אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
דְּרָמָטִי

אחרי עוד שבוע דרמטי בתולדות ישראל, שכלל הפסד דרמטי של נבחרת ישראל, הצהרות דרמטיות של ראש ממשלת ישראל, סקרים דרמטיים לקראת הבחירות בישראל, דיון דרמטי בכנסת ישראל, ומטח טילים דרמטי על דרום ישראל - הגיע הזמן להכיר בכך: מדינת ישראל היא דרמה קווין

ראש הממשלה ימסור בחמש הודעה דרמטית

הודעת לשכת ראש הממשלה, 10 בספטמבר 2019

עוד שבוע דרמטי מתקרב לסופו, עם הפסד דרמטי של נבחרת ישראל בכדורגל, שני נאומים דרמטיים של ראש הממשלה, יום אחרי יום, סקרים דרמטיים שמנבאים ש"עוצמה יהודית" תעבור את אחוז החסימה, דיון דרמטי בכנסת על חוק המצלמות, ולקינוח – מטח טילים דרמטי על הדרום, שהוביל לתמונות דרמטיות של ראש הממשלה יורד מהבמה באשדוד מוקף מאבטחי שב"כ.

וזה עוד כלום לעומת השבוע הדרמטי שמצפה לנו – עם יומיים דרמטיים של תמרונים פוליטיים דרמטיים וקריאות געוואלד דרמטיות שיובילו ליום בחירות דרמטי, שבשיאו ליל מדגמים דרמטי ותוצאות דרמטיות שיובילו למשא ומתן דרמטי להקמת ממשלה. וזה כשעוד לא הספקנו לעכל את הבחירות הדרמטיות הקודמות.

אירוע דרמטי יכול להיות אירוע מעניין ומסעיר, או אירוע שמגזימים בחשיבותו ("אל תעשה דרמה מכל שטות") אבל במדינת השיגרה הדרמטית (או ממלכת הדרמה היומיומית) כמעט כל "האירועים הדרמטיים" שצועדים בסך, כמו חיילים בתזמורת צבאית שלא מנגנים היטב ביחד ויוצרים קקופוניה שצורמת לאוזן  – הם לא יותר מאירועים יומיומיים, בנאליים למדי, טריוויאליים לחלוטין, שגם יישכחו תוך זמן קצר.

רק שלצידם פועלים כל הזמן מנגנונים רבי עוצמה שמתפרנסים מיצירת הדרמה הזו ועושים הכול כדי להעצים אותה: האלגוריתמים של הרשתות החברתיות, אתרי החדשות שצמאים לטראפיק, מחלקות הפרומו האגרסיביות של ערוצי השידור, וכמובן המערכת הפוליטית, שבה אם אתה לא מסוגל לחולל סביבך דרמה, אין לך זכות קיום, אף אחד לא ישים לב לקיומך ואתה תידחק לשוליים ותיעלם.

ישראל היא מדינה שבה כולם מתנהגים כל הזמן כמו בני נוער בסערה הורמונלית של גיל ההתבגרות. כולל הרפרטואר המוכר של דלתות נטרקות, התקפי זעם, מוזיקה רועמת, בכי מוגזם ופאניקה בלתי סבירה לנוכח כל איום

התוצאה היא שישראל היא מדינה שבה כולם מתנהגים כל הזמן כמו בני נוער בסערה הורמונלית של גיל ההתבגרות. כולל הרפרטואר המוכר של דלתות נטרקות, התקפי זעם, מוזיקה רועמת, בכי מוגזם ופאניקה בלתי סבירה לנוכח כל איום ואתגר. "אין לי רגע דל / או סקנדל או פסטיבל / והו והא ואל תשאל / אין לי רגע דל", שרה פעם רבקה מיכאלי את מילותיה של נעמי שמר בשיר שמתאים להיות ההמנון הלאומי הרבה יותר מ"ירושלים של זהב".

בימי הבליץ הגרמני על לונדון, תקופה שהייתה דרמטית באמת, משרד המידע הבריטי הפיץ ברחבי הממלכה המאוחדת 2.5 מיליון כרזות עם הסיסמה  "Keep Calm and Carry On"  -שימרו על קור רוח והמשיכו הלאה. לא ברור איזה אפקט היה לכרזה במהלך המלחמה עצמה, יש הטוענים שמעט מאוד אנשים בכלל שמו לב אליה כשמטוסי הלופטוואפה הפציצו את ערי אנגליה, החריבו כמיליון בתים והרגו כ-43 אלף אזרחים.

Keep Calm and Carry On: הכרזה המקורית ממלחמת העולם השניה
Keep Calm and Carry On: הכרזה המקורית ממלחמת העולם השניה

אחרי המלחמה הכרזה נשכחה לחלוטין, עד שבשנת 2000 סוחר אנגלי בשם סטיוארט מנלי, מצא במקרה עותק של הכרזה המקורית ותלה אותה בכניסה לחנות הספרים שלו, בעיירה אלנוויק באנגליה. לקוחותיו התלהבו וביקשו שידפיס גם להם עותק, ותוך זמן קצר גילו חברות מסחריות את הפוטנציאל והחלו להפיץ מוצרים שונים עם הסיסמה הזו, שהפכה תוך כמה שנים למפורסמת בבריטניה ואחר כך בעולם כולו. מין סמל  מעורר נוסטלגיה לעידן אחר, שנדמה לנו שנשלט על ידי אנשים קרי רוח ושקולים מאיתנו.

