בנימין נתניהו (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
Tomer Neuberg/Flash90

מעקב "זמן ישראל" הביבי-בוט חזר, והוא מתוחכם מתמיד

מעקב אחר מערכת הצ'ט-בוט שפועלת תחת שמו ותמונתו של ראש הממשלה, מגלה מה מעסיק את אנשי קמפיין הליכוד בכל רגע נתון ואת מי הם רוצים לתקוף ● על הדרך גם נאסף מידע רב על העדפות הגולשים, כולל פנייה למי שמעוניינים לסייע לקמפיין להתקשר למספרי טלפון שהליכוד יספק להם, כדי לשכנע את המתנדנדים להצביע מחל

מי שעוקב אחרי פעילות הביבי-בוט, תוכנת הצ'ט במסנג'ר של פייסבוק, שפועלת תחת שמו ותמונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יכול ללמוד ממנה לא מעט על הלכי הרוח מאחורי הקלעים של קמפיין הליכוד. הצ'ט-בוט, מערכת שמגיבה בצורה אוטומטית על אינטרקציות, לפי תסריטי שיחה מתוכננים מראש, מגלה בעצם מה מעסיק את אנשי קמפיין הליכוד בכל רגע נתון. את מי הם רוצים לתקוף, על מי הם מנסים לאסוף מידע.

בשבועות הראשונים לאחר הכרזת הבחירות עסק הצ'ט-בוט בהשחרת שמו של אהוד ברק ("אהוד ברק משאיר אחריו הרס וחורבן בכל מקום בו הוא נמצא. רוצה דוגמא?", שאל הבוט את עוקביו ב-15 ביולי והמשיך לספר להם על "מסלול ההרס" של ברק).

ביבי בוט (צילום: תצלום מסך)
ביבי בוט (צילום: תצלום מסך)

כשהתברר שברק לא עומד לסכן הפעם את מעמדו של נתניהו, עזב אותו הבוט וחזר לעסוק באיום האיראני וביאיר לפיד ("איראן דוהרת לקראת נשק גרעיני, מה ראש הממשלה לפיד עושה? והתשובות – א. מברך את העם האיראני על ההישג הטכנולוגי המרשים. ב' – נוסע לטוקיו. ג' – עושה רוטציה עם גנץ על המקלט האטומי").

אחר כך עבר הבוט להתמקד בעיקר בגולשים צעירים ולהפחיד אותם מפני רוטציה באמצעים שמוכרים להם. "לרדת על מגש פיצה ביחד או לבד?" הוא שאל (עם אימוג'י של פיצה, כמובן) מה שהוביל למסקנה הבוגרת "פיצה אפשר לחלוק, ראשות ממשלה אי אפשר לחלוק".

הדיון הפוליטי המשיך עם "סשן טאקי סוער, רק ביחד או ברור שלבד?" ו"בינג' בנטפליקס, ביחד או לבד?". כל הדיון המרתק, שקושט במבחר אימוג'ים, הוביל למסקנה ש"לקלפי הולכים ביחד וכמובן מדרבנים גם את החבר'ה להצביע נכון".

ביבי בוט (צילום: תצלום מסך)
ביבי בוט (צילום: תצלום מסך)

על הדרך נאסף מידע רב על העדפות הגולשים, כולל פנייה למי שמעוניינים לסייע לקמפיין, להתקשר למספרי טלפון שהליכוד יספק להם, כדי לשכנע את המתנדנדים להצביע מחל. במערכת הפוליטית ובקרב גורמי המקצוע שעוקבים אחר פעילות האינטרנט של הליכוד, אין ספק כי נתניהו ואנשיו פתחו בשנים האחרונות פער ניכר מכל מתחריהם בשימוש בטכנולוגיה חדשה ככלי משמעותי בקמפיין הבחירות.

