אילוסטרציה (צילום: flisk/iStock)
flisk/iStock

מערכת בחירות תמיד שואבת אנרגיות, מציפה חרדות חבויות, מחדדת דעות קדומות - ולפעמים, ממש לא תמיד, גם מצליחה לעורר תקוות כמוסות ● לכן בחירות הן חומר גלם מעולה לשירים ● אמיר בן-דוד בוחר את עשרת שירי הבחירות הגדולים בכל הזמנים ● ותשכחו מ"יום הבוחר"

מערכת בחירות תמיד שואבת אנרגיות ומכלה משאבים נפשיים וכלכליים. היא גם מציפה חרדות חבויות, מחדדת דעות קדומות ולפעמים, ממש לא תמיד, גם מצליחה לעורר תקוות כמוסות. לכן בחירות הן חומר גלם מעולה לשירים.

יום הבחירות הוא יום שמספק מטאפורות וקונפליקטים למכביר. מפתיע שדווקא בישראל, שהשלטון בה לא יציב בואכה רוטט, ומערכות הבחירות בה תכופות, לא נכתבו המון שירי בחירות מובהקים, להבדיל משירים רבים שעוסקים בסוגיות פוליטיות.

השיר המזוהה ביותר עם יום הבחירות בישראל, "שישבת" של "זקני צפת" עם השורה "לא תבואי שישיבת, זהו יום הבוחר", בכלל לא עוסק בבחירות או בפוליטיקה, והוא מין שיר דאחקה שכזה, שצירוף המילים המנצח "יום הבוחר" השתרבב אליו כמעט בטעות.

גם "למה לי פוליטיקה עכשיו" של משינה, שיר שבכל מערכת בחירות מלווה את הדיונים הבלתי נמנעים על אדישות הבוחרים, הוא לא בדיוק שיר בחירות אלא יותר צילום מצב נפשי-פוליטי של ימי ממשלות יצחק שמיר והאינתיפאדה הראשונה.

לכבוד ההליכה השנייה השנה אל הקלפיות – לפניכם טיול מודרך במצעד 10 שירי הבחירות הגדולים בכל הזמנים. בישראל ובארצות שמעבר לים.

1. נאום בחירות, מאיר אריאל (1987)

בסוכות תשמ"ז, אוקטובר 1987, יצא מאיר אריאל עם להקת קאריזמא (יהודה עדר, מיקי שביב, רע מוכיח ויואב קוטנר) למסע מצפון לדרום, במהלכו ניסה אריאל לשכנע את הקהל להקשיב לשיריו המורכבים ובשום אופן לא להצביע עבורו בקלפי. אריאל והלהקה היו נוחתים במקום בלי הודעה מראש, מתארגנים בזריזות ומופיעים, לפעמים מול קומץ אנשים, שלא ממש הבינו מאיפה החייזרים הגיעו.

הם עברו בטבריה, בקיבוץ משמרות, בעכו, בבקעת הירדן והגיעו דרומה לקיבוץ אילות שבערבה. הסרט התיעודי הנהדר של אידו סלע "מסע הבחירות של מאיר אריאל" שהנציח את אותו שבוע, מציע לא רק הצצה אל עולמו המיוחד של גיבור המסע והסרט, אלא גם דיוקן מפתיע, חמוץ-מריר, של ישראל בסוף שנות השמונים.

ב"נאום בחירות" שמאיר אריאל היה נושא בכל הופעה הוא הזהיר את הקהל מוכה השעמום מולו – שאם הם יבחרו בו, הוא יכריח אותם ללמוד ערבית מכיתה ג', לדבר עברית נכונה עם ח' ו-ע' והזהיר כי מי שייתפס אומר שתי שגיאות במשפט אחד, "נקצוץ לו את הלשון". כל הבעיות האלו עדיין מחכות למענה.

2. קובלנה על מפלגות ישראל, הדג נחש (2013)

מאיר אריאל אחראי גם לשיר השני במצעד. הוא כתב את "קובלנה על מפלגות ישראל" בכעס על מערכת הבחירות של 99', כחודש לפני מותו. בתו של אריאל, שירז, שלחה את הטקסט לשאנן סטריט, והדג נחש הקליטו והוציאו אותו שבועיים לפני בחירות 2013, כסינגל הראשון מאלבומם "זמן להתעורר". הקליפ לשיר צולם עם אנשי "ארץ נהדרת" למשדר הבחירות המרכזי של ערוץ 2.

מפלגות ישראל עלו לי עד כאן
כי למרות שהמצב יותר ויותר מסוכן
לא יהיה שלטון בלתי אם שלטונן
ואין שלטונן אלא מעשה אונן
כן מפלגות ישראל עלו לי עד כאן
מפלגות ישראל צריכות לבוא על סיפוקן
מקזזות זו את זו בהתנגדותן
מאשרות זו לזו העלאת משכורתן

3. Public Enemy – Fight the power (1989)

קלאסיקת ההיפ הופ, שסביבה תפר ספייק לי את עלילת סרטו "עשה את הדבר הנכון שלו", נותרה ההמנון המושלם והעל זמני לכל מי שמתנגד לשלטון, לשיטה, לממסד. הצעקה שחבויה בקרביים של כל מי שמרגיש שהמערכת הפוליטית לא סופרת אותו, לא מתחשבת בו, לא רואה אותו ממטר.

4. The Replacements – Election Day (1987)

ה"ריפלייסמנטס", להקת הפאנק רוק של פול ווסטנברג ממיניאפוליס, לא כבשה את העולם בשנות השמונים, אבל נחשבת היום לחברת כבוד בדור המייסדים של האינדי-רוק האמריקאי.

