איילת שקד: מנהיגה זמנית

חשיפה ראשונה של תקנון "הימין החדש" מגלה את האמת שמאחורי יחסי הציבור: נפתלי בנט הוא יו"ר המפלגה היחיד, המחזיק בכל הסמכויות, בעוד שקד ושאר החברים הם "בעלי דעה מייעצת" ● נחישותו של בנט להתפצל מרשימת "ימינה" אחרי הבחירות, תקלע את שקד לתסבוכת שכל המעורבים מנסים להדחיק

נפתלי בנט ואיילת שקד במסיבת העיתונאים של הימין החדש בה הכריזו כי שקד תעמוד בראש המפלגה. 21 ביולי 2019 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
נפתלי בנט ואיילת שקד במסיבת העיתונאים של הימין החדש בה הכריזו כי שקד תעמוד בראש המפלגה. 21 ביולי 2019

חשיפת זמן ישראל: נפתלי בנט – ולא איילת שקד – הוא יושב הראש של מפלגת "הימין החדש", ואם יישם את תוכניתו להתפצל מרשימת "ימינה" אחרי הבחירות, שקד תמצא את עצמה ללא סיעה לעמוד בראשה.

במפלגת "הימין החדש" מסרבים למסור פרטים על מצבה המשפטי הרשמי. ניסיון לקבל את תקנון המפלגה, ולברר האם רק בנט מוגדר ברשם המפלגות כיו"ר המפלגה או גם שקד, נענה ב"אין תגובה". הסיבה לעמימות: הרצון לשמור על מעמדה של שקד כמובילת רשימת "ימינה", ולדחות את הדיון בעתידה הפוליטי המעורפל לאחרי הבחירות.

במסיבת העיתונאים שקיימו בשבוע שעבר שקד ובנט עם פורשי מפלגת "זהות" – גלעד אלפר, ליבי מולד ורפאל מינס – שאל העיתונאי יואב קרקובסקי מ"כאן 11", האם משמעות החיבור עם אנשי המפלגה הליברלית המתפרקת היא ש"הימין החדש" תתפצל בוודאות משותפותיה ב"ימינה". שקד התחמקה מהשאלה בתואנה שהיא ממהרת לחוג בית. בנט, בניגוד לה, ענה בחדות.

רפי פרץ ונפתלי בנט, בטקס חילופי שר במשרד החינוך, ב-26 ביוני 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
רפי פרץ ונפתלי בנט, בטקס חילופי שר במשרד החינוך, ב-26 ביוני 2019 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

"אני, כיו"ר 'הימין החדש', אומר שאנחנו מציעים דרך עצמאית. ראית גיוון פה בעמדות (בין בנט לשקד, נ"י). אני עומד על זה שאנחנו ננהל ביחד מו"מ קואליציוני, אבל בתחומים מסוימים הדעות מאוד חלוקות.

"במדיני אנחנו מסכימים למעשה על הכל. בדת ומדינה אנחנו חלוקים. בנושא הכלכלי חלק חלוקים וחלק מסכימים. לכן בהחלט אני רואה את 'הימין החדש' כתנועה ארוכת טווח…. 'הימין החדש' תפעל כסיעה עצמאית בכנסת הבאה".

תקנון מפלגת צלש (הימין החדש)
תקנון מפלגת צלש (הימין החדש) – לחצו להגדלה

בירור ברשם המפלגות במשרד המשפטים, מלמד כי בנט הוא יו"ר המפלגה היחיד ב"ימין החדש", שעדיין נושאת את השם "צל"ש – ציונות, ליברליות ושוויון".

בנט רכש לפני כשנה את המפלגה מהשר לשעבר יוסף פריצקי, שהקים אותה ב-2005, לאחר שהורחק ממפלגת "שינוי" בעקבות דברים קשים שאמר על עמיתו אברהם פורז.

תקנון צל"ש לא עודכן מאז דצמבר האחרון, אז נחתם בנוכחות בנט, שקד וחברת הכנסת לשעבר שולי מועלם, והוא נפרש על פחות מעמוד. התקנון קובע כי בנט הוא יו"ר המפלגה ובעל כל הסמכויות בה: מינוי מנכ"ל ומבקר, גיבוש רשימת המועמדים לכנסת, שינוי התקנון, קבלת חברים חדשים, ו"כל החלטה אחרת שלא נקבע לה מוסד אחר בתקנון זה".

