מקורבים ליועה"מ: נתניהו מנצל את סערת המצלמות כדי להוכיח שמנדלבליט רודף אותו

מנדלבליט: "לא אגן על החוק בבגץ" ● עמיר פרץ: "פעילים שלנו ילחמו ביום הבחירות נגד המצלמות של ביבי" ● נתניהו הכריז על "עוצר יציאות" בקואליציה עד להעברת החוק ● מנכ"לית ועדת הבחירות: "הזיופים בבחירות הקודמות היו לטובת הליכוד וש"ס" ● בינתיים: נתניהו צפוי להיפגש ביום חמישי עם פוטין

מנדלבליט ונתניהו . (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
מנדלבליט ונתניהו .
06:59 עריכה

בוקר טוב! בשבוע הבא ייערכו הבחירות לכנסת ה-22. מספר הימים שנותרו עד ההליכה לקלפי הפך היום מדו-ספרתי לחד-ספרתי: תשעה ימים בלבד נותרו למערכת הבחירות.

ביום שישי הקרוב יחול המועד האחרון שבו מותר לפרסם סקרים.

היום תתקיים ישיבת ממשלה שבה תידון הצעת חוק שתבקש להתיר לפעילים פוליטיים לעשות שימוש במצלמות בחדרי הקלפי. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, עתיד להשתתף בישיבה ולנסות לשכנע את שרי הממשלה שלא לחוקק את החוק. חרף התנגדותו צפויה הממשלה לתמוך בקידום החוק. הסברה הרווחת במערכת הפוליטית היא שהסיכויים שהחוק אכן יחוקק עד הבחירות הם קלושים. גם אם מליאת הכנסת תאשר את החוק, עתירה לבג"ץ צפויה למנוע את יישומו. בנוסף ליועץ המשפטי לממשלה, גם יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, חנן מלצר, מתנגד לחוק.

07:24 עריכה

אתמול אמר יושב ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "אנחנו נדרוש יחד עם חוק המצלמות להעביר במקביל חוק חובת ההצבעה", אולם שעות אחדות אחר כך הוא כבר נשמע אחרת.

בתגובה לדברים שאמר ליברמן לרינה מצליח בתוכנית "פגוש את העיתונות" כתב ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבהתנגדותו לחוק המצלמות, "ליברמן בחר להתייצב עם איימן עודה ואחמד טיבי".

"הליכוד וראש הממשלה נתניהו כמו תמיד משקרים ומסלפים את האמת בצורה הכי ברורה", כתב ליברמן בתגובה בחשבון הפייסבוק שלו. "נתמוך בחוק המצלמות ומעולם לא הצבנו תנאי לכך". ישפטו הקוראים האם הוצב תנאי או לא.

07:38 עריכה

אתמול אמרה חברת הכנסת שרן השכל מהליכוד כי יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, חנן מלצר, "מוטה". "בסופו של דבר הוא היה מועמד מטעם מפלגת העבודה בתור חבר כנסת", אמרה לעמליה דואק בשבת תרבות במודיעין-מכבים-רעות.

חבר הכנסת דוד ביטן מהליכוד כתב בקבוצת וטסאפ של חברי ועדת הבחירות כי הוא מוקיע את דברי השכל. ביטן כתב שדבריה של השכל "אינם נכונים". "רק לאחרונה פסק נגד תנועת דרכנו", הזכיר חבר הכנסת. את דברי ביטן פרסמה טל שלו מ"וואלה! ניוז".

08:23 עריכה

השר משה כחלון מהליכוד אמר שהוא חושב ש"הנושא של המצלמות הוא חיוני ביותר". על התנגדות היועץ המשפטי לממשלה אמר כחלון: "קשה לי להאמין שאם היועץ המשפטי לממשלה יתעקש ויגיד שיש פה מניעה משפטית – מישהו יעשה את זה". כחלון אמר את הדברים לדב גיל-הר בתוכנית "הבוקר הזה" בכאן רשת ב'. גם בראיון לאפי טריגר בגלי צה"ל אמר כחלון דברים דומים: "נתיישר לפי גבולות המותר שהיועמ"ש יציב. אין טעם להעביר חוק עם מניעה משפטית".

אהוד ברק מהמחנה הדמוקרטי אמר שאין תקדים לכך שהממשלה הביאה לחקיקה חוק שהיועץ המשפטי לממשלה מתנגד לו.

08:51 עריכה

בשבוע שעבר נפגש חבר הכנסת מיקי זוהר מהליכוד עם אנשי מפלגת נעם בניסיון לשכנעם להסיר את מועמדותם בבחירות. זוהר הציע את סגירת מתחם המשפחות בכותל הדרומי בתמורה לפרישה. בנעם, כך מפרסם הבוקר עמיחי אתאלי ב"ידיעות אחרונות", מציגים את המתווה שלהם לרחבת הכותל. במפלגה דורשים איסור גורף על פעילותן של נשות הכותל, כשמי שתפר את האיסור תיאסר לשבע שנות מאסר. במפלגה גם דורשים להעביר את ניהול הכותל ממשרד ראש הממשלה לרבנות הראשית. עוד תובעים בנעם לעצור מסירה של כל חלק מהכותל לגורמים רפורמיים.

