שקר המצלמות הוא דוגמא מובהקת לספין רב-תכליתי

נתניהו. "חשפנו אתרים נוספים לפיתוח נשק גרעיני באיראן"
צילום מסך מתוך סרטון של נתניהו

דרישת נתניהו לכאורה להרשות למפלגות לצלם בקלפיות בשבוע הבא היא דוגמא מושלמת לשיטת הספין שהוא העלה לדרגת אמנות. זה לא קשור באמת למצלמות.

רק כדי להבהיר את הדברים: לא טוב לשנות את כללי המשחק בימים שלפני הצבעה; לא טוב להטיל את מלאכת הצילום על מפלגות; לא טוב להפר את הפרטיות בקלפי; לא טוב להעניק יתרונות למפלגות גדולות כמו הליכוד; לא טוב לשדר שהמדינה לא יודעת לנהל בחירות; לא טוב להסית נגד מיעוטים.

עצם הרעיון שמטרתו של נתניהו היא "טוהר הבחירות" באמת יכול להיות משווק לפתאים מקצועיים בלבד. אפילו בעולם מושלם מבחינתו המטרה הייתה בעצם דיכוי ההצבעה הערבית. הדבר מזכיר את ניסיונות הרפובליקאים לדכא את הצבעת השחורים בשיטות שונות ובמבול של שקרים.

סביר להניח שנתניהו ידע שהמצלמות לא יאושרו ברגע האחרון לפני הבחירות, הליך שבבירור אינו תקין. ללא ספק יש לו מערך יעדים נבזי יותר, אשר בישראל המעוותת של תקופת שלטונו ייחשבו למתוחכמים.

ראשית כל יש לגרום למערכת לדחות את ההצעה.

כך הוא יוכל לטעון שה"דיפ סטייט" נגדו. יש לזה שימושיות כפולה. ראשית, זה יעורר את התומכים הנאמנים שאוהבים התקרבנות (כאילו שמפא"י מושכת בחוטים ומפריעה לפשיסטים תמימים להבחר) והתיישרות עם גל הפופוליזם העולמי (כי זה מזכיר את האדמו"ר טראמפ).

אם הוא לא ינצח בבחירות אך גם לא ממש יפסיד (תרחיש סביר במפה האלקטורלית המטורפת שלנו) זה יאפשר לו לבצע דה-לגיטימציה לבחירות תוך כדי שהוא מושך זמן בממשלת מעבר. המטרה תהיה שמישהו – פרץ, ליברמן או גנץ – יישבר בסופו של דבר, יקבל שראש ממשלה יכול להמשיך תוך כדי משפט, ויצטרף אליו.

אם הוא לא ינצח בבחירות אך גם לא ממש יפסיד (תרחיש סביר במפה האלקטורלית המטורפת שלנו), זה יאפשר לו לבצע דה-לגיטימציה לבחירות, תוך כדי שהוא מושך זמן בממשלת מעבר

שנית, תמיד שימושי להסית נגד הערבים.

כאמור, אף אחד לא באמת מאמין שמטרת נתניהו היא למנוע רמאות בקלפי. בעוד שאכן יש חשדות מסוימים, זה ממש לא מוגבל למגזר הערבי. מפורסמים לא פחות ואולי אף יותר הם החשדות לרמאות במגזר החרדי. זה במיוחד תקף לבחירות הישירות ב-1996 שהביאו לראשונה את ביבי לשלטון תוך אחוז "הצבעה" גבוה במיוחד של חרדים.

האם קיים אדם אחד ביקום שחושב שנתניהו חשש לטוהר הבחירות אז – או בכל תרחיש אחר שלא מפוקס ערבים? השבוע "התברר" לנתניהו לפתע כי בל"ד עברה את אחוז החסימה באפריל בגלל  זיופים; אין הוכחות ואם היו כאלה הליכוד לא היה מסתיר אותן עד שבוע לפני ההצבעה.

זה פשוט מקרה נוסף של הסתה נגד ערבים. כמו במטרה הראשונה, לדבר יש תועלת כפולה: הוא עושה נעים לבייס של הליכוד, והוא מדכא את הערבים, מה שעלול לגרום לחלקם לא להצביע.

(כמובן שזו תהיה טעות עצומה עבור הערבים – ממש לתגמל את מדכאם. אבל חלקם הוכיחו באפריל שהם מסוגלים לכך כאשר רבים נשארו בבית, ועזרו לנתניהו, כי כעסו עליו בגין חוק הלאום.)

מפורסמים לא פחות ואולי אף יותר הם החשדות לרמאות במגזר החרדי. זה במיוחד תקף לבחירות הישירות ב-1996 שהביאו לראשונה את ביבי לשלטון תוך אחוז "הצבעה" גבוה במיוחד של חרדים

המטרה השלישית היא לשלוט בשיח הציבורי על-ידי המצאת נרטיב חדש שכולם ידונו בו. כאן יש כבר מכפיל כח כי השיח הוא משחק סכום אפס וכך לא דנים במשהו אחר.

זה חישוב מעניין, מכיוון שנתניהו דווקא נתפש (לא לגמרי בצדק) כהצלחה כלכלית. הוא גם נתפש (קצת יותר בצדק) כהצלחה ביטחונית (בטווח הארוך, כמובן שמדיניותו המובילה למדינה דו-לאומית היא אסון ביטחוני, אבל את זה הרוב לא מבין); זה המצב, להערכתי, למרות המהומה בצפון ובדרום.

המסקנה היא שנתניהו רוצה בעיקר להסיט את הדיון מהשחיתות, כי הוא מאמין שהיא גורמת לו נזק. מחמם את הלב לחשוב שאולי זה נכון, ושלמספיק מצביעים אכפת.

המטרה הסובטילית ביותר היא להראות כמי ששולט בסדר היום. מטרה זו היא מרגשת ממש בתחכומה, כי היא עקיפה. המסר הסמוי הוא שנתניהו הוא סוג של קוסם שיכול לכייס אותך ומיד לאחר מכן תלווה לו כסף.

המטרה הסובטילית ביותר היא להראות כמי ששולט בסדר היום. מטרה זו מרגשת בתחכומה, כי היא עקיפה. המסר הסמוי הוא שנתניהו הוא סוג של קוסם שיכול לכייס אותך, ומיד לאחר מכן תלווה לו כסף

זו הסיבה שחסידים תמימים אומרים בתקשורת שאין לו תחליף – ולכן יש לתמוך בו. ביותר מתכנית רדיו אחת היום התפעלו המגישים עצמם מיכולתו של נתניהו לגרום להם לדבר על המצלמות, ואז דיברו על המצלמות. חילי טרופר המסכן שאל את עצמו (רטורית) אם הוא בכלל רוצה לשתף פעולה עם הספין ולדון במצלמות – ואז הוא דן במצלמות.

כמוני.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 668 מילים
סגירה