אחד שיודע ״בשמונה בערב דוחפים עוד פתקים לקלפי״

״ד״ר לרמאויות בבחירות״, כך מגדיר עצמו מתן כהנא, מי שהיה בבחירות אפריל במקום החמישי ברשימת הימין החדש ואשר הוביל את מאמצי המפלגה לאתר אי סדרים בקלפיות בניסיון להשלים את 1,400 הקולות שחסרו למפלגה כדי להיכנס לכנסת ● לקראת הבחירות הקרובות הוא מסמן את שתי השיטות הנפוצות לגנוב קולות: הצבעות במאסות החל מהשעה שמונה בערב ודרך הטיפול במעטפות הכפולות

ספירת פתקי ההצבעה בבחירות הכלכליות, 10 באפריל 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90
ספירת פתקי ההצבעה בבחירות הכלכליות, 10 באפריל 2019

מתן כהנא, מקום שביעי ברשימת ימינה מטעם הימין החדש, מעיד על עצמו כ"ד"ר לרמאות בבחירות". אחרי בחירות אפריל, כשלימין החדש חסרו 1,400 קולות כדי להיכנס לכנסת, הוא היה הפרויקטור שהוביל את מאמצי המפלגה לאתר אי סדרים שמהם ינבעו אולי הקולות החסרים.

"היו לנו שתי אפשרויות להיכנס לכנסת", הוא אומר. "אחת היא למצוא עוד 1,400 קולות, השנייה היא לפסול 30 אלף קולות, כדי להוריד את אחוז החסימה. בדקנו כל מיני שיטות. התייעצנו עם משפטים בכירים ומצאנו הרבה רמאויות. אמרו לנו יופי, נחמד, אבל הראיות לא מספיקות להוכחה בבית משפט".

הניסיון לפסול קלפיות בעייתי, משום שהחוק קובע שבקלפיות פסולות ייערכו בחירות חוזרות. בימין החדש חשבו בתחילה על האפשרות הזאת, בתקווה שיוכלו לנהל קמפיין ממוקד בקרב בוחרי הקלפיות הפסולות ולשכנע מספיק מהם להצביע למפלגה, אך ויתרו על הרעיון. "נפתלי, בגדולתו", אומר כהנא, "אמר ששיטת הבחירות בישראל חשובה יותר מאשר שהוא יהיה בכנסת. במילים האלה".

מתן כהנא
מתן כהנא

פסילת קלפיות

במסגרת הבדיקות בחנו בימין החדש כמחצית מכ-10,500 הקלפיות, בדגש על אלה שבהן אחוזי ההצבעה היו גבוהים באופן חריג.

"רובן היו בסדר גמור, אבל מצאנו כ-30 קלפיות חשודות, רובן אצל החרדים והערבים. איך עובדת השיטה? נניח קלפי בבני ברק. השעה שמונה בערב והם קולטים שעד עכשיו הגיעו להצביע 50% מהמצביעים, 500 מתוך אלף בעלי זכות בחירה. חברי ועדת הקלפי מסתכלים אחד לשני בעיניים, לוקחים 400 פתקים, הולכים מאחורי הפרגוד, ומחלקים ביניהם 200 לאלה 200 לאלה".

את המהלכים הללו ניתן לגלות בעיקר באמצעות מעקב אחר קצב פתיחת חבילות מעטפות ההצבעה, הכוללות כל אחת 50 מעטפות. כל פתיחת חבילה מתועדת בפרוטוקול, בצירוף שעה מדויקת, אך בקלפיות החשודות רואים פתיחה של כמה חבילות בבת אחת בשעות הערב.

"גילינו לא מעט עובדי קלפיות שהצביעו פעמיים, יש עשרות כאלה. אמרנו לוועדת הקלפי תתפסו שניים כאלה ותכניסו אותם לכלא. זה היה גומר את הסיפור הזה. אבל לא קרה עם זה כלום"

"פתאום אתה רואה שבשעה שמונה פותחים 400 מעטפות, ובין שמונה לעשר כל ה-400 האלה מצביעים", אומר כהנא. "אז חברי ועדת הקלפי אומרים לך, 'פתחנו את זה במהלך היום ושכחנו לחתום, אז חתמנו במרוכז'. כשעושים את זה מוחקים שמות גם מרשימות המצביעים. הם לא פראיירים. אז מה קורה? פתאום מגיע ב-21:50 בנאדם, מוסר תעודת זהות, ומגלה שהוא כבר הצביע. היו לנו מלא עדויות כאלה".

אז מה עושים, שולחים אותו הביתה? הוא הרי יודע שהוא לא הצביע
"כן, שולחים אותו הביתה. אומרים לו: אה, אתה כהן והיה כהן אחר ולכן התבלבלנו. הוא יכול להגיש תלונה, אבל התלונות האלה לא נבדקות, לא עושים עם זה כלום. יש לנו עדויות כאלה גם של אנשים שבאו בשעות לא מאוחרות, בחמש, בשש. יש עוד שיטות לרמות, אבל הן לא המאסות. המאסות הן אלה שבשעה שמונה בערב דוחפים עוד פתקים לקלפי".

