אבי ברקוביץ', מימין, עם ג'ארד קושנר בפסגת טיים 100 בניו יורק, 23 באפריל 2019 (צילום: Craig Barritt/Getty Images עבור TIME)
Craig Barritt/Getty Images עבור TIME

מי אתה, אבי ברקוביץ׳

מתווך השלום החדש של ממשל טראמפ הוא בחור יהודי בן 30, שהכיר את ג'ארד קושנר במהלך משחק כדורסל ● כלי התקשורת בארצות הברית כבר תקפו אותו על חוסר ניסיונו הדיפלומטי, וכינו אותו "נער הקפה של קושנר", אבל יש גורמים בוושינגטון שמבקשים לתת לו צ'אנס ● פרופיל

המשפט שהופיע בתחתית דף המסרים של הבית הלבן אחרי עזיבתו המפתיעה של ג'ייסון גרינבלט את תפקיד השליח של טראמפ למזרח התיכון היה קצר וענייני: "אבי ברקוביץ' ובריאן הוק ייקחו על עצמם תפקיד מרכזי יותר בצוות המשא ומתן".

הפרשנים לענייני המזרח התיכון התמקדו בסיפורו של הוק. הוא השליח הבכיר של מחלקת המדינה לענייני איראן, והצטרפותו לצוות המשא ומתן מעידה על כך שממשל טראמפ מייחס משקל שווה לבלימתה של איראן ולחתירה להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים.

אבל דווקא קידומו של ברקוביץ' מלמד יותר על גישתו של ממשל טראמפ: הוא מעיד על העדפת קידום מקורבים למשפחה, במקום פקידים מנוסים מתוך המערכת, וממחיש שצוות המשא ומתן למזרח התיכון שם את השמירה על האינטרסים של ישראל בעדיפות העליונה.

לא הרבה ידוע על ברקוביץ' בן השלושים, יד ימינו של ג'ארד קושנר, שסיים את לימודי המשפטים בשנת 2016, והכותרות הנשכניות לא איחרו להגיע.

"שליחו החדש של טראמפ למזרח התיכון הוא נער הקפה לשעבר של ג'ארד קושנר", נכתב בוואניטי פייר. ואילו בניו יורק מגזין: "טראמפ הצליח איכשהו להחליף שליח לא-יוצלח בגרסה עוד פחות מוצלחת".

אז מה הסיפור של ברקוביץ' (שסירב להתראיין לכתבה זו)? הנה כמה עובדות.

1. הוא חבר טוב של קושנר

על פי הפרופיל המקיף ביותר שנכתב עד כה על ברקוביץ', ב-Business Insider משנת 2017, הוא פגש את קושנר כשברקוביץ' היה סטודנט לתואר ראשון בקווינס קולג', והשניים חברו למשחק כדורסל בפיניקס, אריזונה, במהלך חופשת הפסח.

הם הפכו מהר מאוד לחברים טובים. ברקוביץ' הצטרף אל קושנר בעיתון שהיה אז בבעלותו, ה-New York Observer, לאחר מכן גם לקמפיין של טראמפ ובסופו של דבר הגיע איתו לבית הלבן.

לפחות בפומבי, נדמה שקורות החיים של ברקוביץ' כוללות בעיקר קרבה רבה לקושנר ולרעייתו איוונקה, בתו של טראמפ.

חשבון הטוויטר שלו מורכב ברובו מציוצים מחדש של כתבות המשבחות את השניים, לפעמים בתוספת של אימוג'י מחויך מצדו של ברקוביץ'.

2. הוא אוהב את עבודתו

ה-Jewish Insider דיווח בשנת 2017 שברקוביץ', בוגר טרי מבית-הספר למשפטים של הרווארד, דחה שנה קודם לכן הצעת עבודה ממשרד עורכי-הדין היוקרתי Gibson Dunn כדי להצטרף לקמפיין של טראמפ כמנתח נתונים.

ונראה שברקוביץ' גם לא מתחרט על הבחירה: מאפיין בולט לא פחות בחשבון הטוויטר שלו הוא תמונות שלו בתחומי הבית הלבן, כמו גם תצלומים ממסעותיו עם בני-הזוג קושנר.

ונדמה שהחיבה הדדית. טראמפ, שהצטלם עם ברקוביץ' לרשתות החברתיות בשלל הזדמנויות, קידם את העובד הצעיר לפני כשנה מתפקיד של עוזר מיוחד לנשיא ועוזר ליועץ הבכיר (קושנר), למעמד של סגן עוזר לנשיא ויועץ ליועץ הבכיר.

