פרשנות סינואר נמצא בין הפטיש הישראלי לסדן הג׳יהאד

לישראל ולחמאס יש בשבועות האחרונים אינטרס משותף: להגיע לרגיעה ● אלא שהג'יהאד האיסלאמי, במימון ובהפעלת איראן, יעשה הכל כדי להפר את הסדר ● וכך נמצא מנהיג חמאס יחיא סינואר בעמדה המפתיעה: הוא הקול המתון בעזה

מנהיג חמאס יחיא סנוואר מוקף במפגינים על גבול רצועת עזה, ב-20 באפריל 2019 (צילום: AP Photo/ Khalil Hamra)
AP Photo/ Khalil Hamra
מנהיג חמאס יחיא סנוואר מוקף במפגינים על גבול רצועת עזה, ב-20 באפריל 2019

ההוכחה הטובה ביותר שראשי חמאס לא היו מוכנים לסבב הלחימה היום, היא העובדה שמנהיג הארגון יחיא סינואר בכלל נמצא בקהיר.

סינואר נקרא ביום חמישי האחרון על ידי המודיעין המצרי לעוד סבב שיחות, כדי לקדם את הרגיעה המתגבשת עם ישראל. יחד עם ראשי חמאס נקרא למצרים גם זיאד נחלה, מנהיג הג'יהאד האיסלאמי, ומי שמצטייר כגורם המרכזי שמנסה לחבל במאמצי הרגיעה.

מנהיג חמאס יחיא סינואר (צילום: AP Photo / Khalil Hamra)
מנהיג חמאס יחיא סינואר (צילום: AP Photo / Khalil Hamra)

על פי דיווחים פלסטיניים, מי שעוד הגיע מהרצועה לקהיר הוא בהאא' אבו-אל עטא, מפקד הג'יהאד האיסלאמי בצפון הרצועה, ומי שמוציא לפועל בשבוע האחרון את הפיגועים וירי הרקטות. בתזמון אחר – ללא יום עצמאות ואירוויזיון בפתח – לא מן הנמנע שאבו-אל עטא היה עולה בדיוני מערכת הביטחון בישראל כיעד לחיסול. אלא שאף אחד בירושלים לא ייקח סיכון להיכנס לסבב ארוך בעיתוי ובנסיבות הנוכחיים.

זו הסיבה שישראל הפנתה אצבע מאשימה לעבר הג'יהאד האיסלאמי בשבוע שעבר, לאחר ירי הרקטה ארוכת הטווח שנחתה בים. המסר הישראלי היה הפעם ממוקד, בשונה מהנוסח הרגיל שמסתיים בדרך כלל בשורה "חמאס הוא הריבון ברצועה ולכן הוא נושא באחריות". הפעם, ההודעה הישראלית הופנתה ישירות לג'יהאד, ללא אזכור של חמאס. אם תרצו, עוד הוכחה – עד כמה שהדבר נשמע מופרך – כי בשבועות האחרונים לישראל ולחמאס יש שותפות אינטרס: להגיע לרגיעה.

ההסכמות הללו הן לצנינים בעיני הג'יהאד האיסלאמי, הממומן ומופעל על ידי איראן. על פי גורמים במערכת הביטחון, ביום שישי האחרון היה זה צלף של הג'יהאד האיסלאמי שירה לעבר כוח צה"ל בדרום הרצועה ופצע קצין באורח בינוני וקצינה באורח קל. זה קרה כשנציגי חמאס וג'יהאד נכחו בחדר אחד עם המודיעין המצרי. אפשר רק לדמיין מה אמר יחיא סנואר לזיאד נחלה, כשזה מגלגל עיניים ומיתמם.

בשני המקרים האחרונים ברצועה – ירי הרקטה וירי הצלף – הג'יהאד ניסה להסתיר את זהות המבצעים כדי להרוויח פעמיים: לפגוע במאמצי הרגיעה אך לא להתעמת עם חמאס. ישראל דאגה לפזר את מסך העשן הזה ולעמת את הצדדים, כשהיא מעבירה למודיעין המצרי את החומר המודיעיני הרלוונטי.

סינואר נמצא בתקופה מורכבת מבחינתו. מי שבילה את רוב שנותיו בכלא הישראלי ונחשב לדמות מפתח בזרוע הצבאית של חמאס, מוצא עצמו פתאום כקול המתון ברצועה

בכלל, סינואר נמצא בתקופה מאד מורכבת מבחינתו. מי שבילה את רוב שנותיו בכלא הישראלי ונחשב לדמות מפתח בזרוע הצבאית של חמאס, מוצא עצמו פתאום כקול המתון ברצועה. סינואר במקרה הזה צריך להביט לאנשי הזרוע הצבאית של חמאס, שהוא בשר מבשרה, ולהסביר להם מדוע יש לנצור את האש. יותר מכך, סינואר מבין שאם המצרים לא יצליחו לגשר על הפער מול הג'יהאד האיסלאמי, ולא רחוק היום שהוא יצטרך להתעמת עם השלוחה האיראנית על אדמת עזה. בינתיים זה לא קורה.

סינואר, בניגוד לפעולות הנחרצות נגד גורמי דעא"ש ברצועה, מכלכל את צעדיו כאשר זה מגיע לג'יהאד האיסלאמי ונמנע בכל דרך מעימות גלוי עם אנשי הארגון. תקיפת המוצב המאוייש של חמאס ביום שישי והרג שלושה פעילים של הארגון, היו הסיבה לירי מאות הרקטות במהלך השבת. אבל בל נטעה, למרות החמ"ל המבצעי המשותף של הארגונים ברצועה, נראה שהצדדים – חמאס והג'יהאד – הגיעו למבוי סתום באשר להבנות הרגיעה ולכן יצאו לקהיר.

מבחינת סינואר, המודיעין המצרי הוא מנוף לחץ משמעותי על הג'יהאד, שכן מצרים רואה עין בעין עם חמאס. האם מצרים תצליח להוציא את הערמונים מהאש עבור סינואר? ספק גדול, אך בכל מקרה היא עושה הכל כדי שזה יקרה, כולל איומים על הג'יהאד כי לא תעצור את ישראל אם וכאשר ירושלים תחליט להעלות את רף התגובה.

יחיא סינואר ואיסמעיל הנייה מקבלים את פני המשלחת המצרית בעזה (צילום: AP Photo/ Khalil Hamra)
יחיא סינואר ואיסמעיל הנייה מקבלים את פני המשלחת המצרית בעזה (צילום: AP Photo/ Khalil Hamra)

האש בדרום נמשכת הערב, כשישראל עם יד אחת על ההדק ויד שנייה עם הטלפון לקהיר. זה לא מצב חדש, זו המציאות בחודשים האחרונים. כרגע נראה שדלי המים שיכול להוריד את גובה הלהבות בסבב הזה – בדגש על להוריד את הגובה ולא לכבות את האש – הוא הכסף הקטארי.

עדיין לא ברור מדוע הוא מתעכב – האם זו יוזמה ישראלית או גרירת רגליים קטארית. מה שבטוח, עם 30 מיליון דולר למשכורות לפני חג הרמאדאן המתחיל ביום שני, סנואר יכול להציג הישג לרחוב העזתי, לדחוק את הג'יהאד לפינה ולקבל שקט זמני. בדגש על זמני.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 603 מילים ו-1 תגובות
סגירה