מתניהו אנגלמן (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
Tomer Neuberg/Flash90

פרשנות משרד מבקר המדינה הפך למנגנון להלבנת כספים

תחת חסותו של אנגלמן, נתניהו יוכל להפוך את ההלוואה שקיבל מספנסר פרטריץ' למתנה ● זאת, משום שלמשרד המבקר לא יהיו כלים לעלות על כך שנתניהו לא מחזיר את הכסף ● בפועל, אנגלמן יצר גן עדן לפוליטיקאים שיבקשו להלבין כספים באמצעות הצהרות הון כוזבות

בשבוע שעבר התבשרנו כי מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, אישר לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ללוות 2 מיליון שקל ממקורבו ספנסר פרטריץ' למימון הגנתו המשפטית. ההלוואה אמורה לכסות בחלקה את המימון בשווי 300 אלף דולר, שקיבל ראש הממשלה שלא כחוק מבן-דודו, נתן מיליקובסקי.

המבקר הבהיר ש"התעקש" כי נתניהו יקבל הלוואה בתנאי שוק, וזאת כתנאי לקבלת ההלוואה. רביב דרוקר חשף כי מדובר בהלוואת בלון ל-5 שנים, כאשר בתקופה זו נתניהו יצטרך לשלם רק את הריבית (שתעמוד על ריבית פריים + 1.5%, כיום 3.25%). בתום התקופה יחזיר נתניהו לפרטריץ' את כל הקרן.

לאחר בדיקת רואת החשבון במשרד המבקר, נקבע שנתניהו יכול לקבל את אותם התנאים אם היה לוקח הלוואה דומה מהבנק. גורמים המעורים בשוק ההלוואות אמרו לי שבתוספת התמקחות, ייתכן שהיה מקבל אף תנאים טובים יותר.

האפשרות שנתניהו יגיש הצהרת הון שקרית היא ממש לא רק תאורטית ומופרכת. הרי נתניהו נתפס כבר משקר בהצהרת ההון שלו בכל הקשור למימון משפטו. ועדת ההיתרים כתבה זאת במפורש בדוח שלה

למרות זאת, נתניהו בחר לקחת את ההלוואה דווקא ממקורבו. לנתניהו – שרחוק מלהיות טיפש וידוע כמי שאינו פזרן בכל הקשור להונו הפרטי, בלשון המעטה –  הייתה לכאורה סיבה טובה לעשות זאת.

שני תרחישים

כשבוחנים את הנושא לעומק, מגלים שלריבית ולשאר תנאי ההלוואה שקיבל נתניהו אין שום משמעות בסיפור הזה. מדובר, לכאורה, בסך הכל במסך עשן שמפוזר סביב הסיפור האמיתי.

תחת חסותו של אנגלמן, נתניהו יוכל, אם רק ירצה, כלל לא להשיב את ההלוואה הזו. מבחינתו, לא תהיה בעיה להפוך את ההלוואה למתנה, מבלי שיצטרך את אישור ועדת ההיתרים, שהתנגדה בעבר להלוואה מעין זו.

איך זה יקרה? למעשה נתניהו ניצב היום מול שני תרחישים דרמטיים:

הראשון – תרחיש שבו הוא יודח מראשות הממשלה. בתרחיש כזה, כאדם פרטי, הוא לא יהיה כפוף עוד למגבלות שחלות על איש ציבור, וממילא יוכל לקבל כספים ממי שיחפוץ על פי תנאי החוק. בתרחיש כזה, לא תהיה להסכם שום משמעות.

אנגלמן סידר לנתניהו מנגנון פיקוח לא יעיל וחסר שיניים על החזר ההלוואה, כך שאם נתניהו ירצה, הוא יוכל לצעוד בבטחה על מסלול VIP להלבנת כספים שקיבל לא כחוק, מבלי שיצטרך להחזיר שקל אחד לפרטריץ'

השני – בניגוד למגמה בסקרים, נתניהו יתגבר על הקשיים וימשיך לכהן כראש הממשלה. במצב כזה, הדרך האפקטיבית היחידה שתישאר למבקר לוודא שנתניהו אכן משלם את הריבית, עוברת דרך הצהרות ההון שנתניהו יגיש לו כל שנה.

פרטריץ', שגם כך רצה לתת לנתניהו מראש את כל הכסף כמתנה, ונאלץ להלוות לו רק בגלל מגבלות המבקר, לא באמת מעוניין לכאורה לקבל חזרה את ההלוואה.

במקרה כזה, אם נתניהו יגיש הצהרת הון שקרית ופרטריץ' לא יניף דגל אדום (וכאמור, אין סיבה נראית לעין שיניף), למשרד מבקר המדינה לא יהיו את הכלים כדי לעלות על כך שנתניהו לא מחזיר את הכסף.