התקנון קובע כי בנט הוא יו"ר המפלגה ובעל כל הסמכויות בה: מינוי מנכ"ל ומבקר, גיבוש רשימת המועמדים לכנסת, שינוי התקנון, קבלת חברים חדשים, ו"כל החלטה אחרת שלא נקבע לה מוסד אחר בתקנון זה"

ומה על זכויות חברי המפלגה? התקנון קובע כי הם "ישמשו כבעלי דעה מייעצת בכל הקשור לענייניה של המפלגה". וזהו. מעמדה הרשמי של שקד ב"ימין החדש", אם כן, מזכיר את תלונתו של הנשיא הראשון חיים ויצמן על מיעוט סמכויותיו, כשאמר בסרקזם שהמקום היחיד שאליו הוא מורשה לתחוב את אפו הוא המטפחת שלו.

מאז הושק קמפיין הבחירות, שקד עובדת קשה כאילו חייה תלויים בהצלחת "ימינה". היא חורשת את הארץ מצפון לדרום, חוג בית רודף אירוע, והאינטנסיביות הזאת זולגת גם לרשתות החברתיות. להוציא בנימין נתניהו, היא כנראה הפוליטיקאית שמקיימת בשבועיים האחרונים הכי הרבה שידורים חיים בפייסבוק, בקצב של פעם ביומיים. בשידורים היא מסבירה שוב ושוב כי רק "ימינה" תוודא שנתניהו לא יפזול שמאלה.

סקרי הבחירות לא מאירים פנים לשקד. מממוצע של 11.5 מנדטים בסקרי החצי הראשון של אוגוסט, ירדה "ימינה" רק במעט, לממוצע של 11 מנדטים, בחצי השני של החודש. בשבוע האחרון מסתמנת כבר נפילה של ממש, כשהסקרים מנבאים למפלגה שמונה או תשעה מנדטים בלבד. כלפי חוץ, שקד משתדלת לשמור על תדמית נסיכת הקרח, אבל עיתונאים ופעילים שראו אותה בשבועות האחרונים מספרים על פיוז קצר מהרגיל ועצבנות ניכרת לעין.

כלפי חוץ, שקד משתדלת לשמור על תדמית נסיכת הקרח, אבל עיתונאים ופעילים שראו אותה בשבועות האחרונים מספרים על פיוז קצר מהרגיל ועצבנות ניכרת לעין

מה שבאמת מלחיץ את שקד הוא גורלה לאחר הבחירות, מכיוון שהיא יודעת שבנט לא זקוק לאישורה כדי לפרוש עם "הימין החדש". הוויתור שלו על ההובלה, מתברר, הוא זמני בלבד ובעירבון מוגבל. ההתלבטויות הארוכות שליוו את שקד בחודשים שקדמו לבחירות לא הסתיימו, והיא עדיין לא החליטה אם לפרוש עם בנט, להישאר ב"ימינה", או לנסות לתפקד כסיעת יחיד. באופן טבעי, גם ב"ימינה" אין לאיש מושג על תוכניותיה.

על פי הערכה אחת, שקד תחזור ל"בית היהודי" כדי להישאר ב"ימינה", ותתמודד על הנהגת המפלגה שנטשה בשנה שעברה מול רפי פרץ. זהו תרחיש לא סביר, משום שהזיגזוג בין המפלגות יפגע בה פוליטית, ויסכל את כוונתה להתמודד כבר בפריימריז הבאים בליכוד. לפי הערכה אחרת שקד תפרוש יחד עם בנט ותישאר ב"ימין החדש", אך גם תרחיש זה לא יאפשר לה לצבור את שלוש שנות החברות בליכוד, הנדרשות להתמודדות בפריימריז.

איילת שקד (צילום: פלאש90)
איילת שקד. "מנהיגה פנומנלית" אבל לא יושבת הראש (צילום: פלאש90)

בפני שקד עומדת אפשרות לפרוש לסיעת יחיד ולהתפקד לליכוד, אך חוק יסוד: הכנסת קובע כי במקרה כזה לא תוכל להתמודד ברשימה שיוצגה בכנסת הקודמת. זהו מקרה אורלי-לוי אבקסיס. חוק הכנסת (הנפרד מחוק יסוד: הכנסת) עושה הבחנה בין התפלגות מסיעה לבין פרישה. התפלגות אינה מונעת התמודדות במפלגה קיימת, אך גם האפיק הזה סגור בפני שקד, משום שהיא דורשת לפחות שני מתפלגים, המהווים לפחות שליש סיעה.