כשהם שרו "ממש לא איכפת לי מי ייבחר", הם שיקפו בעיקר את הייאוש של הקהל הלבן, הליברלי, הפרוגרסיבי והאורבני שלהם בשנות הזוהר של רונלד רייגן והמפלגה הרפובליקאית. וכפי שתכף יתברר, הם לא היו היחידים שכתבו אז שירים נגד הממסד הפוליטי.

5. "תלבשי לבן", הדודאים והפרברים (1985)

"תלבשי לבן" לא נתפס כשיר פוליטי, אלא כשיר אהבה שבמרכזו הבחירה האישית בבן או בת זוג. אבל הוא נכתב על רקע בחירות 1984, מערכת הבחירות הראשונה אחרי פרישתו של מנחם בגין מהזירה הפוליטית, כשברקע התבוססות צה"ל בלבנון, כלכלה שקורסת תחת אינפלציה כבדה, ותחושות קשות של קיטוב ברחוב.

נעמי שמר כתבה והלחינה "אולי תקבלי מכתב אהבה – אולי נעשה בחירות" ואז "אני אבחר בך ואת בי תבחרי וביחד נהיה לרוב" כמעין הפניית גב פואטית למאבקי הפוליטיקאים ולתחושה שהמערכת הפוליטית של ימי ממשלות האחדות נקלעה לשיתוק ולמבוי סתום, ולא מסוגלת להעניק רוב ברור לאחד הצדדים הפוליטיים.

6. Radiohead – Electioneering (1997)

השיר הכי מכוסח ב"אוקיי קומפיוטר" של רדיוהד. ג'וני גרינווד מתחרע על הגיטרה ועל הדיסטורשן. השם מלמד על התוכן: "אלקשיונירינג" הוא המאמץ לשכנע אדם לבחור כך או אחרת ביום הבחירות. ותום יורק סרקסטי כשהוא שר "אני אעצור / אני אעצור על כלום / אומר את הדבר הנכון / כדי להיבחר / אני מניח שאני יכול לסמוך על הקול שלך".

7. The Who – Won't get fooled again (1971)

"המי" הקליטו את הגרסה הזו באפריל 1971 באולפן הנייד של הרולינג סטונס והשתמשו כאן בהקלטת הסינתיסייזר של פיט טאונסנד מגרסת הדמו. השיר יצא כסינגל ואפילו היה להיט מינורי, הגיע למקום התשיעי באנגליה ולמקום 15 בארה"ב.

טאונסנד כתב את השיר בכעס על כל אלה שמבטיחים שינוי פוליטי ורגע אחרי שהם נבחרים מתברר שהם לא שונים מקודמיהם: "תכירו את הבוס החדש, שהוא בדיוק כמו הבוס הישן"

8. Elice Cooper – Elected (1972)

הקליפ הזה הוא מין "מסע הבחירות של אליס קופר". 15 שנה לפני מאיר אריאל, מסתובב קופר הגנדרן בחליפה לבנה וצילינדר, ומציק לאזרחים ברחוב "אני רוצה להיבחר". השיר הגיע למקום ה-16 בארה"ב במהלך הבחירות הסוערות של 1972, בואכה פרשת ווטרגייט והתפטרותו של ריצ'ארד ניקסון.

9. Little Steven – Vote (1984)

במקביל לגיטרה ב"אי סטריט בנד" של ספרינגסטין, שבדיוק הוציא אז את "נולד בארה"ב", סטיבן ואן זנט הקליט ב-1984 אלבום בשם "וויס אוף אמריקה" שצורף אליו השיר הזה, באווירה כבדה של רוק אצטדיונים עם בס קופצני ושיער ארוך מתנפנף – אבל גם עם קריאה נואשת לאזרחי אמריקה: לכו להצביע ובחייאת רבאק, תעיפו כבר את רייגן הבלתי נסבל הזה מהעיניים שלי (בתרגום חופשי מאוד).

10. Arcade Fire feat. Mavies Staples – I give you power (2017)

ארקייד פייר הקנדיים הוציאו את השיר הזה יום לפני נאום ההשבעה של דונלד טראמפ בוושיגנטון. הם מארחים פה את אגדת האר אנד בי משיקגו מייביס סטייפלס – אישה שזכתה לשיר בעצרות המחאה של מרטין לותר קינג ואמרה לא להצעת נישואין של בוב דילן.

יחד הם מזכירים לכל פוליטיקאי באשר הוא את הדבר שהכי חשוב לזכור ביום בחירות: אנחנו נותנים לכם את הכוח, ואנחנו יכולים לקחת אותו בחזרה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הוא משקיף אל הנוף למדינה שאהב אז מה אם בדרך שיקר וגנב, פניו משתקפים בחלון בפינה הפרצוף שלו הוא פרצופה של המדינה... בלהט נואם לקהל מתרגש אדמה גואלים במגל וחרמש הצביעו נכון ואני מבקש.. ... המשך קריאה

הוא משקיף אל הנוף למדינה שאהב
אז מה אם בדרך שיקר וגנב,
פניו משתקפים בחלון בפינה
הפרצוף שלו הוא
פרצופה של המדינה…

בלהט נואם לקהל מתרגש
אדמה גואלים במגל וחרמש
הצביעו נכון ואני מבקש..

תנו לי כח
תנו לצרוח
מה שבא לי
כי היתה לי
ארץ זבת חלב
נגנו עכשיו…

עוד 957 מילים ו-2 תגובות
סגירה