09:14 עריכה

הקונספירציה של השמאל נחשפת. בשני סקרים שפורסמו בשבוע שעבר – האחד בערוץ כנסת ביום חמישי והשני ב"ישראל היום" ביום שישי – עברה עוצמה יהודית את אחוז החסימה. הבוקר הציע מתי טוכפלד מ"ישראל היום" בתחנת הרדיו קול ברמה הסבר לתוצאה זו: קנוניה של השמאל. אנשי שמאל אומרים לסוקרים שיצביעו לעוצמה יהודית כדי ליצור מצג שווא שהמפלגה עוברת את אחוז החסימה, מה שיגרום למפלגה שלא לפרוש מהתמודדותה. ביום הבחירות לא יצביעו אנשי שמאל אלה לאיתמר בן גביר ולחבריו, וכך ירדו קולות של אנשי ימין לטמיון.

בבחירות האחרונות היו אלה דווקא אנשי ימין שהטעו את מכון מדגם של מינה צמח ומנו גבע.

09:45 עריכה

יושב ראש כחול לבן, בני גנץ, אומר בראיון לרזי ברקאי בגלי צה"ל כי קיבל איום על חייו –

10:05 עריכה

ראש הממשלה נתניהו צפוי לפגוש את נשיא רוסיה פוטין בסוף השבוע – כך מדווחת גילי כהן מתאגיד השידור כאן. הפגישה בין השניים תיערך ברוסיה.

10:18 עריכה

אחרי שראש הממשלה התנער מדברי בנו יאיר נתניהו על יצחק רבין, גם חבריו לליכוד מסתייגים מהאמירות.

ניר ברקת

אופיר אקוניס

מי שלעומתם מצדד ביאיר נתניהו הוא יורם שפטל

יושב ראש העבודה-גשר עמיר פרץ אומר שיגיש תביעת דיבה וקובלנה פלילית נגד נתניהו –

גם נכדתו של רבין, נעה רוטמן מהמחנה הדמוקרטי, תוקפת את הטענות –

10:28 עריכה

בכחול לבן מחריפים את הטון נגד חוק המצלמות שמקדם נתניהו. מאיר כהן מכנה את נתניהו "רודן" ויועז הנדל מגדיר את היוזמה "צ'יקמוק גלותי".

11:35 עריכה

אחת הטענות שהושמעה כלפי יושב ראש כחול לבן בני גנץ נגעה לטעויות שלו בראיונות ובנאומים. בשבוע שעבר בהקלטה שנחשפה בחדשות 13, נשמע ראש הממשלה נתניהו מתבלבל בין העיתונאי אראל סג"ל לבין איש העסקים אראל מרגלית. הבוקר בישיבת הממשלה התבלבל נתניהו בין בוריס ילצין, נשיאה המנוח של רוסיה, לבין ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון. "אני בודק אם אתם מקשיבים", ניסה ראש הממשלה לתרץ את הטעות.

12:20 עריכה

במערכת הפוליטית וברשת מגיבים לטעות של ראש הממשלה נתניהו, שהתבלבל בין בוריס ילצין לבוריס ג'ונסון.

מי שטעה הוא אמנם נתניהו, אבל יש מי שמוצא גם בהקשר זה בעיה בכחול לבן –

12:58 עריכה

הממשלה דנה בשעה זו בנושא הצבת מצלמות בחדרי קלפי.

ראש הממשלה נתניהו אמר שהצבת מצלמות "זה פשוט, הוגן, שקוף וצודק".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הסביר שהתנגדותו נשענת על חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה –

במהלך הישיבה התעמת השר אופיר אקוניס עם מנדלבליט –

13:06 עריכה

10,543 קלפיות, 6,394,030 בעלי זכות הצבעה – ועדת הבחירות לכנסת מציגה שלל נתונים לקראת הבחירות שייערכו בשבוע הבא.

13:18 עריכה

זה לא יום במערכת הבחירות בלי סרטונים חדשים

המחנה הדמוקרטי

ישראל ביתנו

ימינה

ש"ס

13:43 עריכה

שר הפנים אריה דרעי מנסה לקדם הצעת פשרה בנושא צילום בחדרי הקלפי: כמחצית מחדרי ההצבעה יצולמו, אך לא יועבר חוק בנושא – כך מדווחת מורן אזולאי באתר ynet.

13:54 עריכה

הממשלה אישרה פה אחד את הצעת החוק בנושא הצבת מצלמות בחדרי קלפי.

14:00 עריכה

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין יוצא להגנתם של יושב ראש ועדת הבחירות והיועץ המשפטי לממשלה –

14:23 עריכה

עוד תגובות לבלבול של נתניהו בין בוריס ג'ונסון לבוריס ילצין.

יאיר לפיד מתאר תרחיש שבו גנץ היה מתבלבל ולא נתניהו –

יונתן כיתאין נזכר בטעויות קודמות של נתניהו –

יואב רבינוביץ' מוסיף עוד טעות לרשימה: הלחם שמותיהם של השפים משה שגב ואייל שני לשם אחד –

יועצו של בני גנץ, רונן צור, טוען שנתניהו דמנטי –

14:36 עריכה

נתניהו על ההתנגדות להצבת מצלמות בקלפיות: הגורמים המשפטיים מעלים טיעונים טכניים מופרכים.

