• בואנוס איירס (צילום: דניאל סיליקארו)
    דניאל סיליקארו
  • בית הכנסת בבואנוס איירס
  • בית הכנסת בבואנוס איירס (צילום: דניאל סיליקארו)
    דניאל סיליקארו
  • בית הכנסת בבואנוס איירס (צילום: דניאל סיליקארו)
    דניאל סיליקארו

בואנוס איירס בית הכנסת שהוסב למועדון ריקודים הוחזר לקהילה

אחרי 20 שנה שבהן שימש כמועדון מאולתר, ורוססו בו כתובות אנטישמיות, בית הכנסת בבואנוס איירס הוחזר לקהילה היהודית ● עכשיו הם מתלבטים אם לפתוח שם מוזיאון או גסט-האוס לתרמילאים

אחרי יותר מ-20 שנים של הזנחה, הוחזר אחד מבתי הכנסת העתיקים ביותר של בירת ארגנטינה לקהילה שייסדה אותו. בית הכנסת, שהוקם ב-1907, ממוקם בשכונת "לה בוקה", שבה התיישבו רוב המהגרים היהודים לבואנוס איירס.

החזית המקורית שלו נשמרה כמעט בשלמותה, מלבד גרפיטי המכסה את החלק החיצוני של הקירות. בתוך המבנה עצמו מופיעים ציורים אנטישמיים.

בית הכנסת נסגר לפני 20 שנה, לאחר מותו של רב בית הכנסת. זמן קצר לאחר מכן, השתלטו עליו סקוואטרים (פולשי בתים), שהקימו בו מועדון מחתרתי בשם "בית הכוכבים". המועדון ערך במבנה באופן שגרתי מסיבות עם מוזיקה, אלכוהול וסמים.

"הייתי הולך ברחוב ולא מאמין למה שאני רואה. גיליתי שנערכו במקום הקדוש מסיבות גדולות", אומר הרב שנאור מזרחי, העומד בראש בית חב"ד הסמוך.

בית הכנסת בבואנוס איירס (צילום: דניאל סיליקארו)
בית הכנסת בבואנוס איירס (צילום: דניאל סיליקארו)

שכנים, כמו גם חברים בקהילה היהודית המקומית, התווכחו לעתים קרובות עם הדיירים החדשים, אך ספגו בתגובה איומים באלימות.

מזרחי: "נערים אמרו לי שראו שם צלב קרס ותמונות של היטלר. אישה גויה הביאה לנו צילומים המראים בברור מה התרחש שם. הייתי חייב לפעול".

בתוך בית הכנסת, מזרחי מציג את המרחב ממש מול ארון הקודש, שבו נהגו להקות רוק ופאנק להופיע. ה"מועדון" כלל גם שני חלקים של VIP – אחד ממש מאחורי ארון הקודש, ואחד במעלה המדרגות, בעזרת הנשים.

מרחי אומר כי הם פנו למשטרה ולרשויות המקומיות, אך לא קיבלו תשובה. בחנוכה האחרון, ארגן מזרחי חגיגה בפארק השכונתי, והזמין את קרולינה רומרו, נשיאת הוועד של קהילת "לה בוקה". הוא הסביר לה את המצב וביקש את עזרתה.

כאשר נכנסה לבית הכנסת, רומרו התרגשה. "כששמעתי את הסיפור של המקום ידעתי שאני לא יכולה לתת לזה לקרות בקהילה שלי, אז התערבתי", היא אומרת.

רומרו פנתה לחברי מועצת העיר, וביקשה להאיץ את הטיפול בנושא. לדבריה, "אני מאמינה שאלוהים עזר לנו; ההחזרה הזו לקהילה היא לא יד המקרה".

"זה היה בית כנסת אשכנזי ולמעלה הייתה תפילה בנוסח ספרדי, עם הרבה אנשים. הזיכרונות הטובים ביותר שלי היו במהלך ראש השנה ויום כיפור, משום שכל הקהילה היהודית של 'לה בוקה' התקבצה כדי להתפלל"

נציגי משטרה פרצו לנכס בסופו של דבר ב-6 ביולי, באותו יום שבו מזרחי הלך להתפלל עבור בית הכנסת בניו יורק סיטי, בקבר הרב מנחם מנדל שניאורסון.

לעצום עיניים ולדמיין את הכל

בזמן שדיברנו עם מזרחי בתוך מבנה בית הכנסת שהוחזר לאחרונה לקהילה, הגיע למקום ריקרדו אייסן והציג את עצמו. האיש בן ה-71 נהג לבוא לבית הכנסת הזה כשהיה ילד. לאחר 40 שנה, זו הייתה הפעם הראשונה בה חזר.

"נכנסתי ל'שול' (בית כנסת, ביידיש) הזה לראשונה בגיל 8, וחגגתי את בר המצווה שלי כאן. אני יכול לעצום עיניים ולדמיין הכל", אומר אייסן בהתרגשות.

הדמעות יורדות על פניו כשהוא נזכר, "זה היה בית כנסת אשכנזי ולמעלה הייתה תפילה בנוסח ספרדי, עם הרבה אנשים. הזיכרונות הטובים ביותר שלי היו במהלך ראש השנה ויום כיפור, משום שכל הקהילה היהודית כאן התקבצה כדי להתפלל".

לפני שעזב את המקום, מזרחי עזר לאייסן לשים את התפילין, ויחד עם שמונה גברים נוספים יצרו מניין לתפילת אחר הצהריים.

בית הכנסת בבואנוס איירס (צילום: דניאל סיליקארו)
בית הכנסת בבואנוס איירס (צילום: דניאל סיליקארו)

על פי הרב צבי גרונבלט, מנהל חב"ד-ליובאוויטש בארגנטינה, זהו בית הכנסת השני שהקהילה הצליחה להחזיר אליה בשכונה. מזרחי היה צריך להתאמץ מאוד כדי לעשות זאת, אומר גרונבלט. "כמעט שאיבדנו תקווה משום שהתהליך לא התקדם, אבל לבסוף, לאחר שנה וחצי הפינוי בוצע", הוא אומר.

בבוקר שאחרי פינוי הבניין, חברי הקהילה היהודית ערכו תפילות בוקר בבית הכנסת. "הרגשתי שלאחר שנים של מסיבות ליליות ופעילות אנטישמית, אנחנו מאירים על נשמות האנשים שנהגו להתפלל כאן", אומר גרונבלט.

גרונבלט אומר כי התנועה שוקלת כמה אפשרויות עבור הבניין. הוא יישאר בית כנסת ועשוי אולי לכלול מוזיאון עם תערוכה קבועה על הגירת יהודים לארגנטינה. הוא עשוי גם לשמש לטובת סיוע לתרמילאים ישראלים הזקוקים למקום לינה.

עוד 546 מילים
סגירה