המלך עבדאללה הדיח שורת בכירים בירדן, ביניהם ראש המודיעין הכללי

המלך הדיח אחדים מיועציו הבכירים ● ירדן שרויה במשבר כלכלי ובתסיסה חברתית ● בעיתונות בעולם הערבי פורסם על חששות מפני "הפיכה שלטונית" בירדן ● בירדן מודאגים מהשלכות תוכנית השלום של טראמפ

עבדאללה מלך ירדן (צילום: WEF ו-AP)
WEF ו-AP
עבדאללה מלך ירדן

מלך ירדן עבדאללה השני הדיח שורת בכירים בממשל הירדני. כך דיווחו העיתון הירדני הפרטי "אל-ר'אד" והעיתון הממשלתי "פטרה".

לפי הדיווחים, בין הבכירים שהודחו נמנה ראש המודיעין הכללי (המוחבראת), שנחשב לאחד הגופים החזקים במדינה, עדנאן אל-ג'ונדי, ובמקומו ימונה אחמד חוסני, קצין צ'רקסי בכיר בארגון.

בעיתונות הירדנית לא פורסמו נימוקים רשמיים לסיבת ההדחה. "אל ר'אד" ציטט בכירים במערכת הפוליטית שאמרו שהסיבה להדחתו של אל-ג'ונדי היא "שיקולי ביטחון לאומי".

עבדאללה הדיח גם שניים מיועציו הבכירים, אנוואר עלי פלח אייאסרה ופייסל ג'יבריל שובאכי, ומינה במקומם את בישר חסאוונה כמנהל ההסברה ואת כמאל נאסר, מנאר דבאס ומוחמד אסאס כיועציו הפוליטיים הבכירים.

ירדן סובלת ממשבר כלכלי. הממשלה קיצצה בשנה שעברה בסובסידיות למוצרי יסוד והעלתה את המסים, מה שהוביל להפגנות ענק שבעקבותיהן התפטר ראש הממשלה האני אל-מולקי ובמקומו מונה הכלכלן עומר ארנאז. לאחרונה ביקשה ירדן הלוואה של מיליארד דולר מהבנק העולמי לכיסוי חובותיה.

בעיתונות בעולם הערבי, למשל בעיתון הכווייתי הנפוץ "אל קבאס ", פורסמו פרשנויות לפיהן המלך קיבל התרעות על גל חדש של הפגנות ענק ועל "מזימה להפיכה שלטונית".

בנוסף, פורסם לאחרונה כי בירדן, שחלק גדול מאזרחיה הם פלסטינים, שוררת מתיחות רבה לקראת פרסום התוכנית לשלום בין ישראל לפלסטינים של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ. עבדאללה פנה בעבר לטראמפ וביקש ממנו לדאוג שהתוכנית לא תפגע בפלסטינים.

עוד 192 מילים
סגירה