחרי שצבר חובות של כ-4 מיליארד שקל, שכבר באמצע העשור הקודם היה ברור שאין שום סיכוי שיחזיר.

שרי אריסון הבעלים של אריסון השקעות, ולשעבר בעלת השליטה בבנק הפועלים, היא האישה העשירה ביותר במזרח התיכון ואחת הנשים העשירות בעולם. ואולם נראה כי בשנים האחרונות היא מאסה בפרשות המביכות שנדבקו אליה מבנק הפועלים, (חקירות העלמות מס בארה"ב, הטרדות מיניות, יו"ר שנשלח לכלא), ושיכון ובינוי (חקירות שוחד באפריקה), והחליטה למכור את שתיהן. כעת היא מתמקדת בהפצת אנרגיה חיובית באמצעות ארגון מהות החיים.

שרי אריסון (צילום: (AP Photo/Ariel Schalit)
שרי אריסון (צילום: (AP Photo/Ariel Schalit)

אילן בן דב שלט בעבר במספר חברות פירמידה שנסחרו בבורסה לניירות ערך בתל אביב, בהן סאני אלקטרוניקה, סקיילקס קורפוריישן, יוזר טרנד, וטאו תשואות. בן דב קנה מחצית מפרטנר במעל 5 מיליארד שקל וגייס את רוב הכסף מהציבור והבנקים. זה נגמר בהסדר חוב ענק ובן דב איבד את החברה.
נוחי דנקנר היה האיש החזק במשק ואיבד את אי.די.בי בגלל מינוף יתר, הימורים פיננסיים (קרדיט סוויס), עסקות לא כלכליות (מעריב), וניסיון להציל את המצב בדרך הלא נכונה. זה נגמר בשלוש שנים בכלא על הרצת מניות

עידן עופר עדיין טייקון ששואב את רוב עושרו מישראל, (מחצבים שכיל כורה בים המלח, זיקוק נפט בחיפה ופעילות ספנות בצים), אך עבר ללונדון ככל הנראה בעידוד הביקורת הציבורית שנמתחה עליו במחאה החברתית.

מוטי זיסר יזם הנדל"ן, נקלע לקשיים כספיים ומת ממחלה.

שאול אלוביץ, מבעלי בזק, בעת הארכת מעצרו בתיק 4000 בפברואר 2018 (צילום: פלאש90)
שאול אלוביץ, מבעלי בזק, בעת הארכת מעצרו בתיק 4000 בפברואר 2018 (צילום: פלאש90)

שאול אלוביץ איבד את בזק אחרי שהתמנף יתר על המידה, הביא את אינטרנט זהב לחדלות פרעון ומואשם ביחסי תן וקח עם נתניהו בפרשת 4000.

לב לבייב מינף את עסקי היהלומים שלו לרכישת אפריקה ישראל, שגייסה מיליארדים מהציבור בישראל ובלונדון למימון רכישות נדל"ן בעולם. משבר כלכלי ברוסיה דירדר את החברה להפסדים ולשני הסדרי חוב, שבסופם לבייב נפרד מהחברה. לבייב נמצא ברוסיה ודרוש לחקירה בישראל בפרשת חברת היהלומים הפרטית שלו LLD.

והרשימה עוד ארוכה. מי פשט את הרגל, מי הסתבך עם החוק, מי ירד מהארץ, ומי פשוט נפטר מהנכסים שמשכו תשומת לב תקשורתית וציבורית. כולם ירדו מתחת לרדאר ואיבדו מהשפעתם.

עוד 488 מילים
סגירה