לדברי משפטנים המתמחים בדיני מפלגות ששוחחו עם זמן ישראל, התרחיש הפשוט ביותר שיאפשר לשקד להתפקד לליכוד ולהתמודד בפריימריז במפלגה לאחר שלוש שנות הוותק, הוא פרישה מהכנסת. שקד לא צפויה לפרוש אם לא תהיה חברת ממשלה, משום שזאת תהיה הודאה בטעות שבעצם החזרה המהירה לחיים הפוליטיים, אך אם תכהן כשרה בממשלה הבאה תוכל להתפטר מהכנסת ולקדם את תוכניתה. הצלחת נתניהו היא הצלחתה.

שקד לא צפויה לפרוש אם לא תהיה חברת ממשלה, אך אם תכהן כשרה בממשלה הבאה תוכל להתפטר מהכנסת ולקדם את תוכניתה. הצלחת נתניהו היא הצלחתה

שקד, שאינה חושפת את קלפיה גם בפני הקרובים לה ביותר, אולי מצטערת בימים אלה על הסירוב להישמע לבנט ולרוץ במשותף עם מפלגת "זהות". במקרה כזה היה מתחיל האיחוד עם כשבעה מנדטים, אך הוא היה נושא בחובו מסר ברור וייחודי של ליברליזם, הקורץ לקולות חדשים, חילוניים ודתיים. הבחירה לרוץ עם רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ' צמצמה את האלקטורט לדתיים הלאומיים, והפכה את קמפיין "ימינה" לאנמי וחסר בשורה.

בנט ודאי מצטער עדיין על הבחירה לרוץ עם החרדים הלאומיים, אך מחויב להמשיך לתת לשקד גיבוי עד ליום הבחירות, במטרה למקסם את הישגה של הרשימה. לכן, הוא דואג בכל ההופעות שלו בימים האחרונים להדגיש שאין לו בכלל אמירה ב"ימינה" ושהוא מתפקד שם על תקן "פועל", כדבריו.

אתמול, בהופעה בירושלים, הפליג בשבחיה של שקד ואמר לקהל: "לאיילת יש מנהיגות פנומנלית. עצומה. היא יודעת לאחד, היא יודעת לפשר, היא יודעת לדבר אל כל האנשים. נתניהו צריך אישה חזקה לידו, כמו איילת שקד". וכשנשאל האם, למעשה, לא חזר לבית היהודי – ממנו פרש לפני פחות משנה – ומה ההבדל אם כך, השיב: "אל"ף, נכשלנו, אין מה לעשות. בי"ת, מדובר בבלוק טכני. ולבסוף – הפעם אני לא מנהיג אלא רק מספר ארבע".

בנט: "לאיילת יש מנהיגות פנומנלית. עצומה. היא יודעת לאחד, היא יודעת לפשר, היא יודעת לדבר אל כל האנשים. נתניהו צריך אישה חזקה לידו, כמו איילת שקד"

הדברים האלה הם מסך עשן. בנט חושב כמספר אחד של "הימין החדש" ורתום להשיג כמה שיותר מנדטים ל"ימינה". פחות מתשעה מנדטים עלולים להשאיר אותו כיו"ר סיעה מצומקת של שני חברי כנסת, לצד מתן כהנא (מקום שביעי ב"ימינה"), בעוד שהמנדט התשיעי יכניס לכנסת – ולסיעתו של בנט – גם את רוני ססובר.

משם, כפי שאמר לאחרונה, יצטרך לאמץ לעצמו סבלנות של מי שמוכן לדרך ארוכה, גם ללא 'האישה החזקה' לצדו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כמו שכבר הרבה זמן יש ליחשושים שברית האחים חוזרת עכשיו ברור יותר גם איך זה יקרה בנט ילך עם לפיד ושקד תנסה להיכנס לליכוד וסמוטריץ' ישאר שוב עם שוקת שבורה ויבין שבנט עוד פעם עשה עליו סיבו... המשך קריאה

כמו שכבר הרבה זמן יש ליחשושים שברית האחים חוזרת עכשיו ברור יותר גם איך זה יקרה
בנט ילך עם לפיד ושקד תנסה להיכנס לליכוד
וסמוטריץ' ישאר שוב עם שוקת שבורה ויבין שבנט עוד פעם עשה עליו סיבוב
לכן מי שחשוב לו שהקול שלו ישא פרי שיצביע עוצמה יהודית ימין ביטחוני חברתי

עוד 1,074 מילים ו-1 תגובות
סגירה