ספירות הקולות בקלפיות (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
ספירות הקולות בקלפיות (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

ספירת הקולות הכפולים

הליך ספירת הקולות הכפולים, אומר כהנא, הוא המקום השני שבו מתרחשים דברים "עברייניים" לחלוטין. "פה לצערי אין לי הוכחות, אבל אני יודע להגיד שאנשים ראו. סיפרו לנו את זה אנשים שהיו שם, אבל אף אחד לא מוכן להעיד".

המעטפות הכפולות הן של מצביעים שהצביעו רחוק מהבית, כמו חיילים, אנשי מילואים, אנשי ועדות קלפי, דיפלומטים ואחרים. המעטפות הללו מגיעות לספירה בוועדת הבחירות המרכזית בערב שאחרי יום הבחירות, וכאלה היו באפריל האחרון כ-240 אלף. במשרדי ועדת הבחירות יש עובדים שתפקידם להוציא את המעטפה החיצונית, שעליה שם מופיע המצביע או המצביעה, ולהכניס את המעטפה הפנימית לאמבטיה גדולה.

"דמיין שיש אמבטיה עם 240 אלף מעטפות הצבעה. איך מחלקים את זה לקלפיות? יש בכנסת מלא שולחנות של ועדות קלפי, וכל ועדה מקבלת אלף מעטפות וסופרת אותן. מערבבים את המעטפות באמבטיה ומחלקים רנדומלית. מה הבעיה עם זה? אחת השחיתויות הכי גדולות שיכולות להיות: אף אחד לא שומר על האמבטיה הזאת.

"מקבלים על הספירה של המעטפות הכפולות 1,600 שקל. נניח שזכיתי והמפלגה שלי שלחה אותי לכנסת. אני מגיע בשש בערב. עכשיו אני אומר לך בוודאות: אני יכול להיכנס עם תיק גב מלא במעטפות הצבעה מלאות בפתקים של המפלגה שלי, לעבור ליד האמבטיה ולשפוך את זה פנימה".

איך אתה יודע את זה, אין שם אבטחה או מצלמות?
"יודע בוודאות. לא בודקים אותם ולא כלום. נניח שאני דיפלומט בשגרירות ישראל בארצות הברית. על המעטפה החיצונית אמנם היה כתוב השם שלי, אבל כדי שלא יידעו מי הצביע מה, מסירים אותה בכנסת. כשהן מגיעות לכנסת, מישהו, פועלים מטעם המפלגות, לוקחים את המעטפה החיצונית וזורקים לפח, והפנימית נכנסת לאמבטיה. מעכשיו, אף אחד לא יכול לדעת מה הצבעתי".

גם לא יכולים לדעת שלא הצבעת פעמיים.
"נכון, אבל זאת השקרנות הקטנה. כשמוציאים את המעטפות בודקים שלא הצבעתי בעוד מקום. אני לא מאמין שהם יכולים לעשות את זה, אבל הם טוענים שכן, אז נניח. הרמאות בקנה מידה גדול היא שאני יכול לבוא מהבית עם מעטפות, לעבור באין מפריע ליד האמבטיה הזאת, ולזרוק פנימה כמה מעטפות שאני רוצה. והנה יש עוד 200 או 400 מצביעים.

"לכן, הדבר השני שצריך לעשות הוא לאבטח היטב את האמבטיה הזאת ולבדוק את התיקים בכניסה. אני אומר לך, פעילים שלנו אמרו לי שאף אחד לא בודק. יש שם מבולקה מטורפת. זה הלילה הכי מבורדק בארץ בפער גדול.

"מה עוד קורה? בכל שולחן כזה שבו סופרים אמורים לשבת נציגים של כל המפלגות. בדיעבד, יש לא מעט שולחנות שמתיישבים בהם נציגים ממפלגה אחת. אז יש כל מיני שיטות איך לדפוק מפלגות אחרות. נניח שמסביב לשולחן יושבים נציגים של ליברמן ורואים פתקים של נפתלי בנט, הם זורקים אותם לפח או מספיק שעושים בהם חתך קטן כדי לפסול".

אף אחד לא משגיח?
"אני אומר לך שלא. אמרו לי אנשים שלנו שהם ישבו בשולחן שכל האנשים שסביבם היו מהימין החדש. אז האנשים שלנו לפלפים, לא שקרנים, אבל תאמין לי, אנשים אחרים אחושילינג שקרנים".

דיברתם מן הסתם עם ועדת הבחירות.
"דיברנו דיברנו, אבל לא היתה לנו דרך להוכיח את זה.

"עוד דבר שקרה ואנחנו יודעים בוודאות. נניח שהשגתי לחבר שלי מבית גמליאל לעבוד בניר גלים. איפה הוא מצביע? יש לו שתי אפשרויות. הוא יכול להצביע בבית גמליאל מוקדם בבוקר, או להצביע בניר גלים במעטפה כפולה. גילינו לא מעט עובדי קלפיות שהצביעו פעמיים, יש עשרות כאלה. אמרנו לוועדת הקלפי תתפסו שניים כאלה ותכניסו אותם לכלא. זה היה גומר את הסיפור הזה. אבל לא קרה עם זה כלום".

עוד 927 מילים
סגירה