למרות החצבת: החוזרים מאומן לא יחויבו להיבדק

פרסום ראשון משרד הבריאות מזהיר את הנוסעים לאומן, אוקראינה, מהתפרצות החצבת וקורא להם להתחסן - אבל לא יחייב אותם להיבדק עם שובם לארץ ● במשרד מסבירים: כך קובע החוק הבינלאומי

מתפללים בנתב"ג דרכם לאומן, צילום אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנושא הכתבה (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
יונתן סינדל, פלאש 90
מתפללים בנתב"ג דרכם לאומן, צילום אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנושא הכתבה

משרד הבריאות מזהיר מפני הידבקות בחצבת בנסיעות לאומן שבאוקראינה – אבל אינו פועל כדי לזהות נדבקים במגפה עם שובם לארץ.

המשרד מפיץ בתקשורת קריאות להתחסן מפני המחלה, ואף מחלק באופן אישי מכתבים לנוסעים לקבר הרבי נחמן מברסלב בעיר אומן באוקראינה, בהם הוא מזהיר אותם מפני הידבקות בחצבת ומתרה בהם להתחסן.

"הנוסעים לא יחוייבו להיבדק"

במכתב לנוסעים, מאת ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, סיגל סדצקי, נכתב כי: "באוקראינה קיימת התפרצות משמעותית של חצבת… ולכן מומלץ לכל הנוסעים לאומן מתחת לגיל 57 להתחסן".

בנוסף, המשרד יאפשר לנוסעים לאומן להתחסן במנת חיסון אחת נגד חצבת בלשכות הבריאות ללא צורך בתיאום תור – בשל הסיכון הגדול שיוצרות הנסיעות.

עם זאת, ובתשובה לשאלת זמן ישראל, האם יש כוונה לחייב את החוזרים מאומן להיבדק, אומרים במשרד: "נוסעים לחו"ל לא יחויבו להיבדק עם שובם לארץ".

במשרד מסבירים כי: "נכון להיום, אין מדינה שמחייבת עדות לחסינות נגד חצבת כתנאי לכניסה לגבולותיה, וישראל פועלת על פי מדיניות בינלאומית".

40 אלף נוסעים

מדי שנה נוסעים כ-40 אלף ישראלים לחגיגות ראש השנה המתקיימות באומן. חלקם חסידי ברסלב, חלקם חרדים מחסידויות אחרות וחלקם דתיים ומסורתיים.

באזור צמחה תעשייה שלמה של תיירות ולפי פרסומים שונים – גם של תיירות מין. ההסכמה על פיתוח התיירות באומן הייתה אחד ההישגים שבהם התהדר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בנסיעתו האחרונה לאוקראינה.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, אוקראינה נמצאה ב-2018 במקום השני בעולם במספר הנדבקים בחצבת, וגם בשיעור הנדבקים כאחוז מהאוכלוסייה.

ישראל נמצאה אשתקד במקום השישי בעולם בשיעור הנדבקים, ובמקום הראשון מבין במדינות המפותחות, אף כי השנה חלה ירידה בהיקף החצבת בישראל.

גורמים במערכת הבריאות טוענים שהחצבת הגיעה לישראל ממזרח אירופה, בעיקר מאוקראינה. בהשוואה בינלאומית, בישראל יש שיעור נמוך יחסית של אנשים וילדים שאינם מתחסנים, אבל "כיסים" גדולים ומרוכזים של סרבני חיסונים, בעיקר בקרב האוכלוסייה החסידית, ובין השאר גם בחסידות ברסלב.

בחצי השנה האחרונה חל שינוי בנושא, עקב פסיקות של רבנים ומבצעי חיסונים, ושיעור המחוסנים בקרב החסידים נמצא בעליה. מבצעי חיסונים התקיימו גם בקהילות חרדיות ברחבי העולם, בהם הקהילה החסידית הגדולה במונטריאול.

עוד 302 מילים
סגירה