פרשנות הסכם נתניהו-פייגלין הוא לא הונאת בחירות, הוא סתם בלוף

הצעות חוק שכבר עברו מזמן, נספח סודי המבטיח רפורמה שאין לה סיכוי לעבור, הצעת חוק שתעלה מיליארדים ותיקבר עוד לפני שתעלה - ההסכם שנחתם בין ראש הממשלה ויו״ר זהות מתברר כמופרך ● הבשורה היחידה למצביעי זהות, שפייגלין ימונה לשר, גם היא מוטלת בספק ● כך סובב פייגלין את מצביעיו ומכר עצמו לנתניהו

בנימין נתניהו ומשה פייגלין במסיבת העיתונאים בכפה המכבייה, 29 באוגוסט 2019 (צילום: פלאש90)
פלאש90
בנימין נתניהו ומשה פייגלין במסיבת העיתונאים בכפה המכבייה, 29 באוגוסט 2019

היה זה סוריאליסטי לראות את יושב ראש זהות משה פייגלין וראש הממשלה בנימין נתניהו נעמדים זה ליד זה בתחילת מסיבת העיתונאים בכפר המכבייה ביום חמישי, ומכריזים על ירח דבש ביניהם.

מצד אחד ניצב פייגלין, הנושא את דגל פירוק המונופולים ופתיחת השוק לתחרות. לידו ניצב נתניהו, שנגדו עומד כתב חשדות חמור כמי שמנע את שבירת אחד המונופולים העוצמתיים במשק (בזק) על ידי חסימת פתיחת שוק הטלפון הקווי והאינטרנט לתחרות. הכל למען פרסום אוהד לכאורה. הדיסוננס הזה הוחבא היטב בחגיגיות המלאכותית שליוותה את אותה מסיבת העיתונאים.

מצד אחד ניצב פייגלין, הנושא את דגל פירוק המונופולים ופתיחת השוק לתחרות. לידו ניצב נתניהו, שנגדו עומד כתב חשדות חמור כמי שמנע את שבירת אחד המונופולים העוצמתיים במשק. הכל למען פרסום אוהד לכאורה

נתניהו פוליטיקאי משופשף. בלוליינות פוליטית מהסוג שרק הוא יודע לבצע, הוא הצליח לאלף אפילו את גדול הפוליטיקאים "הסוררים" כאשר גרם לו להניח על השולחן את האקדח הפוליטי היחיד שעוד נותר לו ולהצהיר אמונים לראש ממשלה הנמצא תחת כתב חשדות. הכול מבלי שנתן לפייגלין שום דבר משמעותי בתמורה, חוץ מהבטחה להיות שר וחוקים ממוחזרים או לא ריאליים לביצוע.

כך או כך אחרי הבחירות, פייגלין – ללא זכות ההצבעה בכנסת וללא קלפי מיקוח מול נתניהו – יהפוך מיד לנטל פוליטי ללא מנופי לחץ וללא יכולת אמיתית לקדם את האג'נדה שלו בממשלה, אם בכלל ימונה לשר בסוף.

מלבד הסיסמאות הגדולות על כלכלה חופשית, הורדת מיסים, הפחתת רגולציות והתערבות ממשלתית, נתניהו התייחס במסיבת העיתונאים רק לשתי פעולות ספציפיות שתבצע ממשלתו.

האחת מדברת על חקיקה לאישור לגליזציה לקנאביס רפואי כדי להקל על החולים. על פי נספח שצורף להסכם, אך לא נחשף במסיבת העיתונאים, מדובר במתן הרשאה לכל רופא לרשום לכל חולה כל כמות קנאביס שהוא יראה לנכון עבור כל בעיה רפואית.

הנספח להסכם נתניהו-פייגלין
הנספח להסכם נתניהו-פייגלין (לחצו להגדלה)

נתניהו כבר הבטיח בבחירות הקודמות הקלות משמעותיות בשימוש בקנאביס וחזר בו רגע אחרי שהקלפיות נסגרו. הפעם, בהסכם עם פייגלין, ראש הממשלה לכאורה עושה צעד דרמטי נוסף לקראת לגליזציה מלאה. אלא שזהו סעיף חסר משמעות וספק אם חוקי.

