נתניהו ופייגלין בכפר המכבייה (צילום: פלאש90)
פלאש90

הסכם פייגלין נתניהו קנה אקדח נטול כדורים שיעלה לנו ביוקר

יו״ר זהות התקבל בבלפור בכבוד השמור לאבי גבאי ● פייגלין החליט לבסוף לפרוש לא בגלל ההבטחות של נתניהו - אלא בגלל החובות ● ההסכם אמנם אינו כולל את כיסוי החובות - זה לא חוקי - אבל בכירים בזהות מסבירים כי קיימות שיטות אחרות לקבל הרבה מאד כסף ● שלום ירושלמי עם פרשנות ופרטים חדשים מאחורי הקלעים של ההסכם

שעות ארוכות ישב ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום שלישי בדירתו ברחוב בלפור פינת סמולנסקין עם יושב ראש זהות משה פייגלין.

לא קשה לתאר את נתניהו בימים ובשעות האלה, שבהן הוא מנהל שיחות שיחרצו את גורלו הפוליטי ובכלל. יו"ר העבודה לשעבר אבי גבאי היה האחרון שנועד עם נתניהו בנסיבות דומות, שנייה לפני שירד המסך על הסיכוי האחרון להקים את הממשלה אחרי הבחירות באפריל.

ראש הממשלה ישב עם גבאי עד חמש בבוקר. עם פייגלין הוא ישב כמעט מחמש בבוקר, והוא אינו אוהב להשכים קום. גבאי סיפר לימים על ראש ממשלה באטרף חיובי, ממוקד, מפוקס, חדור מטרה כמו טיל מונחה GPS. נתניהו הרים טלפונים, הזיז תקציבים, בנה משרדים, חילק משרות. אם שלי יחימוביץ' ואיציק שמולי היו מאשרים, מפלגת העבודה הייתה מנהלת היום שלושה או ארבעה משרדים כבדים בממשלת נתניהו, בתנאי שהוא היה עומד בהסכם המוקדם.

בנימין נתניהו ומשה פייגלין במסיבת העיתונאים בכפה המכבייה, 29 באוגוסט 2019 (צילום: פלאש90)
בנימין נתניהו ומשה פייגלין במסיבת העיתונאים בכפה המכבייה, 29 באוגוסט 2019 (צילום: פלאש90)

פייגלין ספג את אותה החוויה ביום שלישי האחרון. נתניהו שם פס על העבר. את גבאי הוא קיבל בביתו באפריל כאילו שהוא רואה אותו בפעם הראשונה בחייו, ולא אחרי מערכת בחירות סוערת ורוויית השמצות, שקדמה לה גם ההתפטרות של גבאי מממשלת נתניהו.

פייגלין זכה לאותו היחס המחניף, כפי שנתניהו עצמו סיפר בפנים מלאות עונג במסיבת העיתונאים המשותפת אתמול (חמישי) בכפר המכבייה. הימים הסוערים בליכוד נשכחו, המערכה הקשוחה והסוערת שניהל נתניהו לסילוקם של פייגלין ואנשיו מהתנועה הפכו בצוק העיתים לזיכרון רחוק. עכשיו יש איחוד אינטרסים. נתניהו רוצה להציל את עצמו. פייגלין רוצה להציל את כספו ואת התנועה המתפרקת שלו.

פייגלין הוזמן לבחור לעצמו תיק כלכלי חוץ מהאוצר. נתניהו גילה לפתע בקיאות מופלגת בענייני לגליזצית הסמים הקלים והבטיח חוקים שיקלו על צריכת הקנאביס

וכך, כמו עם גבאי, התקציבים והמשרות נשפכו כמים. גם החוקים. פייגלין הוזמן לבחור לעצמו תיק כלכלי חוץ מהאוצר. נתניהו גילה לפתע בקיאות מופלגת בענייני לגליזצית הסמים הקלים והבטיח חוקים שיקלו על צריכת הקנאביס. גם המחלוקת המדינית, שפעם הפכה את פייגלין לכבשה השחורה בליכוד, נעשתה לפתע שיחה נינוחה, מלאה ברצון טוב של ראש הממשלה. דיברו שם על מנגנונים שימנעו פינוי או הרס מאחזים, על הרחבות, על ריבונות ישראלית בשטחי C. הכל מכל וכול.