הבעיה היא שמסר מייבש כזה – שימרו על קור רוח והמשיכו הלאה – לא מביא טראפיק ורייטינג, וגם לא שולח בוחרים לקלפיות. אין לו ביקוש בממלכת השיגרה הדרמטית, שבה כולנו מכורים לפושים ולסערות ויראליות כמו לקריסטל מת', מסניפים מבזקים מיוחדים, סופרים את השעות לגמר הגדול, להדחה ההיסטורית, לליל השידורים שלא היה כמוהו.

ומי הכי מתאים להנהיג אותנו? הדרמה קווין, כמובן. וכדי לזהות אותה אין צורך בפרשנים פוליטיים, במכוני סקרים ובהיסטוריונים. עדיף לפנות אל מי שבאמת מבין בנושא. אל מי שמכיר מקרוב ולעומק את העולם הפנימי הסוער והפסיכולוגיה השברירית של הדרמה קווין: מגזיני הלייף סטייל.

ערב הבחירות, כשירות לציבור, הנה תרגום של המדריך המכונן "7 סימנים שאת דרמה קווין", שפורסם לא מזמן באתר הלייף-סטייל האמריקאי SheKnows.

  1. מסובבת את כולם – הדרמה קווין אוהבת לערבב דברים. היא מרכלת ועושה מניפולציות כדי לעורר מהומה וויכוחים בין אנשים אחרים. בתמורה – היא נשארת במרכז תשומת הלב כשהקרבות מתחוללים.
  2. מנפחת – לדרמה קווין אין תחושת פרופורציות. אירועים זניחים – מישהו שפך בטעות יין על הנעל שלה, היא עלתה קצת במשקל – נתפסים כאסון אולטימטיבי. בעולם של הדרמה קווין, אין מקום לאירועים מינוריים.
  3. מפיצה אומללות – הדרמה קווין מרגישה חובה לאמלל את כל מי שסביבה. זה בא לה בטבעיות מוחלטת, כמו נשימה.
  4. משתפת הכל –  דרמה קווין משתפת – בדרמטיות – את הפסגות ורגעי השפל של חייה, כשהיא משוכנעת שכל פרט הכי קטן מעורר עניין עצום אצל מי שמאזין לה. ומסכן מי שלא מגיב כמו שהדרמה קווין מצפה. כי מיד תתחיל עוד דרמה.
  5. מאוכזבת תמיד – דרמה קווין היא טיפוס בררני. במסעדה, אתם יכולים לצפות שהדרמה קווין תחזיר את הצלחת שלה ולא תהיה מרוצה עד שתקבל מנה מושלמת. מנת הפתיחה לא בושלה מספיק, הירקות לא פריכים מספיק. דרמה קווין מצפה לשלמות, או שמי שמשרת אותה כבר ירגיש את נחת זרועה ואת תלונותיה הרועמות.
  6. שולפת מהר – ביקורתיות היא הנשק החביב על הדרמה קווין. היא מציבה דרישות גבוהות שמבוססות על הצרכים שלה – לסטייל, בידור, התנהגות וכן הלאה. והיא לעולם לא תהסס לוודא שכולם מסביב יודעים, ובכל דרך בלתי ראויה שעולה על הדעת, שהם לא עומדים בקצב. ההערות הצולפניות שלה – הן מוזיקה באוזניה שלה.
  7. מושכת תשומת לב – אם יש דבר אחד שהדרמה קווין משתוקקת אליו, זה להיות במרכז תשומת הלב. לא איכפת לה איך להשיג את זה, העיקר שהזרקורים יאירו אותה באור יקרות. היא לרגע לא מטילה ספק שהיא ראויה לכל תשומת הלב הזו. ואם היא צריכה לביים סצנה רק כדי להחזיר את תשומת הלב אליה – אין לה שום בעיה לעשות את זה.

הערת אזהרה: המערכת מסירה אחריות מכל אנלוגיה פוליטית שעולה מהטקסט הזה ומפצירה לא להשוות בין הכתוב לבין מנהיג זה או אחר או בני ביתו. מסקנות אקטואליות הן על אחריות הקוראים בלבד.

אנו מתנצלים מראש בפני רשויות הפוליטלי-קורקט על השימוש בלשון נקבה, למרות שהתיאור בפירוש מתאים גם לגברים, ומקווים שזו לא תהיה עילה להחרים אותנו, למחוק אותנו מרשימת החברים ולדרוש גם מכל חבריכם למחוק אותנו מרשימת החברים ולא לבוא איתנו יותר במגע.

המלצתנו היחידה, גם השבוע, בעיקר השבוע, ובעצם כמעט בכל שבוע: Keep Calm and Carry On.

אוצר צלילים: הפלייליסט השבועי

עוד 946 מילים
סגירה