הצהרת הון חסרה

האפשרות שנתניהו יגיש הצהרת הון שקרית היא ממש לא רק תאורטית ומופרכת. הרי נתניהו נתפס כבר משקר בהצהרת ההון שלו, בכל הקשור למימון משפטו. ועדת ההיתרים היוצאת כתבה זאת במפורש בדוח שלה:

"במהלך דיוניה הקודמים של הוועדה התברר – בין היתר – שהצהרת ההון האחרונה חסרה היא. כך, לא נזכרים בה 300 אלף דולר שקיבל המבקש ללא היתר הוועדה מבן דודו. לפיכך אפילו התאפשר עיון בהצהרות ההון הללו – לא די בכך שדיווחיו של נתניהו על הונו למבקר המדינה אינם שלמים".

אף על פי שמדובר במקרה חמור של דיווח שקר, המבקר הקודם יוסף שפירא, למרות שעוד נותרו לו מעט חוליות בעמוד השדרה, שתק. המשטרה לא פתחה בחקירה. גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לא הורה על בדיקה.

למעשה, לא ננקטו מול נתניהו שום צעדי עונשין על כך שעבר על החוק.

יוסף שפירא, מבקר המדינה לשעבר (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
יוסף שפירא, מבקר המדינה לשעבר (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

אצל אנגלמן המצב הפך לחמור עוד הרבה יותר. בואו נניח לרגע שיימצא עובד חרוץ ומוכשר במשרדו, שיחשוף בעוד שנה בדרך נס, שנתניהו משקר בהצהרת ההון ולא מחזיר את ההלוואה. במצב היפותטי כזה, אם אותו עובד ירצה להעביר את הממצאים למשטרה, הוא יגלה שאנגלמן חסם בפניו את הערוץ הזה.

מיד עם כניסתו לתפקיד, אנגלמן הביא לסיום כהונתו של היועץ למאבק בשחיתות עמיחי שי, שהיה אחראי על התיאום בין משרד המבקר למשטרה. מאז, אין אף בעל תפקיד שעושה זאת במקומו במשרד המבקר.

אנגלמן גם הצהיר, לפי פרסומים, כי אינו מתכוון להעביר חומרים פליליים לידי היועץ המשפטי לממשלה. למעשה, הוא יצר לכאורה גן עדן עבור פוליטיקאים שיבקשו להלבין כספים לא חוקיים באמצעות דיווחי כזב בהצהרות ההון שלהם.

תיאורטית, אחד מאלה שיוכלו ליהנות מ"גן העדן" הזה הוא נתניהו.

כאמור, אנגלמן אישר לו בשבוע שעבר (ובניגוד לדעת ועדת ההיתרים הקודמת) לקבל הלוואה מפרטריץ', כדי להחזיר את אותם כספים שנתניהו קיבל מבן דודו, לאחר שלא הצהיר עליהם ולא היה לו אישור לקבלם.

אם נוסיף לכך את העובדה שאנגלמן סידר לנתניהו גם מנגנון פיקוח לא יעיל וחסר שיניים על החזר אותה הלוואה, כך שאם נתניהו ירצה, הוא יוכל לצעוד בבטחה על מסלול VIP להלבנת כספים שקיבל לא כחוק. הכל מבלי שיצטרך להחזיר שקל אחד לפרטריץ'.

ההערכה היא כי אילו באמת אנגלמן היה מעוניין שנתניהו ישיב את ההלוואה, הוא היה מחייב אותו לקחת אותה, אבל מהבנק. הבנק הוא גוף המחזיק כוח אדם רב ומערכות מחשוב יקרות, שכל התמחותם היא מתן וגבייה של הלוואות.

מה שבטוח הוא, שבניגוד למנגנון הלבנת הכספים שיצר, לכאורה, אנגלמן במשרד מבקר המדינה, בבנק לא יעברו בשתיקה אם נתניהו יעז להפר את תנאי ההלוואה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
התייחסות למשפט האחרון של ערן הילדסהיים : ..."בבנק לא יעברו בשתיקה אם נתניהו יעז להפר את תנאי ההלוואה...." לגמרי לא בטוח. תלוי מה יהיה מעמדו של נתניהו וקשריו עם גופים היכולים להזיק לראשי... המשך קריאה

התייחסות למשפט האחרון של ערן הילדסהיים : …"בבנק לא יעברו בשתיקה אם נתניהו יעז להפר את תנאי ההלוואה…." לגמרי לא בטוח. תלוי מה יהיה מעמדו של נתניהו וקשריו עם גופים היכולים להזיק לראשי הבנקאות, לבנקים פחות. עמירם

עוד 792 מילים ו-2 תגובות
סגירה