במהלך ישיבת הממשלה שר המשפטים תקף את היועץ המשפטי לממשלה

14:49 עריכה

לוח הזמנים להמשך אישור חוק המצלמות –

14:54 עריכה

חילופי הדברים בין היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לשר המשפטים אמיר אוחנה –

15:18 עריכה

יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ: "אם החוק יעבור בשלוש קריאות, נגיש עתירה לבג"ץ. העבודה גשר מתחייבת להציב ביום הבחירות מאות פעילים שימנעו מהצלמים של ביבי להפריע לאזרחים לממש את זכותם הדמוקרטית".

15:24 עריכה

איתמר בן גביר: "אם תקום ממשלת שמאל היא תהיה רשומה על שמה של איילת שקד". יו"ר עוצמה יהודית השיב למתקפות של ימינה נגדו והוסיף: "לימינה אין שום קמפיין מהותי ואידאולוגי. מיליוני שקלים מושקעים נטו במלחמה בעוצמה יהודית ובקריאה לציבור לא להצביע לנו".

15:31 עריכה

יו"ר ימינה איילת שקד התראיינה היום באולפן וואלה! NEWS. אמ.לק:

בנוגע לחוק המצלמות:  "טוב תעשה ועדת הבחירות אם תציב בעצמה את המצלמות. הבנתי שיו"ר הוועדה השופט מלצר רוצה להציב 3,000 פקחים עם מצלמות וזה טוב אבל כל הסיפור של החקיקה זה קמפיין של הליכוד".

בנוגע לעמדתו של היועה"מ מנדלבליט לחוק המצלמות: "הוא לא אמר שזה לא חוקי, אלא שזה בלתי אפשרי בעצם ליישם את החוק ולא צריך להעביר אותו בחופזה".

בנוגע לסכסוך עם עוצמה יהודית: "לצערי איתמר בן גביר לא הסכים להתפשר בשביל האחדות. הוא מפיל את גוש הימין. הריצה שלו חסרת אחריות כי אין סיכוי בעולם שהם יעברו את אחוז החסימה".

בנוגע לסיכוי שבעתיד היא תחבור לליכוד: "בשנים הקרובות אני מובילה את הימין האידיאולוגי ואת ימינה. בפוליטיקה זה מאוד קשה לצפות את העתיד. יום אחד הייתי שרת משפטים, יום אחר לא עברתי את אחוז החסימה. הייתי עם רגל באזרחות, פתאום אני בראש מפלגה גדולה. החיים מאוד דינמיים בפוליטיקה".

15:35 עריכה

בני גנץ וכחול-לבן ממשיכים לקרוץ לעבר מצביעי ישראל ביתנו:

15:39 עריכה

נפתלי בנט צייץ באריכות את עמדתו בנוגע לחוק המצלמות (הכי בעד, כמובן) ולבסוף ראה צורך להבהיר שהוא לא גזען. לא שחשבנו.

15:45 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הכריז על ארבעה ימי מרתון ל"חקיקת בזק" ועל "עוצר יציאות" לקואליציה.  אחרי אישור הצעת חוק המצלמות בממשלה, בקואליציה פועלים במרץ על מנת להביא להעברתו בקריאה שנייה ושלישית כבר ביום רביעי. ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) יעמוד בראש ועדה מיוחדת והח"כים והשרים הונחו שלא לעזוב את הכנסת.

מחר יבקשו בליכוד לקבל פטור מחובת הנחה (מה? ע"ע סעיף 2.7.1 – כאן) להקים את הוועדה, לאשר אותה וכבר להביא את החוק לקריאה ראשונה בכנסת. "מחר הנכם מתבקשים להיות במשכן הכנסת בשעה 12:00 להצבעה על הצעת חוק המצלמות", נכתב בהודעה שנשלחה היום לחברי הקואליציה. "צפוי יום ארוך. הנוכחות חובה".

לאחר הקריאה הראשונה, תקיים הוועדה דיונים במשך כל יום שלישי, מהבוקר ועד הלילה. ביום רביעי תתקיים ההצבעה על החוק בקריאה שניה ושלישית, והוא יכנס לספר החוקים, כך מקווים בקואליציה.

15:53 עריכה

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית: "הזיופים היו לטובת הליכוד".  בעקבות ההאשמות בעניין אי-סדרים במגזר הערבי, המנכ"לית  אורלי עדס אמרה באולפן ynet כי "בדוגמאות של הליכוד לא נמצאו ראיות". בחקירת המשטרה, לדבריה, נמצאו רק שתי קלפיות עם חשד לזיופים – לטובת ש"ס והליכוד.

