"מצלמות בקלפי פוגעות בביטחון המצביעים"

בחירות 2019 עוד נקבע במחקר מ-2015: "המצלמות עשויות לאבחן רמאויות מינוריות, שקל לאתר בכל מקרה, אבל לא זיופים מתוחכמים ואפקטיביים" ● "השימוש במצלמות עלול לאיים על מצביעים לא משכילים באזורים כפריים" ● הצבת המצלמות נעשתה רק ברוסיה ובמדינות מתפתחות

בחירות ברוסיה (צילום: Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP
בחירות ברוסיה, ולדימיר פוטין

ACE – הארגון הגדול בעולם לאיסוף מידע על שקיפות, תקינות והגינות של הליכי בחירות במדינות העולם, מיסודו של האו"ם, פרסם ב-2015 מחקר על התקנת מצלמות מעקב בקלפיות, ובדק באילו מדינות נהוג להשתמש בהן.

לפי המחקר, עד 2015 הותקנו מצלמות מעקב בקלפיות ברוסיה, אוקראינה, גאורגיה, אזרבייג'ן, אלבניה, קולומביה וסיירה לאון בלבד. ככל הידוע, זהו המחקר המקיף היחיד עד כה, שבדק באילו מדינות הונהג הנוהל הזה.

ממשלת רוסיה, שהציבה מצלמות בקלפיות בבחירות שהתקיימו במדינה ב-2012, חזרה על כך ב-2018. במהלך הבחירות של 2018 ברוסיה דלפו לרשת צילומים ממצלמות האבטחה בקלפיות והפכו ל"להיט" ברשתות החברתיות, מה שעורר גל ביקורת בתקשורת המערבית על הפגיעה בחשאיות ההצבעה שם.

במסקנות המחקר של ACE נקבע כי: "הצבת מצלמות בעמדות ההצבעה עלול להוריד בצורה דרסטית את ביטחון המצביעים בשל החשש שלהם מפגיעה בסודיות ההצבעה, בין אם פגיעה כזאת מתרחשת בפועל ובין אם לא".

"השימוש במצלמות באזורים כפריים עלול לאיים על מצביעים לא משכילים באזורים כפריים; הם נוטים לראות במצלמות, אמצעי מעקב אחר ההצבעה שלהם, גם אם המצלמה לא מצלמת מה הצביעו"

עוד נטען בתוצאות המחקר: "רמאויות וזיופים יכולים להתנהל בכל שלב של תהליך הבחירות, ולא מצאנו שהצבת המצלמות עשויה למנוע אותם בדרך כלשהי. המצלמות עשויות לאבחן רמאויות מינוריות, מקומיות, שקל לאתר בכל מקרה, אבל לא את זיופי הבחירות המתוחכמים והאפקטיביים באמת.

"השימוש במצלמות עלול לאיים על מצביעים לא משכילים באזורים כפריים; הם נוטים לראות במצלמות, אמצעי מעקב אחר ההצבעה שלהם, גם אם המצלמה לא מצלמת מה הצביעו".

מאז פרסום המחקר נעשה שימוש בנוהל השנוי במחלוקת גם במדינות נוספות ובמערכות בחירות נוספות. כך, בבחירות שהתנהלו בהודו השנה ובבחירות לממשלות המקומיות בהודו, הותקנו מצלמות בחדרי הקלפיות בחלק מהמדינות. התקנת המצלמות בהודו, שנעשתה ביוזמה ממשלתית, לוותה בוויכוח ציבורי עז. 

בהודו, כמו בכל המדינות שצוינו במחקר, הותקנו מצלמות רק בחדר הקלפי (voting station) ולא בתוך עמדת ההצבעה עצמה. לפי ההודעות של הממשלות ותגובותיהן למחקר ולכתבות ביקורתיות בתקשורת, מטרת הצבת המצלמות הייתה "הגדלת השקיפות והתקינות של הליך הביטחון ואת ביטחון המצביעים".

השימוש במצלמות בקלפיות אינו מקובל כלל בארה"ב ובמערב אירופה. בבולגריה, ששייכת לאיחוד האירופי, הייתה יוזמה ממשלתית בבחירות לנשיאות שהתקיימו ב-2016 להציב מצלמות בחדרי הקלפיות, אך לאחר סערה ציבורית הוחלט שלא להשתמש בהן. הידיעות על הכוונה להציב מצלמות בחדרי הקלפי ישראל עוררו השבוע עניין רב ותגובות ביקורתיות בתקשורת הבינלאומית.

עוד 346 מילים
סגירה