"דה מארקר" גילה ביום ראשון שבליכוד אספו בחודשים האחרונים מידע אישי ורגיש על אזרחי ישראל ושמרו אותו במאגר לא מאובטח ופרוץ לכל. האתר, שבו היה ניתן לצפות בנתונים שנאספו על ידי הליכוד כבר הוסר מהרשת. מי שהספיק להציץ בו התרשם, כי היקפו ועומק המידע שבו התבססו על עבודה מורכבת ועל הצלבת פריטי מידע רבים ממקורות שונים.

טופז לוק, מנהל קמפיין הדיגטל של הליכוד, אמר לזמן ישראל אחרי הבחירות הקודמות: "הצ'ט-בוט היה כלי שהשקענו בו ונתנו לו ביטוי לא רע בכלל. כלים כאלה, שהם 'משלימי שירות', הם כלים ש'נותנים יחס אישי'. הקהל שמקדיש את הזמן וכותב לך, זה בדרך כלל הקהל שהכי תומך בך, הקהל שאתה הכי רוצה לתת לו תשומת לב. אבל אתה לא יכול לענות לאלפי הודעות ביום. אין לך את כוח האדם לעשות את זה. עוד לפני שאתה מתחיל להעביר מסרים, אתה קודם כל רוצה לתת לקהל הזה איזשהו מענה. להראות שיש פה עמוד שהוא פעיל, שהוא רציני, שנותן יחס.

"מעבר לזה – השימוש הייחודי בכל הזה, זה שיכולנו לקחת את כל המסרים של הקמפיין ולארוז אותם בגוף ראשון, כלומר זה שראש הממשלה עצמו בעצם מתכתב איתך, ולתקשר עם האנשים, בהודעה אישית, אינטימית. וזה עוזר לנו למפות את האנשים שאנחנו מתכתבים איתם. אפשרויות המיפוי מעולות. אתה הופך את הפרימיטיביות של הודעות סמס שכולם משתמשים בהן, לכלי שהוא הרבה יותר חכם. מטורגט. התוצאות שהוא הביא היו מדהימות. הוא איפשר לנו לבנות מיפוי: אתה יכול לדעת בעזרת השאלות שאתה שואל מי בוודאות הולך להצביע לך, מי נמצא מימינך ולא בטוח שיצביע לך, מי אין סיכוי שיצביע לך. זה כמו מערכת סקרים, רק יותר מתוחכמת".

כל המידע שאספתם נשמר, ואפשר יהיה להשתמש בו בעת הצורך.
"כן. שמע, הכל לפי החוקים של פייסבוק, כמובן".

עד כמה נתניהו היה מעורב בעצמו בהפעלה של הצ'ט-בוט?
"הוא הכיר את הכלי, הכיר בחשיבות שלו, אני עדכנתי אותו על כל הכלים השונים שאנחנו משתמשים בהם, בכל פלטפורמה. בוא נגיד שהוא לא אישר בעצמו כל הודעה שיצאה מהמערכת הזו".

עד כמה הצ'ט-בוט הוא כלי חשוב בקמפיין שלכם?
"חשיבות אדירה. בקמפיינים דינמיים של היום, כשאתה צריך לקבל כל הזמן החלטות תוך כדי תנועה, זה כלי שעוזר לך לפעול במהירות ובצורה מאוד יעילה. כמו שהחלטנו לקראת סוף הקמפיין (הקודם) שאנחנו רוצים שתומכי הליכוד יתקשרו לחברים ולמשפחה ויגידו להם למה חשוב שייצאו להצביע. זה דבר שאם אתה רוצה לעשות בקמפיין, אתה צריך להתחיל תקופה מאוד ארוכה לפני, לאגור מספרי טלפונים, להושיב צבא של טלפנים וטלפניות ומתנדבים, לעשות רשימות אקסל. הצ'ט-בוט חסך לנו את כל הדבר הזה – הוא פנה ישירות לאנשים ואמר להם 'אתם רוצים להתנדב? בבקשה – זה מה שאנחנו רוצים שתעשו'. הכלי הזה נתן לנו חופש פעולה שאתה חייב בקמפיינים הדיגיטליים של היום".

עוד 701 מילים
סגירה