"היו חמישה מקרים שוועדת הבחירות המרכזית מצאה והביאה לחקירת המשטרה", סיפרה עדס לאחר דבריו של שר התקשורת דוד אמסלם. "שני מקרים בקלפיות שהוצבו במגזר הערבי ובעניינן ככל הנראה יוגשו כתבי אישום. סיעת הליכוד התייחסה ל-140 קלפיות שבעניינן לא מצאה המשטרה ראיות ממשיות". \

בנוגע לאפשרות הסבירה שהחוק יעבור, אמרה עדס: "אנחנו נערכים למבצע רחב היקף מכיוון שאנחנו נמצאים ממש לפני הבחירות. אנו מגייסים כ-3,000 מפקחים ורכשנו חלק ניכר מהמצלמות. המפקחים יסיירו במהלך היום בכל הקלפיות במדינת ישראל, במקרה של אירועים חריגים יידרשו לתעד ויצלמו את כל מהלך ספירת הקולות.

"אחת הבעיות העיקריות היא שמדובר על צילום על ידי כל אחד מהנוכחים בחדר הקלפי.  זה אומר שתיאורטית יכולים להיות בחדר הקלפי 32 נציגים של סיעות שונות. לפי הצעת החוק הנוכחית כל אחד מהם יכול לצלם, אני חושבת שאני לא צריכה לפרט מעבר לזה מה עלול לקרות בקלפי באותו יום, איזה אי סדרים ומהומות".

16:03 עריכה

סיעת המחנה הדמוקרטי עתרה לבג"ץ בדרישה למנוע ממבקר המדינה לדחות את פרסום דוחות מבקר המדינה שנחתמו על ידי המבקר היוצא ואמורים היו להתפרסם החודש. בעתירה נכתב כי מדובר בדוח בעניין הגירעון בתקציב המדינה ובדוח ביקורת מיוחד בעניין תפקוד משרדי הממשלה.

16:06 עריכה

בג"ץ: לא נוכל לפסוק לפני הבחירות בעתירה מגד מינויו של אופיר כהן למנכ"ל משרד המשפטים. המשמעות היא שצו הביניים שמונע את כניסתו נותר בתוקף.

.אופיר כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
.אופיר כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
16:08 עריכה

ח"כ תמר זנדברג (המחנה הדמוקרטי) פנתה ליועמ"ש בעקבות שימוש שלא כדין בסמל המדינה על ידי גוף פרטי בשם תעמולת הבחירות של מפלגת הליכוד על מנת לקדם את חוק המצלמות בקלפיות שראש הממשלה מבקש לחוקק ערב בחירות: "ניצול סמל המדינה לטובת תעמולה פוליטית של הליכוד ובפרט על-ידי חברת יחסי ציבור פרטית בישיבת הממשלה היום הוא ביזוי נוסף של יסודות הדמוקרטיה בישראל ועל כן אני פונה אלייך על מנת לבקש שתפתח בחקירה מידית".

16:38 עריכה

דן מרידור: "נאמר שכוונת חוק המצלמות היא להפחיד מצביעי הציבור הערבי. זה דבר שהוא לא לגיטימי". שר המשפטים לשעבר (מהליכוד, לשעבר) תקף בראיון את המהלך לאישור חוק המצלמות ואת מפלגתו לשעבר באופן כללי. "מדובר בצעד נוסף במסגרת הזלזול והפגיעה ביועץ המשפטי לממשלה שנמשכת כבר שנים", אמר בנוגע לפרשת המצלמות. "הליכוד של היום הוא ההפך הגמור ממה שהיה כל חייו. זו הייתה מפלגה ממלכתית שדאגה לשלטון החוק והיום היא פועלת הפוך: מביזוי והתקפות על נשיא המדינה ועד מתקפה על היועץ המשפטי לממשלה, ועדת הבחירות המרכזית, המשטרה, הפרקליטות והתקשורת.

"בבחירות האחרונות הפנו את המצלמות כלפי החברה החרדית והיו כאלה שהתגאו בכך שהצליחו להוריד את אחוזי ההצבעה של האוכלוסיה הערבית. זו שבירת המוסכמות שמצטרפת לשורת צעדים מסוכנים. דמוקרטיה היא לא רק אמירות פורמליות אלא גם כיבוד המוסדות וההחלטות.

על בנימין נתניהו והאישומים המוטלים נגדו אמר מרידור: "פעם ראשונה מאז שקמה המדינה עומד אדם שרוצה שהכנסת הבאה תעצור את התהליך השיפוטי ותיתן לו חסינות. על זה הבחירות – וזה דבר חמור. הבחירות הן על גורלו האישי של נתניהו. אם הנושא היה כל כך חשוב לו הוא יכול היה לחוקק אותו במהלך העשור שבו הוא כיהן כראש הממשלה".

על הידרדרות הליכוד הוסיף השר לשעבר: "אלה שמדברים אחרת אינם נמצאים בליכוד. הם בחוץ. הם לא יצביעו לליכוד הזה. הליכוד שאני הכרתי חיזק את בית המשפט ואת האינטרס הלאומי והליברלי. הליכוד היא תנועה חשובה והיסטורית שמאבדת את דרכה ואת היושר הפנימי. יש כיום בתנועה קבוצת מנהיגים וחברי כנסת ולא רואים אף אדם אחד שקם ואומר 'עד כאן'".

