יצחק גולדקנופף (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

גם גולדקנופף רוצה לעשות שרירים

כל אחד מראשי הסיעות בקואליציה החדשה קיבל את מנת תשומת הלב הציבורית בשבוע החולף - מבן-גביר שעלה להר הבית ועד דרעי שכיכב בדיון בבג"ץ ● עכשיו תורו של יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף לייצר כותרות ● אבל גולדקנופף לא הולך לערער את הממשלה סביב עבודות הרכבת בשבת, ונוסחת החילוץ נרשמה כבר אתמול ● פרשנות

ביהדות התורה הרגישו בשבוע האחרון קצת בצד, בשולי האירועים. כל ראשי השותפות האחרות בקואליציה תפסו את הכותרות הדרמטיות, כל אחד בתורו, והם לא השתתפו בחגיגה.

ראשון היה איתמר בן-גביר מעוצמה יהודית שעלה להר הבית והוכיח כי הוא לכאורה נלחם על האמונה שלו, יהיה מה שיהיה, גם אם המעשה יהיה כרוך בתבערה כללית, שבינתיים לא קרתה.

השני היה יריב לוין מהליכוד ותוכניתו למהפכה משפטית, שהפכה למגה אירוע עוד לפני שהגיעה לשלב הראשון של החקיקה.

לוין הלך על התוכנית שלו בכל הכוח מול ההתנגדות העזה שיש בחלקים ניכרים בציבור הישראלי, מתוך חשש אמיתי לאובדן הדמוקרטיה. הסיפור עדיין בתחילתו, אבל קבלן הביצוע שמחה רוטמן, יו"ר ועדת החוקה, מתחייב לקדם אותו ולהרוס במהירות יתרה את מה שנשאר מבית המשפט העליון.

ישיבת הממשלה השבועית, 8 בינואר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ישיבת הממשלה השבועית, 8 בינואר 2023 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

השלישי היה אריה דרעי (ש"ס), כוכב הדיון האחרון בבג"ץ. דרעי לא עמד בעצמו בחזית המאבק על כהונתו כשר בממשלה, והיה מוותר על כל האירוע, אבל הדרמה הגדולה בסוף השבוע הייתה סביבו. גם הסיפור הזה בשיאו, מחכה להחלטה של שופטי בית המשפט העליון שתיצור גלי הדף עצומים בכל מקרה.

באמצע היה גם בצלאל סמוטריץ' עם ההצגה התקשורתית שלו. סמוטריץ ביטל את המס על משקאות ממותקים ועל כלים חד-פעמיים בצעד פופוליסטי שגרר ביקורת קשה, אבל גם אהדה גדולה ברחוב החרדי.

אתמול סמוטריץ' גנב עוד כותרת: הקבינט החליט להעביר 139 מיליון שקל מכספים מוקפאים שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית – למשפחות שכולות של נפגעי טרור. "אנחנו מבטלים את המדיניות של הממשלה הקודמת ומכריזים על מדיניות חדשה", הודיע סמוטריץ'.

השר יצחק גולדקנופף היה צריך עכשיו להרים לגובה את המלחמה שלו. הוא חיפש ומצא את העבודות שמתנהלות בשבת על מסילות הרכבת. מבחינתו זהו קרב ראוי, על נושא אמוני ועקרוני.

גולדקנופף היה צריך עכשיו להרים לגובה את המלחמה שלו. הוא חיפש ומצא את העבודות שמתנהלות בשבת על מסילות הרכבת. מבחינתו זהו קרב ראוי, על נושא אמוני ועקרוני

שר השיכון והבינוי יצחק גולדקנופף בכנסת, 2 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר השיכון והבינוי יצחק גולדקנופף בכנסת, 2 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

גולדקנופף הוא יו"ר סיעת יהדות התורה והשבת (בשמה המלא), ובתפקידו הקודם כיהן כיו"ר הוועדה למען השבת, הגוף שהיה אחראי על החרם החרדי נגד אל-על ורשת המזון AM-PM שפעלו בשבתות. בכל שיחה איתו גולדקנופף מתהדר במלחמה שניהל מחדרו במשרד ברחוב בליליוס בירושלים מול גופים רבי עוצמה, ועל הצלחותיו למנוע חילול שבת.

גולדקנופף רוצה לנופף בדגל אידיאולוגי, כמו בן-גביר ולוין, אבל הוא גם רוצה להוריד אותו באותה מהירות. המהלך שלו נועד להפגין נוכחות, אבל גם לשמור על סיכון מחושב. אחד מבכירי דגל התורה אמר אתמול ש"גולדקנופף הרים סיפור ביד אחת, אבל ידאג להרוג אותו ביד השנייה".

גולדקנופף רוצה לנופף בדגל אידיאולוגי, כמו בן-גביר ולוין, אבל הוא גם רוצה להוריד אותו באותה מהירות. המהלך שלו נועד להפגין נוכחות, אבל גם לשמור על סיכון מחושב

במלים אחרות, גולדקנופף לא הולך לערער את הממשלה הזו כפי שאיים אתמול (ראשון). המפלגות החרדיות לא מפילות ממשלות ימין.

שתי ממשלות נפלו על רקע חילול שבת עד היום – ממשלת רבין ב-1977 על רקע נחיתת מטוסי 16-F בארץ אחרי כניסת השבת וממשלת אהוד ברק, שהחלה לקרטע אחרי שטורבינה (משחן) ענקית חצתה בספטמבר 1999 את כבישי ישראל בשבת, מה שגרר את פרישת יהדות התורה מהקואליציה.

יעקב ליצמן אחרי התפטרותו (הזמנית) מתפקיד שר הבריאות במחאה על עבודות הרכבת בשבת בנובמבר 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
יעקב ליצמן אחרי התפטרותו (הזמנית) מתפקיד שר הבריאות במחאה על עבודות הרכבת בשבת בנובמבר 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

השר יעקב ליצמן עשה את השריר שלו בספטמבר 2017 והתפטר מהממשלה על רקע עבודות תשתית ברכבת שהתנהלו בשבת. זמן קצר אחרי כן הוא חזר לתפקידו, כך שלא נרשם כאן משבר.

גולדקנופף, כמו ליצמן, הוא חסיד שכפוף לרבי מגור, וגם כאן לא יירשם משבר פוליטי וממשלת הימין החדשה לא תיפול כל כך מהר. בפרפראזה על סלוגן הבחירות של יהדות התורה: "הממשלה הזו מאד יקרה לנו".

גולדקנופף הוא חסיד שכפוף לרבי מגור, וגם כאן לא יירשם משבר פוליטי וממשלת הימין החדשה לא תיפול כל כך מהר. בפרפראזה על סלוגן הבחירות של יהדות התורה: "הממשלה הזו מאד יקרה לנו"

נוסחת החילוץ נרשמה כבר אתמול: ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע שתקום ועדה שתקבע כי העבודות במסילה בשבתות תיעשה רק אם מדובר בפיקוח נפש. איש הרבנות הראשית ישולב בוועדה הזו ויקבע מה כרוך בפיקוח נפש ומה לא. המתחם של פיקוח הנפש גדול מאוד, וסביר להניח כי העבודות במסילה לא ייפסקו בשבת, אולי יצומצמו קצת, וכולם יהיו מרוצים.

וכך גולדקנופף, פוליטיקאי חדש, יכול כבר להתגאות במאבק הראשון שלו למען השבת, הסמל החרדי, ואולי גם ישיג כמה נקודות על היריבים שלו במאבקים הבלתי פוסקים בין חברי הכנסת והעסקנים בתוך יהדות התורה.

עוד 638 מילים
סגירה