רוני מילוא: "מי שייצא נגד נתניהו - ראשו ייערף"

הבכיר בליכוד לשעבר תוקף את השרים והח"כים שמתייצבים לצד נתניהו, מזהיר מפני ההסתה בסביבת ראש הממשלה, מכנה את המהלכים של מבקר המדינה החדש "בושה וחרפה" ומגבה את היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט ● "מפלגה יהודית שמכבדת את עצמה לא יכולה לשתף פעולה עם 'עוצמה יהודית'" ● ראיון

בכירי הליכוד ב-1986 (שני מימין: בנימין נתניהו, שני משמאל: רוני מילוא) (צילום: משה שי פלאש 90)
משה שי פלאש 90
בכירי הליכוד ב-1986 (שני מימין: בנימין נתניהו, שני משמאל: רוני מילוא)

שלושה בכירים לשעבר בליכוד הצהירו השבוע שלא ייתנו את קולם למפלגה בבחירות הקרובות. הראשון היה בני בגין, ("יש מחיר להתנהגות יהירה ושחצנית"), אחריו דן תיכון ("התנהלות נתניהו מסוכנת, צריך להגן על הדמוקרטיה"), והבוקר הצטרף מיכאל איתן ("הבחירות עבור נתניהו הן על מי יקדם עבורו חסינות").

אבל מי שהחל את הגל הזה היה ככל הנראה רוני מילוא, שהביע תמיכה פוליטית באביגדור ליברמן, עם פתיחת מערכת הבחירות. היום, בשיחה עם זמן ישראל, החריף מילוא את הטון ואמר כי המגמות שהוא מזהה כעת בליכוד – היחס לשלטון החוק ולשומרי הסף, ההסתה נגד מיעוטים ויריבים פוליטיים והשתיקה המביכה של בכירי המפלגה בהווה – רחוקות מאוד מהמסורת של התנועה.

רוני מילוא היה חבר כנסת מטעם הליכוד בין 1977 ל-1992, וראש העיר תל אביב מטעמה בין 1993 ל-1999. הוא נחשב לאחד מבני "דור הנסיכים" במפלגה.

למרות זאת, ב-1999 הצטרף מילוא למפלגת המרכז, והיה שר מטעמה בממשלות ברק (בריאות) ושרון (שיתוף פעולה אזורי). אחרי פירוק המפלגה שב אל הליכוד, אך לא הצליח להיבחר מטעמה לכנסת, ופרש מהחיים הפוליטיים.

כיום מילוא, בין השאר, דירקטור בקבוצת דלק, ובשנים האחרונות כיהן גם בדירקטוריונים של קרדן ונייר חדרה.

רוני שלום, 3 בכירים לשעבר הצטרפו אליך השבוע והצהירו שלא יתמכו בליכוד.
"הם צודקים, כבר הבעתי את זה בעבר, אמרתי את דעתי בנושא. גם אמרתי שאני תומך בבחירות האלה בליברמן ולא בליכוד בגלל התופעות האלה".

אתה חושב שאכן יש פה ניסיון לגנוב את הבחירות?
"אני לא מספיק מכיר עובדות שיכולות לבסס את זה, אבל יש הסתה, שזה בעיקר מפריע לי, נגד כל מי שלא מזדהה עם נתניהו, לא חשוב אם הוא בליכוד או לא בליכוד. מי שלא מזדהה עם נתניהו סובל מהסתה. את ליברמן הפכו לשמאלני, וחבל שככה זה מתנהל".

הממשלה מאתגרת את עמדת היועמ"ש, למשל בחוק המצלמות, מה דעתך?
"תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה הוא להמליץ לממשלה לפעול על פי החוק, וזה מה שהוא עושה. אז מה, עכשיו גם הוא הפך להיות שמאלני מפני שהוא מציע להעמיד את ביבי לדין?

"הוא גדל בבית ימני לגמרי, אבא שלו היה חבר פעיל בחירות, מיקי מנדלבליט, והוא עצמו תמיד היה ימני בהשקפותיו. היה מזכיר הממשלה של ביבי ועכשיו פתאום 'הופך' להיות שמאלני מפני שהוא עושה דברים שלא מוצאים חן בעיני ביבי, אבל הוא פועל על פי החוק ולא על פי רצונותיו של ביבי".

מה אתה חושב על השינויים במשרד מבקר המדינה?
"אני חושב שזו בושה וחרפה".

עד כדי כך?
"עד כדי כך. בא מבקר, דבר ראשון שהוא עושה, הוא מבטל את המשרה של המלחמה נגד השחיתות במשרד המבקר, זו הייתה משרה חשובה. אחר כך הוא פועל נגד הוועדה שהחליטה לא לאשר לנתניהו את הכספים להגנה המשפטית. אני חושב שככה לא צריך להתנהג מבקר, בטח לא כשהוא רק נכנס לתפקיד ולא מכיר את כל הפרטים. אבל הוא פועל כאילו שהוא פקיד של נתניהו ולא כאילו שהוא מבקר המדינה, וזה חבל".

ראש העיר תל אביב רוני מילוא (מימין), ראש העיר ניו יורק רודולף ג'וליאני וראש העיר ירושלים אהוד אולמרט, 2011 (צילום: AP Photo/Lynsey Addario)
ראש העיר תל אביב רוני מילוא (מימין), ראש העיר ניו יורק רודולף ג'וליאני וראש העיר ירושלים אהוד אולמרט, 2011 (צילום: AP Photo/Lynsey Addario)

מדוע אין הסתייגויות כאלה מצד אנשים שנמצאים כיום בליכוד?
"אתה שואל ברצינות? (צחוק)"

כן.
"התשובה מאוד פשוטה: כולם אנשים שדואגים לקריירה שלהם ולעתיד שלהם במפלגה, ויודעים שאם הם ייצאו נגד ביבי, נגד נתניהו, המשמעות תהיה שראשם ייערף. כמו שפעם ערפו את ראשו של גדעון סער, אבל הוא קם לתחייה מפני שהיה מאוד פופולרי בתוך הליכוד, אז לא הצליחו לחסל אותו לגמרי.

"אבל אם הם יפתחו את הפה עכשיו ולא יתמכו באופן מלא בביבי, אז אין להם עתיד פוליטי אם הליכוד ינצח את הבחירות. אם הליכוד יפסיד, אז לדעתי ראשו של ביבי יהיה בבעיה".

החבירה לכהניסטים היא סבירה בעינייך, או חורגת מהמסורת של הליכוד?
"אני חושב שזו לא דרכו של הליכוד, זו לא תפיסת עולמו של זאב ז'בוטינסקי. אפילו יצחק שמיר שהיה ימני מאוד – גם יחסית לליכודניקים של היום – לא רצה לשתף פעולה עם הכהניסטים וזהו. תנועה שהיא גזענית – לא יכול להיות שמפלגה יהודית שמכבדת את עצמה, תשתף איתה פעולה".

מהליכוד וממשרד מבקר המדינה טרם התקבלה תגובה.

עוד 579 מילים
סגירה