16:41 עריכה

משה בוגי יעלון (כחול-לבן|) על העברת חוק המצלמות: "זה טריק נכלולי! כמה אפשר להוליך שולל?".

ויו"ר המפלגה בני גנץ מוסיף: "נתניהו מכין את הקרקע לכאוס ביום הבחירות ואחריהן".

16:49 עריכה

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הדמוקרטי) בפאנל פוליטי ברשת מגדלי הים התיכון: "אי אפשר להאמין לעמיר פרץ. הוא יכול לגלח את השפם עוד 20 פעם, אבל הוא שומר לעצמו את האופציה להיכנס לממשלת נתניהו".

16:58 עריכה

ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו) באולפן YNET, בנוגע לפרשת המצלמות: "נתניהו עושה ספין כי הוא מבין מה יהיו התוצאות בבחירות. הוא מריח את ההפסד. הוא פשוט יושב ובודק כיצד לשבש את הבחירות. ביום הבחירות, כשהם יגיעו לקלפיות ויראו מצביעים שלנו בקלפי מסוים, הם ידאגו לעשות בלגן באותה הקלפי. שום מצלמה לא תוכל לתעד זאת כי מהפחד אותם אנשים פשוט לא ילכו להצביע.

"האנשים שיעשו את זה, לא הייתי אומר עבריינים. הייתי קורא לזה קבלנים. לא מטובי בנינו, מה שנקרא. אני אומר זאת בצורה ברורה: הוא רוצה לשבש את ההצבעה באזורים שנחשבים למעוזי ההצבעה שלנו. זו שיטה פשוטה: עושים בלגן, מזמינים משטרה, מכריזים על חפץ חשוד, דברים כאלה".

בנוגע לתגובה המתוכננת של ישראל ביתנו למהלך (המדומיין, כרגע) הזה של הליכוד, אומר ח"כ אבידר: "צריך להציב שוטרים ולדאוג שהבחירות יתנהלו בצורה חוקית בשם הדמוקרטיה. יש כאן בן אדם שנלחם על חייו וכל האמצעים שימנעו ממנו הפסד כשרים מבחינתו".

17:33 עריכה

על פי דיווח  של דפנה ליאל מחדשות 12 אמר היום שר התקשורת דוד אמסלם (הליכוד) ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט: "לא מבין את ההתערבות שלך. אתה לא קצין הלוגיסטיקה של מלצר. אתה לא חלק מועדת הבחירות. כשאתה חוסם חקיקה של הממשלה זה דרמטי. איך הצילום בכלל מפריע?".

17:36 עריכה

איימן עודה (הרשימה המשותפת): נתניהו יעשה הכל כדי לעורר הצבעת פניקה של מצביעי הליכוד כי הוא יודע שזה או בלפור או מעשיהו. הוא מכין את הקרקע לקראת יום הבחירות שבו הוא יצהיר 'הערבים גונבים את הבחירות'. הם בכלל לא רוצים להעביר את החוק. הם רוצים שיחסמו אותו. השיטה שלהם היא 'מזייפים ובוכים'. אם מישהו מנסה לגנוב את הבחירות זה הליכוד. קודם הם מזייפים קולות ואחר כך מזייפים חדשות".

17:40 עריכה

השר לשיתוף פעולה אזורי צחי הנגבי (הליכוד) לכאן 11: "בבחירות הקודמות לא הייתה בעיה שכתוצאה מ-1,500 קולות הוכרעה מערכת הבחירות. הפעם הסתבר שארבעה מנדטים לימין נגזלו, ומפלגת בל"ד עברה בגלל מספר דומה של קולות. אלו עובדות".

17:41 עריכה

נפתלי בנט (ימינה) בגלי צה"ל, על עוצמה יהודית: "הם החלום הרטוב של השמאל. כלי קיבול לבזבוז קולות ימין".

17:51 עריכה

דובר ועדת הבחירות המרכזית מבקש להבהיר: התייחסות ועדת הבחירות להצעת חוק המצלמות הועברה בפירוט ליועמ"ש לממשלה קודם להחלטת הממשלה מהיום והועברה על ידי היועץ לחברי הממשלה כולם.

בעקבות ההערות שנשמעו בישיבת הממשלה ופורסמו בתקשורת, ועדת הבחירות המרכזית מבהירה בזאת כי השמירה על טוהר הבחירות, הגינותן, וניהול תקין של יום הבחירות, הם בראש מעייניה. לאור זאת, גיבשה הוועדה, בנוסף לאמצעים שננקטו עד כה, "חליפת הגנה" להבטחת טוהר הבחירות ובין היתר הפעלת סיירת פיקוח על טוהר הבחירות שתהיה מורכבת מכ-3000 מפקחים, חלקם עורכי דין ורואי חשבון, אשר יהיו מצוידים במצלמות גוף משוכללות שעומדות בתקן של המשטרה.

מפקחים אלה יסיירו במהלך יום הבחירות בכל הקלפיות בארץ, ויוכלו להפעיל את המצלמות רק באישור נציגי ועדת הבחירות המרכזית כל אימת שיתגלה חשש לפגיעה בטוהר הבחירות. מעבר לכך, בעת ספירת הקולות, הליך הספירה יצולם במלואו בקלפיות בעייתיות מן העבר ובקלפיות שנבחרו עפ"י קריטריונים שגובשו בוועדת הבחירות המרכזית. מתווה זה אושר ע"י יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר ונשיאות ועדת הבחירות.

