• עצים ברחוב מלצ'ט בתל אביב (צילום: דורית פיגוביץ-גודארד)
    דורית פיגוביץ-גודארד
  • עצים ברחוב מלצ'ט בתל אביב (צילום: עיריית תל אביב)
    עיריית תל אביב
  • עצים ברחוב מלצ'ט בתל אביב (צילום: אביב לביא)
    אביב לביא
  • עצים ברחוב מלצ'ט בתל אביב (צילום: עיריית תל אביב)
    עיריית תל אביב

תעלומת העצים המתים הרעלה מכוונת בלב תל אביב

עצים ותיקים וירוקים בלב תל אביב החלו לגלות סימני גסיסה ● השכנים המודאגים הזמינו את נציגי העירייה שקבעו כי מדובר בהרעלה, ועכשיו החקירה בעיצומה ● תאורטית, מרעילי העצים יכולים להישלח למאסר ● אבל גם אם יצליחו למצוא את האשמים, רוב הסיכויים שזה ייגמר בקנס

לב העיר ההיסטורי של תל אביב ידוע בעצים הוותיקים שלו, שחופתם הרחבה מטילה צל נדיב ומצננת את הרחובות. עצים מרשימים כאלה מתנשאים גם בחצר בית מס' 13 ברחוב מלצ'ט. אבל בזמן האחרון תושבי הרחוב רואים בעיניים כלות איך העצים גוססים ומאבדים במהירות את ההוד וההדר שאפיינו אותם.

בביקור שנציגי העירייה ערכו השבוע במקום, בעקבות פניית התושבים, התברר שהעצים הורעלו במכוון באמצעות הזרקת חומר לתוך הגזע בעשרות נקודות שונות. הממצאים הועברו למשרד החקלאות על ידי חיים גבריאל, אגרונום עיריית תל אביב, וכעת מתנהלת חקירה פלילית בניסיון לאתר את המרעילים.

אנשי מקצוע שבדקו את העצים – בראשם פיקוס ענק שניצב בחזית הבניין – אומרים שהסיכויים להציל אותם אפסיים: החומר שהוזרק כבר נספג ברקמות והתפשט

מדובר בבניין ישן מאוד, שגם העצים שבחזיתו נראים מבוגרים מהמדינה. בעשור האחרון עמד הבניין נטוש בגלל מאבק ירושה, ובשלב מסוים אף הוכרז כמבנה מסוכן. לפני כמה חודשים הוא נרכש על ידי בעלים חדשים, והשכנים הבחינו שמדי פעם מגיעים עובדים, שמתחילים להכין את השטח לקראת שיפוץ.

"ב-35 השנים שאני גרה כאן, הנוף היפה של העצים האלה הוא חלק בלתי נפרד מהרחוב", אומרת דורית פיגוביץ-גודארד, שגרה ממול. "הגסיסה שלהם מזעזעת. אני מקווה שעושים הכל כדי לתפוס את האנשים המרושעים שאחראים לזה".

על גזעי העצים רואים סימני קידוח ונוזל שכנראה הוזרק לתוכו (צילום: עיריית תל אביב)
על גזעי העצים רואים סימני קידוח ונוזל שכנראה הוזרק לתוכו (צילום: עיריית תל אביב)

אנשי מקצוע שבדקו את העצים – בראשם פיקוס ענק שניצב בחזית הבניין – אומרים שהסיכויים להצילם אפסיים: החומר כבר נספג ברקמות והתפשט.

חיים גבריאל, אגרונום העירייה, צילם את העצים המורעלים והעביר למשרד החקלאות את הדיווח הבא: "בחזית הבניין המשותף בחצר גדלים 5 עצים ותיקים: ברוש מצוי, 2 עצי קליסטמון ו-2 פיקוס השדרות. על גזעי העצים רואים סימני קידוח ונוזל שכנראה הוזרק. פיקוס אחד במצב יבש, פיקוס שני מאוד גדול, מראה סימני הרעלה, וקיימת נשירת עלים חזקה. מבקש לבצע תחקיר בהתאם".

"לא יישאר כאן שום דבר ירוק"

ינון לוי, אדריכל ותושב האזור, אומר שלמרות שהעצים ממוקמים בתוך שטח פרטי, הם נכס ציבורי וחייבים להגן עליהם: "על רוב המדרכות בלב העיר לא נוטעים עצים. הן צרות מהתקן המינימלי שמאפשר נטיעה – רוחב של 2.5 מטר. את

"רוב הצל והנוף הירוק מספקים עצים שעומדים בתוך חצרות הבניינים. אם כל אחד יכרות או ירעיל את העץ שנמצא בשטח שלו, לא יישאר כאן שום דבר ירוק".

בימים האחרונים כבר הגיעו למקום נציגים ממשרד החקלאות ובחנו את העצים. לסיירת הירוקה של המשרד יש סמכויות חקירה נרחבות במקרים כאלה, כולל זימון לחקירה באזהרה. על פי פקודת היערות, ניתן להשית עונשים כבדים – עד כדי מאסר בפועל – על מי שפוגע בעצים.

אלא שהניסיון בפועל מלמד, שגם אם החוקרים מצליחים להשיג ראיות מרשיעות – משימה לא פשוטה לכשעצמה – העונשים לרוב מסתכמים בקנסות.

"המחוקק לא הציב את זה בראש סדר העדיפויות", אומר גורם שבקיא בתחום, "ולכן המערכת המשפטית מעדיפה במקרים רבים לסיים תיקים כאלה בקנסות מנהליים, במקום להעסיק את בית המשפט בתיק שעלול להימשך זמן רב".

את רוב הצל והנוף הירוק מספקים עצים שעומדים בתוך חצרות הבניינים (צילום: אביב לביא)
את רוב הצל והנוף הירוק מספקים עצים שעומדים בתוך חצרות הבניינים (צילום: אביב לביא)

במשרד החקלאות אמרו לנו היום, כי "פקיד היערות הראשי במשרד קיבל את הדיווח על החשד להרעלה במצל'ט ופתח בחקירה. נכון לזמן זה, לא ניתן למסור פרטים בדבר החקירה עד להשלמתה ולקבלת החלטה של התובע המשרדי.

"את החקירה הזאת, כמו את שאר החקירות בנושאים אלו, מנהלת הסיירת הירוקה. לפקחי הסיירת הירוקה יש סמכויות חקירה, כולל גביית עדות פתוחה, חקירה תחת אזהרה, תפיסת ציוד וכדומה.

"בכל אירוע שמועבר לטיפול פקיד היערות נפתחת חקירה, ורובם המוחלט של האירועים מסתיים בפתיחת תיק או קנס. בשנת 2017 נפתחו 103 אירועים, ובהתאמה נפתחו 103 חקירות. ב-2018 חלה עלייה במספר האירועים ב-150% ונפתחו 153 אירועים וחקירות, ומתחילת 2019 נפתחו 116 אירועים וחקירות".

עוד 529 מילים
סגירה