בנימין נתניהו וראובן ריבלין, מאי 2019 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
Noam Revkin Fenton/Flash90

פרשנות המתמטיקה של הספין

בליכוד טענו כי זיופים בבחירות הכניסו את רע"מ-בל"ד לכנסת והשאירו את הימין החדש בחוץ, ולכן יש לפקח מקרוב על המגזר הערבי (למרות שהמשטרה לא מצאה שם אי-סדרים) ● אבל מתמטיקאי הבית מסביר: אם אכן היו זיופים, והם היו מתגלים בזמן, "אחוז החסימה בפועל" היה יורד - ורע"ם-בלד הייתה נכנסת לכנסת אפילו יותר בקלות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, טען בימים האחרונים שיריביו מתנגדים להצבת מצלמות בקלפיות, משום שהם מנסים להוריד אותו מהשלטון בדרכי מרמה.

"רק מי שרוצה לגנוב את הבחירות יתנגד להצבת מצלמות", אמר נתניהו במסגרת הניסיונות הכושלים לקדם הצעת חוק שתאפשר שימוש במצלמות ביום הבחירות.

ואם הטענות של ראש הממשלה לא היו חמורות דיין, בליכוד טענו בפומבי כי רע"מ-בל"ד עברה את אחוז החסימה באפריל הודות להצבעות לא כשרות, וכי מקרה דומה יקרה אם לא תותר הכנסת מצלמות לתחנות ההצבעה.

"התברר כי אם הונאת הבחירות הייתה נמנעת, בל"ד לא היתה עוברת את אחוז החסימה, וגוש הימין תחת הנהגת נתניהו היה מקבל 61 מנדטים. זה היה מונע מישראל בחירות לא הכרחיות", כך נמסר מטעם הליכוד ("בחירות לא הכרחיות" אותן יזם נתניהו, לאחר שהיה חסר לו מנדט אחד ליצירת קואליציית ימין-חרדים).

נציגים אחרים מהליכוד טענו כי הונאת בחירות גם מנעה את הכניסה של מפלגת הימין החדש לכנסת, זאת לאחר שהיו חסרים לה 1,400 קולות כדי לעבור את אחוז החסימה, ובכך צמצמה את קואליציית הימין הפוטנציאלית ב-4 מנדטים.

על אף שטענות הליכוד לא בוססו ע"י עדויות (למעשה, חקירת משטרה העלתה חשד לזיופים מינימליים בלבד, שככל הנראה הועילו לליכוד או לש"ס), חישוב מתמטי יכול לקבוע את הסיכוי לכך שהונאת בחירות השפיעה על התוצאות.

מה אומרים המספרים

על פי דניאל סטרמן, שמנהל בלוג על מתמטיקת בחירות ב-Times of Israel, אתר האב באנגלית של זמן ישראל, אלפי הצבעות במרמה עבור רע"מ-בל"ד היו עשויות לשנות את המצב, אך רק בנסיבות ספציפיות ומאוד לא סבירות.

באשר למפלגת הימין החדש, היה צורך להוכיח קיום של אלפי קולות מזויפים כדי לקבוע את המספר המגלם את אחוז החסימה על רף חדש ונמוך מספיק, רף שהיה מאפשר לאיילת שקד ולנפתלי בנט לעבור אותו באפריל.

"אם היינו פועלים במכוון להוציא את רע"מ-בל"ד מהכנסת, חשיפת הונאת הבחירות הייתה מיטיבה עם חד"ש-תע"ל. אחרת, היינו רק מפחיתים את אחוז החסימה אפילו יותר ומקשים יותר על הוצאתה של רע"מ-בל"ד"

"רשימת רע"מ-בל"ד רשמה 3,615 קולות מעל לאחוז החסימה באפריל. עם זאת, גם ביטול של מספר כזה של קולות לא כשרים, לא היה מספיק כדי לפסול את רע"ם-בל"ד, כי אחוז החסימה מבוסס על אחוז הקולות הכשרים. בפסילת הקולות, היינו מפחיתים גם את גובה אחוז החסימה בפועל", אומר סטרמן.

"למעשה, היה צריך לזהות 3,737 קולות לא כשרים עבור רע"מ-בל"ד כדי להביא אותם אל מתחת ל-3.25%", ממשיך סטרמן, ומוסיף כי "בכל תרחיש אחר, היינו רק מפחיתים את אחוז החסימה יותר ומקשים יותר על הוצאתה של רע"מ-בל"ד".

אך על פי נתונים של יותר מ-100 קלפיות בהן נמצאו נתוני הצבעה חריגים ביחס לנתונים בעמדות הסמוכות, הקלפיות בערים ערביות היוו פחות משליש מהקולות הפסולים, אשר כללו נתונים חריגים בהתנחלויות החרדיות מודיעין עילית ובית"ר עילית, כמו גם בערים כמו פתח תקווה, עפולה, נתניה וראש העין.

המספר הכולל של הקולות הפסולים הנדרשים כדי לדחוף את רע"מ-בל"ד אל מתחת לאחוז החסימה היה לפיכך צפוי לעלות.

אף על פי כן, אם רע"מ-בל"ד הייתה נשארת מחוץ לכנסת, ארבעת המנדטים שלה היו עוברים למרצ (מנדט אחד), כחול לבן (מנדט אחד), והליכוד (שני מנדטים), "מה שככל הנראה היה נותן לנתניהו את הקואליציה שלו", אומר סטרמן.

על פי החישובים של סטרמן, עם זאת, "זה לא נכון שהדבר היה מכניס את הימין החדש לכנסת, כפי שנטען. היינו צריכים לחשוף מספר מגוחך של 44,717 הצבעות לא כשרות כדי להפחית את הסף מספיק בשביל להגיע לכך".

מדוע? משום "שאחוז החסימה הוא 3.25% ממספר הקולות הכשרים, ולכן הוא יורד בקצב של 3.25% בלבד. מה שאומר שאם מפחיתים את הקולות הכשרים ב-10,000, אתה מפחית את הסף ב-325 קולות בלבד. כלומר, צריך הרבה מאמצים כדי להזיז את הסף בכמות מספיקה".

מבחינה אריתמטית, הפרשנים אמרו כי ההאשמות הלא מבוססות של נתניהו היו חלק מקמפייני הגוואעלד הידועים שלו לקראת הבחירות, בהם ניסה להפחיד את הבוחרים כדי לגרום להצביע, עם תרחישי יום הדין. אז אפילו כשהמתמטיקה לא תומכת בטענה, הפוליטיקה בהחלט עשויה לעשות זאת.

עוד 582 מילים
סגירה