קק"ל שוב מנסה לפטר את העובדים הפלסטינים

מעקב זמן ישראל חצי שנה אחרי הפרסום שגרם להקפאת פיטורי העובדים הפלסטינים הוותיקים, קק"ל שיגרה אליהם מכתבי פיטורים ● מקורב להנהלה: "מדובר בעובדים מעולים ומסורים, חלקם איתנו 30 שנה. זה נראה מאד לא טוב כשמתמקדים דווקא במגזר הערבי כל פעם מחדש"

קרן קיימת לישראל (צילום: Anat Hermony/Flash90)
Anat Hermony/Flash90

קרן קיימת לישראל ממשיכה בהליך הפיטורים של עובדים פלסטינים שמועסקים שם ללא זכויות סוציאליות כעובדי שדה, חלקם במשך עשרות שנים.

ניסיון הפיטורים החל בקק"ל החל בחודש מרץ השנה, אז חשפנו את כוונת הארגון לפטר עשרות עובדים ארעיים – רובם המכריע בני מיעוטים המתגוררים בשטחים.

בכירים בקק"ל טענו אז כי מדובר באפליה של העובדים החלשים ביותר בשרשרת, והיו גם טענות לגזענות. בעקבות החשיפה והביקורת על ההתמקדות במגזר הערבי בלבד, הוקפאו אז הפיטורים והעובדים המשיכו להיות מועסקים בארגון.

אבל ממכתב שהגיע לידי "זמן ישראל" עולה שהמחלקה המשפטית בקק"ל הנחתה השבוע את מרחבי דרום ומרכז בארגון, במסגרתם מועסקים העובדים הללו, לשלוח ל-13 מהם אלה מכתבי פיטורים לאלתר.

לעובדים תינתן שהות של 3 ימים בין ההודעה לבין שימוע בכדי "לארגן ייצוג".

"קק"ל פגעה לנו בלב. מי יעסיק אותנו במקום אחר בגילנו? שתלתי מיליוני עצים בחבל יתיר עבור קק"ל. לאורך השנים סיפרו לנו שקק"ל זה משפחה. אבל למשפחה הזאת לא אכפת יותר"

ל"זמן ישראל" נודע כי לפחות חלק ממנהלי העובדים מתנגדים בתוקף לפיטורים, וכי הם הודיעו לצמרת הארגון שהם אינם מוכנים לבצע את ההנחיה.

גורם המקורב להנהלת קק"ל אמר לנו: "מדובר בעובדים מעולים, הכי מסורים שיש, חלקם איתנו 30 שנה. הם עושים את כל העבודה הפיזית הקשה בשטח. זה נראה מאד לא טוב כשמתמקדים דווקא במגזר הערבי כל פעם מחדש".

בתגובתה מכנים בקק"ל את ההליך "פרישה מנוהלת", ומסבירים כי במסגרת הליך זה ייפרד הארגון מכמאה עובדים "ללא הבדל גזע, מין ודת".

עוד נמסר מדוברות הארגון כי "מופסקת העסקת עובדים ארעיים בארגון, החלטה שבאה לעשות סדר, לייעל ולשפר את סוגי ההעסקה בקק"ל. כל ניסיון לייצר כותרת מעוותת אחרת הנו שקרי ודיבתי".

ואולם מכתבי הזימון וההנחיות שהגיעו לידינו מעידים כי מדובר בהליך פיטורים לכל דבר.

בכירים בקק"ל מכנים את תגובת הארגון "אחיזת עיניים", ומסבירים כי הליך של "פרישה המנוהלת" הנו "בהסכמת עובדים בעלי-זכויות, שכלל אינו רלוונטי למקרה המדובר של העובדים הפלסטינים,שמועסקים במעמד עובדים ארעיים".

בין העובדים המועמדים לפיטורים גם עיאן, בן 50, עובד שדה ממרחב דרום המועסק בקק"ל ללא זכויות במשך יותר מ-30 שנה. עיאן ניצל מפיטורים בסיבוב הקודם בעקבות הקפאת המהלך, כעת הוא מועמד לפיטורים מחדש.

"קק"ל פגעה לנו בלב", אמר לנו אז. "מי יעסיק אותנו במקום אחר בגילנו? שתלתי מיליוני עצים בחבל יתיר עבור קק"ל. לאורך השנים סיפרו לנו שקק"ל זה כמו משפחה. אבל למשפחה הזאת כנראה כבר לא אכפת יותר".

גורמים בכירים בארגון הביעו שאט נפש מהמהלך. "מקומם שקק"ל ויושב הראש שלה מפלים לרעה בהליכים קשי-לב דווקא את העובדים החלשים ביותר, נטולי הזכויות, ומשליכים אותם לכלבים ללא הגנה".

גורמים בכירים בארגון הביעו שאט נפש מהמהלך. "מקומם שקק"ל ויושב הראש שלה מפלים לרעה בהליכים קשי-לב דווקא את העובדים החלשים ביותר, נטולי הזכויות, ומשליכים אותם לכלבים ללא הגנה"

בתגובתו השבוע ל"זמן ישראל" חזר יו"ר ועד העובדים, ישראל גולדשטיין, על תגובת הדוברות: "במסגרת תכנית התייעלות הוצאנו תכנית פרישה (פרשו בסביבות 100 עובדים), צמצמנו עובדי כוח אדם וארעיים, יהודים, דרוזים וערבים ללא הבדל".

במרץ האחרון, אז התגאה גולדשטיין בהצלחת הועד להקפיא את המהלך, אישר בשיחה עמנו כי "מרבית עובדי קק"ל הארעיים הנם ערבים, יותר מ-90%".

עוד 460 מילים
סגירה