17:57 עריכה
18:00 עריכה

שר הביטחון לשעבר אהוד ברק (המחנה הדמוקרטי) פנה ליו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר בהצעה לאפשר לחברי ועדת הקלפי והמשקיפים לצלם את פרוטוקול הבחירות ואת גיליונות ספירת הקולות בתום הליך ספירת הקולות ובטרם הקלפי מועברת אל ועדת הבחירות האזורית.

ברק העלה טענה כי במידה והדבר אפשרי מבחינה טכנית, יש לחייב את חברי ועדת הקלפי לצלם את הפרוטוקול החתום, ולהעביר את הצילום לכתובת איימייל שתיקבע על ידי ועדת הבחירות המרכזית, ותיועד למטרה זו בלבד. לטענת ברק סידור פשוט זה ימנע כ-90 אחוז מהזיופים האפשריים.

18:05 עריכה

נפתלי בנט ממשיך להפגיז אצל וילנסקי וברדוגו בגלי צה"ל – והפעם הוא מציג את השקפתו בנוגע לגיוס אברכים: "צריך לשחרר אותם מגיוס חובה כדי שאברך יוכל ללמוד מקצוע ולעבוד". עוד אמר בנט בעניין: "מי שמדבר כמו ליברמן ולפיד מחרטט. יש שתי בעיות עם החברה החרדית – הם לא עובדים ולא משרתים".

18:22 עריכה

יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ, על התבטאותו של יאיר נתניהו בעניין יצחק רבין ז"ל והאלטלנה ("רבין רצח ניצולי שואה"), באולפן חדשות 13: "אם הבן שלי היה אומר דבר כזה, הוא לא היה נכנס אליי הביתה".

18:27 עריכה

גם נעה רוטמן (המחנה הדמוקרטי) זועמת על יאיר נתניהו בעניין רבין והאלטלנה, ומכנה אותו "חתיכת זוהמה".

18:30 עריכה

אהוד ברק עדיין חם על פרשת המצלמות והפעם הוא מאפס את כוונותיו על יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין (הליכוד): "הוא נותן יד להרס הדמוקרטיה בישראל".

18:36 עריכה

דיווח באתר חדרי חרדים: בכחול-לבן מתכוונים לרשת במצלמות את הקלפיות בריכוזים חרדיים. על פי הדיווח, בכיר בכחול לבן אמר לאתר כי למפלגה יש מאות משקיפים וכי הם יביאו עשרות משקיפים לריכוזים החרדיים כשהם מלווים במצלמות.

18:39 עריכה

זה התחיל: שליחים ישראלים מטעם תנועת בני עקיבא העולמית, הסוכנות היהודית ותוכנית "בן עמי" של ההסתדרות הציונית העולמית הצביעו בבחירות לכנסת ה-22 באמצעות קלפיות שהוצבו במקומות שונים, חלקם מרוחקים מאוד, ברחבי עולם.

18:42 עריכה

המחנה הדמוקרטי, בתגובה לקמפיין של כחול-לבן (ממשלה חילונית או ממשלה משיחית): "גנץ רוצה להקים ממשלה עם רפי פרץ, שקד ובנט, כפי שהוא בעצמו אמר".

19:19 עריכה

דיווח בחדשות 13: שר המשפטים מיקי זוהר (הליכוד) שוקל להוסיף לחוק המצלמות סעיף שלפיו ישלל יום השבתון ממי שלא יגיע להצביע. השר אמר את הדברים לשרת התרבות והספורט מירי רגב באולפן הליכוד. יש לציין כי יוזמת חוק זו הועלתה אתמול לראשונה על ידי יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן.

19:25 עריכה

מפלגת הליכוד מסרה כי היא מתנגדת למתווה שהציגה ועדת הבחירות לפתרון בעיית הזיופים בקלפיות, עליו חתום גם נציגה בוועדה, חבר הכנסת דוד ביטן. בליכוד טענו כי "ביטן הבהיר לנו שהחלטות ועדת הבחירות ביחס ליישום המתווה של השופט מלצר אינן נותנות מענה כולל לבעיית הזיופים בקלפיות. מדובר בפיקוח על מיעוט הקלפיות וגם בהן רק חלק מהזמן, מה שמשאיר פרצה ענקית לזיופים". מחר צפויה הממשלה להביא את חוק המצלמות לאישור הכנסת.

