מחאה נגד נתניהו וטראמפ בלבנון, 2019 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
AP Photo/Bilal Hussein

לאן נעלמו המחוות האמריקאיות שסייעו לנתניהו בבחירות באפריל? ● אתמול חשף נתניהו אתר נוסף לפיתוח נשק גרעיני באיראן ● זה לא הפריע לטראמפ להכריז אחר כך שאין לו בעיה להיפגש עם נשיא איראן ● האם טראמפ ויתר על נתניהו? ● דן שפירו: "יש אפשרות למחווה דרמטית בשלב האחרון. אבל יש גם אפשרות שטראמפ לא רוצה להיות קשור למועמד שעלול לא להצליח" ● פרשנות

הפזמון החוזר בשיר הבחירות החדש של הליכוד משבח את הקשרים הקרובים של מנהיג המפלגה, בנימין נתניהו, עם נשיאי רוסיה וארצות הברית. "יאללה פוטין, יאללה טראמפ, בואו אלינו לירושלים", שר מאור אדרי, וממחיש את ההחלטה להציב את מעמדו המדיני של נתניהו במרכז הקמפיין הנוכחי של הליכוד.

במקביל, שלטי חוצות עצומים המראים את ראש הממשלה לוחץ יד לדונלד טראמפ הוצגו בתל אביב ובירושלים, ולחשבונות שלו ברשתות החברתית הועלו סרטונים המדגישים את ההערכה והחיבה של נשיא ארה"ב לראש ממשלת ישראל.

אבל טראמפ לא נענה לחיזורים – לא בציוצים, ובעיקר לא במחוות דיפלומטיות.

מה שקרה באפריל

במהלך השבועות שלפני הבחירות הקודמות לכנסת, באפריל, הבית הלבן ביצע מספר מהלכים שנראו בעיני רבים כמאמצים ברורים לסייע לנתניהו.

אבל במירוץ הנוכחי, הממשל האמריקאי לא ביצע צעדים שכאלו, מה שעשוי להצביע על סדקים משמעותיים ברומן האפלטוני של טראמפ ונתניהו.

בתחילת פברואר, למשל, נשיא ארצות הברית שיתף באינסטגרם את הפוסט של נתניהו המראה שלט חוצות המציג אותו עם ראש הממשלה הישראלי.

מאז הבחירות באפריל, לא נרשמה דממה מוחלטת מצד הבית הלבן. אך לקראת הבחירות הקרובות, טראמפ לא שיתף אף אחד מהפוסטים המשתפכים של נתניהו, ולא פעל באופן דרמטי לשיפור הסיכויים שלו

דובר שגרירות ארה"ב בירושלים אמר לנו בזמנו כי הממשל לא מקדם אף מועמד בבחירות בישראל, והסביר כי השיתוף של הפוסט באינסטגרם היה רק שיקוף של "מערכת היחסים החזקה" בין נתניהו לטראמפ ו"הכבוד ההדדי ביניהם".

מאז, לא נרשמה דממה מוחלטת. באפריל הנשיא בירך את נתניהו על הניצחון בבחירות (כפי שהיה נראה באותו זמן); ב-16 ביוני הוא הודה לנתניהו ולמדינת ישראל על "כבוד גדול" בעקבות חניכת עיר על שמו ברמת הגולן; וב-21 ביולי הוא בירך את נתניהו על שבירת שיא הכהונה המצטברת של דוד בן-גוריון.

אך לקראת הבחירות הקרובות, טראמפ לא שיתף אף אחד מהפוסטים המשתפכים של נתניהו, ולא פעל באופן דרמטי לשיפור הסיכויים שלו.

לפני הבחירות הקודמות, טראמפ ביצע מספר מחוות דיפלומטיות משמעותיות, אפילו היסטוריות, שכוונתן הייתה ככל הנראה לעזור לקמפיין של נתניהו:

  1. ב-21 במרס – שבועיים וחצי לפני הבחירות – מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו ביקר בכותל יחד עם ראש הממשלה. זו הייתה הפעם הראשונה שבה בכיר מוושינגטון ביקר באתר יהודי קדוש בליווי נציג ישראלי בכיר, במהלך שהיה יכול להיראות כהכרה מרומזת בריבונות הישראלית בעיר העתיקה.
  2. בהמשך אותו יום, טראמפ הציל פצצה גדולה אף יותר, כשהודיע על כוונתו להכיר בריבונות ישראל בגולן, ובכך הפך מדיניות של עשרות שנים בארה"ב.
  3. ארבעה ימים לאחר מכן – 15 יום לפני הבחירות בארצות הברית – טראמפ קיבל את נתניהו בבית הלבן, שם הוא חתם על הצהרה בה נכתב כי ארצות הברית "מכירה בכך שרמת הגולן היא חלק ממדינת ישראל".
  4. הממשל נתן עוד מתנה פוטנציאלית אחרונה לנתניהו ב-8 באפריל, מספר שעות לפני פתיחת הקלפיות בישראל, כאשר הנשיא הצהיר באופן רשמי על משמרות המהפכה של איראן בתור ארגון טרור.

האם זה משפיע על הישראלים?

