עבודות רכבת ישראל במנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)
גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך

הרכבת הסכימה לחשוף את הסכם מימון מנחת הבונים – היזם מתנגד

רכבת ישראל הסכימה לחשוף את ההסכם למימון הארכת מנחת הבונים - אולם היזם מוסיף להתנגד ● תחקירי זמן ישראל חשפו ליקויים ותמיהות סביב מימון הרכבת ● כעת מתברר כי עלות העבודות גבוהה במיליוני שקלים מכפי שמסרה רכבת ישראל לכנסת ● עוד עולה כי העבודות החלו מבלי שהוסדרה הבעלות על הקרקעות ● היזם מוקדי סירב להשיב לשאלות ● הבונים לטיס: מעקב

רכבת ישראל החליטה להתיר את חשיפת ההסכם הסודי שחתמה עם היזם והבעלים של "מנחת הבונים" דן מוקדי – על אף התנגדותו הנחרצת.

מוקדי מבקש להמשיך ולהסתיר את ההסכמים, הכוללים מימון ציבורי של מנחת פרטי בעשרות מיליוני שקלים – הרחק מעין מהציבור, כך עולה מתשובת הרכבת לבקשת חופש המידע שהגיש עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת "הצלחה", בעקבות סדרת התחקירים שהתפרסמה בזמן ישראל.

הרכבת הסכימה לממן את הארכת והעצמת מסלול המנחת פי 2.5 מאורכו כיום ולהגדיל את שטח המנחת לפחות פי חמישה, מה שיהפוך אותו לשדה תעופה עתידי פוטנציאלי

בתחקירים נחשף כי הרכבת הסכימה לממן את הארכת והעצמת מסלול המנחת פי 2.5 מאורכו כיום ולהגדיל את שטח המנחת לפחות פי חמישה, מה שיהפוך אותו לשדה תעופה עתידי פוטנציאלי. התחקיר חשף כי רכבת ישראל קיבלה החלטה לממן גם את הסטת מסלול המנחת הפרטי וגם את הארכתו, כמו גם את פיתוח שטחי השירות והשטחים הנלווים.

בפועל תקים הרכבת את המנחת החדש מראשיתו על חשבון הציבור. לנוכח התנגדות היזם, תאפשר לו הרכבת לעתור נגד החלטתה לחשוף את ההסכם לציבור, בהתאם לחוק. מוקדי סירב להשיב לשאלות זמן ישראל ולא ברור אם בכוונתו לעתור נגד ההחלטה.

בעלי מנחת "פרדייב" דן מוקדי וראש דסק התחקירים של זמן ישראל אבנר הופשטיין ביציאה מהכנסת, 27 ביוני 2022 (צילום: רותי בנין)
בעלי מנחת "פרדייב" דן מוקדי וראש דסק התחקירים של זמן ישראל אבנר הופשטיין ביציאה מהכנסת, 27 ביוני 2022 (צילום: רותי בנין)

מתשובת הרכבת עולים פרטים חדשים נוספים, בהם עלויות הקמת המנחת הפרטי המושתות על הציבור בישראל. בעבר חשפנו כי רכבת ישראל תשקיע 53 מיליוני שקלים בפרויקט, כפי שעולה ממסמך כתב הכמויות של החברה. בדיון בוועדה לפניות הציבור בכנסת מסרה הרכבת כי הפרויקט יעלה 48 מיליון שקלים בלבד.

מתשובתה של הרכבת לבקשת חופש המידע עולה בפועל כי הרכבת תשלשל מקופת המדינה סכומים גבוהים יותר מכפי שמסרה לחברי הכנסת בדיון של הוועדה לפניות הציבור בחודש שעבר: "תקציבו הכולל של פרויקט העתקת שדה התעופה, לצורך קידום הקמת רשת מסילות חשמליות באזור חוף הבונים עומד על כ־64 מיליון שקל. מדובר בסכום המוקצה לכלל הפרויקט", צוין בתשובה. המדובר בכ־16 מיליון שקל יותר ממה שנמסר בדיון בכנסת.

מתשובתה של הרכבת לבקשת חופש המידע עולה בפועל כי הרכבת תשלשל מקופת המדינה סכומים גבוהים בכ־16 מיליון שקל מכפי שמסרה לחברי הכנסת בדיון של הוועדה לפניות הציבור בחודש שעבר

כפי שפורסם בזמן ישראל, הסכמתה של הרכבת לממן את הסטת המסלול והארכתו מעוררות שורה ארוכה של תמיהות. ממסמכי התוכנית המקוריים לפני כ־20 שנה ומעדותו של בכיר ברשות התעופה האזרחית שהיה מעורב בדיונים סביב הפיכת "פרדייב" למנחת למצנחי רחיפה עולה כי היזם ידע שהמסלול שבו הוא עושה שימוש מיועד להריסה, וכי יבוא היום שהוא יצטרך להסיטו בעקבות חישמול הרכבת.

