תחנת הכוח בחדרה (צילום: Mila Aviv/Flash90)
Mila Aviv/Flash90

"משרד ראש הממשלה מקל על התעשיינים - ופוגע בציבור"

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, לזמן ישראל: "אם הצעות משרד ראש הממשלה יתקבלו, ההחלטות לגבי מתקני תשתיות כבדים - כמו תחנות כוח או בתי זיקוק - יתקבלו על פי האינטרס הכלכלי בלבד, על חשבון האינטרס הבריאותי-סביבתי" ● משרד רה"מ: הטענות אינן נכונות

המשרד להגנת הסביבה מתייצב חזיתית נגד משרד ראש הממשלה. הסערה פרצה לפני מספר ימים, כשמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, קיבל זימון להופיע בפני "צוות הרגולציה החכמה", שפועל במשרד ראש הממשלה כדי לדון ב"בעיות השונות ברגולציה הסביבתית, אשר הועלו על ידי גורמים שונים". מכתב הזימון כלל שורה ארוכה של טענות, שכמו בקעו מגרונם של התעשיינים ובעלי ההון.

כפי שפורסם גם בגלובס, עמיחי פישר, ראש אגף רגולציה במשרד ראש הממשלה, פנה בכתב למנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, וכתב לו בין היתר כי החלטות המשרד להגנת הסביבה לוקות ב:

"היעדר ראייה רוחבית כלל ממשלתית בתחום, הנותנת ביטוי לאינטרסים השונים, הכלליים או הנמצאים בתחום אחריותו של רגולטור אחר, וקובעת מדיניות המאזנת בין האינטרסים הללו, למשל: שקילת שיקולים נוספים בעת גיבוש מדיניות או מתן היתר, בנוסף לשיקולים סביבתיים".

עוד נכתב שם כי:

"תנאים הניתנים בהיתרי רעלים, פליטה לאוויר והזרמה לים הינם תנאים שלא ניתן לעמוד בהם מסיבות שאינן קשורות במפעלים, בהם לוחות זמנים שאינם ריאלים או תנאים ברישיון עסק הנוגעים למדיות המוסדרות בהיתרים ספציפיים אחרים של המשרד".

במשרד להגנת הסביבה ראו בדברים איום על עצמאות המשרד, וניסיון לקצץ בסמכויותיו, אבל העדיפו שלא להגיב באופן פומבי, ועקבו בסיפוק אחרי התגובות החריפות של ח"כיות מהאופוזיציה וארגוני הסביבה. בין היתר, פנתה ח"כ מיקי חיימוביץ' בנושא לשר להגנת הסביבה, זאב אלקין, וכתבה לו:

"התקופה בה אנחנו נמצאים מביאה עמה אתגרים רבים: משבר האקלים הקשה, מפעלי התעשייה הפטרוכימית בחיפה שממשיכים לזהם את האוויר, אסדות הגז הפולטות חומרים המסכנים את הציבור ועוד. בתקופה מאתגרת שכזו לא רק שאין צורך בבחינת הסמכויות הרגולטוריות של המשרד להגנת הסביבה, אלא היה ראוי אם הממשלה הייתה פועלת לחיזוק סמכויותיו".

באופן אירוני, נראה שהסיטואציה עשתה רק טוב למשרד להגנת הסביבה: בדרך כלל הוא סופג ביקורת מהארגונים הירוקים (ובדוח שפורסם לאחרונה, גם ממבקר המדינה) על כך שאינו אסרטיבי מספיק מול התעשייה; והנה, לפתע הוא זוכה מהם לחומת הגנה, על תקן אביר הסביבה והאינטרס הציבורי.

"אינטרסים צרים וצפויים מראש"

ובכל זאת, גיא סמט, מנכ"ל המשרד, אומר לזמן ישראל שהוא מאוד מודאג: "הסוגיות שבהן דן צוות הרגולציה במשרד רה"מ מייצגות את האינטרסים הצרים והצפויים מראש של התעשייה. אנחנו מתנגדים לכל מהלך שיחזיר את ישראל לסטנדרטים סביבתיים נמוכים ומיושנים, שפוגעים בציבור ומזיקים לבריאות שלו.

"בעשור האחרון עשינו קפיצת מדרגה ברגולציה ובסטנדרטים הסביבתיים. במקום לברך על זה, עושה רושם שיש מי שרוצים להחזיר את הגלגל לאחור, ולאפשר למפעלים לזהם באין מפריע".

