קשירת המקדש למלחמה - הפוכה מרוח התנ"ך, היהדות וחזון הנביאים

שלט על ביאת המשיח בצומת שילת (צילום: פנחס ענברי)
פנחס ענברי
שלט על ביאת המשיח בצומת שילת

לפני שנים רבות, כאשר הייתי כתב קול ישראל ביהודה ושומרון, וסיקרתי גם את מפעל ההתנחלויות שהיה עדיין בחיתוליו, הקשבתי לדיון ברדיו המתנחלים על הבעל שם טוב. אחד המתדיינים אמר כמה גדול היה הבעל שם טוב, שידע כי המשיח לא יבוא בימיו אלא בימינו.

לפני שנים, כשהייתי כתב קול ישראל ביו"ש וסיקרתי גם את מפעל ההתנחלויות בחיתוליו, הקשבתי לדיון ברדיו המתנחלים על הבעל שם טוב. מישהו ציין שם כמה גדול היה הבעש"ט, שידע כי המשיח לא יבוא בימיו אלא בימינו

מה שנשמע לי אז כאנקדוטה משעשעת מתברר והולך כדבר האמיתי המניע את הציונות הדתית: היא באמת חותרת להביא בפועל ממש את המשיח בימינו ולבנות את בית המקדש.

כאשר אני מדבר עם חובשי כיפות סרוגות על העניין הזה, ברור לי שהם לא מודעים לעניין. הם מתייחסים לכך כמונו, כהזיות לא רציניות, דברים שנאמרים לצורך האמירה בלבד. אבל אני מציע להתייחס לאמירות הללו ולאומריהן ברצינות מלאה – believe the unbelievable. זאת הסכנה האמיתית המרחפת מעל ראשה של מדינת ישראל. היא נלחשת בין רבנים ותלמידים נבחרים, בצלאל סמוטריץ' למשל, לכאורה.

מייד אחרי הבחירות הופיעו ביהודה ושומרון השלטים האלה המדברים על בית המקדש ומלכות בית דוד. אפשר לראות שהם מושקעים מאוד, כלומר: הרבה כסף עומד מאחוריהם.

ואם נוסיף לזה את הבאת הפרות האדומות, הכרוכה בלוגיסטיקה יקרה, יש לבדוק מי הטייקון, או האוליגרך, המממן את כל הפרוייקט הזה. פרוייקט שנועד לעורר את גוג ומגוג, שלב הכרחי של קץ הימים, בוא המשיח והקמת בית המקדש.

נשאלת  השאלה מדוע הם מדברים על דוד המלך, בעוד שאת המקדש בנה שלמה המלך? מדוע את שמו של שלמה הם משמיטים לגמרי?

התשובה נעוצה בכך שמערכת החינוך החרדית לא מלמדת תנ"ך בכלל, ומערכת החינוך הסרוגה מלמדת תנ"ך מתוך מסננת המעקרת את מסרי התנ"ך, ובעיקר את חזון הנביאים. זאת הסיבה שהם דאגו להוציא את חזון הנביאים ממגילת העצמאות בחוק הלאום שלהם.

מה שנשמע לי אז כאנקדוטה משעשעת מתברר והולך כדבר האמיתי שמניע את הציונות הדתית: היא באמת חותרת להביא בפועל ממש את המשיח בימינו ולבנות את בית המקדש

נתוודעתי לעניין זה כאשר ניגשתי לדוכן הנחת תפילין של חב"ד, לא כדי להניח תפילין אלא כדי להיכנס לשיחה עם הצדיקים. להפתעתי, כאשר דיברתי עמם על הנביאים הגדולים, ישעיהו וירמיהו, הם לא ידעו על מי אני מדבר.

לענייננו, דבר הנביאים בעניין המקדש הוא ברור וחד משמעי. אלו היו דברי נתן הנביא לדוד המלך:

"ויהי עלי דבר־ה' לאמר דם לרב שפכת ומלחמות גדלות עשית לא־תבנה בית לשמי כי דמים רבים שפכת ארצה לפני". (דברי הימים א, פרק כב, פסוק ח)

שלמה בנה את בית המקדש מכיוון שהיה מלך של שלום, שמו "שלמה" הוא שם של שלום, ובימיו נמנע שלמה מכל מלחמה. זה עומד בסתירה לתפיסה של נאמני המקדש למיניהם של קשירת המקדש דווקא למלחמה. למעשה, לאמא של כל המלחמות – לגוג ומגוג. תפיסה זו הפוכה מרוח תנ"ך, הפוכה מהיהדות והפוכה מחזון הנביאים.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 433 מילים ו-1 תגובות
סגירה