פרשנות נתניהו מתחיל את ביקורו בסוצ׳י בכיבוי שרפות ותיקון פנצ׳רים

ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת לפני כשעה בעיר הנופש סוצ׳י והוא צפוי לפגוש את נשיא רוסיה בשעה הקרובה ● פוטין, הנופש לו בארמון על שפת הים השחור, קצת פחות נסער לעומת נתניהו מהפגישה הצפויה ● על נתניהו, לעומת זאת, הלחץ ניכר מאז עלה למטוס בישראל ● שלום ירושלמי מדווח מסוצ׳י

בנימין נתניהו נפגש עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו בסוצ'י, 12 בספטמבר 2019 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ‎)
עמוס בן גרשום/לע"מ‎
בנימין נתניהו נפגש עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו בסוצ׳י, 12 בספטמבר 2019

ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת לפני כשעה בעיר הנופש סוצ'י ונפגש כעת עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו.

בעוד שעה הוא מתוכנן להיפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הנופש בימים אלה בארמון על שפת הים השחור, ונדמה כי אינו נסער מהמפגש המתוכנן כמו נתניהו עצמו. פוטין לא מגיע למעון הנופש שלו חמישה ימים לפני בחירות. הוא גם רגיל לפגוש את נתניהו פעם בכמה חודשים, בעיקר לפני בחירות בארץ. נתניהו היה אצל פוטין באפריל האחרון, כך שעבור הנשיא הרוסי מדובר במעשה שגרה.

נתניהו, לעומת זאת, לחוץ מאד. מאז שעלה למטוס בארץ הוא נאלץ לכבות שריפות ולתקן פנצ'רים. התקר הראשון הוא ההתעקשות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לפגוש את נשיא איראן חסן רוחאני. לפני ההמראה, נתניהו הסביר כי הוא מעביר מסרים ומנהל קשר הדוק עם האמריקאים, ואמר כי הוא מאמין שטראמפ לא ייטוש את המדיניות המוסכמת עליהם.

בנימין נתניהו נפגש עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שגוויי בסוצ'י, 12 בספטמבר 2019 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ‎)
בנימין נתניהו נפגש עם שר ההגנה הרוסי סרגיי שגוויי בסוצ'י, 12 בספטמבר 2019 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ‎)

נתניהו גם סיפר בגאווה על העבודה שהוא משקיע מול הממשל האמריקאי בעניין "תכנית המאה" – הסכם בין ישראל והפלסטינים, שממשל טראמפ אמור להציע אחרי הבחירות – והשיחות על החלת הריבונות בבקעת הירדן וההתיישבות ביהודה ושומרון. האמריקאים לא יוצא מגדרם, לפי שעה, אבל נתניהו בעיצומו של קמפיין והוא חייב לשדר לימין הספקני כי הריבונות היא עניין של זמן.

התקר השני הוא קבלת הפנים הצוננת של הרוסים כלפי ההצהרות של נתניהו. משרד החוץ הרוסי הודיע שריבונות ישראלית על הבקעה היא מכשול לשלום. השר זאב אלקין, שמתלווה לנתניהו בביקור בסוצ'י, הסביר כי זו מדיניות ידועה של מוסקבה, אבל אולי היה רצוי לכולם לו ההצהרה הרוסית הייתה ממתינה לאחר הבחירות בישראל ולא לפניהן.

את הפנצ'ר השלישי תקע האתר "פוליטיקו" בגלגלי נתניהו. הפרסום הבוקר כאילו ישראל שתלה אמצעי האזנה בבית הלבן הוציא את נתניהו מדעתו. בכל הזדמנות הוא הכחיש את הפרסום וכינה אותו "אפס אמת, שקר וכזב". רק את זה הוא היה צריך עכשיו.

בהמשך היום יגיע נתניהו לפסגה שלו עם פוטין. קציני צבא בכירים יתלוו אליו, יחד עם המזכיר הצבאי. נתניהו, מעבר לפוטו-אופ, ינסה לשמור על התיאום מול הרוסים בפעילות בסוריה. "זה עניין של שניות לפעמים", אמר אחד מגורמי הצבא לזמן ישראל. "הסורים משתוללים, יורים בלי אבחנה, לפעמים הם מפילים מטוס רוסי, כמו שראינו. התיאום עובד היטב בדרך כלל".

ועוד מהביקור עד כה: ההפתעה הפוליטית שניפק נתניהו, לפי שעה, היא ההודאה בכך שעוצמה יהודית עוברת את אחוז החסימה – גם על פי סקרי העומק של הליכוד.

הדברים מקרבים את נתניהו לאתגר 61 המנדטים המיוחל, אבל גורם לבלבול רב בקמפיין של הליכוד. עכשיו לא יודעים שם איך להתייחס לאיתמר בן-גביר: כמו ל-VIP, או כמו אל איילת שקד.

עוד 389 מילים
סגירה