הטענה היא שהתעשיינים בסך הכל מנסים לשרוד, ודרישות סביבתיות לא פרופורציונליות עלולות להביא לסגירת מפעלים.

"לדעתי, רוב התעשיינים יודעים שבעולם של היום, מפעל שלא עומד בסטנדרטים סביבתיים מחמירים בסופו של דבר לא יהיה רווחי. רוב המפעלים שנסגרו אלה מפעלים שהיו להם בעיות סביבתיות.

אנגלה מרקל, קנצלרית גרמינה (צילום: Roni Schutzer/Flash90)
אנגלה מרקל, קנצלרית גרמינה (צילום: Roni Schutzer/Flash90)

"בקמפיין של התעשיינים, מככבת אנגלה מרקל בתור 'מנהיגה בתעשייה'. אבל שוכחים שהיא גם מנהיגה בסביבה, ואנחנו מאמצים בשמחה את הסטנדרטים המחמירים של הגרמנים. אומרים שלא בכל דבר אנחנו צריכים לחקות את התקן האירופי. אם לא ניקח תקנים מהמדינות המפותחות, מהניסיון והידע של מי נלמד? אני לא מתכוון לקחת תקינה ממדינות עולם שלישי".

הטענה היא שיש מקרים שבהם הלכתם רחוק יותר אפילו מהסטנדרטים המחמירים ביותר של ה-OECD.

"יש דברים מסוימים שנקבעו בחוק אוויר נקי שלקוחים ממקומות אחרים, למשל התקן לבנזן (חומר מסרטן שנעשה בו שימוש בתעשייה הכימית) שנלקח מטקסס. זה באמת מקשה על המפעלים, אבל בשנה האחרונה הם רוב הזמן עומדים בזה.

"אני לא אומר שהכל מושלם אצלנו, אנחנו פתוחים לביקורת, אבל מה שמשרד ראש הממשלה מציע זה להציב מעין ועדה ממונה מעל הראש שלנו. אני לא מכיר שום מערכת ומשרד ממשלתי שיכולים לעבוד ככה.

"היה ראוי שהם ישקלו דרכים לחיזוק הסמכויות והיכולות של המשרד להגנת הסביבה במקום להצרת צעדיו.

סמט: "אני לא אומר שהכל מושלם אצלנו, אנחנו פתוחים לביקורת, אבל מה שמשרד ראש הממשלה מציע זה להציב מעין ועדה ממונה מעל הראש שלנו. אני לא מכיר שום מערכת ומשרד ממשלתי שיכולים לעבוד ככה"

"אם ההצעות שנבחנות יתקבלו, ההחלטות לגבי מתקני תשתיות כבדים – כמו תחנות כוח או בתי זיקוק – יתקבלו על פי האינטרס הכלכלי בלבד, על חשבון האינטרס הבריאותי-סביבתי".

איך המאבק הזה ייגמר?

"אנחנו מאמינים שצוות הרגולציה במשרד ראש הממשלה יחזור בו מהכוונה להקל על הדרישות מהמזהמים. ויותר מזה – אנחנו משוכנעים שהציבור לעולם לא יאפשר חזרה לרגולציה של מדינת עולם שלישי".

תגובת משרד רה"מ

ממשרד רה"מ נמסר השבוע בתגובה לפרסום המכתב: "הטענות אינן נכונות, אין בכוונת הצוות לעקר משרד זה או אחר, אלא להפך, להביא להתייעלות ומקצועיות.

"בשנים האחרונות מוביל משרד רה"מ מדיניות של רגולציה חכמה שמטרתה להביא לאיזון מיטבי בין האינטרסים הציבוריים השונים עליהם מופקדת הממשלה. מדיניות זו זוכה לשבחים מארגון ה- OECD ובמדד הרגולציה האחרון שפרסם הארגון זינקה מדינת ישראל מהמקום הלפני אחרון למקום ה-18 בדומה לממוצע ה- OECD.

"במסגרת זאת החליטה הממשלה בחודש דצמבר על הקמת צוות ממשלתי לבחינת סוגיות רגולטוריות מערכתיות. הצוות מקיים פגישות עם כלל הגורמים הרלוונטיים, לרבות ארגוני חברה אזרחית, ולא רק בתחום הרגולציה הסביבתית. המלצות הצוות יוצגו בפני הממשלה".

עוד 736 מילים
סגירה