מעדותו של חנן ליס, סגן ראש הרשות לתעופה אזרחית באותם ימים, עולה כי במהלך הדיונים מול הרכבת לא נקבע שהרכבת תממן את הסטת המסלול, ובוודאי שלא הייתה כל התייחסות להארכתו על חשבון המדינה.

רכבת עוברת ליד מנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)
רכבת עוברת ליד מנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)

"אני העליתי את הרעיון שהרכבת תאפשר אישור על תנאי (לשימוש במסלול) – עד שיתחיל תהליך החישמול והמנחת יזוז מזרחה", אמר ליס. "הסיכום היה שהרכבת לא תהיה מחויבת לדבר חוץ מעדכון של שנה מראש, וכך היה".

משום מה, וללא הסבר מספק את הדעת, במהלך הדיונים על תוכניות הארכת המנחת נכנסה לתמונה התחייבות של הרכבת לממן את המנחת, אולי כדי לחסוך דיונים משפטיים ולקצר הליכים כדי לא לעכב את תהליך החישמול.

משום מה, וללא הסבר מספק את הדעת, במהלך הדיונים על תוכניות הארכת המנחת נכנסה לתמונה התחייבות של הרכבת לממן את המנחת, אולי כדי לחסוך דיונים משפטיים ולקצר הליכים

הבעלות על הקרקעות טרם הוסדרה

רכבת ישראל החלה בעבודות הארכת המסלול מבלי שהוסדרה הבעלות על הקרקעות המדוברות – כך עולה מפרוטוקול ועדת המכרזים שעסקה בבחירת הקבלן שיבצע את העבודות במנחת, פרוטוקול שגם הוא נחשף במסגרת בקשת חופש המידע של "הצלחה".

במהלך הדיון בוועדת המכרזים נדרש המשנה ליועץ המשפטי של הרכבת לסוגיית הקרקעות עליהן יושב המנחת, שחלקן היו שייכות לקיבוץ נווה ים שנמצא בפירוק. בתשובה נענו חברי הוועדה:

"היועץ המשפטי מפנה את תשומת לב חברי הוועדה כי במסגרת המשא והמתן עם בעלי המנחת הקיים, התברר כי טרם הוסדרה הבעלות בקרקע במיקום שעל הרכבת לבצע את העבודות ונדרש להסדיר זאת בטרם מוציאים צו התחלת עבודה לקבלן"

עבודות רכבת ישראל במנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)
עבודות רכבת ישראל במנחת הבונים (צילום: גלבוע צילום אווירי וקרקעי, צילום מסך)

משמעות הדברים היא כי בפועל הרכבת התחילה את העבודות ללא היתר כראוי ובלי להסדיר את סוגיית הקרקעות. בחודשים האחרונים התברר כי רכבת ישראל מבצעת עבודות נרחבות בשטח ללא היתר עבודה

משמעות הדברים היא כי בפועל הרכבת התחילה את העבודות ללא היתר כראוי ובלי להסדיר את סוגיית הקרקעות. בחודשים האחרונים התברר כי רכבת ישראל מבצעת עבודות נרחבות בשטח ללא היתר עבודה כנדרש והמועצה האזורית של חוף הכרמל אף הוציאה בעניין שלושה צווי הפסקת עבודה – שחלקם זכו להתעלמות בשטח.

גם מההסכם בין רכבת ישראל לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) עולה כי הרכבת קיבלה אישור להתחיל בעבודות על הקרקע, בלי להשלים את עסקאות הבעלות על הקרקע. גם מאישורי התוכנית ב־2017 עולה כי התוכנית להרחבת המנחת קודמה בלי להסדיר את סוגיית הבעלות על המקרקעין, אולי מתוך חיפזון של היזם ושל המועצה האזורית להשלים את ההארכה.

ככל הידוע, עד עצם היום הזה עדיין לא נחתם הסכם רשמי בין קיבוץ נווה ים לבין רמ"י על שימוש באדמות הקיבוץ להקמת שדה התעופה, או הסכם להחלפת קרקעות הקיבוץ בקרקעות אחרות. שאלנו את דן מוקדי האם בכוונתו לעתור נגד החלטת הרכבת וכיצד הוא מסביר את סוגיית הקרקעות אך הוא סירב להשיב לפניית זמן ישראל.

מבט מהאוויר על אזור מנחת הבונים (צילום: עמוד הפייסבק "צניחה חופשית פרדייב")
מבט מהאוויר על אזור מנחת הבונים (צילום: עמוד הפייסבק "צניחה חופשית פרדייב")

ככל הידוע, עד עצם היום הזה עדיין לא נחתם הסכם רשמי בין קיבוץ נווה ים לבין רמ"י על שימוש באדמות הקיבוץ להקמת שדה התעופה, או הסכם להחלפת קרקעות

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 804 מילים ו-2 תגובות
סגירה