ראש הממשלה הפלסטיני: ״תוכנית המאה נולדה מתה״

בראיון נרחב לקרן קרנגי, מתקומם ראש הממשלה הנכנס מוחמד אשתייה כנגד יחס הממשל האמריקאי אל הפלסטינים ומצהיר כי סיום הפיצול בין עזה לגדה המערבית עומד בראש סדרי העדיפויות של ממשלתו החדשה

מוחמד אשתייה, ראש הממשלה הפלסטיני (צילום: AP. Nasser Nasser)
AP. Nasser Nasser
מוחמד אשתייה, ראש הממשלה הפלסטיני

ראש הממשלה הפלסטיני הנכנס, מוחמד אשתייה, אינו מאמין בסיכויי תוכנית המאה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להשגת הסכם בין הפלסטינים לישראל, ומצהיר כי ממשלתו החדשה תתמקד במקום זאת במיזוג עם הנהגת חמאס בעזה.

אשתייה נכנס לתפקידו לפני שלושה שבועות, לאחר שראש "ממשלת הפיוס", ראמי חמדאללה, הודיע על התפטרותו. בראיון לקרן קרנגי לשלום עולמי אומר, מי ששימש כחבר הוועד המרכזי של הפת"ח ועמד בראש המועצה הלאומית הפלסטינית לפיתוח כלכלית, כי תוכנית טראמפ "נולדה מתה".

"אמנם לא ראינו את נוסח התוכנית, אבל ראינו משהו הרבה יותר גרוע – המציאות בשטח ושורת הפעולות שננקטו על ידי הממשל האמריקאי הנוכחי, כמו העברת השגרירות לירושלים והסרת זכות השיבה לפליטים".

מוחמד אשתייה ואבו מאזן (צילום: AP. Majdi Mohammed)
מוחמד אשתייה ואבו מאזן (צילום: AP. Majdi Mohammed)

לטענת ראש הממשלה החדש, "הסרת ההתייחסות לכיבוש הישראלי בדוחות זכויות האדם של ארה"ב וההכרה בריבונות ישראלית ברמת הגולן, מצביעה על איך תוכנית השלום צפויה להיראות".

"במקום לבנות אמון, וושינגטון הורסת את היחסים בין ארה"ב לפלסטינים", אומר אשתייה. "איך אנחנו אמורים להתייחס לייבוש הסיוע הפיננסי לרשות ולבתי החולים שבתווכה, למשל?".

אשתייה קיים בשבוע שעבר פגישות עם סנטורים אמריקנים, על אף השבר במערכת היחסים בין הרשות לארה"ב. "במשך הרבה זמן היחסים היו תלויים בשאלה האם ישראל מאמינה שאנחנו פרטנרים טובים למגעים. אנחנו רוצים שבוושינגטון יתנהלו מולנו כעם שמחזיק בזכויות פוליטיות לגיטימיות, לרבות הזכות להגדרה עצמית והזכות לגור במדינה ריבונית עם ירושלים בתור הבירה".

לשאלה כיצד יהיה ניתן לעשות זאת "כשהממשלה הישראלית סוגרת כל סימן לנוכחות לפלסטינית בעיר", משיב אשתייה: "ירושלים היא יותר מהעיר בלבד – היא האנשים שבה. נעזור במה שנוכל. הממשלה של הרשות יכולה לעזור בהלוואות בעלות נמוכה ותמיכה ביוזמות דיור".

"חמאס נמצא בין הפטיש לסדן"

"סיום הפיצול בין עזה לגדה המערבית הוא עדיפות עליונה, זו הסיבה לכך שהנשיא תיעדף את הנושא בתור הראשון במנדט שנתן לי", מצהיר אשתייה. "כמו כן, ירושלים היא ליבו של המאבק הפלסטיני, אך עזה הוכיחה את עצמה בתור הנשמה שלו. ההתקוממות העממית ב-1987 החלה שם והצעדות ההמוניות הן תוצר של ההתנגדות הפלסטינית. אין פלסטין בלי עזה".

בהתייחס לתמיכה הכלכלית וליוזמות שאשתייה מתכוון לקחת על עצמו, ולאור העובדה שהממשלה מוגבלת בתקציב, אומר אשתייה "רוב הדברים ניתנים לביצוע בעלות מינימלית". הוא מוסיף כי "יהיו לנו משאבים עקיפים ונסתמך על תמיכה קהילתית. תכניות הפיתוח שלנו מכוונות להתרחקות מתלות קולוניאלית ולכיוון של עצמאות".

ב-2014 חתמו חמאס ופת"ח על הסכם פיוס והוקמה ממשלת מעבר בתמיכת הארגונים. "היחידה הטריטוריאלית בה מתרחשות הבחירות לרשות היא הגדה המערבית, מזרח ירושלים ועזה. אנחנו צריכים הסכם עם חמאס על מנת לערוך בחירות בעזה", אומר אשתייה.

"עד כה, המודל של הרשות הפלסטינית לפיוס אינו מקובל על חמאס והמודל של חמאס לא מקובל על הרשות הפלסטינית. אולי נצטרך לערוך משאל עם על מנת לתת לעם להחליט".

עוד 401 מילים
סגירה