בנימין נתניהו מגיע לראיון עם קרן מרציאנו בחדשות 12, שבועיים לפני הבחירות באפריל (צילום: צילום מסך)
צילום מסך

פרשנות בליץ הראיונות המסורתי של נתניהו תלוי בהחלטת מלצר

הליכוד ויועץ התקשורת של ראש הממשלה יעמדו במוקד השימוע שקבע יו״ר ועדת הבחירות להערב, אחרי אחרי שהודעת נתניהו על החלת הריבונות בבקעת הירדן בשידור חי הפכה עד מהרה לתשדיר בחירות ● למלצר אולי אין כוח ממשי להעניש את הליכוד על ההפרה שביצעה, אבל יש בידו האפשרות לפתוח בהליך פלילי נגד אוריך ויותר מכך: לאסור על נתניהו להתראיין עד הבחירות - צעד הרסני לאסטרטגיית ראש הממשלה

בבוקר יום הבחירות באפריל האחרון, פירסם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון חנן מלצר, החלטה האוסרת על קיום ראיונות של פוליטיקאים בתקשורת.

"לצערי חלק מהמשדרים לא עמדו בעבר באיסור שידור תעמולת בחירות במלואו", כתב מלצר, והוסיף שהאיסור "חיוני לשמירה על עיקרון השוויון בין רשימות המועמדים". כפועל יוצא בוטל ראיון של ח"כ גבי אשכנזי בתוכנית הבוקר של ערוץ 12, אף שכבר היה באולפן.

החלטת מלצר התקבלה בעקבות פנייה של היועץ המשפטי של הליכוד עו"ד אבי הלוי ערב לפני הבחירות, בה ביקש לאסור על שידור ראיונות עם מועמדים, וכן שידור תוכניות דוקומנטריות ואחרות שיש בהן חשש לתעמולה. הלוי הגיש את הבקשה בתגובה להחלטה של מלצר מאותו יום, לפסול שידור ראיון מוקלט עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בערוץ 20, שהיווה תעמולה אסורה.

הבסיס לבקשה היה סעיף 129 לחוק הבחירות, הקובע כי "משעה 7 בערב ביום שלפני יום הבחירות ובכל יום הבחירות, לא תהיה תעמולת בחירות על-ידי אסיפות, תהלוכות, רמקולים או שידורים ברדיו ובטלוויזיה". מלצר קיבל את הפנייה וכתב כי "ראיונות עם מועמדים אסורים הם, שכן דבריהם יהיו בחזקת תעמולה שאסור לשדרה ברדיו ובטלוויזיה".

יו
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

לא מדובר בהחלטה פשוטה, משום שהיא מתנגשת עם הזכות החוקתית לחופש ביטוי ובזכות הציבור לדעת. מלצר הבהיר, בהתייחס לסעיף 129, כי החלטתו מתבססת על "איסור מיוחד זה של תעמולה ביום הבחירות, והצורך לפרשו באופן דווקני".

הערב ידון מלצר בעתירה של רשימת המחנה הדמוקרטי, המבקשת ממנו, בין השאר, לקבל החלטה פרסונלית מרחיקת לכת באותו נושא. עתירת רשימת השמאל מתבססת על סעיף 17 ב' בחוק הבחירות (דרכי תעמולה), המקנה לו זכות להוציא צווים שימנעו הפרות של החוק, האוסר בין השאר להפיץ תעמולה בתקשורת ב-60 הימים שלפני הבחירות.

במחנה הדמוקרטי טוענים שיש לאסור על ראש הממשלה נתניהו להתראיין בתקשורת עד ליום הבחירות, להוציא מקרים שבהם מלצר עצמו יאשר זאת. אם יקבל יו"ר ועדת הבחירות את העתירה, תסוכל תוכנית נתניהו לקיים בימים הקרובים "בליץ" ראיונות בתקשורת, כמנהגו בעבר. במקרה כזה נתניהו ודאי יידע למצות עד תום את הדיבידנדים הפוליטיים מעמדת הנרדף.

אם יקבל יו"ר ועדת הבחירות את העתירה, תסוכל תוכנית נתניהו לקיים בימים הקרובים "בליץ" ראיונות בתקשורת, כמנהגו בעבר. במקרה כזה נתניהו ודאי יידע למצות עד תום את הדיבידנדים הפוליטיים מעמדת הנרדף

במחנה הדמוקרטי טוענים כי יש הצדקה לצו המניעה החריג, "נוכח התנהלותו המחפירה, השקרית, המזלזלת והמתנשאת" של נתניהו, שהפר לכאורה התחייבות מפורשת שנתן למלצר, שלא להפיץ תעמולת בחירות במסיבת העיתונאים שקיים ביום שלישי בנושא סיפוח בקעת הירדן.