בהיררכיה הפנימית של הממשלה הפדרלית, לקפיצה הזו ממעמד של "עוזר" לזה של "יועץ" יש חשיבות רבה — זו הקפיצה מתפקיד של מענה לטלפונים לגיבוש מדיניות.

3. הוא קורץ מאותו חומר של קושנר, גרינבלט ודיוויד פרידמן

בשנה הראשונה לפעילותו, צוות המשא ומתן של קושנר כלל גם אישה ערביה-אמריקנית, דינה פאוול, ולו רק כדי לשוות לצוות רושם של מגוון דעות.

אבל מאז עזיבתה של זו בינואר 2018, תמימות הדעים בולטת במיוחד: ברקוביץ', קושנר, גרינבלט ופרידמן, שגריר ארצות הברית בישראל, גדלו כולם בבתים יהודיים אורתודוקסיים, כולם מאזור ניו יורק, ולכולם יש קשרים עמוקים עם ישראל ועם מוסדות הדת שלה עוד הרבה לפני שהצטרפו לממשל הנוכחי.

ברקוביץ' למד שנתיים בישיבת קול תורה בירושלים. חברו לכיתה, הרב ג'וני אוזן, סיפר ל-Business Insider שברקוביץ' ספג גם את האמונה שהגדה המערבית היא "חלק מאותה ארץ שעל פי כל יהודי מאמין הייתה שייכת לארץ ישראל הגדולה, וניתנה לעם היהודי עוד בתקופת התנ"ך, בימי אברהם, יצחק ויעקב".

מרטין אינדיק, שהחזיק בתפקיד דומה לזה של גרינבלט תחת ממשלים דמוקרטיים, כינה את ברקוביץ' בטוויטר, "בחור נחמד, אבל חסר את המשקל ואת הניסיון של קודמו בתפקיד, עורך-הדין לענייני נדל"ן".

זה לא הוגן, השיב מאט ברוקס, מנכ"ל הקואליציה הרפובליקנית היהודית.
"אבי הוא חבר אינטגרלי בצוות המשא ומתן עוד מרקע הקמתו", אמר ברוקס.

"הוא נטל חלק בכל מסעות הדילוגים ובכל הפגישות, והיה שותף חשוב לפיתוח התכנית של הממשל. זה לא ששלפו אותו היישר מהמדף, כפי שמניחים אנשים מסוימים".

הופעותיו הנדירות של ברקוביץ' בתקשורת סביב הסיקור של תכנית השלום אכן מעידות על מעורבות עמוקה. באפריל, לדוגמה, דווח ברויטרס שהוא אחד מקומץ יודעי ח"ן שקיבלו גישה אל תכנית השלום הסודית.

בנובמבר, דווח בניו יורק טיימס שברקוביץ', גרינבלט וקושנר ארגנו ארוחת ערב פרטית עם תורמים יהודים חשובים המזוהים עם שתי המפלגות הפוליטיות, כדי להציג בפניהם את התכנית המוצעת.

ברקוביץ' קיבל גם את ברכתו של הלובי הפרו-ישראלי, איפא"ק. "למר ברקוביץ' יש מוניטין מצוינים בנושאים שעל הפרק, ואנחנו מצפים לעבוד איתו בשיתוף פעולה כדי לקדם את הסיכוי לשלום ולפיוס בין ישראל לפלסטינים", אמר דובר איפא"ק, מרשל וויטמן.

לדברי דברה שושן, מארגון "אמריקאים למען שלום עכשיו", הבעיה עם ברקוביץ' איננה חוסר הניסיון שלו, אלא דווקא סוג הניסיון שהוא מביא עמו לתפקיד.
"המחויבות הדתית שלו לארץ ישראל הגדולה היא הסיפור המרכזי", כתבה בטוויטר.

4. הוא רגיש לאפליה ולדעות קדומות – בנושאים מסוימים

ברקוביץ' כתב טור בעיתון של קושנר, חתם עליו בשמו המלא אברהם ברקובץ', ותיעד את מלחמות התרבות בהרווארד. בעקבות התערבותו, התנצל סטודנט בהרווארד על שכינה את השרה לשעבר ציפי לבני "מסריחה", באירוע שנערך באוניברסיטה.

מצד שני, ברקוביץ' גם הביע ביקורת כלפי סטודנטים מהרווארד שפעלו לביטולו של סמל בית-הספר למשפטים, בשל היותו מחווה לאחד ממייסדי בית-הספר, שהיה בעל עבדים.

עוד 767 מילים ו-1 תגובות
סגירה