כל עוד אין לגליזציה מלאה וקנאביס נחשב עדיין כתרופה, אין זה מסמכותם של פוליטיקאים בישראל לקבוע בהסכם קואליציוני על דעת עצמם את אופן השימוש בתרופות. כמו כן, אף רופא לא ייקח על עצמו אחריות מול החולים ויפעל ללא תקנות ונהלים מסודרים מטעם משרד הבריאות, אלא דווקא על פי הוראות שכתבו בשעת לילה מאוחרת פוליטיקאים שאינם ברי סמכא בעניין.

הסעיף השני שנתניהו מדבר עליו הוא פתיחת שוק הקנאביס לייבוא – מהלך שמשרד הבריאות כבר אישר, אבל תחת תקנות שמגבילות בפועל את הייבוא. בהסכם אין שום אזכור לכך שיוסרו התקנות או אפילו חלקן.

ואז הגיע תורו של פייגלין. הוא סיפר בהתלהבות על בשורת רפורמת רישוי העסקים שיביא לעולם, אלא שהוא שכח להזכיר שהממשלה בראשות נתניהו כבר הביאה אותו לעולם לפני כשנה, ותקנות בעניין כבר הופצו בתחילת 2019.

פייגלין סיפר בהתלהבות על בשורת רפורמת רישוי העסקים שיביא לעולם, אלא שהוא שכח להזכיר שהממשלה בראשות נתניהו כבר הביאה אותו לעולם לפני כשנה

פייגלין דיבר עוד על התחלה של הורדת יוקר המחייה על ידי כך שכל מוצר שיש לו תקן ממדינה מפותחת, לא יצטרך עוד, על פי ההסכם, לעבור גם תקינה ישראלית. אבל גם פה פייגלין ממחזר רפורמה קיימת.

בפברואר 2018 עבר חוק בקריאה שניה ושלישית בכנסת מטעם שר הכלכלה אלי כהן, שמטרתו להקל על יבואנים ולהוריד את עלויות המוצרים המיובאים לישראל על ידי שימוש בתקינות בינלאומיות למוצרים.

רק חוק אחד שהעלה פייגלין בהסכם לא עבר עדיין בכנסת, ולא במקרה. מדובר בחוק עידוד עסקים חדשים בצורת פטור ממס הכנסה לעסקים שמחזורם השנתי הינו פחות מ-2 מיליון שקל למשך שנתיים. מדובר בחוק שעלותו לתקציב המדינה יכולה להגיע לכמה מיליארדי שקלים. עבור משק שנכנס לתוך משבר גרעוני, יהיה כמעט בלתי אפשרי ליישם כזו רפורמה. גם בעיון בהסכם לא מצוין מה עלות החוק ומה יהיה מקור תקציבו (כנראה כי אין כזה).

רק חוק אחד שהעלה פייגלין לא עבר עדיין בכנסת, ולא במקרה. מדובר בחוק שעלותו לתקציב המדינה יכולה להגיע לכמה מיליארדי שקלים. עבור משק שנכנס לתוך משבר גרעוני, יהיה כמעט בלתי אפשרי ליישם כזו רפורמה

בכל מקרה, החוק יצטרך לעבור בוועדת השרים לחקיקה, שם גם אם פייגלין יהיה חבר, תהיה לו השפעה מזערית. וגם אם הצעת החוק תעבור את הוועדה, מדובר בחוק מורכב ויקר, שיהיה צורך לקיים עליו דיונים ארוכים ומפרכים בוועדות הכנסת השונות. מאחר שפייגלין לא יהיה חבר כנסת, ולא תהיה לו זכות הצבעה וגם לא מנוף לחצים על הממשלה, יוכלו אנשי האוצר די בקלות להדוף את החוק הזה בטענה שאין לכך תקציב.

מה שראינו ביום חמישי היה ללא ספק אחת ההצגות הגדולות של מערכת הבחירות האחרונה מטעם שני פוליטיקאים שמנסים להציל את עצמם. ואולי אחרי הכל יהיו כאלה שיגידו שפייגלין בסך הכל מימש את העיקרון המרכזי של מפלגתו: לכל אדם יש את החירות לעשות מה שהוא רוצה, גם אם זה בא על חשבון כל השאר.

עוד 732 מילים
סגירה