"משרד הביטחון מאפשר לחברות ישראליות למכור נשק ל'מדינות פושעות'"

בין החברות שנכללות בדוח אמנסטי נמצאת אלביט הישראלית, שסירבה להשיב לשאלות החוקרים ● אמנסטי: "במשרד הביטחון מאפשרים לחברות נשק וסייבר ישראליות למכור נשק למשטרים ולמליציות שמבצעים פשעי מלחמה חמורים"

מלחמת האזרחים בתימן (צילום: AP Photo Hani Mohammed)
AP Photo Hani Mohammed
מלחמת האזרחים בתימן

חברות הנשק אינן פועלות כנדרש בחוק הבינלאומי, כדי למנוע פשעי מלחמה והפרות זכויות אדם באמצעות הנשק שהן מייצרות. כך קובע דוח נרחב וחמור של אמנסטי אינטרנשיונל, המתפרסם לרגל יריד הנשק העולמי הנפתח היום בלונדון.

לצורך הכנת הדוח פנתה אמנסטי ל-22 חברות נשק וסייבר גדולות מרחבי העולם, בהן אלביט מערכות הישראלית. אמנסטי שאלה את החברות כיצד הן עומדות באחריותן למנוע פגיעה בזכויות האדם, כאשר הן מספקות נשק למדינות המואשמות בביצוע פשעי מלחמה ובהפרות חמורות של זכויות אדם.

14 מהחברות שאמנסטי פנתה אליהן, בהן אלביט, לא הגיבו כלל לפנייה. באמנסטי טוענים כי גם 8 החברות האחרות, שענו לפנייה, "לא הצליחו לספק הסברים מספקים לאופן שבו הן עומדות באחריותן לזכויות האדם ומפגינות שיקול דעת".

באמנסטי מזהירים את חברות הנשק ומציינים כי "הדוח מהווה תשתית חוקית ותאורטית להטלת האחריות המשפטית לפשעי מלחמה על חברות ביטחוניות פרטיות, שעד כה התחבאו מאחורי האישורים שנתנו להן ממשלות".

עוד מצוין בדוח, כי "אם אותן חברות לא יבצעו בדיקה מספקת ויפעילו שיקול דעת מתאים, הן עשויות להיות חשופות לתביעות משפטיות על סיוע לפשעים, מכיוון שאמנות החוק הבינלאומי מטילות אחריות על תאגידים שמייצרים נשק לדאוג שלא יגיע לידיים שמבצעות פשעים אם המדינה כושלת בכך".

הדוח מצביע על מקרים שבהם חברות סיפקו נשק להרג של אזרחים לא מעורבים, שהיווה, לכאורה, פשע מלחמה. מרבית המקרים שמוזכרים בדוח התרחשו בתימן.

הדוח מאשים, למשל, את איירבוס, רולס-רויס, לוקהיד מרטין, סאאב, רייתאון, תאלס, לאונדרדו ו-BAE Systems במכירת נשק לערב הסעודית ואיחוד האמירויות, ששימש לתקיפות נגד המיליציות השיעיות והאוכלוסייה החותית בתימן, שבהם נהרגו ונפצעו בשנים האחרונות 10,471 אזרחים.

הצבא הורס בתים בעת מהומות במיאנמר (צילום: AP Photo Khin Maung Win)
הצבא הורס בתים בעת מהומות במיאנמר (צילום: AP Photo Khin Maung Win)

בדוח מוזכרים אירועים ספציפיים, שבהם נמצאה אחריות של ספקית נשק לרצח, ומפרט את כל המסלול שעבר הנשק מהמפעל ועד למותם של האזרחים.

בין השאר מפורט מקרה של הפצצה על החותים בצנעה, באוגוסט 2017, שבה נהרגו שישה ילדים בגילאי שנתיים עד עשר והוריהם, באמצעות נשק שיוצר בידי חברת רייתון במפעלה באריזונה. במקרה אחר שמתואר בדוח מיליציות בקמרון רצחו אזרחים בכפרים באמצעות נשק שיוצר על ידי חברת זסטבה הסרבית.

אלביט על הכוונת

ישראל היא ספקית הנשק הרביעית בגודלה בעולם. התעשייה הביטחונית בישראל היא אחד הענפים המרכזיים במשק הישראלי, ומספקת את התשתית לעליונותו הטכנולוגית של צה"ל. האפשרות שחברות אזרחיות יישאו באחריות משפטית לפשעי מלחמה עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת על ישראל.

עם זאת, החברה הישראלית היחידה המוזכרת בדוח היא אלביט, והדוח אינו דן במכירות ספציפיות שלה. אלביט מוזכרת כספקית נשק בדוחות קודמים של אמנסטי, כולל בדוח שפורסם במאי השנה, ושבו צוין כי תותחים ומל"טים של אלביט נמכרו למשטרים במיאנמר ובאזרבייג'ן, מבצעים פשעי מלחמה רבים.

חן בריל אגרי, קמפיינרית בנושא הסחר בנשק באמנסטי ישראל, אמרה לזמן ישראל: "הבעיה בישראל חמורה יותר מאשר במדינות מערביות שמייצרות נשק, כי בישראל אין פיקוח ממשלתי מספק. החוק והרגולציה במשרד הביטחון מאפשרים לחברות נשק וסייבר ישראליות פרטיות לייצא נשק כמעט לכל מדינה בעולם, בלי להתחשב במצב זכויות האדם בה, כולל למשטרים פושעים במיאנמר, דרום סודן, הפיליפינים, סרי לנקה, קמרון ואיחוד האמירויות המבצעים פשעי מלחמה חמורים, וכן לארגונים ומיליציות שמבצעים פשעים נגד האנושות".

לדבריה, חברות פרטיות נוטות להתחבא מאחורי האישורים שממשלות מעניקות להן בכל מקום, וזאת "גם במדינות מערביות שנוטות למלא את התחייבויותיהן לחוק הבינלאומי יותר מאשר ישראל. החברות 'מקטינות ראש' ואומרות 'אם הממשלה אישרה, אז למה לקיים בדיקה עצמאית נוספת?', למרות שמדינות, גם במערב, כושלות בבדיקה של העסקות שהן מאשרות".

רחוב הרוס ברצועת עזה אחרי מבצע צוק איתן (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
רחוב הרוס ברצועת עזה אחרי מבצע צוק איתן (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)

צה"ל הפציץ בית בעזה, המשפחה תבעה חברה צרפתית

אמנסטי האשימה בעבר את גם ישראל וגם את חמאס בביצוע "פשעי מלחמה" במסגרת הסכסוך בגבול הרצועה ומבצעי "עופרת יצוקה" ו"צוק איתן".

בין הדוגמאות הרבות מרחבי תבל שאמנסטי מגדיר בדוח כפשעי מלחמה, מוזכרת גם פעולה אחת של צה"ל – הפצצת בית ברצועה ב"צוק איתן", שבה נהרגו שלושה ילדים בני פחות מעשר. הדוח מציין כי "בהריסות הבית נמצא רכיב שייצרה חברת אקסליה הצרפתית". הדוח מציין כי בני המשפחה תבעו את החברה בצרפת.

עד כה לא התקבלה תגובת אלביט מערכות לידיעה.

עוד 582 מילים
סגירה