בלתי אפשרי, כמובן, לקבוע האם פומפאו המתפלל בכותל, טראמפ המכיר בגולן, והכנסת איראן לרשימה השחורה של הטרוריסטים, אכן שינו את ההצבעה של אזרחי ישראל. אבל מעטים יכחישו כי התזמון של המהלכים האלו מורה על כך שהם כיוונו להגיד לבוחרים הישראלים כי המנהיג הנוכחי שלהם טוב למדינה שלו.

אך נכון לכתיבת המילים האלו, קצת יותר משבוע לפני הפתיחה המחודשת של הקלפיות, הממשל לא הודיע ולו על צעד פרו-ישראלי אחד באותו סדר גודל.

יש לומר, הבית הלבן ממשיך להיות פרו-ישראלי באופן ברור. הוא בהחלט לא עשה משהו שיפגע במועמדות של נתניהו. והוא עוד עשוי לבצע מחוות קיצוניות להגדלת הסיכויים שלו, כמו למשל לשחרר את המרגל לשעבר ג'ונתן פולארד, אשר מאוד רוצה להגיע לישראל, אך לא מקבל אישור לכך נכון לעכשיו.

אך עד כה, טראמפ לא עשה משהו יוצא מן הכלל לעזור לראש הממשלה הישראלי, והוא אף הפך את החיים שלו לקשים יותר.

ב-15 באוגוסט, לאחר שישראל הודיעה שהיא לא תגביל את כניסתן של שתי חברות קונגרס מוסלמיות – רשידה טאליב ואילהן עומאר – לישראל ולגדה המערבית, טראמפ צייץ כי הכנסתן למדינה "תראה על חולשה גדולה".

מתוך רצון שלא להכעיס את הנשיא, נתניהו הורה לשר הפנים אריה דרעי להודיע כי טאליב ועומאר אכן לא רצויות בישראל, מהלך שהוביל לביקורת רבה, לרבות מצד ארגונים יהודים-אמריקאים וחברי קונגרס פרו-ישראלים משתי המפלגות.

"במה שממש לא עזר לנתניהו, הנושא הזה יצר ורשם שראש הממשלה הפך את החלטתו תחת לחץ אמריקאי ופעל כמעריץ מתרפס של טראמפ. חמור מכך, כעת נתניהו מוצא את עצמו נטול טראמפ", כתב הדיפלומט האמריקאי לשעבר אהרון דיוויד מילר, בטור בו תהה אם "מערכת היחסים בין טראמפ לנתניהו התמוססה?"

האיום האיראני

מה שמדאיג יותר את ישראל, היא ההתקרבות המחודשת בין ארה"ב לאיראן. טראמפ אמר בשבוע שעבר כי פגישה עם נשיא הרפובליקה האסלמית, חסן רוחאני, היא "אפשרית". מאז, נציגי הממשל אמרו שוב ושוב כי הנשיא אכן נוטה להסכים לפגישה, אולי כבר החודש, בשולי עצרת האו"ם בניו יורק.

כשהרעיון של פסגה של ארצות הברית ואיראן עלה לראשונה, בחודש שעבר בצרפת, נתניהו העביר שעה שלמה, על פי הדיווחים, במאמצים "תזזיתיים" להשיג את טראמפ בטלפון. אך הנשיא לא היה זמין, במה שאולי הייתה הפעם הראשונה בה נתניהו ניסה אך לא הצליח לדבר עם חברו מהחדר הסגלגל.

כשהרעיון של פסגה עם איראן עלה, נתניהו העביר שעה שלמה במאמצים תזזיתיים להשיג את טראמפ בטלפון. אך הנשיא לא היה זמין, במה שאולי הייתה הפעם הראשונה בה נתניהו לא הצליח לדבר עם חברו מהחדר הסגלגל

בשבועות האחרונים, היו הרבה הערכות באשר למתנה גדולה לבחירות ברגע האחרון מצד הממשל האמריקאי, מה שעשוי להתממש בצורת ביקור נשיאותי או הסכם הגנה, או לפחות הודעה על התחלת שיחות באשר להסכם שכזה, או הצהרה נשיאותית אחרת בנוגע למחויבות ארה"ב לביטחון ישראל. אף אחת מההצהרות האלו לא פורסמה נכון לפרסום שורות אלה.

טראמפ עשוי, כמובן, לצייץ משהו שמיועד לעזור לנתניהו בימים הנותרים לפתיחת הקלפיות. אך העובדה כי הוא לא עשה זאת עד כה, לצד הפלירטוט עם איראן, והמענה האיטי לטלפונים של נתניהו, עשויים להצביע על כך שיש צרות בגן עדן.

דן שפירו, לשעבר שגריר ארצות הברית בישראל אשר נוטה לבקר את טראמפ, הציע הסבר אפשרי לתמיכה הקרירה-יותר-מפושרת של הבית הלבן בנתניהו.

לדבריו, "יש אפשרות שהם רק מחכים למחווה דרמטית בשלב האחרון. אבל יש גם אפשרות שטראמפ, שאוהב לשייך את עצמו למנצחים, מרגיש לא בטוח בנוגע לתוצאת הבחירות, ולא ירצה להיות קשור באופן הדוק למועמד שלא יצליח".

"אבל ויתרתי כבר מזמן על הניסיון להבין את המוח של טראמפ", הוא מוסיף.

עוד 952 מילים
סגירה