 

19:29 עריכה

תגובת משרד האוצר למשבר הפיננסי החמור במשרד החוץ שבעקבותיו נתן החשב הכללי הוראה להקפיא פעילות: "בשל פער גדול מאוד בין תקציב משרד החוץ לבין הוצאותיו, נאלץ אגף החשב הכללי להורות על עצירת כל הוצאה חדשה במשרד. ההוראה בתוקף כל עוד לא ימצאו מקורות כספיים למימון עלויות השכר ופעילות המשרד"

19:32 עריכה

ההקלטות המלאות ממכינת עצמונה מטילות אור חדש על התבטאויותיו של הרב נאמבורג, שפורסמו בשבוע שעבר בחדשות 13 ("החילונים רשעים", "צה"ל הוא מולך") – כפי שחושפים קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל בכאן 11:

 

19:35 עריכה

שר העלייה והקליטה יואב גלנט (הליכוד) מסתייג ב"לפני החדשות" (חדשות 13)  מהתבטאותו של יאיר נתניהו על יצחק רבין ז"ל: "זה לא משקף את דעתי וגם לא את דעתו של רה"מ. אני יודע מה עמדתו של נתניהו – הוא מכבד מאוד את מורשתו של רבין".

19:39 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסביר בשידור חי בטוויטר מדוע חוק המצלמות כל כך חשוב לו (ולנו) ולמה כל המתנגדים טועים.

20:03 עריכה

דיווח בחדשות 12: מקורבים ליועץ המשפטי אביחי מדלבליט טוענים שראש הממשלה בנימין נתניהו ממקד את האש ביועץ המשפטי כדי לבסס את הטענה שמנדלבליט רודף אותו.

המקורבים הוסיפו: "אנחנו מבינים שמדובר בשיקולים של בחירות, העניין שקוף, אבל לא נשחק לידיו של נתניהו. ברור שראש הממשלה רוצה לדחוק אותו לפינה, אבל נילחם בכך עד הסוף. לרגע אין מחשבה להרים ידיים. היועץ המשפטי לא מתכוון להתפטר, כמובן".

20:11 עריכה

בחדשות 13 נחשפים חלקים מעדות שלדון אדלסון, מהן עולה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו רצה שניר חפץ יערוך את עיתון ישראל היום. על שרה נתניהו אמר אדלסון: "היא משוגעת לגמרי". 

עוד אמר אדלסון בעדות: "שרה (נתניהו) אמרה לאשתי 'אם איראן יתקפו אותנו, זה יהיה על הראש שלך'. היא אמרה את זה כי היא הייתה כפייתית לתמונות שלה בעיתון ולאיך שהיא נראית". 

עוד נחשף כי מרים אדלסון, רעייתו של הבעלים המיליארדר של "ישראל היום", אמרה בעדותה: "באחת מארוחות הערב המשותפות שלנו, שרה צרחה שאני מוצצת את דמה.  היא פשוט לא בריאה. כרופאה יש לי חמלה כלפי אנשים לא בריאים – והיא לא בריאה.  יש איזו קרן של יהודי מרוקו שהיא רצתה שאני אתרום לה ואז היא אמרה  שהוא (האחראי על הקרן) עוזר לנו בבחירות וכדאי לתרום לו. מאוד לא אהבתי את זה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר בתגובה: "מדובר בעוד הדלפה פלילית שדינה שלוש שנות מאסר. חוץ מהשמות המוזכרים בכתבה, אין מילה אחת של אמת בדיווח הכוזב שלכם. ערימה של שקרים מעוותים ומרושעים שכל מטרתם היא לפגוע בראש הממשלה נתניהו וברעייתו ערב בחירות".

.שלדון אדלסון (צילום: יוסי זמיר)
.שלדון אדלסון (צילום: יוסי זמיר)
20:47 עריכה

בחדשות 12 דווח כי במפלגת ימינה בוחנים בימים אלה קמפיין שיתקוף את אשת ראש הממשלה שרה נתניהו. במהדורה הוצגו שתי כרזות אופציונליות של ימינה, שבשתיהן מופיע הכיתוב "נתניהו חייב אישה חזקה", כשכוונה היא לאיילת שקד, כמובן, אבל הרמיזה מכוונת לשרה נתניהו.

מימינה נמסר בתגובה: "מדובר באחת מהטיוטות בקמפיין, כל המחקרים מראים שהציבור רואה בשקד אישה חזקה, שהביאה תוצאות והישגים, ורוצה לראות אותה בהנהגה מושכת ימינה".

20:48 עריכה

יו"ר כחול-לבן בני גנץ: "הבחירות האלה הן לא על מצלמות אלא על עצמאות בתי המשפט".

20:55 עריכה

על פי דיווח בחדשות כאן 11, עשרות תושבים בכסרא סמע העידו בלהב 433 ואמרו: "לא הצבענו בקלפי שבה נרשמו לליכוד 350 קולות". בטמרה, נציג ש"ס מוחמד דאיב נחקר בחשד להוספת מעטפות לקלפי. בחקירה התגלתה אי התאמה בין מספר המעטפות לכמות המצביעים.

20:58 עריכה

דיווח בכאן 11: יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ חתם על הסכם סודי עם מפלגת הרפורמה הערבית ומסרב לחשוף אותו. בין השאר סוכם על פתיחת לשכה לפניות ציבור בטירה ועל מינויים בציבור הערבי במידה ומפלגת העבודה תהיה בממשלה הבאה.

תגובת מפלגת העבודה: "שיתוף הפעולה הוא גשר בין יהודים לערבים".