קודם למסיבת העיתונאים עתרו המחנה הדמוקרטי וכחול לבן נגד שידורה, אך מלצר דחה את העתירה בהתבסס על התחייבות הליכוד כי "אופיים הדומיננטי" של התכנים הצפויים "הוא חדשותי ואינפורמטיבי, כשרים וראויים לשידור".

עו"ד אורי הברמן, שעתר אתמול בשם המחנה הדמוקרטי, כתב כי נאום נתניהו "היה נאום בחירות. אין ולא יכולה להיות פרשנות אחרת". כדי לבסס את הטענה הוא מצטט שמונה קריאות של נתניהו לבחור בו במהלך מסיבת העיתונאים:

"אזרחי ישראל, אני מאמין שהדמוקרטיה מחייבת שאציג בפניכם, לפני הבחירות ולא אחריהן, את מה שאני מתכוון לעשות אם תבחרו בי".

"אני אבקש לקבל מכם מנדט ברור להחיל את הריבונות הישראלית על כל היישובים".

"אם אקבל מכם אזרחי ישראל מנדט ברור לעשות זאת".

"זה יהיה הצעד הראשון אם אקבל את אמונכם".

"זהו החזון בעבורו אני מבקש את אמון הבוחר".

"לא אעשה דבר בלי לקבל מנדט ברור מהציבור".

"תנו לי את הכוח להבטיח את ביטחון ישראל. תנו לי את הכוח כדי לקבוע את גבולות ישראל".

"ולכן אזרחי ישראל אני מבקש לעשות את המעשה הזה".

וכן מתקפות על יריביו בני גנץ ויאיר לפיד:

"מי יהיה ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל? אני או גנץ או לפיד? גנץ ולפיד כבר אמרו שהם יעקרו 80,000 מתיישבים, אצלי אף אחד יעקר. גנץ ולפיד אמרו, אני מצטט, 'יש ליישם את לקחי ההתנתקות במקומות אחרים'. אצלי לא תהיה עוד התנתקות".

"אין המדובר במידע אינפורמטיבי וחדשותי שיש להביא בפני הציבור, כנטען מתגובת המשיבים", כתב הברמן.

היועץ המשפטי של הליכוד, אבי הלוי, התלונן אתמול על פרק הזמן הקצר שנתן מלצר להגיב לעתירה. בתגובה שהעביר כתב כי מלצר הורה לליכוד בשעה 13:31 להגיש את תגובתה עד השעה 16:00. הלוי בחר לעסוק בבקשה אחרת בעתירה, לבחון טענה ולפיה יועץ התקשורת של ראש הממשלה, יונתן אוריך, הגיש תצהיר כוזב, כשאישר בפני מלצר את התחייבות הליכוד שמסיבת העיתונאים לא תכלול תעמולה.

לדברי הלוי בתגובה, "מהות הבקשה שכותרתה בזיון בית המשפט, איננה מצדיקה בשום פנים ואופן תגובה בלוח זמנים בהול בגין מעשה שבוצע שעל פי הדין", ולכן הוא מבקש לדחות את הדיון ליום ראשון.

יונתן אוריך בכפר המכביה, ב-27 באוגוסט 2019 (צילום: פלאש90)
יונתן אוריך בכפר המכביה, ב-27 באוגוסט 2019 (צילום: פלאש90)

אלא שמלצר לא קיבל את הבקשה, ונתן לצדדים ארכה להשלמת טענות עד היום ב-14:30. מאוריך דרש להגיע לדיון הערב, ולהתכונן לאפשרות שייחקר על ביזיון בית המשפט, בעקבות הגשת תצהיר כוזב לכאורה.

בליכוד מתכוונים להשתמש בארכה ולהגיש תגובה מפורטת יותר. הטיעון המרכזי צפוי להתבסס על פסיקה, שקבעה כי המבחן לזיהוי תעמולת בחירות הוא הדומינטיות של התעמולה בתוך מכלול הדברים.

לטענת הליכוד, בעיני "הבוחר הסביר", המרכיב הדומיננטי ביותר בדברי נתניהו היה חדשותי אינפורמטיבי, ולכן עתירת המחנה הדמוקרטי אינה מבוססת.

עוד 744 מילים
סגירה