משה פייגלין בכנס פעילים של זהות בתל אביב, ב-27 באוגוסט 2019 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
משה פייגלין בכנס פעילים של זהות בתל אביב, ב-27 באוגוסט 2019 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

רק יום אחד קודם, כינס פייגלין את תומכיו בגני התערוכה בתל אביב. פייגלין שפך את כל הכסף שנותר בקופה הגרעונית שלו על האירוע הזה. הפעילים שנשארו עם זהות קיבלו מיילים בקצב של אחד בשעה. בסוף הגיעו 300 איש, והאירוע לא הזכיר במאומה את כנסי האלפים של פייגלין בתחילת השנה.

בנאום שלו נשבע פייגלין לנוכחים שהוא רץ עד הסוף. כמה שעות עברו והוא ישב מול נתניהו ודן איתו על פרישה מהמרוץ. ככה זה בכת פוליטית. אתה עובד על כולם ואף אחד לא מעז לערער.

גם בשעת הנאום הנחרץ שלו, פייגלין ידע שהוא הולך לסגור עם נתניהו. את הפרטים סיכמו בשיחות מוקדמות שי מלכה ונתן אשל. מלכה נושא בתואר מנכ"ל זהות. בפועל הוא המוציא והמביא האמיתי של פייגלין ויש טוענים שגם האיש שמנהיג אותו. מלכה שקוע עמוק בביצה של זהות. לפני הבחירות האחרונות הוא חתם על ערבות אישית בסך 250 אלף שקל, שעלולים לרדת לטמיון.

בכירים בזהות סיפרו לזמן ישראל אמש כי הפחד האמיתי של פייגלין היה משיטות החיסול של נתניהו.

"פייגלין ומלכה ידעו שהם לא יעברו את אחוז החסימה אבל רצו לפחות לקבל 1%, וכך לזכות ביחידת מימון ששווה 1.4 מיליון שקל. בשלב מסוים הם הגיעו למסקנה שנתניהו ישתה להם גם את האחוז הזה, אז הם רצו אליו בבהלה"

"פייגלין חייב 3 מיליון שקלים לכל העולם. המצב הוא כל כך חמור שאפילו אנחנו, שעובדים בשכר, לא קיבלנו משכורות כבר שלושה וארבעה חודשים. כל הפרויקט של זהות הלך ונהרס, וגם הפעילים התאכזבו ועזבו.

"פייגלין ומלכה ידעו שהם לא יעברו את אחוז החסימה, אבל הם רצו לפחות לקבל אחוז תמיכה, וכך לזכות ביחידת מימון ששווה 1.4 מיליון שקל. בשלב מסוים הם הגיעו למסקנה שנתניהו ישתה להם גם את האחוז הזה, אז הם רצו אליו בבהלה".

ההסכם עם נתניהו, שגובש בפגישות אשל-מלכה, אינו כולל את כיסוי החובות של פייגלין. זה לא חוקי. הבכירים מסבירים כי קיימות שיטות אחרות לקבל הרבה מאד כסף.

שי מלכה ומשה פייגלין, בעת הגשת הרשימות לוועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-22 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
שי מלכה ומשה פייגלין, בעת הגשת הרשימות לוועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-22 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

נתניהו דיבר בסוף מסיבת העיתונאים אתמול על "שילוב כוחות בין המפלגות לפני הבחירות". לפי הבכירים מסתתר כאן טריק. "מה קורה עכשיו? האנשים של זהות יצטרפו לקמפיין של הליכוד ויקבלו משכורות עתק, מאות אלפי שקלים. זו עוד דרך לעקוף את המערכת, ואף אחד לא יכול לעשות כלום".

"מה קורה עכשיו? האנשים של זהות יצטרפו לקמפיין של הליכוד ויקבלו משכורות עתק, מאות אלפי שקלים. זו עוד דרך לעקוף את המערכת, ואף אחד לא יכול לעשות כלום"

ביום שלישי בערב, אחרי הפגישה עם נתניהו, כינס פייגלין את חברי סיעתו. אנשים שהיו בפגישה טוענים בעקשנות כי פייגלין אמר להם ש"אני הולך לממשלה הזו רק לכמה חודשים". לדבריו, הוא לא יוכל להסכים למדיניות של פרוטקשן בעזה או פינוי מאחזים.

העניין הוא שגם אם פייגלין יעזוב את ממשלת נתניהו, אם תקום, כולם בליכוד רק ישמחו. ממילא הוא נטול כוח פוליטי, חסר מפלגה אמיתית ואין לו אפילו יד אחת שמצביעה בכנסת. או בקיצור, אקדח נטול כדורים.

עוד 753 מילים
סגירה