21:00 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להשהות אכיפה בסקטור החקלאי, ללא סמכות. במסגרת תיקון לחוק התכנון והבנייה הוחמרה לפני כשנתיים האכיפה כנגד עבירות בנייה בקרקע חקלאית. בהוראת ראש הממשלה נתניהו, הנחה מנכ"ל משרדו להשהות את פעולות האכיפה בתחום. כעת מבהירים במשרד היועמ"ש כי לראש הממשלה אין סמכות בנושא.

21:04 עריכה

יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ סופד ליו"ר ההסתדרות ולסגן ראש הממשלה לשעבר ישראל קיסר ז"ל, שהלך הערב לעולמו: "היה מהמיישמים הגדולים של מדיניות רבין לפיתוח תשתיות התחבורה בפריפריה".

 

21:16 עריכה

ח"כ עופר שלח (כחול-לבן), לחדשות 13, בהתייחסו למשבר במשרד החוץ: "נציגויות ישראל בעולם מפסיקות כל פעילות כי אין תקציב. ביבי שובר שיאים: 'מר ביטחון' שהביא חוסר ביטחון, ועכשיו 'מר הסברה' שחיסל את משרד החוץ. מה עוד הוא יהרוס בדרך לתבוסה?".

21:18 עריכה

יאיר לפיד (כחול-לבן): "המטרה של ביבי היא ליצור כאוס, להפחיד את המצביעים עם בריונים בשכר".

21:23 עריכה

בצלאל סמוטריץ (ימינה) דורש את פיטוריו של הכתב עומרי מניב מחדשות 13, שפרסם את התיעוד מהמכינה שהקים רפי פרץ (לאחר שהכתבה הופרכה על ידי קלמן ליבסקינד ואראל סג"ל):

21:30 עריכה

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד לסגן ראש הממשלה לשעבר ישראל קיסר, שהלך הערב לעולמו: "אני מרכין ראש בלכתו של חבר הכנסת ושר התחבורה לשעבר ישראל קיסר. פועלו רב השנים למען העם והמדינה ושיעור קומתו יחתמו בליבנו ויהוו השראה למשרתי ציבור באשר הם. תנחומיי למשפחתו. יהי זכרו ברוך". 

21:51 עריכה

נפתלי בנט במסר חריף לחדשות 13, בעקבות שידור הכתבה על מכינת עצמונה, שתוכנה הופרך: "תתביישו! אחד האירועים המחליאים בתולדות התקשורת הישראלית".

22:05 עריכה

איתי אלמוג-בר (המחנה הדמוקרטי), בהתייחסו להפסקת הפעילות במשרד החוץ עקב המשבר הפיננסי: "נתניהו מפרק את המדינה בשיטת הסלאמי".

22:11 עריכה

איכשהו ראינו את זה בא: יאיר נתניהו תוקף את חדשות 13 ואת הכתב אביעד גליקמן, שחשף את עדויותיהם של האדלסונים ("נתניהו רצה שניר חפץ יערוך את ישראל היום", "שרה משוגעת לגמרי"), ועושה זאת, כהרגלו, בחוסר סטייל. "שאלוהים ישלם לך על שפיכות הדמים שאתה עושה ערב-ערב למשפחה שלמה", הוא כותב לגליקמן.

22:13 עריכה

דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו חושש לגורלה של איילת שקד, בעקבות העקיצה של ימינה לשרה נתניהו בטיוטות הקמפיין: "בחרה בדרך מקורית להתאבדות".

22:25 עריכה

גבי אשכנזי (כחול-לבן), בכנס בחירות באילת: "נתניהו בשלטון עשר שנים. למה עכשיו הוא רוצה מצלמות? כי הוא בלחץ. תארו לכם, מעל 30 אנשים בכל קלפי עם מצלמות. מה יהיה? אנדרלמוסיה. מהומות. במעשיו נתניהו מניח את התשתית להזיז את היועמ"ש מתפקידו. מי שנשאר יותר מדי זמן בשלטון לפעמים שוכח שהעם הוא הריבון".

22:44 עריכה

הימין הקיצוני ממשיך במתקפה על הימין הרגיל: ברוך ברזל (עוצמה יהודית) מכנה את רפי פרץ ואת בצלאל סמוטריץ (ימינה) "כפויי טובה":

22:57 עריכה

פעילי מפלגת "אדום לבן", שמבטיחה לגליזציה, סיירו בטיילת בתל אביב וחילקו פרחים (רגילים, לא קנאביס). המפלגה, שבין חבריה גם הפעיל החברתי והקומיקאי גדי וילצ'רסקי (עידן מור), הציבה את נושא הלגליזציה כאחד הנושאים המשמעותיים ביותר במצע שלה. הקנאביס-מוביל של המפלגה יעבור בשבוע הקרוב באזורים מרכזיים בארץ, והעוברים והשבים ימצאו ברכב את וילצ'רסקי עצמו כשהוא מחלק להם פרח ופתק עם האותיות של המפלגה בקלפי.

יו"ר המפלגה, עמי פינשטיין:  "יש הרבה מטופלים שאין להם אפשרות לטפל בעצמם. לא נעבור על החוק, ניתן פרח עם פתק החלפה וכשהחוק ישתנה נפתח מרכז וניתן להם קנאביס".

סגירה