דמוקרטיה. יהודית. חלשה.

טקס החתימה על מגילת העצמאות (צילום: SHERSHEL-FRANK)
SHERSHEL-FRANK
טקס החתימה על מגילת העצמאות

תרגיל ההונאה שביצע צה"ל מול חיזבאללה בגבול לבנון, ובבית החולים רמב"ם, היה חלק מן "המערכה התודעתית", ההולכת והופכת למימד מכריע בניהול מלחמות בעידן החדש. מערכת הבחירות המסתיימת היום היתה גם היא מערכה תודעתית מתמשכת, רצופה תרגילי הונאה. תרגיל ההונאה הצה"לי הופנה אמנם כלפי האויב, אך השפיע באורח בלתי נמנע גם על 'כוחותינו' – הציבור הישראלי.

המאסה האדירה של מהלכי תודעה, הונאה, הטעיה והסתרה, שהוביל בעיקר נתניהו, נועדה לסכל ולהחליש את יריביו ולחזק את תומכיו, אך השפיעה על תודעת כלל אזרחי ישראל.

תרגיל ההונאה הצה"לי הופנה כלפי האויב, אך השפיע באורח בלתי נמנע גם על 'כוחותינו' – הציבור הישראלי. מערכת הבחירות המסתיימת היום היתה גם היא מערכה תודעתית מתמשכת, רצופה תרגילי הונאה

מלחמות מודרניות מוכרעות פעמים רבות על ידי תוצאות בלתי-מכוונות (Unintended consequences). ענני הסרטונים המאיימים, המילים הארסיות, מסעות-הראווה הריקים לפגישות פיסגה מבוימות, וה"ראיונות" החד-צדדיים שהומטרו עלינו בחודשי הקמפיין, ייצרו גם הם תוצאות שכאלה. אנחנו מוצפים. אנחנו מותקפים. אנחנו מנוכרים. אנחנו מבולבלים.

כן, יש איי-תודעה סלעיים ומוצקים של מצביעים. אי-נתניהו. אי-ש"ס, אי-יהדות התורה או אי-מרצ. אבל רוב הישראלים לא נמצאים עליהם. רובנו כבר הבנו את הפרינציפ, רובנו איבדנו את האמון בפוליטיקאים, בתרגיליהם, במילותיהם, בהונאותיהם הקטנות והגדולות.

לילדינו אנחנו ממשיכים לומר ש"שקר צף על פני המים", אבל צונאמי השקרים של השנים האחרונות הופך את האבחנה בינם לבין ה'מים' לקשה יותר ויותר.

כן, יש איי-תודעה סלעיים ומוצקים של מצביעים. אי-נתניהו. אי-ש"ס, אי-יהדות התורה או אי-מרצ. אבל רוב הישראלים לא נמצאים עליהם. רובנו כבר הבנו את הפרינציפ, רובנו איבדנו את האמון בפוליטיקאים

בעבר עוד נתנו אמון בתחזיותיהם של הסוקרים, באמירותיהם של הפרשנים בעיתונים ובערוצי הטלוויזיה. בתחילת עידן האינטרנט והרשתות החברתיות חשבנו ש"חוכמת ההמונים" היא מעיין האמת החדש. וכיום יש מי שמאמין בגאולה דרך האלגוריתמים של הבינה המלאכותית.

אבל המים עולים והשקרים מציפים, ואנחנו בתוכם.

ההיסטוריה הוכיחה כי דיקטטורות קורסות תחת מאסה קריטית של שקרים. כאשר המשטר כבר אינו מצליח לתחזק את מראית העין, כאשר משוואת-הפחד בין שליטים לנשלטים מתהפכת. בעבר, מדינות דמוקרטיות השכילו להתמודד טוב יותר עם שקרים והונאות, בעזרת שילוב של מוסדות מתפקדים, תקשורת נחושה, וציבור עירני.

אבל ב-2019 גם המנגנונים הדמוקרטים הממוסדים והמפוארים ביותר כמו הפרלמנט הבריטי ומוסד הנשיאות האמריקני מאוימים יותר מאי-פעם. וכאן אצלנו, מוסדות הדמוקרטיה היהודית הראשונה בהסטוריה נמצאים תחת מתקפה אלימה. שילוב של שליט מאקייבליסטי חסר מעצורים, תקשורת מפוחדת וציבור מוצף ומותש.

ההיסטוריה הוכיחה כי דיקטטורות קורסות תחת מאסה קריטית של שקרים. כאשר המשטר כבר אינו מצליח לתחזק את מראית העין, כאשר משוואת-הפחד בין שליטים לנשלטים מתהפכת

האם עברנו את נקודת האל-חזור? תוצאות הבחירות יהיו אמנם אינדיקציה חשובה, אבל יהיו אשר יהיו, יש בישראל כוחות דמוקרטיים וליברליים חזקים מספיק כדי למשוך אותה, בשערות ראשה, מחוץ למים.

את החודשים והשנים הקרובות צריך להקדיש לבנייה-מחדש של הדמוקרטיה. בדמוקרטיה הזו יהיו מנגנוני-ייצוג אמינים לכל חלקי הציבור. יהיו בה מפלגות דמוקרטיות מסוג חדש, שבהם בוחרים ונבחרים מקיימים ביניהם תקשורת רציפה, שקופה, עניינית, מבוססת-עובדות ומוכוונת-החלטה.

יהיו בה מוסדות שלטון ארציים, אזוריים ומקומיים המחויבים לכלל הציבור ולא לקבוצות-אינטרס. תהיה בה תקשורת עצמאית וחופשית המחויבת לבקר את השלטון ולא לרצות אותו. יהיו בה אזרחים פעילים ומודעים. היא תהיה דמוקרטיה. ישראלית. חזקה.

ערן עציון הוא יזם מדיני ופוליטי, דיפלומט בכיר לשעבר, כיהן כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, וכראש התכנון המדיני במשרד החוץ. המוטו שלו הוא: Speak Truth to Power. מאמין שהמפתח לעתיד ישראל, והעולם החופשי, הוא מהפיכה בשיטה הדמוקרטית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 471 מילים
סגירה