סקר רבע מערביי ישראל חושבים שנתניהו הכי מתאים לראשות הממשלה

סקר מקיף שנערך בשבועיים האחרונים מציג תמונה מפתיעה של הלכי הרוח הפוליטיים במגזר הערבי ● נתניהו מקבל שיעור תמיכה גבוה בהרבה מכל מועמד אחר בהתאמה לראשות הממשלה ● שיעור ההצבעה בבחירות צפוי להיות 56% ● 80% יצביעו לרשימה המשותפת - וכמעט אותו מספר רוצים לראות חברי כנסת ערביים משולבים בקואליציה עתידית

סקר מקיף שנערך בשבועיים האחרונים ביוזמת מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב מציג תמונה מפתיעה של הלכי הרוח הפוליטיים במגזר הערבי. הסקר נערך כשברקע סוערות הרוחות בגלל חוק המצלמות שיזם ראש הממשלה גם כדי להרתיע בוחרים ערבים מלהגיע לקלפי.

על פי הסקר, שהקיף 716 נסקרים, שיעור ההצבעה של האזרחים הערבים בבחירות לכנסת ה-22 צפוי להיות 56% – עלייה קלה לאחר השפל ההיסטורי בבחירות האחרונות שנערכו ב-9 באפריל (49.2%).

בעקבות האכזבה מהתפרקות התנועה המשותפת. אך כדאי לסייג את הנתון האופטימי הזה – רק 32% מהנשאלים משוכנעים שיצאו להביע ביום הבחירות. 31% מתלבטים ונוטים להצביע. 10.6% מתלבטים ונוטים לא להצביע ו-26.4% כבר יודעים שלא יצביעו. כלומר: יש כאן כר נרחב למניפולציות של הרגע האחרון.

התוצאות הצפויות: הרשימה המשותפת עתידה, כצפוי, לזכות בתמיכה גורפת של 80.5% מאלה שמתכוונים להצביע ביום הבחירות. התמיכה במפלגות היהודיות עתידה להיחלש במידה ניכרת, והתמיכה במפלגות השמאל המסורתיות (העבודה והמחנה הדמוקרטי) עתידה לרדת לשפל היסטורי.

על פי הסקר, העבודה והמחנה הדמוקרטי ביחד לא יקבלו אפילו אחוז אחד מקולות הערבים. אפילו הליכוד (1.2%), כחול לבן (1.4%) וישראל ביתנו (1.6%) צפויות לקבל יותר. עם טעות דגימה מוערכת של 3.6%, אלה תוצאות בלתי משמעותיות כמעט.

ראש הממשלה: ההפתעה הגדולה ביותר בסקר: בעיני הציבור הערבי, המועמד הראוי ביותר לראשות הממשלה הוא בנימין נתניהו (23.6%), ואחריו אימן עודה (9.9%), בני גנץ (9.6%), אהוד ברק (7.7%) אביגדור ליברמן (7.5%), ואיילת שקד (7.0%).

ועוד מסקנות מהסקר:

  • רוב גדול מאלה המתכוונים להצביע (77.8%) תומכים בשילוב מפלגה ערבית או חברי כנסת ערבים בקואליציה עתידית, או לכל הפחות מקווים שהיא תתמוך בממשלה מבחוץ (גוש חוסם).
  • הנושאים החשובים ביותר לציבור הערבי: בעיית האלימות והפשיעה בחברה הערבית, המצב הכלכלי, שאלת היחסים בין יהודים לערבים, מאבק לתיקון או ביטול חוק הלאום, והבעיה הפלסטינית.
  • על פי הסקר – רוב גדול של האזרחים הערבי מעידים על עצמם שדעתם על מדינת ישראל חיובית (64.7%), ואומרים כי בדרך כלל הם זוכים ליחס שוויוני. 71.5% מהנשאלים ענו שהם מרוצים מהחיים בישראל. מצד שני – תחושת השייכות שלהם למדינה נמוכה מאוד (4.04 בסולם של 1 עד 10).

הסקר נערך ביוזמת אריק רודניצקי מתכנית קונרד אדנאואר לשיתוף פעולה יהודי-ערבי, הפועלת במרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל-אביב, באמצעות מכון "כיוון – מחקר, אסטרטגיה ותקשורת" בהנהלת מיטשל ברק.

עוד 346 מילים
סגירה